Nieuwstelex II

0

+++ De beroemde heuvelklim race van Pikes Peak krijgt op 24 juni een bijzondere deelnemer: de BENTLEY Bentayga met zijn W12 motor stormt dan omhoog. Grote kans is overigens dat de SUV dan niet met standaardvermogen (608 pk) aan de start staat, want de motorsportafdeling van de Britten neemt de auto momenteel onder handen. Een beetje extra power is immers nooit weg op de 20 kilometer lange ‘Race to the Clouds’, want de 156 bochten brengen de deelnemers naar 4.302 meter hoogte. Een krachtbron verliest op de top liefst 30 procent van zijn vermogen. De 2,5 ton zware Bentayga wordt ingeschreven in de categorie ‘Exhibtion’ en hoopt een record te veroveren voor een productiemodel SUV. Kleine motoraanpassingen zijn evenwel toegestaan, evenals de montage van een rolbeugel voor het geval dat. De exacte specificaties van de ‘race Bentayga’ worden in maart onthuld. Dan krijgen wij ook de naam te horen van de coureur die de berg in het Amerikaanse Colorado mag bestormen. +++

+++ BMW gaat vanaf dit voorjaar al zijn dieselmotoren uitrusten met SCR techniek. Hiermee wordt de uitstoot van schadelijke NOx deeltjes verder teruggedrongen. BMW zet dit jaar nog meer in op de reductie van uitlaatgassen. SCR techniek maakt gebruik van het additief AdBlue dat een chemische reactie veroorzaakt. De NOx deeltjes worden dan grotendeels opgelost voordat ze de buitenlucht bereiken. Deze techniek is niet nieuw, maar BMW is wel het eerste merk dat SCR (de afkorting staat voor: ‘Selective Catalytic Reduction’) toepast op alle dieselmodellen. De oliegestookte uitvoeringen van de 1, 2, 3 en 4 serie en de X1 die nu nog geen SCR katalysator hebben, krijgen deze vanaf het voorjaar standaard. Naast het bekende roetfilter voor diesels, bestaat er sinds kort ook een partikelfilter voor benzinemotoren. BMW past dit principe al toe op enkele motoren en breidt dat aantal nu verder uit. De uitvoeringen die vanaf het voorjaar worden voorzien van zo’n filter zijn de 20i en 30i versies van de 2 en 4 serie en de X3. Ook de X1 sDrive18i en de benzinemotor in de stekkerhybride i8 krijgen een partikelfilter. +++

+++ DAF Trucks heeft een goed 2017 achter de rug, wat de vestigingen in het Nederlandse Eindhoven en het Belgische Oevel 350 extra banen oplevert. Omdat de productie van circa 223 naar 235 trucks per dag wordt verhoogd (bijna het recordniveau van voor de crisis van 2008) is er ook extra personeel nodig. “Dat is erg goed nieuws. DAF groeit doordat het haar marktaandeel vergroot in een economie die sowieso al stijgt, wat voor meer transport en dus voor meer vraag naar trucks zorgt”, aldus een woordvoerder. De vestiging in Westerlo telt nu zo’n 2.400 werknemers, die in Eindhoven 6.320. Niet alleen binnen, maar ook buiten Europa is de vraag naar DAF trucks groot. Elders nam vorig jaar de vraag met 80 procent toe naar een recordniveau van 9.100 exemplaren, aldus de woordvoerder. DAF mikt voor dit jaar op een marktaandeel van 16 procent. +++

+++ FIAT biedt de Mirror actie-uitvoeringen van de 500, 500L en 500X tijdelijk zonder meerprijs aan. Het trio is standaard uitgerust met Uconnect, het infomediasysteem van Fiat Chrysler Automobiles met een scherm van 7 inch. Het ondersteunt Android Auto en Apple CarPlay, waardoor je dus in feite het scherm van je telefoon kunt ‘spiegelen’. Verder zijn de Mirror actie-uitvoeringen standaard uitgerust met lichtmetalen velgen en diverse interieurdetails. Het trio wordt geleverd in speciale tinten blauw. Om de lancering van de Mirror modellen te vieren, worden ze zonder meerprijs ten opzichte van de reguliere versies aangeboden. Dat scheelt je als koper volgens Fiat maximaal 1.500 euro. Lang duurt die kortingsactie overigens niet: tot 22 januari 12:00 uur. +++

+++ MAZDA heeft vandaag een nieuwe motorenfabriek geopend in Thailand. De Japanners kunnen hiermee hun productievolume voor motoren vergroten. Om zijn uitgebreide productiesysteem in Thailand voor motoren, transmissies en voertuigen verder te verbeteren, heeft Mazda 22,1 miljard yen (circa 162 miljoen euro) geïnvesteerd. De output kan daardoor worden verhoogd van 30.000 naar 100.000 eenheden per jaar. Binnenkort zal er begonnen worden met de productie van de 2.0 SkyActiv-G unit, een motor die vervolgens geleverd zal worden aan productievestigingen in Maleisië, Vietnam en Thailand. +++

+++ De prijs van de MCLAREN Senna is bekend: 1.002.097 euro. Normaliter is dergelijk nieuws voor Autointernationaal.nl reden voor een prijsvergelijking artikel, maar bij dergelijk dure modellen heeft dat weinig zin. Bovendien zijn de 4 exemplaren voor de Nederlandse markt allang vergeven. De Senna is overigens goedkoper dan zijn voorganger P1. Die had een Nederlandse prijs van 1.098.000 euro. Dus zo duur is die Senna eigenlijk niet. +++

+++ MERCEDES-AMG heeft deze week zijn eerste hybride modellen gelanceerd en sluit voor later een paar zuiver elektrische modellen helemaal niet uit. “Komen er op een dag compleet emissieloze auto’s van Mercedes-AMG?”, was de vraag die aan R&D baas Ola Kallenius gesteld werd. Hij antwoordde: “Waarom niet?. Op dit moment zijn we nog niet met iets concreets bezig, maar het is zeer goed denkbaar”. We moeten trouwens niet vergeten dat Mercedes-AMG al in 2013 een elektrische versie van de SLS in heel kleine oplage heeft gebouwd. Vooralsnog houdt tuner afdeling van Daimler het bij de in massa geproduceerde ’53’ versies van de CLS en E klasse Coupé / Cabriolet. Die combineren een 3,0 liter benzinemotor (met een turbo én een elektrische compressor) met een dynamo/starter die een elektrische boost kan geven van 22 pk. Het gecombineerde vermogen komt daarmee uit op 435 pk. Mercedes-AMG staat met andere woorden onder hoogspanning … +++

+++ Het Belgische consumenten magazine Test-Aankoop trekt hard van leer tegen Volkswagen. 2 jaar na het beruchte SJOEMELSOFTWARE schandaal heeft tweederde van de getroffen auto’s bij onze zuiderburen nu een update gekregen. Maar uit een rondvraag van het tijdschrift blijkt dat 45 procent van de bestuurders nadien geconfronteerd wordt met storingen of een ander rijgedrag. De meest gehoorde klachten zijn een hoger brandstofverbruik, het verlies aan vermogen van de motor en allerlei mechanische problemen. “Het is zonneklaar dat de fabrikant incapabel is om zijn eigen geknoei ongedaan te maken”, zegt Test-Aankoop. Eigenaren van een Volkswagen die door de technische problemen opnieuw naar de dealers moesten, werden in driekwart van de gevallen een gepeperde factuur onder de neus geduwd. Die loopt gemiddeld op tot 859 euro. Het zint Test-Aankoop ook niet dat de Belgische klanten geen schadevergoeding krijgen. Daarom zet het tijdschrift zijn groepsvordering tegen Volkswagen door. +++

+++ Appende voetgangers en op hun SMARTPHONE starende fietsers: het leidt tot levensgevaarlijke situaties in het verkeer. Het aantal verkeersongelukken stijgt sinds 2013 elk jaar. Om daar iets tegen te doen, start deze week in Amsterdam een campagne tegen smartphone gebruik in het verkeer. Wethouder van Verkeer en Vervoer, Pieter Litjens, ziet dat steeds meer mensen in het verkeer op hun mobiele telefoon kijken, in plaats van dat ze op het verkeer letten. “Of het wetenschappelijk bewezen kan worden dat het tot meer ongelukken lijdt weet ik niet, maar ik zie dat het gevaarlijke situaties oplevert en iedere gevaarlijke situatie is er één te veel”. Alexandra van Huffelen, directeur van het Amsterdamse openbaarvervoersbedrijf GVB kent de gevaren op de weg: “Van mijn trambestuurders hoor ik dat zij vaak enorm aan de noodrem moeten trekken omdat er iemand voor de tram langs fietst of dat een voetganger plots oversteekt met zijn ogen gericht op de mobiele telefoon”. De gemeente Amsterdam voert samen met Van Huffelen en de vervoersregio actie. “Wij willen dat mensen over de gevaren na gaan denken en dat ze bewust worden van de risico’s die appen in het verkeer met zich mee brengt”, vertelt de wethouder. Door onder andere voorlichting hopen zij dit te bereiken. Zowel Van Huffelen als Litjens zijn zich er van bewust dat het geen gemakkelijke opgave wordt om mensen weg te halen van hun smartphone. “Ik heb het zelf ook, als je dat ding hoort piepen, wil je toch even gaan kijken. Maar er zijn ook apps die ervoor zorgen dat als je op de fiets ziet je geen berichten binnen krijgt. Zo is de verleiding minder groot. Hier informeren we de mensen ook over”. De wethouder zou het liefst een verbod zien op appen in het verkeer. “Er wordt door de minister hard aan gewerkt, maar dat is nog niet zo ver. Ook als er een verbod is, is het nog steeds een kwestie van het beïnvloeden van gedrag. Wij willen dat telefoongebruikers ook zelf de gevaren zien en daar beginnen we nu mee”. +++

+++ Na een proefperiode van 1 jaar concludeert het ministerie van Economische Zaken en Klimaat dat de TESLA Model S niet voor alle lange ritten geschikt is. Om het wagenpark van de overheid te verduurzamen, is het afgelopen jaar een proef met Tesla gedaan: het ministerie van Economische Zaken heeft 2 exemplaren van de Model S ingezet en het ministerie voor Binnenlandse Zaken 1 exemplaar. Doel is om te onderzoeken of op volledig elektrische auto’s kan worden overgestapt. “Onze ervaring leert dat de auto’s van Tesla minder geschikt zijn voor een groot aantal lange ritten en dat we goed moeten letten op de oplaadmogelijkheden. Het kan in de praktijk heel onhandig zijn als er tijdens lange afstanden moet worden gewacht tot de auto weer volledig is opgeladen. Iets anders is dat er niet altijd voldoende laadmogelijkheden voorhanden zijn”, zegt Michiel Bakhuizen, woordvoerder van het ministerie. De auto’s worden niet gebruikt door ministers en staatssecretarissen, maar uitsluitend door topambtenaren. Minister van Economische Zaken en Klimaat, Erik Wiebes, rijdt in een Mercedes en staatssecretaris Mona Keizer rijdt in een BMW. Bakhuizen laat weten dat de proef met de auto’s van Tesla tot en met 2019 zal worden voortgezet en dat de auto’s uitsluitend voor relatief korte afstanden zullen worden gebruikt. Na 2019 zal opnieuw worden bekeken hoe de auto’s kunnen worden ingezet. Tesla laat in een reactie weten eerst de bevindingen te willen onderzoeken voor het commentaar geeft. +++

+++ TOYOTA heeft met de Corolla een enorme hit in handen. In de zin dat er vorig jaar 1.224.990 exemplaren van werden verkocht. Dat betekent een enorme naamsbekendheid. Tegelijkertijd valt de belangstelling voor de Auris tegen. Daarom zal Toyota voor diens opvolger de naam Corolla weer gaan gebruiken. Auris verdwijnt dan geruisloos door de achterdeur. De modelnaam Corolla stamt uit 1966 en is decennialang gebruikt, maar toen bedacht de Europese divisie dat een nieuwe spannende naam (Auris dus) meer verkoopresultaat zou opleveren. Niet dus. Toyota zal waarschijnlijk in oktober op de autosalon van Parijs de opvolger van de Auris presenteren. De nieuwkomer staat op het modulaire platform TNGA dat ook onder de C-HR en Prius te vinden is. Een dieselversie is niet gepland, wel benzine en hybride uitvoeringen. Qua carrosserievarianten zal er gekozen kunnen worden uit een 5-deurs hatchback en een Touring Sports stationwagon. Toyota stopt eind dit jaar trouwens ook met de verkoop van de Avensis. Voor dit model is geen directe opvolger gepland, al kan het zijn dat de Camry een comeback maakt. Dat is óók een modelnaam uit de vorige eeuw. +++

+++ VOLKSWAGEN investeert 1,8 miljard euro in de ontwikkeling van de 8ste generatie Golf. In juli 2019 start de productie. De Golf is sinds 1974 op de markt en wordt sindsdien in 108 landen verkocht. In totaal werden er al meer dan 35 miljoen exemplaren geproduceerd. Vorig jaar ging het om 952.826 stuks. De fabriek in Wolfsburg blijft de grootste productielocatie. Mogelijk debuteert de Golf VIII tijdens de autosalon van Genève in maart volgend jaar. Waarschijnlijk verdwijnt de 3-deurs hatchback versie. Ook het lot van de e-Golf is onzeker omdat Volkswagen een aparte lijn aan elektrische modellen (het I.D. subgamma) zal lanceren. +++

Reageren is niet mogelijk.