Nieuwstelex

0

+++ Autoverhuurder EUROPCAR heeft toegegeven dat het Britse klanten in totaal rond de 35 miljoen euro te veel in rekening heeft gebracht voor gebroken autoruiten en andere kleine schades. De grootste autoverhuurder van Europa moet dat vermoedelijk terug betalen maar kan waarschijnlijk ook nog rekenen op een forse boete van de Serious Fraud Office, de Britse instantie die grote fraudezaken onderzoekt. Europcar speelde onder één hoedje met reparatiebedrijven die de klanten een hogere rekening stuurden dan de werkelijke schade bedroeg. In sommige gevallen werd drie keer zo veel gefactureerd dan noodzakelijk was. De grote oplichtingzaak werd vorige maand in de openbaarheid gebracht door de Daily Telegraph en is nu toegegeven door Europcar zelf. Volgens het verhuurbedrijf loopt zo’n 90 procent van de auto’s tijdens de verhuur één of andere vorm van schade op. Niet meer dan 30 procent van de klanten neemt daar een aanvullende verzekering voor, de overigen moeten die schade zelf betalen. “We zijn bezig met een diepgravend onderzoek en verlenen ook alle mogelijke medewerking aan de autoriteiten. Op grond van de voorlopige resultaten schatten we dat het gaat om een bedrag in de orde van grootte van 35 miljoen”, zo laat een woordvoerder van Europcar aan Automobiel Management weten. +++

+++ Voor de wedergeboorte van zijn merk rekende FISKER op nieuwe en revolutionaire batterijen met grafeen. Maar Nanotech, het bedrijf dat de accu’s zou bouwen, heeft deze week het exclusieve partnership opgeblazen. Dat is een tegenvaller voor Fisker en zijn toekomstige Emotion die als directe concurrent voor de Tesla Model S is bedoeld. Om goed bewapend de strijd aan te kunnen gaan, kondigde Henrik Fisker aan dat hij gebruik zou maken van revolutionaire batterijen met grafeen. Die accu’s zouden worden vervaardigd door een Californische start-up, Nanotech. Fisker en Nanotech hadden zelfs een joint venture opgericht (Fisker Nanotech) die de batterijen voor de Emotion zou gaan produceren. Maar er zit een kink in de kabel: “Om beter te passen binnen de plannen van Fisker zouden wij ons alleen nog met de productie van deze batterijen hebben mogen bezighouden”, verklaarde Jack Kavanaugh. “Voor ons als onderneming is het echter nadelig als wij ons slechts op één aspect kunnen focussen”. Kavanaugh verduidelijkte dat de grafeen batterijtechnologie écht interessant is voor zowel de auto-industrie als voor laptops, smartphones, de ruimtevaart, medische toepassingen enzovoort. Fisker laat zich door deze tegenslag niet uit het veld slaan. De Emotion zal nu gebruik gaan maken van lithium/ion batterijen. Die zullen worden aangeleverd door de Koreaanse gigant LG Chem. Volgens Fisker maken die accu’s gebruik van de jongste generatie cellen die meer vermogen en herlaadcapaciteit bieden dan wat oorspronkelijk in de specificaties van de Emotion was vermeld. Aan de technische kenmerken van deze toekomstige Tesla concurrent (met een actieradius van 645 km) verandert er dus niets, ondanks de last minute wijziging en het noodverband dat door LG Chem wordt aangelegd. Fisker en Nanotech beloven dat ze zullen blijven samenwerken voor de ontwikkeling van de oorspronkelijk geplande grafeen batterijen, zij het op de langere termijn. +++

+++ FORD denkt dit jaar meer winst te kunnen maken dan eerder voorzien. De Amerikaanse autofabrikant heeft een sterk tweede kwartaal achter de rug en verhoogde zijn winstverwachting voor het hele jaar. Netto hield Ford over het afgelopen kwartaal ruim 2 miljard dollar over; een kleine 4 procent meer dan een jaar terug in de boeken ging. Dat komt neer op een aangepaste winst van 0,56 dollar per aandeel. De opbrengsten gingen tegelijkertijd omhoog van 39,5 miljard dollar naar 39,9 miljard dollar. “Maar we hebben de mogelijkheid om nog meer te leveren”, zo verklaarde de in mei aangetreden topman Jim Hackett. Hij wijst onder meer op het succes van de F-Series pick-up, waarvan de verkopen in de VS hun beste kwartaal sinds 2001 kenden. Bij Ford wordt voor heel 2017 nu gerekend op een winst per aandeel van 1,65 dollar tot 1,85 dollar, waar eerst nog werd uitgegaan van zo’n 1,58 dollar. De autobouwer heeft een moeilijke periode achter de rug. Hacketts voorganger Mark Fields moest eerder dit jaar vertrekken omdat hij er maar niet in slaagde om het tij keren. +++

+++ GROOT-BRITTANNIE gaat de verkoop van nieuwe diesels en benzineauto’s vanaf 2040 verbieden. De maatregel is onderdeel van een plan om ze 10 jaar later helemaal van de weg te halen, zegt de Britse minister van Milieu, Michael Gove. Groot-Brittannië treedt hiermee in de voetsporen van Frankrijk en Noorwegen. Ook in die landen zijn in de toekomst alleen nog hybride of elektrische auto’s toegestaan. In Frankrijk is daarbij gekozen voor een premie voor mensen die een oude auto inleveren. Ook hier gaat het verbod in 2040 in, in Noorwegen is dat in 2025 al. Gove zei ook dat de regering binnenkort 200 miljoen pond beschikbaar stelt aan lokale overheden voor regelingen om de toegang van dieselvoertuigen op vervuilde wegen alvast te kunnen beperken. De minister geeft de voorkeur aan zogeheten weg-tot-weg beperkingen in plaats van rechtstreekse verboden voor hele stadscentra of kostbare opkoop & sloop regelingen voor oude diesels. De verkoop van elektrische auto’s gaat in het Verenigd Koninkrijk nog niet bepaald hard. Dit jaar zal slechts 1 procent van alle verkochte personenwagens volledig elektrisch zijn. +++

+++ BMW gaat het nieuwe elektrische model van MINI in haar fabriek in Oxford, in het Verenigd Koninkrijk, bouwen. De productie start in 2019. BMW verkiest Oxford boven de fabriek in Born, ondanks de onzekerheid die wordt gecreëerd door de brexit. Dat de Britten aan het langste eind trekken, komt omdat het BMW concern de afgelopen jaren 750 miljoen pond heeft geïnvesteerd in de fabriek in Oxford. Mocht de export vanwege de brexit toch op losse schroeven komen te staan, dan heeft het bedrijf nog een “alternatieve productielocatie” achter de hand, zo meldt BMW. Daarmee doelt het bedrijf op de autofabriek in Born. Mini experimenteerde al in 2008 met elektrische aandrijving in de Mini E, maar durft nu pas in het diepe te springen met een model dat voor verkoop is bestemd. De aandrijflijn voor de volledig elektrische Mini (die zal worden gebaseerd op de 3-deurs Hatch) zal in de fabrieken in Dingolfing en Landshut, Beieren (Duitsland) het levenslicht zien. Vervolgens worden ze ingebouwd in de Mini fabriek in Oxford. Rond 2025 verwacht de BMW Groep dat 15 à 25 procent van de verkopen bestaat uit (deels)elektrische modellen. Regelgeving, subsidies en het tempo waarin de benodigde infrastructuur veranderd, hebben invloed op dit percentage. +++

+++ Het Franse autoconcern PSA (Peugeot, Citroën, DS) heeft 11 procent meer winst geboekt in de eerste helft van dit jaar, vooral door hogere verkopen en verdere kostenverlagingen. De operationele winst klom van ruim 1,8 miljard euro tot iets meer dan 2 miljard euro. De omzet ging met bijna 5 procent omhoog tot 29,2 miljard euro. Dat is boven de verwachtingen van analisten. Tegenvallers, waaronder achterblijvende verkopen in China, nadelige valuta-effecten als gevolg van de brexit en stijgende grondstofprijzen, werden ruimschoots gecompenseerd door sterke prestaties van de autodivisie, zegt financieel directeur Jean-Baptiste de Chatillon. Hij laat weten dat PSA haar omzet verder had kunnen opvoeren, maar dat rentabiliteit voor het concern, na Volkswagen de grootste autoproducent van Europa, belangrijker is. Eerder dit jaar werd bekend dat de Fransen het Duitse Opel en zijn Britse zustermerk Vauxhall overneemt. +++

+++ De tijden van mappen vol onderhoudsfacturen als extra verkoopargument bij een tweedehandsje liggen misschien wel achter ons. Want RENAULT werkt aan een prototype voor een digitaal onderhoudsboekje. Ondanks dat wij in Nederland al de Nationale Auto Pas (om kilometerfraude te voorkomen) kennen, hebben we nog steeds geen idee van hoe goed ‘oma’ haar auto heeft onderhouden die kleinzoon nu aan het verkopen is aan je. Aan die onzekerheid hoopt Renault eindelijk een einde te maken, dankzij een digitale onderhoudshistorie. Simpelweg gaat het over een digitaal platform waar de eigenaar zijn profiel kan beheren. Het is de bedoeling om alles op het gebied van onderhoud, verzekering, etc. onder één dak te brengen. Daarvoor slaat Renault de handen in elkaar met Microsoft en Viseo om een veilige omgeving te creëren. Kwestie van je data en gegevens privé te houden. Tot je het linkje doorstuurt naar die potentiële koper natuurlijk … +++

+++ In RUSLAND zijn in de eerste jaarhelft 718.018 personenauto’s en lichte bestelwagens verkocht. Dat is bijna 7 procent meer dan in dezelfde periode van 2016 en de eerste plus in 4 jaar tijd. De verkoopstijging is te danken aan de maanden mei en juni. In beide tijdvakken was er sprake van een afzettoename van afgerond 15 procent. De Russische autoverkopen zijn daarmee ook voor het eerst in tijden hoger uitgekomen dan een jaar eerder. Omdat de economie nu duidelijk aantrekt en de werkloosheid al 8 maanden achter elkaar is gedaald, wordt verwacht dat de positieve lijn zich in de rest van het jaar zal voortzetten. Marktleider Lada profiteert van de verkooplente dankzij de introductie van nieuwe modellen. In de eerste 6 maanden verkocht dit merk met 140.231 exemplaren bijna 13 procent meer auto’s. Lada komt daarmee uit op een marktaandeel van 19,5 procent. Toch heeft het Russische merk, dat grotendeels in handen is van Renault/Nissan, eerder deze maand laten weten dat het 8.000 werknemers wil ontslaan om de financiële positie te verbeteren. Lada levert overigens niet het best verkochte model op de Russische markt. Die eer moet het thuismerk overlaten aan Kia met de Rio. Pas daarna volgen de Lada modellen Granta en Vesta. Dankzij het succes van de Rio is Kia in Rusland nu de nummer2 in de verkoopstatistieken, gevolgd door zustermerk Hyundai. Daarna volgen Renault, Toyota, Volkswagen, Nissan en Skoda. Hyundai levert de verkoophits Solaris en Creta; deze modellen die wij hier niet kennen worden lokaal gefabriceerd en zijn genetisch verwant aan de Accent. +++

Reageren is niet mogelijk.