Sympathiek werkpaard: SsangYong Rexton

0

Na 14 jaar heeft SsangYong eindelijk de nieuwe Rexton klaar. Het oude model onderging in 2012 nog wel een facelift, maar daarmee kon niet voorkomen worden dat de Koreaan inmiddels de status van ‘dinosaurus op wielen’ had bereikt. Maakt SsangYong nu een inhaalslag?

Het antwoord is deels “ja” en deels “nee”. Om met het laatste te beginnen: ook de nieuwe Rexton beschikt over een apart ladderchassis. In dit opzicht blijft de SsangYong dus uit heel ander hout gesneden dan andere 7-persoons SUV modellen, zoals de Kia Sorento, de Skoda Kodiaq en de Volvo XC90. Het is eerder een (goedkoop) alternatief voor de Mitsubishi Pajero en de Toyota Land Cruiser. Of, zoals SsangYong het zelf ziet: voor een tweedehands Land Rover Discovery.

De keuze om het ladderchassis niet vaarwel te zeggen, betekent dat de Rexton net zo veel kan trekken als de genoemde Pajero en Land Cruiser, of als een kloeke pick-up: 3.500 kilo. Wat er wel veranderd is, is dat SsangYong veel meer extra sterk staal voor de carrosserie gebruikt heeft. Bij de oude Rexton bestond 16 procent van het koetswerk uit dit materiaal, nu is dat 82 procent. Volgens SsangYong is de carrosserie van haar nieuwe vlaggenschip zelfs stijver dan die van de Audi Q7.

Robuust is de nieuwe Rexton dus zeker, maar zwaar ook. Het basismodel weegt al 2.095 kilo en de hier geteste Ultimate uitvoering is nóg zwaarder. In combinatie met het hoge koetswerk (de Rexton is 13 centimeter hoger dan de Hyundai Santa Fe) kan je een schappelijke emissiewaarde dan wel vergeten: de SsangYong stoot 204 à 2013 gram CO2/km uit. Ter vergelijking: de Volvo XC90 zit in D5 AWD uitvoering op 149 gram.

Het hoge gewicht van de Rexton eist ook zijn tol als het om de prestaties gaat. Accelereren naar 100 km/u kost 11,0 seconden van je leven. Theoretisch loopt de SsangYong, die voorzien is van een 182 pk sterke 2,2 liter 4 cilinder dieselmotor, ruim 180 km/u, maar de Koreaan laat je al veel eerder merken dat hij daar niet voor is bedoeld. Met name bij bochten houdt hij niet van capriolen. De Rexton helt dan snel over, ondanks dat de wielophanging (dubbele draagarmen vóór, multi-link constructie achter) er op papier prima mee door kan.

Dient de Rexton daarmee te worden gediskwalificeerd? Nee, natuurlijk weet hij elke bocht te nemen, alleen in een wat lager tempo dan je van een moderne (personen)auto gewend bent. Wat dit betreft heeft de stuurinstallatie een goede metgezel aan de van Mercedes afkomstige 7-traps automaat, die soepel maar ook nogal langzaam schakelt en er met name bij een ‘kick down’ opdracht graag de tijd voor neemt. De dieselmotor zelf is verrassend verfijnd. Het geluid blijft keurig op de achtergrond, tenzij je hem op toeren jaagt, maar voor die tijd heeft de automaat meestal al ingegrepen.

Door de inschakelbare vierwielaandrijving in combinatie met de mogelijkheid om voor een lage overbrenging te kiezen, is de Rexton in het terrein bovengemiddeld veel mans. Dat is ook te danken aan zijn indrukwekkend hoge grondspeling (bij het in/uitstappen merk je dat die treeplanken er echt niet alleen voor de show zitten) en de forse hellinghoeken voor & achter. Daarbij voelt de SsangYong zeer degelijk aan: tijdens de test, die deels in de Koreaanse rimboe plaatsvond, was er geen enkel rammeltje of kraakgeluid te horen.

Daarmee zijn we aangekomen bij misschien wel de grootste verbetering van de Rexton: zijn kwaliteitsniveau. Met name in de geteste Ultimate uitvoering maakt de SsangYong indruk met het fraaie bruine leer (ivoorkleurig is ook mogelijk) waarmee ook een deel van het dashboard is bekleed. Verder voelt het gebruikte plastic lekker zacht aan, is er een fors touch screen (10,2-inch), maakt het instrumentarium een hoogwaardige indruk en zitten de stoelen lekker comfortabel. In ergonomisch opzicht zal de Rexton ook niet voor negatieve verrassingen zorgen. Zowel voorin als achterin is er royaal plek. De bagageruimte is in 5-zits configuratie 820 liter groot. Kies je een minder luxueuze versie, dan kan de SsangYong ook geleverd worden met een derde rij zetels. Passagiers helemaal achterin hebben meer bewegingsvrijheid dan in bijvoorbeeld een Audi Q7.

Genereus is SsangYong ook als het om de uitrusting van de Rexton gaat. Standaard is een 8,0-inch touch screen, handbediende airconditioning, parkeersensoren voor/achter, een licht/regensensor, Forward Collision Warning, Automatic Emergency Braking, Lane Departure Warning, een grootlicht assistent en verkeersbordenherkenning. Het tweede uitrustingniveau (op de foto’s het exemplaar met de grijze bekleding) voegt daar 18-inch lichtmetalen velgen, automatische airconditioning met 3 klimaatzones, Nappa lederen bekleding, elektrisch verstelbare en verwarmbare stoelen, een verwarmbaar stuurwiel, sleutelloze toegang en extra airbags aan toe. De hier geteste Ultimate uitvoering biedt tevens 20-inch velgen, HID koplampen, een 360 graden camera, een elektrisch bedienbare achterklep, ventilatie voor de voorstoelen en het genoemde 10,2-inch touch screen met Apple CarPlay plus Android Auto connectiviteit.

Het ruime, royaal van toeters en bellen voorziene interieur is dus een prettige plek om te verblijven. Ook van windgeruis en rolgeluiden heb je geen noemenswaardig last. Enige verstorende factor is de vering. Op glad wegdek is er niks aan de hand en ook de demping is heel behoorlijk, maar oneffenheden zorgen onherroepelijk voor een flinke trilling van de carrosserie en de stuurkolom.

 

60%
60%
Awesome

SsangYong heeft met de nieuwe Rexton een indrukwekkende inhaalslag gemaakt. Hij voelt minstens 2 generaties moderner aan dan het oude model. De Rexton is niet onknap, ruim, doet qua kwaliteitsbeleving niet onder voor een Hyundai en rijdt een stuk prettiger dan voorheen. Daardoor hoeft dit niet perse een auto te zijn 'die je er bij hebt': voor dagelijks gebruik is hij prima geschikt. Zo lang je kan leven met de wat stoterige vering, zijn sloomheid, een wegligging die eerder aan een pick-up doet denken dan aan een Porsche Macan en aan de forse hoeveelheid diesel die hij verstookt. De nieuwe Rexton komt in oktober naar Nederland. De prijzen zullen naar verwachting tussen de 60 en 65 mille beginnen.

  • 6
  • Beoordelingen door bezoekers (17 Stemmen)
    5.1

Reageren is niet mogelijk.