+++ Het orderboek voor de nieuwe ALPINE A110 wordt steeds dikker. Zó dik zelfs dat Carlos Ghosn, topman van de Renault Groep, er blij van wordt. Hij heeft het licht op groen gezet voor de ontwikkeling van een tweede model. Het is evenwel niet allemaal rozengeur en maneschijn. Ghosn moest in een interview erkennen dat het met Renault in de hogere segmenten (D en E) minder goed gaat, wat betekent dat de verkopen van de Espace, Talisman en Koleos teleurstellen. Maar Alpine maakt de topman dus wel blij. “Wij hebben een buitengewoon goed gevuld orderboek”, zo laat hij weten, zonder exacte cijfers te noemen. Het is bekend dat de eerste 2.000 exemplaren van de première uitvoering verkocht zijn, maar er zijn dus veel meer kopers dan deze fans van het eerste uur. Ghosn laat zich ondubbelzinnig uit over de toekomst van Alpine: “Wij zijn begonnen met 1 model in de hoop een merk te kunnen ontwikkelen. We hebben een strategie, waarvan de eerste stap was om de A110 succesvol te lanceren. Dat lijkt goed te lukken, wat ons goede moed geeft voor een vervolg: een tweede model”. Als Alpine dus succesvol blijft, zou dit label wel eens het premiummerk van Renault kunnen worden. Het tweede model gaat trouwens een cross-over worden. +++
+++ In 2021 zal BMW de productieversie van de conceptstudie iNext presenteren: het wordt een volledig elektrisch en grotendeels autonoom rijdend model dat een directe concurrent moet zijn voor de beter aangeklede modellen van Tesla. Dat merk kan de borst natmaken, want volgens de Duitsers kan haar alternatief (i9?) liefst 700 kilometer ver komen op een acculading. De iNext gaat het elektrische vlaggenschip van BMW worden, dat ook zal concurreren met de eveneens emissieloze volgende generatie Jaguar XJ. Techniek voor autonoom rijden is relatief duur, dus vandaar dat een topmodel in dit opzicht de spits af bijt. In een later stadium kan het dan ’top down’ geïntroduceerd worden. BMW wil in 2025 minimaal 25 (deels)elektrische auto’s in haar gamma hebben. +++
+++ CITROEN heeft bevestigd dat zij over 2 jaar een nieuwe grote sedan zal introduceren. Daarvoor zal veel inspiratie opgedaan worden bij de conceptstudie Cxperience uit 2016. De sedan kan gezien worden als opvolger van zowel de C5 als de C6. Het model is primair bestemd voor een verkoopcarrière in China, maar zal ook in Europa worden aangeboden. +++
+++ FIAT CHRYSLER Automobiles (FCA) blijft liever single. Daar een paar jaar vruchteloos op zoek te zijn geweest naar een partner, heeft zij nu gekozen voor een celibatair leven. Volgens topman Sergio Marchionne kan kostenreductie ook op eigen houtje worden gerealiseerd. Bovendien heeft FCA met Jeep goud in handen. Volgens Marchionne zal dit merk in 2022 de belangrijkste bijdrage aan de concernverkopen (5 miljoen eenheden) geven, en niet Fiat. FCA zal geen geld meer in sedans steken. Daarom krijgt de Giulia geen grote broer. Voor Fiat zal het 500 subgamma heel belangrijk blijven: “Het is de voornaamste verklaring voor het feit dat dit merk de afgelopen 10 jaar weer enigszins rendabel is geworden”. Elders in de branche heeft iedereen zijn mond vol over autonoom rijden, maar Marchionne is liever realistisch en stelt dat de techniek verder weg is dan dat het lijkt. +++
+++ HYUNDAI wil in de periode tot 2022 ongeveer 45.000 mensen aannemen. Daarnaast is het bedrijf van plan om de komende 5 jaar zo’n 22 miljard dollar te investeren. Bij Hyundai zijn nu 68.194 mensen in dienst, en bij zustermerk Kia nog eens 34.752. Het Koreaanse autoconcern kiest er dus voor om op eigen kracht te groeien. Andere media berichtten eerder deze maand dat men voor verdere groei zou willen fuseren met Fiat Chrysler Automobiles, maar Autointernationaal.nl bestempelde die geruchten direct als onzin. Dat blijkt dus te kloppen. Hyundai heeft in Europa vorig jaar 523.258 auto’s verkocht; een nieuw verkooprecord. Met een groei van 3,5 procent presteerde Hyundai beter dan het marktgemiddelde. Met 150.000 verkochte exemplaren was de Tucson de absolute bestseller van het gamma. Dit model is bij onze zuiderburen segmentleider. In Nederland, waar auto’s relatief duur zijn, was de i10 de best verkopende Hyundai. Hyundai meldt trots dat er 23 duizend exemplaren van de Ioniq zijn verkocht. Daarvan vonden 1.734 exemplaren in Nederland een eigenaar. Dit jaar moet de elektrische versie van de Kona voor extra verkoopgroei gaan zorgen. +++
+++ Brandstofverbruik en rijgedrag: het is technisch gezien geen enkel probleem voor LEASE maatschappijen om dit op afstand bij te houden. De meeste leaserijders zitten er echter niet op te wachten. Het is niet de vraag of verzekeraars straks de premie voor de autoverzekering gaan berekenen op basis van rijgedrag, maar wanneer ze dat gaan doen. Sterker nog, er zijn al verzekeraars die kortingen bieden op basis van het rijgedrag dat door een kastje in de auto gemeten wordt. Voor leasemaatschappijen geldt hetzelfde als voor verzekeraars. Door data te verzamelen over het rijgedrag en het brandstofverbruik van de auto’s kunnen ze in theorie hun leaserijders een veel persoonlijker aanbod doen. Wie zuinig en netjes rijdt, bespaart niet alleen op brandstof, maar ook op onderhoud. Dat betekent dat het leasebedrag omlaag kan. En waarom zouden leasemaatschappijen die data niet verzamelen? De voertuigen zijn immers hun eigendom. De meeste leaserijders zelf denken daar voor alsnog anders over, zo blijkt uit recent onderzoek van ALD Automotive onder 757 leaserijders. Op de vraag of leasemaatschappijen (de rechtmatige eigenaar van de auto) zonder meer recht had op alle data, zei slechts 29 procent volmondig “ja”. De leaserijders zijn in overgrote meerderheid van mening (70 procent) dat de leasemaatschappij toestemming moet vragen om de data in te zien. De meeste zakelijke rijders denken dat het delen van data vooral ten goede komt aan de leasemaatschappijen en hun werkgever die het leasebedrag betaalt. En dat is waarschijnlijk ook de reden dat veel automobilisten die data niet zomaar willen delen. Waarom zouden ze dat doen als ze er geen voordeel van hebben, maar wel kunnen worden aangesproken op hun rijgedrag? Het percentage dat wil delen gaat wel omhoog zodra de bestuurder van de leasewagen zelf voordeel heeft bij het delen van data. Het type data dat de leaserijder wil delen, hangt ook sterk af van het eigenbelang. Zolang het gaat om zaken die gerelateerd zijn aan onderhoud, zoals kilometerstand en storingscodes, is data delen voor de meeste leaserijders geen enkel probleem. Maar kijk je naar data ten aanzien van rijgedrag, dan neemt de bereidheid data te delen toe naarmate het eigenbelang groter is. Voor reisadvies wil 45% van de respondenten data delen. Voor financiële vergoeding is dit 52%, voor het oplossen van het fileprobleem 47% en voor input voor autonoom rijden 41%. Die uitkomsten wekken weinig verbazing. Bij private lease, de leasevorm voor particulieren die nu sterk in opmars is, is datadelen standaard. Prijs is daar hét verkoopargument. En als er geld in het geding is, dan lijkt privacy minder een issue. +++
+++ MCLAREN doet niet mee aan de SUV hype. Opvallend, want andere fabrikanten van supersportwagens zoals Lamborghini, Maserati en Ferrari zijn wel overstag. Maar McLaren ziet geen brood in een SUV. Een dergelijk model is volgens designchef Dan Parry-Williams niet sportief. Daarmee deelt hij een sneer uit naar Lamborghini, die de Urus presenteerde als een SSUV (Super Sports Utility Vehicle). McLaren pompt de komende jaren 1 miljard pond (1,1 miljard euro) in de ontwikkeling van nieuwe modellen. Tot en met 2022 kunnen we er 12 verwachten. Die zijn gegroepeerd in de Sports Series, Super Series en Ultimate Series, maar hebben allemaal dezelfde basismotor. +++
+++ OPEL heeft hart voor Feyenoord, net als 3 miljoen andere supporters in Nederland. Maar waar komt de clubliefde vandaan? Dat zit in je bloed, in je DNA, is vaak het antwoord. De sponsor laat dit uitzoeken via het Grote Feyenoord DNA onderzoek. Hiermee is Feyenoord de eerste voetbalclub ter wereld waarbij grootschalig DNA onderzoek wordt gedaan onder de eigen supporters. Supporters kunnen vrijwillig meedoen aan onderzoek als zij zelf toestemming geven voor het afstaan van DNA. Uiteraard gaan Feyenoord en Opel zeer nauwkeurig om met de bescherming van persoonsgegevens. Bovendien wordt er zeer selectief onderzoek gedaan. Er wordt bijvoorbeeld geen onderzoek gedaan naar erfelijkheidsfactoren of medische kenmerken van DNA materiaal dat wordt afgestaan door de deelnemers. Bovendien zullen de onderzoeksdata geanonimiseerd worden verwerkt. Feyenoorders kunnen testen wat hun supportersprofiel is op Opel.nl/feyenoord. Er zijn 7 typen Feyenoord supporters gedefinieerd. Daar kunnen deelnemers ook aangeven of zij mee willen doen aan het genetisch onderzoek dat in februari zal plaatsvinden. Een geselecteerde groep van 168 supporters kan wangslijm afstaan voor het onderzoek, dat door wetenschappers van genetisch onderzoeksbureau Omnigen wordt verricht. Presentator Sander de Kramer, zelf Feyenoord supporter en gezicht van de campagne, is benieuwd naar het experiment en naar de uitkomsten: “Voor veel supporters is Feyenoord een zeer belangrijk deel van hun leven. De liefde voor hun club zit diep, diep van binnen. Volgens velen zelfs in hun DNA. Daarom gaan we, op initiatief van sponsor Opel, nu eens echt onderzoeken hoe dat zit met die liefde voor Feyenoord. Wie weet ontdekken we een heus Feyenoord gen”. Opel en Feyenoord verwachten medio april de onderzoeksresultaten bekend te kunnen maken. +++
+++ PSA heeft haar elektrische toekomstplannen bekend gemaakt. Eerder meldde de nieuwe tweelingdochter Opel / Vauxhall al dat in 2024 van elk model een emissieloze variant beschikbaar is. PSA wil in 2025 over 40 geëlektrificeerde auto’s beschikken, al is in dit aantal ook het gamma van Opel / Vauxhall meegenomen. De Fransen willen de komende 6 jaar 124 nieuwe modellen lanceren in 6 verschillende regio’s van de wereld. Daarnaast laat PSA weten druk te zijn met de voorbereidingen om de Noord Amerikaanse markt te gaan betreden. Topman Carlos Tavares wil nog niet zeggen met welk merk zij naar de Verenigde Staten gaat, maar de grootste kanshebber is Opel. De CEO meldt namelijk dat toekomstige modellen van dit merk zullen worden afgestemd op de Amerikaanse regelgeving. De verwachting is dat PSA pas tegen 2026 auto’s in de Verenigde Staten gaat verkopen. Citroën trok zich halverwege de jaren zeventig terug uit de Amerikaanse markt. Peugeot stopte in 1991, nadat klanten en dealers het vertrouwen in het merk hadden opgezegd. PSA lanceert later dit jaar het autodeel platform Free2Move in 2 of 3 Amerikaanse steden. De fabrikant gaat de informatie die dat oplevert, inzetten bij de verkoop van auto’s in de Verenigde Staten. Tavares sprak ook over zelfrijdende auto’s. 80 procent van de toekomstige modellen van PSA moeten in 2030 gedeeltelijk autonoom kunnen rijden. 10 procent daarvan zal beschikken over techniek op Level 4 of 5 niveau. Verder besprak de baas van PSA de balans van het afgelopen jaar, dat vooral werd getekend door de overname van Opel en Vauxhall in maart 2017. Met deze merken erbij is de verkoop van de groep gestegen met 15 procent. Zonder Opel zou dat 2,5 procent zijn geweest. Tavares is optimistisch over de toekomst. Hij meent dat de Duitse identiteit een sterk verkoopargument is voor klanten die afkerig staan tegenover Franse merken. +++
+++ RENAULT stelt dat Volkswagen niet langer de grootste autoproducent ter wereld is. Volgens topman Carlos Chosn leverde zijn bedrijf, waartoe ook Nissan en Mitsubishi behoren, in 2017 meer dan 10,6 miljoen voertuigen af. Dit voorspelde Ghosn al halverwege vorig jaar. Volkswagen stelde eerder al het afgelopen jaar ongeveer 10,74 miljoen voertuigen te hebben afgeleverd. Maar volgens Ghosn is dit aantal inclusief de vrachtwagens van MAN en Scania. Zonder die voertuigen komt de Volkswagen Groep uit op 10,54 miljoen exemplaren. Er kan dan ook volgens Ghosn “geen twijfel over bestaan” wie de nummer 1 van de wereld is. Toyota heeft nog geen cijfers gepubliceerd, maar is ongetwijfeld wel boven de 10 miljoen uitgekomen. Het is wachten op de officiële cijfers van de OICA (Internationale organisatie van autofabrikanten) voor wij definitieve conclusies kunnen trekken. Het is al wel bekend dat in 2017 wereldwijd 79,56 miljoen auto’s zijn verkocht. +++
+++ Ruim 650 Texaco en Firezone TANKSTATIONS in de Benelux worden omgevormd tot Esso pompen. Daarover heeft EG Group, het bedrijf achter de tankstations, afspraken gemaakt met de Amerikaanse oliereus ExxonMobil die de rechten van Esso bezit. De hele operatie begint direct. Het eerste tankstation wordt momenteel omgebouwd in Rotterdam, aan de Adriaan Volkerslaan. Naar verwachting is de grote meerderheid van de pompen voor het einde van het jaar omgekleurd. Er zijn geen financiële details gemeld. EG Group is een grote speler in Europa op het gebied van tankstations en de winkeltjes daaromheen. Het bedrijf bezit en beheert ongeveer 2.600 locaties in 6 verschillende landen. Later dit jaar gaat de EG Group ook het onlangs aangekochte Duitse Esso netwerk exploiteren, waardoor het tankstationtotaal op ongeveer 3.500 uitkomt. Die deal is nog wel onder voorbehoud van goedkeuring door de mededingingsautoriteiten. +++
+++ TESLA belooft voor de Model 3 een vergevorderde stembediening, waarmee je alles aan boord kan controleren zonder dat er nog een knop of scherm aan te pas moet komen. CEO Elon Musk zegt via zijn favoriete communicatiekanaal Twitter dat de standaard stembediening op de Model 3 “fors zal evolueren”. Zoals alles bij het merk wordt het systeem in alle auto’s op afstand geüpdatet, tot je “in de nabije toekomst” bijna alles met je stem zal kunnen bedienen. We zijn benieuwd. Ongetwijfeld zullen ook de andere modellen (S en X) snel volgen. +++
+++ Welke auto was 2017 de meest geproduceerde auto van Frankrijk? Fout. Het is de TOYOTA Yaris. Daarvan verlieten vorig jaar 233.652 exemplaren de lopende band. De Peugeot 3008 eindige op de tweede plek met 217 487 eenheden. De verwachting is overigens dat beide modellen dit jaar stuivertje zullen wisselen. Peugeot kan de vraag naar de 3008 amper aan, terwijl de Yaris ondanks de facelift in de herfst van zijn verkoopcarriëre is beland. Naast de Franse SUV worden in Sochaux ook de 308, de DS 5 en sinds enkele maanden de Opel Grandland X gebouwd. De totale output van de fabriek kwam daarmee uit op ongeveer 500.000 voertuigen. Toyota bouwt in haar Franse fabriek alleen de Yaris. De derde podiumplaats is voor de Peugeot 2008, die geproduceerd wordt in Mulhouse. Maar waar zijn de Clio en de 208, de best verkochte auto’s in Frankrijk vorig jaar? Die komen voor een groot deel uit respectievelijk Turkije en Slowakije. +++
+++ Na een onderzoek van KPMG in 20 landen, blijkt Nederland het best te zijn voorbereid op de komst van ZELFRIJDENDE auto’s. Bij het onderzoek is er gelet op zaken als infrastructuur, overheidsbeleid en wetgeving. Nederland wordt in de index gevolgd door Singapore, de Verenigde Staten en Zweden. KPMG wijst onder meer naar het goed onderhouden wegennetwerk. Nederland kent in vergelijking met andere landen ook een groot aantal locaties voor onderzoek en ontwikkeling (R&D). Het netwerk van laadpalen voor elektrische auto’s wordt bestempeld als “fijnmazig”. Verder is het door overheidsbeleid in Nederland goed mogelijk om technologieën te testen. Evengoed zijn er nog voldoende zaken die volgens de onderzoekers aandacht verdienen. Zo moeten auto’s in staat zijn om met andere weggebruikers te ‘communiceren’ zoals fietsers en voetgangers. KPMG spreek hier van een “flinke uitdaging” waarbij er kansen liggen voor toeleveranciers van de auto-industrie. Ook zijn nog lang niet alle Nederlanders overtuigd van de komst van zelfrijdende voertuigen. +++
