Autoverkopen juli: Volkswagen (Polo) het populairst

0

Afgelopen maand werden in Nederland 32.735 nieuwe personenauto’s op kenteken gezet. Dat is 5,5 procent meer dan in juli vorig jaar, toen er 31.026 registraties waren. Het totale aantal nieuwe personenauto’s dat in de eerste 7 maanden van dit jaar op kenteken gezet werd, bedraagt 258.912, oftewel 15,1 procent meer dan in de periode januari t/m juli 2016. Toen stond de teller op 224.940 stuks.

Autointernationaal.nl verwacht dat er dit jaar in totaal 420.000 nieuwe personenauto’s verkocht gaan worden. Dat is 10 procent hoger dan het resultaat in dieptepuntjaar 2016, toen er niet meer dan 382.825 duizend nieuwe auto’s op kenteken werden gezet. De gemiddelde jaarafzet in de afgelopen 10 jaren was 457.000 registraties.

Door het verdwijnen van de fiscale voordelen voor zakelijke rijders is het aandeel van stekkerhybride auto’s in de totale verkoop inmiddels gedaald tot onder de 5 procent, terwijl dit vorig jaar bijna 8 procent was en in 2015 afgerond 13 procent. Alleen volledig elektrische voertuigen genieten nog een aanzienlijk belastingvoordeel en hun verkoopaandeel is ten opzichte van 2015 dan ook verdubbeld, van ruim 0,7 procent naar bijna 1,5 procent. Ruim driekwart van de verkochte auto’s is dit jaar een conventioneel benzinemodel.

De meest geregistreerde merken in juli waren achtereenvolgens Volkswagen (4.043 exemplaren en 12,4 procent marktaandeel), Opel (2.758 stuks en 8,4 procent), Peugeot (2.521 stuks en 7,7 procent), Renault (2.267 stuks en 6,9 procent), Toyota (2.084 stuks en 6,4 procent), Ford (2.031), Kia (1.971), Hyundai (1.478), Skoda (1.419) en Mercedes (1.359). Renault leverde vorige maand 26,4 procent van zijn afzet in, Volkswagen 19,9 procent en Volvo 18,5 procent. Vooral bij Kia (+33,5 procent), Mercedes (+ 32,3 procent), Nissan (+ 33,5 procent), Opel, (+ 21,8 procent), Peugeot (+ 10,4 procent) en Toyota (+38,4 procent) staan de gezichten vrolijk. Buiten de top10 vallen de mooie cijfers van Alfa Romeo en Tesla op.

Opgeteld over de eerste 7 maanden zijn de bestverkochte merken dit jaar: achtereenvolgens Volkswagen (27.754 exemplaren en 10,7 procent marktaandeel), Renault (23.606 stuks en 9,1 procent), Opel (21.850 en 8,4 procent), Peugeot (18.583 en 7,2 procent) en Ford (15.197 en 5,9 procent). Volkswagen verkocht in de eerste 7 maanden wel meer auto’s dan vorig jaar, maar de toename was niet groot genoeg om het marktaandeel vast te houden. Fiat leverde 4,5 procent in. Andere merken die in de eerste 7 maanden van dit jaar niet wisten te profiteren van de algehele marktgroei waren in alfabetische volgorde Dacia (gelukkig komt er in september een nieuwe Duster), DS (alleen de ‘4’ doet het beter dan vorig jaar), Honda (het complete gamma is uit de gratie), Infiniti (de afzet van de kurk waar dit merk op drijft, de Q30, is gehalveerd), Lancia (het licht in de showrooms is inmiddels uit), Mitsubishi (al veert de ASX warempel weer op) en Subaru (alleen de belangstelling voor de XV is stabiel).

De best verkochte modellen in juli waren achtereenvolgens de Volkswagen Polo (1.189 stuks en 3,6 procent marktaandeel), de Volkswagen Golf (inclusief Sportsvan uitvoering 993 stuks en 3,0 procent), de Kia Picanto (881 stuks en 2,7 procent), de Opel Astra (827 stuks en 2,5 procent), de Volkswagen Up (818 stuks; 2,5 procent), de Opel Karl (782 stuks en 2,4 procent), de Toyota Yaris (742 stuks en 2,3 procent), de Hyundai i10 (690), de Renault Clio (667) en de Peugeot 208 (658).

De bestverkochte modellen in de eerste 7 maanden van dit jaar zijn achtereenvolgens de Volkswagen Polo (6.774 stuks en 2,6 procent marktaandeel), de Volkswagen Golf (incl. Sportsvan uitvoering 6.736 stuks en 2,6 procent), de Renault Clio (6.712 stuks en 2,6 procent), de Opel Astra (6.490 stuks en 2,5 procent) en de Volkswagen Up (6.476 en 2,5 procent). In de modellenlijst zijn er ook goede scores voor onder andere de Toyota Yaris, de Skoda Octavia, de Peugeot 3008, de Volkswagen Tiguan en de Renault Mégane.

Reageren is niet mogelijk.