+++ ALPINE werkt aan een hetere variant van de A110. Met een gewicht van 1.080 kg en een vermogen van 252 pk, plus 320 Nm aan koppel, is de nieuwe Fransman reeds een heerlijk speels wagentje, maar de motor is soms wat vlak. Dit kritiekpuntje gaat Alpine aanpakken met een hetere variant. Die wordt 300 pk sterk. De A110 kan daarmee in minder dan 4 tellen naar 100 km/u accelereren. Ter vergelijking: de 252 pk versie doet deze klus in 4,5 seconden. Waarschijnlijk wijzigt de topsnelheid niet, want die is reeds begrens op 250 km/u. De winst in sprinttijd is overigens niet alleen te danken aan 48 pk extra vermogen. Alpine denkt nog enkele tientallen kilo’s af te kunnen snoepen van het gewicht van de A110. De sportievere variant zal waarschijnlijk eind september 2018 op de autosalon van Parijs zijn publieksdebuut beleven. De prijs komt in vergelijking met het basismodel 10 tot 15 procent hoger te liggen. Dat betekent afgerond 70 mille voor de hardcore uitvoering. +++
+++ Wie als computerfabrikant aan BATTERIJEN voor laptops wil komen heeft pech: de wereldwijde productie is volledig opgeslokt door Tesla. Elektronicamakers klagen steen en been over de Gigafactory van Elon Musk, want daar gaat van alles mis. Panasonic is één van de grootste fabrikanten van cilindrische batterijen. Het is precies die component die de kern vormt van de meeste laptops. Maar Tesla gebruikt ze in grote groepen samen als accupakket voor haar auto’s. Met de productiestart van de Model 3 is er een claim gelegd op de volledige output van de Panasonic fabrieken in Japan. Gevolg is dat bijna niemand anders nu aan accu’s kan komen. Tegelijkertijd staan vrijwel alle door Tesla bestelde cilindrische batterijen nog gewoon in Japan op de kade. Reden: de Gigafactory draait nog niet naar behoren en dat komt onder andere door de afgelegen ligging. Dat zorgt voor logistieke problemen. Tesla gooit hierbij zelf nog eens olie op het vuur door de wens perse met schone energie te willen werken. Leuk bedacht, maar zon en wind werken niet altijd. Desondanks heeft Panasonic, dat joint venture partner is in de Gigafactory, tot en met halverwege volgend jaar vrijwel de volledige productie aan Tesla toegewezen. +++
+++ De Amerikaanse federale verkeersveiligheidsinstantie NHTSA verplicht BUGATTI om alle 47 in de Verenigde Staten verkochte exemplaren van de Chiron terug te roepen naar de dealer. Er zou een probleem zijn met rugleuning van de stoelen. Die kan plotseling gaan wiebelen. Dat is sowieso vervelend, maar in de meer dan 400 km/u snelle Bugatti helemaal: stel dat dit euvel bij topsnelheid optreedt. Een theoretisch probleem weliswaar, omdat je daarvoor a) een circuit nodig hebt en b) een behoorlijk lang recht stuk, maar toch. De NHTSA wil niets aan het toeval overlaten en heeft dus een terugroepactie voor de Chiron gelast. Terecht, want de stoel kan natuurlijk ook bij veel lagere snelheden (200 km/u, 300 km/u) gaan bewegen. +++
+++ FORD wil de komende 7 jaar 50 nieuwe modellen lanceren voor de Chinese markt. Daarvan zullen er 15 voorzien zijn van een volledig of deels elektrische aandrijflijn. Met het aangekondigde modellenoffensief hoopt Ford haar gamma op orde te hebben voor het Chinese quotum voor zogeheten New Energy Vehicles (NEV) dat vanaf 2019 in werking treedt. Door de toevoeging van hybride, stekkerhybride en volledig elektrische modellen verwacht de Amerikaanse autobouwer dat de omzet in China tussen nu en 2025 met ongeveer 50 procent zal toenemen. Volgens Peter Fleet, verantwoordelijk voor de activiteiten van Ford in Azië, zal de groei vooral gedreven worden door de vraag naar SUV modellen, cross-overs en kleine bedrijfswagens. Vorige maand kondigde het bedrijf een samenwerkingsverband aan met Anhui Zotye Automobile. Met deze Chinese collega zullen compacte elektrische auto’s voor de lokale markt ontwikkeld worden. Ford en Anhui Zotye Automobile spraken af om samen 756 miljoen dollar in het project te steken. De auto’s zullen onder de vlag van de nieuw op te richten joint venture in de Chinese provincie Zhejiang gebouwd worden. +++
+++ LAND ROVER wil zijn gamma uitbreiden met een extra 2-deurs model. Het merk heeft reeds een Coupé en Cabriolet versie van de Range Rover Evoque in haar gamma, maar desighchef Gerry McGovern wil het palet uitbreiden met (meer) unieke, luxueuze en uitgesproken modellen. Die zullen prijstechnisch aan de bovenkant van het Land Rover gamma worden gepositioneerd. Denk hierbij aan een 2-deurs Range Rover Sport die ooit al eens als conceptstudie onder de noemer Stormer aan de wereld werd getoond. +++
+++ MAZDA is van plan om vast te houden aan motoren met een relatief grote (2,0 liter of zelfs 2,2 en 2,5 liter) cilinderinhoud. De Japanse fabrikant gelooft namelijk niet in compacte turbomotoren. Die laten op papier weliswaar een fraai normverbruik zien, maar in de praktijk zijn ze veel minder zuinig dan beloofd. Mazda denkt dat de verbrandingsmotor sowieso nog een mooie toekomst heeft. De strategie van de Japanners is evenwel niet eenduidig, want de vernieuwde 6 en de CX-9 zijn in de Verenigde Staten wél leverbaar met een turbomotor. Weliswaar met een inhoud van 2,5 liter, maar toch. Dat had ook een atmosferische 3,0 liter unit kunnen zijn … +++
+++ NEVS , die recentelijk in het nieuws kwam met de Chinese productiestart van een elektrische versie van de (Saab) 9-3, wil dit model vanaf volgend jaar ook in Zweden gaan bouwen. National Electric Vehicle Sweden, zoals het bedrijf voluit heet, zal hiervoor gebruik maken van de Saab fabriek in het Zweedse Trollhättan. De eerste exemplaren van de 9-3 Electric moeten in de tweede helft van 2018 van de band rollen. Topman Kai Johan Jiang ziet de toekomst voor de emissieloze auto zonnig in nu de batterijkosten in de afgelopen 3 jaar met tweederde verminderd zijn. Prettig, maar Autointernationaal.nl herinnert zich ook de Renault Fluence ZE van 3 jaar geleden nog. Die elektrische sedan werd een grote flop. Kan de NEVS 9-3 Electric scoren waar de Renault faalde? +++
+++ NISSAN heeft in haar Japanse fabrieken in oktober bijna 14 procent minder auto’s geproduceerd dan in dezelfde maand in 2016, namelijk 82.500 exemplaren. Een aantal productievestigingen staan al enige tijd op non-actief vanwege het schandaal rond de eindinspectie van nieuwe auto’s. Over de eerste 10 maanden van dit jaar gemeten, rolden er met bijna 750.000 voertuigen nog wel 19 procent meer auto’s van de Japanse banden van Nissan. Elders in de wereld werden in oktober 433.200 auto’s door Nissan gebouwd; een toename van een goede 2 procent vergeleken met vorig jaar. Wereldwijd kwam het Japanse merk daarmee in die maand op een output van 515.700 auto’s. Dat is krap een half procentje minder op jaarbasis. Dat Nissan de productieschade heeft weten te beperken, is vooral te danken aan de fabriek in het Britse Sunderland. Ondanks alle onzekerheid rondom de Brexit rolden daar met 46.400 stuks in oktober toch nog ruim 1 procent meer auto’s van de band. In de Spaanse fabriek van Nissan had men het aanzienlijk minder druk. Daar daalde de productie met 20 procent naar een magere 8.800 auto’s. De reden: de Pulsar is in Europa volkomen geflopt. +++
+++ Fastned, uitbater van SNELLAAD STATIONS voor elektrische auto’s, heeft een rechtszaak tegen de Staat verloren. Het bedrijf was het er niet mee eens dat Shell van de overheid een vergunning had gekregen om op de A1 in Muiden ook laadstations met stroom te mogen neerzetten op plekken waar ze al een benzinestation hebben. En dat terwijl een vergunningaanvraag van Fastned nog in behandeling was. De rechtbank in Amsterdam bepaalde echter dat de betrokken minister niet in strijd met de wet handelt. Naast het leveren van fossiele brandstof mag Shell ‘aanvullend’ ook laadpunten hebben. Bovendien was op de zitting gebleken dat de minister van plan is Fastned daar ook een vergunning te geven. De rechter ziet al met al geen belang van Fastned in deze zaak en oordeelt dat de minister het bedrijf eerder terecht niet-ontvankelijk heeft verklaard. Fastned heeft de concessie voor 200 laadstations in ons land. Inmiddels zijn er 61 gerealiseerd langs de snelwegen en 2 elders in het land. Het bedrijf zei onlangs dat het raar is “dat Shell zomaar stroom gaat verkopen op de vergunning die ze hebben om brandstof te verkopen”. Fastned ruziet ook al een tijd met de Staat over shops met extra voorzieningen bij de laadpalen, zoals toiletten en een ruimte waar je koffie en broodjes kunt halen. Rijkswaterstaat heeft daarvoor geen vergunning verstrekt, onder meer vanwege zorgen over de veiligheid. Fastned heeft een zaak daarover gewonnen: de rechter oordeelde dat die afwijzingen onvoldoende waren onderbouwd en dat Rijkswaterstaat de aanvragen opnieuw moet beoordelen. Rijkswaterstaat ging daar weer tegen in beroep bij de Raad van State. +++
+++ TESLA heeft een bericht gestuurd aan een reeks klanten (geen werknemers of familieleden daarvan) die een Model 3 hadden gereserveerd. De fabrikant vraagt hen daarin om hun betaling te voldoen zodat ze binnenkort, dat wil zeggen voor de kerst, hun auto in ontvangst kunnen nemen. Aanvankelijk was de productie van de Model 3 alleen bestemd voor Tesla werknemers (en hun familieleden). Deze voorkeursbehandeling was overigens wel aan beperkingen onderworpen, want de auto mocht niet met winst doorverkocht worden. +++
+++ TOYOTA zal haar nieuwe sportwagen, die boven de GT86 in het gamma komt, nog niet op korte termijn voorstellen. Dit betekent geen debuut op de in januari te houden autotentoonstelling van Detroit. Ook zegt Toyota nog even na te willen denken over de naam. De terugkeer van de typeaanduiding ‘Supra’ is dus nog niet zeker. De sportwagen is ontwikkeld in samenwerking met BMW, die het basisontwerp gebruikt voor de nieuwe Z4. Toyota kiest anders dan de Duitse partner niet voor een open bolide, maar voor een coupé als carrosserievorm. Nu Detroit geen kans maakt op de primeur, zijn de kansen voor de autosalon van Genève verbeterd. Wellicht dat daar de nieuwe sportwagen zal worden onthuld … +++
+++ Het aantal VERKEERSONGELUKKEN en zwaargewonden neemt sterk toe, afgaande op cijfers van verzekeraars. Vorig jaar noteerden ze 905.000 schadeclaims, een stijging van 8 procent. Onder particuliere rijders steeg het aantal aanrijdingen zelfs met 10 procent naar 625.000. Er waren ongeveer 21.400 ernstige verkeersgewonden, iets meer dan het jaar ervoor, blijkt uit cijfers van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Dat is het hoogste aantal sinds het SWOV in 1993 met de ongevallenregistratie begon. De cijfers van de verzekeraars staan in de Risicomonitor Verkeer van het Verbond van Verzekeraars. Ruim tweederde van de aanrijdingen komt dus voor rekening van particulieren; bij de andere zijn zakelijke rijders betrokken, zoals leasewagens, bestelbusjes en vrachtauto’s. Als belangrijkste oorzaak van het gestegen aantal verkeersongelukken noemen de verzekeraars de grotere drukte op de weg vanwege de opbloeiende economie. Er worden meer kilometers gereden en dat leidt tot meer ongelukken. Daarnaast gaat het vaker mis doordat de infrastructuur niet overal berekend is op de toenemende drukte. En als derde oorzaak wijzen de verzekeraars op het smartphone gebruik achter het stuur en in het verkeer. Er zijn grote regionale verschillen. De meeste schadeclaims komen naar het aantal huishoudens gerekend uit de zuidelijke provincies Noord-Brabant, Zeeland en Limburg. In Groningen en Friesland worden de minste claims ingediend. De verzekeraars becijferen dat verkeersongelukken inmiddels een schadepost opleveren van 14 miljard euro aan materiële schade, letselschade en de economische kosten van vertragingen. De politiek moet haast maken met het verkeersveiligheidsbeleid, vindt directeur Richard Weurding van het Verbond van Verzekeraars. De verzekeringsbranche lanceerde dit voorjaar het Verkeersveiligheidsmanifest dat ook in het regeerakkoord is opgenomen. In 2016 waren er 629 doden in het verkeer te betreuren, oftewel 8 meer dan in het jaar ervoor. Volgens het SWOV, het onderzoeksinstituut voor verkeersveiligheid, vielen er 21.400 ernstige verkeersgewonden, 100 meer dan in 2015. Sinds 2007 stijgt het aantal ernstige verkeersgewonden gestaag. Het Verbond van Verzekeraars kan niet zeggen of het stijgende aantal verkeersongelukken zal leiden tot hogere verzekeringspremies. “Daar gaan de verzekeraars over en niet het Verbond, maar het is goed voorstelbaar dat hogere schadelasten leiden tot hogere premies”, aldus een woordvoerder. Vergelijkingssite Independer constateert dat de premies voor autoverzekeringen sinds eind 2015 steeds duurder worden, vooral dit jaar stijgt de premie fors. In november is de premie voor nieuwe autoverzekeringen 25 procent hoger dan 2 jaar geleden. Veel verzekeraars lijden verlies op autoschadeverzekeringen doordat er meer schadegevallen zijn en herstellingen vaak duurder zijn. Met hogere premies wordt geprobeerd de verliezen op te vangen. Ook het aantal aanrijdingen met dieren zoals reeën, vossen en zwijnen stijgt sterk. In 2016 werden er 7.799 gevallen met schade gemeld, tegen 6.458 in 2015; een stijging van 20 procent. De ongelukken gebeuren vooral in provincies met veel bos, heide en natuurgebieden, zoals Gelderland, Noord-Brabant en Overijssel. In de periode 2013-2016 kende de provincie Flevoland met 886 gevallen het minste aantal aanrijdingen met dieren. Gelderland spant de kroon met 4.138 aanrijdingen. Er gebeuren ook meer aanrijdingen doordat we steeds meer wild hebben in natuurgebieden die meer verbonden zijn met minder hekken. Ecoducten leiden niet tot minder aanrijdingen want door de wildbruggen kunnen de dieren zich ook weer verder verspreiden. De meeste aanrijdingen vinden plaats op de N wegen, provinciale wegen en gemeentelijke wegen. +++