Exclusief: zitproef in de Byton

0

Eerder deze week heb je al kunnen lezen over de elektrische cross-over die Byton, een nieuwe Chinese speler op de automarkt, volgend jaar in productie wil nemen. Een select aantal autojournalisten kon al middels een zitproef en meerijdrit kennismaken met het model dat de gevestigde orde wel eens slapeloze nachten zou kunnen bezorgen.

Op de foto’s zie je de conceptversie van de Byton. Het moederbedrijf, de startende onderneming Future Mobility (FMC) wil de elektrische cross-over nagenoeg ongewijzigd vanaf volgend jaar gaan verkopen, ook in Europa. Byton werd pas vorig jaar opgericht maar heeft nu al ontwikkelingsstudio’s in Californië en München.

De cross-over is met 4,85 meter ongeveer even lang als de BMW X5. De schuine, coupéachtige achterzijde geven de Byton een dynamische uitstraling die niet onder doet voor het elan van de Range Rover modellen. Daarbij helpt dat de wielbasis relatief lang is en dat de velgen liefst 22 inch groot zijn. De conventionele deurgrepen zijn vervangen door camera´s die de eigenaar van de auto kunnen herkennen en vervolgens voor automatische ontgrendeling zorgen. Als men eenmaal in de auto zit, wordt nogmaals het gezicht gescand. Op basis van die ‘informatie’ worden de persoonlijke voorkeuren (stoelinstelling, audio en klimaat) geladen. De achterpassagiers beschikken over een eigen scherm.

De voorzijde van de Byton is voorzien van LED verlichting. De strips hebben een op de status van de accu gebaseerde signatuur. De bestuurder kan zo bij het ontgrendelen van de auto in één oogopslag zien hoeveel capaciteit de batterijen hebben. Korte overhangen complementeren de markante styling van de Byton.

De zitproef leert dat de Byton een échte cross-over annex SUV is: in/uitstappen kost geen enkele moeite en er is zowel voorin als achterin veel ruimte. Achter het stuur bevindt zich een 8,0-inch groot display. Daarmee kan je de airconditioning. de geluidsinstallatie en de stoelverstelling bedienen. Omdat een klassieke aandrijving ontbreekt, is er ook geen middentunnel. Dat versterkt het ruimtelijke gevoel in de Byton.

Met het oog op de toekomstige autonome rij functie kunnen de voorstoelen 12 graden naar elkaar toegedraaid worden. Verder is er voor momenten dat de Byton zelfstandig de rit van A naar B verzorgt een groot entertainmentscherm. Het display is liefst 125 centimeter breed en beslaat daarmee zo’n beetje het hele dashboard.

Ook in het stuurwiel bevindt zich een touch screen. Net als bij voormalige Citroën modellen draait alleen de rand; het centrale gedeelte blijft op zijn plaats. Het zogeheten Shared Experience Display, dat 25 centimeter hoog is, vormt geen sta in de weg bij het uitzicht. De airbags bevinden zich onder het brede scherm.

Er kunnen tegelijkertijd verschillende soorten informatie op het display worden afgebeeld, zodat zowel de bestuurder als de voorpassagier hun eigen keuze kunnen maken. De bediening vindt plaats via aanraking, gebaren of spraakcommando’s. Met name bij zo’n enorm breed scherm heeft gebareninstructies zijn meerwaarde. Er kan daarnaast een beroep worden gedaan op de Alexa assistent van Amazon.

Byton heeft niet de ambitie om met haar elektrische cross-over een nieuw sprintrecord neer te zetten. Toch kan er in 5,5 seconden naar 100 km/u worden geaccelereerd. Daarvoor dien je dan wel de vierwiel aangedreven uitvoering met 476 pk en 710 Nm te bestellen. In basistenue heeft de Byton alleen een elektromotor op de achterwielen. Het vermogen bedraagt dan 272 pk; het maximum koppel is bij deze versie 400 Nm.

Het accupakket bevindt zich uit veiligheidsoverwegingen in de wagenbodem. Als actieradius wordt 400 kilometer voor de basisversie genoemd, en 520 kilometer als er gekozen wordt voor een upgrade. Op de optielijst staat ook een groot panoramadak en, zodra de betreffende techniek verkoopklaar is, systemen om de Byton autonoom te laten rijden.

In China gaan de orderboeken voor de Byton volgend jaar open. In Europa zal er voor de verkoop geen gebruik worden gemaakt van een conventioneel distributienetwerk. Bij ons wordt de Byton ongeveer even duur als de BMW X3. Dit betekent dat de tarieven bij afgerond 60.000 euro gaan beginnen.

Qua carrosserieconcept doet de Byton enigszins denken aan het voertuig dat Faraday Future ontwikkeld heeft. Die lijkt het productiestadium vanwege financiële problemen niet te halen. De Byton maakt daarentegen een goed doordachte indruk. Ook omdat bij de ontwikkeling van de platformtechniek rekening is gehouden met eenvoudige update mogelijkheden via internet. Dat heeft ook op de automarkt de toekomst!

Comments are closed.