+++ Naast de autofabrikanten Audi, BMW, Daimler, Porsche en Volkswagen, maakte ook toeleverancier BOSCH mogelijk deel uit van het kartel dat de Duitse overheid momenteel onderzoekt. Het bedrijf zou bij meerdere bijeenkomsten met de 5 voertuigproducenten aan tafel hebben gezeten en hebben meegedacht over een oplossing om het Adblue verbruik van de dieselmodellen te beperken. In een mailwisseling uit 2008 meldt een Audi ingenieur aan zijn leidinggevende dat net als zijzelf ook Daimler problemen heeft bij het schoon krijgen van haar dieselmotoren. Hij adviseert dit, met oog op de aanstaande Amerikaanse marktintroductie, stil te houden tegenover de milieuautoriteiten EPA en Carb aldaar. De ingenieur attendeert als oplossing op ‘het Bosch voorstel’. Die zou bestaan uit een andere inspuitcyclus van de vloeistof, waardoor er minder van nodig is. 2 jaar eerder zouden de 5 autofabrikanten in een bijeenkomst met Bosch al hebben laten weten een lager verbruik van Adblue te willen, met als argument de wens om een zo klein mogelijk tankje voor dit additief te kunnen monteren. Bosch ontkent evenwel zijn betrokkenheid bij het kartel. +++
+++ CADILLAC merkchef Johan de Nysschen heeft eerdere berichtgeving uit de Newsflash van Autointernationaal.nl bevestigd dat zij gaat snijden in haar sedanportfolio. In plaats hiervan zal de focus worden verlegd naar cross-overs. Het luxemerk van General Motors voert momenteel 4 sedans: de ATS, de CTS, de XTS en de CT6. De CT6 blijft als vlaggenschip, maar de ATS, CTS en XTS gaan in de toekomst vervangen worden door één middelgroot model, de CT5. Daarnaast wordt er gewerkt aan een nieuwe compacte sedan. Deze CT4 moet gaan concurreren met de Audi A3 Limousine en de Mercedes CLA. Het cross-over gamma wordt volgend jaar uitgebreid met de XT4, een relatief compacte model met 2,0 liter 4 cilinder motor dwars voorin. Daarnaast wil Cadillac het gat tussen de bestaande XT5 en de Escalade opvullen met de XT6. Dat wordt een 7-persoons cross-over à la de Volvo XC90. +++
+++ Paniek in DUITSLAND : Audi, BMW, Daimler, Porsche en Volkswagen hebben in de Verenigde Staten al 2 rechtszaken aan hun broek vanwege het vermeende kartel. Zowel bij de federale rechtbank in San Francisco als die in New Jersey zijn aanklachten ingediend door partijen die denken schadevergoedingen te kunnen lospeuteren. De reden: consumenten zouden de dupe zijn geworden van de prijsafspraken. Ook de Europese Commissie buigt zich over de kwestie. De autoconcerns zelf ontkennen de beschuldigingen. Het contact met de vermeende kartelpartners BMW, Daimler, Porsche en Audi zou niet ongebruikelijk zijn en vooral over koetjes en kalfjes gaan. +++
+++ FERRARI werkt aan een opvolger voor de California. Die zal gebaseerd worden op een nieuw modulair platform dat elders in het Fiat Chrysler concern ook gebruikt kan worden, bijvoorbeeld door Maserati voor haar productievertaling van de Alfieri. Mogelijk zal de California opvolger al in september op de IAA autoshow van Frankfurt getoond worden. Er kan gerekend worden op dik 600 pk uit een 3,9 liter grote V8. Het metalen klapdak maakt plaats voor 2 carrosserievarianten: een 2+2-persoons coupé en een volwaardige cabriolet met stoffen kap maar zonder achterbank. De productielocatie van de nieuwe Ferrari wordt, gezien het modulaire platform, niet Modena maar de Maserati fabriek. +++
+++ FIAT CHRYSLER heeft besloten dat de dochters Alfa Romeo en Maserati het bedrijf moeten gaan vertegenwoordigen in de elektrische raceklasse Formula E. Dat heeft topman Sergio Marchionne laten weten. Met name deelname van Maserati is belangrijk omdat dit merk voor het autoconcern de hete kastanjes uit het elektrische vuur mag gaan halen. Elk model uit het gamma zal vanaf 2019 ook verkrijgbaar zijn in stekkeruitvoering. Dat klinkt overigens spannender dan het is, want tegen die tijd heeft de GranTurismo/GranCabrio het veld geruimd. En de rest (Ghibli, Quattroporte, Levante) krijgt een identieke hybride aandrijflijn. +++
+++ FORD heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat na 5 jaar het verkoopeinde van de B-Max in zicht is. De productie stopt in september, waarna de MPV stilaan uit de showroom zal verdwijnen. B segment kopers zullen voortaan worden bediend met de EcoSport en de Fiesta Active. De laatste is een terreinlook versie met kunststof wielranden, extra grondspeling en beschermplaten op de bumpers. Ford gaat ook de nieuwe Focus in Active uitvoering leveren. +++
+++ MERCEDES zal aan het einde van het huidige modeljaar afscheid nemen van de B klasse (250e). De stekker zal uit het Electric Drive model worden getrokken omdat er onvoldoende vraag is naar de in het Duitse Rastatt gebouwde MPV. Mercedes denkt de productiecapaciteit in de fabriek aldaar beter te kunnen gebruiken voor de volgende generatie A klasse. Het saneren van de B 250e betekent niet dat Mercedes geen vertrouwen heeft in de toekomst van de elektrische auto, integendeel. Medio 2022 wil het merk 10 nieuwe emissieloze modellen in zijn gamma hebben. De spits zal worden afgebeten door een productieversie van de vorig jaar getoonde EQ conceptstudie. Die krijgt een aanzienlijk grotere actieradius dan de B klasse Electric Drive, die op papier al na 200 kilometer aan de stekker moet. Een groot succes is de 250e uitvoering daarom nooit geworden, ook niet in Duitsland, ondanks een forse overheidssubsidie die de autoconsument als worst voorgehouden werd. +++
+++ Rijden met SLIPPERS kan duur uitpakken. Omdat het dragen van dergelijk ‘schoeisel’ achter het stuur bijzonder gevaarlijk is (slippers schieten gemakkelijk los en kunnen klem raken onder de pedalen), word je er in Frankrijk of Spanje voor op de bon geslingerd. In het eerste (vakantie)land gaat het om 90 euro en op het Iberische schiereiland zelfs om 200 euro. In Nederland worden slippers achter het stuur niet bestraft, tenzij je betrokken raakt bij een aanrijding. Dan zal de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij er een excuus in kunnen zien dat jij mede schuldig bent aan het ongeval. +++
+++ Wie in de Verenigde Staten zo snel mogelijk over de TESLA Model 3 wil beschikken, dient te opteren voor de versie met de Long Range Battery (+$9.000) en de Premium Upgrade (+$5.000). Dat brengt de totale prijs van de elektrische Amerikaan op $49.000, hoewel daar door middel van een zogeheten Tax Credit weer $7.500 van af gaat als je in de Verenigde Staten tot de eerste 200.000 kopers behoort. Daar moet je geen vergif op innemen, want er zijn inmiddels meer dan 500.000 bestellingen. Het basismodel dat geadverteerd wordt met een prijs van $35.000, komt als het goed pas in de herfst beschikbaar, althans voor Amerikanen. Wij moeten sowieso tot 2018 wachten. Dan start ook de levering van de uitvoering met 2 motoren en vierwielaandrijving. +++
+++ TOYOTA overweegt om zijn compacte middenklasser na de voor volgend jaar gepland generatiewisseling niet langer Auris te noemen, maar om terug te keren naar de naam die het merk volgens velen nooit had mogen dumpen: Corolla. De Auris nam in 2006 in Europa het stokje over van de hatchback variant van de Corolla, maar 10 jaar na diens verkoopdebuut is de tuttigheid die er aan kleeft even groot. Dan kan je beter je centen inzetten op een modelnaam met een veel grotere mondiale bekendheid. De opvolger van de Auris gaat gebruik maken van het modulaire TNGA platform dat ook onder de C-HR en Prius te vinden is. De wielbasis groeit met 10 centimeter. In september zal Toyota op de IAA autoshow van Frankfurt een conceptversie van de nieuweling presenteren. De Japanners kopiëren met de nieuwe naamstrategie Hyundai, die de opvolger van de ix35 weer gewoon Tucson heeft gedoopt. +++
+++ VOLVO liet onlangs weten dat vanaf 2019 alle nieuwe modellen (deels)elektrisch zullen zijn. Er zullen in het tijdvak 2019 – 2021 sowieso 5 volledig emissieloze auto’s op de markt worden gebracht. Daarnaast wordt de Polestar lijn gepromoveerd tot een apart merk voor sportieve elektrische en hybride auto’s à la Tesla. Volvo wil met deze plannen haar eerder aangekondigde doelstelling van 1 miljoen verkopen met (deels)elektrische auto’s in 2025 halen. Als 2017 wordt meegerekend, hebben de Zweden daarvoor dus 9 jaar de tijd. Dit betekent 110.000 exemplaren per jaar. Aangezien Volvo vorig jaar meer dan een half miljoen auto’s verkocht, is dat geen al te ambitieuze doelstelling. Analisten vermoeden dan ook dat de aankondiging over versnelde elektrificatie van het gamma verband houdt met de geplande beursgang. Volvo is sinds 2010 volledig eigendom van het Chinese Geely, maar eind vorig jaar werd er voor ruim een half miljard euro aan preferente aandelen uitgegeven aan een aantal Zweedse institutionele beleggers. Daarover werd afgesproken dat die omgezet kunnen worden in gewone, beursgenoteerde aandelen. Omdat Tesla het erg goed doet (of tot voor kort: deed) op de beurs, denkt Volvo dat zij zichzelf aantrekkelijker kan maken door de schermen met een breed aanbod aan elektrische modellen. De vraag is echter of beleggers zullen toehappen. Het merk is winstgevend, maar de marges (vorig jaar 6,1 procent) zijn lang niet zo hoog als bij BMW waar anderhalf keer meer aan de strijkstok blijft hangen. Daar komt bij dat Geely na een beursgang nog steeds een controlerend belang in Volvo zal houden. De dominante aanwezigheid van een grote Chinese partij is bij sommige investeerders niet goed voor de nachtrust. +++
