Nieuwstelex II

0

+++ AUDI zal op korte termijn de volledig nieuwe A6 presenteren. Eerder werden al verse edities van de A7 Sportback en A8 gelanceerd. Net als deze duurdere modellen krijgt ook de nieuwe A6 een over de breedte van de achterzijde lopende lichtbalk, een grotere grille en gemeen ogende koplampunits. De wielbasis groeit als gevolg van de overstap naar het nieuwe MLB Evo platform met 1,2 centimeter, maar de carrosserielengte blijft vrijwel ongewijzigd. Het dashboard van de nieuwe A6 kenmerkt zich door 2 in de middenconsole geplaatste aanraakschermen. Die vervangen de centraal geplaatste MMI knop. De nieuwe A6 zal een aantal rij taken autonoom kunnen uitvoeren met een reeks van sensoren en camera’s, waaronder parkeren. Het publieksdebuut vindt plaats in het eerste kwartaal van volgend jaar. +++

+++ In Europa zal de verkoop van compacte CROSS-OVERS dit jaar op een recordaantal van 1,8 miljoen exemplaren uitkomen, oftewel 300.000 stuks meer dan in 2016. Dat is althans de prognose van onderzoeksbureau LMC Automotive. De Nissan Qashqai is met 195.188 registraties in de periode januari t/m september de bestverkochte cross-over. De in Groot-Brittannië gebouwde Japanner wordt op de hielen gezeten door de Volkswagen Tiguan en Peugeot 3008, waarvan er respectievelijk 179.411 en 122.984 exemplaren werden verkocht. Met name de Franse concurrent is bezig met een inhaalslag, want het aantal registraties ligt dit jaar 157 procent boven het niveau van de eerste 9 maanden van 2016. De Volkswagen Tiguan zit met een plus van 45 procent ook duidelijk in de lift. Ford doet met de vernieuwde Kuga ook goede zaken in het cross-over segment: van dit model namen de verkopen t/m september met 20 procent toe tot 114.651 stuks. De Seat Ateca kwam nieuw binnen in de statistieken op nummer8 met 58.381 exemplaren. Voor 2018 wordt een verdere groei verwacht. Dan zullen modellen als de Jeep Compass, Mitsubishi Eclipse Cross, Opel Grandland X en Skoda Karoq hun eerste volle verkoopjaar hebben. Aan het einde van volgend jaar wordt ook de Citroën C5 Aircross op de markt verwacht. En de Volvo XC40 dan? Ja, die ook, maar LMC Automotive laat de premiummerken buiten beschouwing. Dus vandaar dat je hier geen registratiecijfers van bijvoorbeeld de BMW X1 leest. Het marktaandeel van cross-overs is het grootst in Letland en Estland. In deze Baltische staten is respectievelijk 18,3 en 18,2 procent van de nieuw verkochte auto’s een dergelijk carrosserietype. De derde podiumplaats is voor Ierland, waar cross-overs een marktaandeel hebben van 17,7 procent. Diesel mag dan in een kwade reuk staan, toch kiest 59 procent van de kopers voor dit brandstoftype. Het aandeel van versies met een benzinemotor is in de eerste 9 maanden van dit jaar gestegen van 28 naar 35 procent. Bij de resterende 6 procent is de hoofdrol weggelegd voor de hybride Toyota C-HR. +++

+++ DS heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat zij de modellen ‘4’ en ‘5’ uit haar gamma zal schrappen. In juni zal de productie worden gestaakt. De ‘3’ blijft wel leverbaar, maar alleen nog met EAT6 automaat. Ruggengraat van het gamma is voortaan de fonkelnieuwe 7 Crossback. Die zal eind 2018 gezelschap krijgen van de 3 Crossback. DS werkt aan een gamma met 6 modellen, waaronder 2 sedans. De ‘4’ en ‘5’ worden gesaneerd omdat beide modellen vanaf juni niet meer aan de emissienormen voldoen. Daardoor mogen zij niet langer op de Europese markt verkocht worden. De ‘3’ voldoet vooralsnog wel aan de uitstooteisen, ondanks dat dit model de oudste van het drietal is. De DS4 verscheen in 2011 als Citroën op de markt, maar werd nooit een groot succes omdat de achterportierruiten niet open konden. Wel zorgde de toevoeging van de Crossback variant voor een afzetimpuls. De ‘5’ kwam in 2012 op de markt; aanvankelijk als Citroën maar vanaf 2015 (net als de ‘3’ en ‘4’) met DS logo. Dit model werd evenmin door de consument gewaardeerd. Hoofdoorzaak was het sterk tegenvallende veercomfort. Dat kritiekpunt wil DS met Active Scan dempers aanpakken. Die beleven hun debuut op de 7 Crossback. +++

+++ LAMBORGHINI zal volgend jaar februari de Huracán Spyder Performante presenteren. Het showdebuut vindt een maand later plaats, als in Genève de jaarlijkse autosalon wordt gehouden. De Huracán Spyder Performante gaat kort daarna in productie en in september zullen de eerste exemplaren worden afgeleverd. Net als de Huracán Coupé Performante krijgt de open 2-zitter een tot 640 pk opgevoerde 5,2 liter V10 motor. Het atmosferische blok is daarnaast goed voor een maximum koppel van 600 Nm; een toename van respectievelijk 30 pk en 40 Nm. Verdere aanpassingen in het kader van de Performante behandeling zijn een 40 kg lager gewicht en actieve flappen in de voorvleugel plus luchtkanalen achter. De opgevoerde Huracán Coupé kan in 2,9 seconden naar 100 km/u sprinten. Zijn topsnelheid bedraagt 325 km/u. Reken voor de 50 kg zwaardere Spyder Performante uitvoering op respectievelijk 3,1 tellen en 324 km/u. +++

+++ LYNK & CO , het nieuwe premiummerk van het Chinese Geely, zal haar 01 cross-over mogelijk ook in de Volvo fabriek in het Belgische Gent laten maken. Dat is relatief eenvoudig, want het model staat op hetzelfde onderstel als de XC40. Volvo is ook eigendom van het Geely concern. Lynk&Co wil in 2019 actief worden op de Europese markt. Lokale productie is onderdeel van de bedrijfsfilosofie, vandaar dat naar de fabriek in Gent wordt gekeken. Volvo gaat op zijn beurt de XC40 ook in China bouwen. Mogelijk krijgen de Belgen op termijn ook de productieorder voor een derde cross-over. Geely is namelijk tegenwoordig eigenaar van Lotus dat een dergelijk model op de tekentafel heeft staan. Die kan realiteit worden met de XC40 als basis. Productie in Gent ligt dan voor de hand. +++

+++ Het project leek dood en begraven, maar PORSCHE topman Oliver Blume heeft verklaard dat er binnen 10 jaar tóch een hybride 911 op de markt kan komen. Die zal, om het meergewicht te beperken, geen lithium/ion batterijenset krijgen maar accu’s van het solid state type. Geïnteresseerden dienen wel tot minimaal 2023 geduld te hebben. Zij kunnen dan rekenen op een elektrische actieradius van minstens 70 kilometer. Porsche zal volgend jaar een nieuwe generatie 911 presenteren. Dat wordt uiterlijk natuurlijk een evolutie van het huidige model, maar binnenin vindt wel degelijk een revolutie plaats: het klassiek instrumentenpaneel maakt namelijk plaats voor een digitaal display (met uitzondering van de toerenteller; die blijft analoog). De middenconsole gaat gedomineerd worden door een groot multimedia scherm. +++

+++ PSA gaat vanaf volgend voorjaar haar bestelwagenmodellen Peugeot Expert en Citroën Jumpy in de fabriek in het Russische Kaluga bouwen. Daarmee zetten de Fransen de eerste stap bij het weer op gang brengen van de bedrijfsactiviteiten aldaar. De fabriek in Kaluga bouwt al middenklassers van de merken Citroën en Peugeot die samen bijna 40 procent van de verkopen van PSA in Rusland uitmaken. Plaatselijke productie met voor een deel ook uit Rusland betrokken onderdelen moet de Franse autofabrikant in staat stellen Russische klanten tegen gunstige prijzen bestelwagens te bieden. PSA hoopt het aandeel van nationaal geproduceerde auto’s op den duur op te voeren tot zeker 50 procent. De beslissing is daarnaast onderdeel van de doelstelling uit het strategische plan Push to Pass om in 2021 in Europa 3 keer zo veel bestelwagens te verkopen als nu het geval is. Op wereldniveau moet de afzet verdubbeld worden. “Het is nu nodig om het gamma van de merken Peugeot en Citroën uit te breiden om de herovering van de Russische markt te versterken. Dit is een eerste etappe. De komende maanden willen we ook verder proberen te voldoen aan de behoeften van het MKB dat aan de basis van het economisch herstel ligt, met de Citroën Space Tourer en de Peugeot Traveller”, zegt Christophe Bergerand, directeur van PSA in Rusland tegen Automobiel Management. Overigens is de kans groot dat onder de regie van de Fransen Opel een comeback zal maken op de Russische automarkt; zowel met personenauto’s als bedrijfswagens. Op die manier kan de afzetdoelstelling eenvoudiger worden gerealiseerd. General Motors staakte haar activiteiten (inclusief de verkoop en productie van Opel modellen) in Rusland toen het land in een economische recessie belandde. Inmiddels trekken de autoverkopen weer aan en daar plukken fabrikanten die wél doorzettingsvermogen hadden nu de vruchten van. +++

+++ TOYOTA verkoopt momenteel de laatste exemplaren van de Verso. Eind vorige maand is in Turkije namelijk de productie van de MPV gestaakt. De uit 2009 stammende Verso was hoognodig aan pensioen toe. De Toyota beleefde in 2010 zijn beste verkoopjaar. Daarna ging het gestaag bergafwaarts. In de eerste 9 maanden van dit jaar werden 329 exemplaren op kenteken gezet in Nederland. Ter vergelijking: Renault registreerde in hetzelfde tijdvak 2.806 stuks van de (Grand) Scénic; bijna 10 keer zoveel dus. Niet alleen zijn leeftijd speelde de Verso parten, maar ook de dalende vraag naar MPV modellen überhaupt. Toyota geeft daarom geen vervolg aan de Verso. Autoconsumenten die hoog willen zitten worden nu bediend met de C-HR, waarvan dit jaar reeds 4.265 stuks zijn verkocht. Toyota zal overigens ook de Prius Wagon niet vervangen. Dit model zal worden opgevolgd door een (hybride) cross-over die het gat tussen de C-HR en RAV4 gaat opvullen. +++

+++ Een nieuw rapport over de VERKEERSVEILIGHEID in Nederland geeft inzicht hoe we ervoor staan op de Nederlandse weg. De uitkomsten van het onderzoek zijn niet mals: nooit eerder vielen er zoveel ernstige verkeersgewonden en het aantal dodelijke slachtoffers daalde voor de 3de keer op rij niet. Elk jaar brengt SWOV, Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, een rapport uit met de cijfers over hoe het gesteld is met de veiligheid op onze wegen. De meest recente cijfers laten zien dat er in vorig jaar 21.400 mensen ernstig gewond raakten in het verkeer. Dit is een record sinds het begin van de ongevallenregistratie in 1993. Na een eerdere piek in 2013 met 19.700 ernstig gewonden, daalde dit aantal naar 18.800 in 2013. Sindsdien is het aantal slachtoffers echter weer gestegen tot aan 21.400 mensen in 2016. Ook het aantal dodelijke slachtoffers steeg weer in vergelijking met een jaar eerder. In 2007 was er een piek van 791 slachtoffers in het verkeer. Daarna daalde dit cijfer naar 570 mensen in 2014. Sindsdien stijgt het aantal alleen weer tot aan 629 dodelijke slachtoffers die we in 2016 betreurden. Als we naar de monitor kijken, dan zien we vijf groepen slachtoffers en ongevallen die een minder gunstige ontwikkeling maken. Zo waren er in 2016 meer ongevallen met een scootmobiel, waren er fietsers vaker bij een ongeval betrokken, vielen er meer slachtoffers onder de ouderen in het verkeer (80-plus), botste er vaker een bestelauto en gebeurden er meer ongelukken op wegen waar 30- en 60 km/h gereden mocht worden. De vergrijzing heeft een groot aandeel in de groei van deze groepen. Ouderen zijn over het algemeen niet gevaarlijker, maar vooral kwetsbaarder. Volgens de SWOV is er een nieuw impuls nodig voor de verbetering van de verkeersveiligheid. Alle factoren moeten daarvoor samenwerken. Dat wil zeggen veiligere voortuigen, veiligere infrastructuur en veilige verkeersdeelnemers. Het aantal ongevallen met auto’s op de weg is vorig jaar in totaal met 10 procent toegenomen ten opzichte van 2015. Ging het toen om 565.000 schadeclaims van particulieren, in 2016 waren het er 625.000. Het totale aantal claims na verkeersongevallen liep vorig jaar zelfs op tot 905.000. Daarbij zijn ook ongevallen met bestelbusjes, leasewagens en vrachtauto’s meegenomen. Volgens verzekeraars is de voornaamste reden smartphone gebruik achter het stuur en de toenemende drukte op de wegen. +++

+++ Voormalig VOLKSWAGEN topbestuurder Oliver Schmidt moet 7 jaar de cel in voor betrokkenheid bij het dieselschandaal rond het Duitse autoconcern. Ook moet hij een boete van 400.000 dollar betalen. Dat bepaalde een Amerikaanse rechter, nadat Schmidt eerder al schuld had bekend. Schmidt werd schuldig bevonden aan fraude en het toebrengen van milieuschade. Aanklagers hadden de maximale straf geëist voor die overtredingen en die werd nu ook opgelegd. Eerder werd een technicus al tot een celstraf veroordeeld. Het dieselschandaal heeft Volkswagen al zo’n 30 miljard dollar aan schade gekost, sinds het in september 2015 toegaf emissietesten moedwillig te hebben gemanipuleerd. Daardoor leken diesels van het concern schoner dan ze in werkelijkheid zijn. +++

Reageren is niet mogelijk.