Mazda neemt vernieuwde 6 mee naar Genève

0

Mazda heeft vorig jaar in Nederland 633 exemplaren van de ‘6’ weten te slijten. Dat betekende een afzetstijging van ruim 20 procent ten opzichte van 2016. Een knappe prestatie, want als er geen premiumbadge op de grille zit dan hebben grote middenklassers het doorgaans moeilijk. Zo heeft Citroën zonder een traan te laten afscheid genomen van de C5, zal Ford de Mondeo geen opvolger geven en stellen zowel de verkopen van de Opel Insignia als de Renault Talisman teleur.

Maar Mazda houdt moedig stand in het D segment. Op de autosalon van Genève zal het Japanse merk de opgefriste 6 presenteren. De Amerikanen kregen eerder al de sedanversie voorgeschoteld en Europa zal zich kunnen vergapen aan deze Sportbreak versie. Mazda maakt melding van verbeterde veiligheidssystemen (waaronder een 360-gradencamera, adaptieve cruisecontrole), betere motorprestaties en wijzigingen aan het onderstel.

De facelift van de Mazda 6 omvat ook een grondig opgewaardeerd interieur met een fraaier dashboard dat meer luxe uitstraalt. Daarvoor werd er rijkelijk gebruik gemaakt van de reeds voor de CX-5 beschikbare componenten, waaronder een 7 inch TFT display in het instrumentarium, een 8 inch infomedia scherm en een nieuw voorruitprojectie systeem. Ook de stoelen zijn verbeterd. Mazda zegt de 6 ook stiller te hebben gemaakt (de beruchte NVH, oftewel Noise, Vibrations en Harshness werden verminderd).

Uiterlijk is de modeljaar 2019 uitvoering van de 6 (Mazda is er tijdig bij) herkenbaar aan een meer uitgesproken grille met meer chroom en scherper gesneden koplampunits met LED techniek. Onder de kap zit (bij het topmodel) een nieuwe 2,5 liter turbobenzinemotor. Die beschikt over 250 pk en 420 Nm. De vernieuwde Mazda 6 komt in het voorjaar naar Nederland, als Sedan en Sportbreak. De prijzen zijn nog niet bekend.

Mazda zal op de 8 maart van start gaande autosalon van Genève ook studiemodellen tonen die nog niet eerder voor het Europese publiek te zien waren. Het gaat daarbij om de Vision Coupé Concept en de Kai Concept. Die laatste is meer dan een vingeroefening voor de nieuwe generatie Mazda 3. De Vision Coupé werd onlangs uitgeroepen tot “mooiste conceptstudie van het jaar”. Verder toont Mazda in Zwitserland de Skyactiv-X benzinekrachtbron, ’s werelds eerste motorblok dat voorzien is van compressieontsteking. Die wordt in 190 pk configuratie leverbaar in de nieuwe 3.

Comments are closed.