Volkswagen I.D. Vizzion Live

0

Nu de dagen van de (TDI) dieselmotor geteld zijn, zet Volkswagen vol in op elektrificatie van haar gamma. In Wolfsburg worden tientallen miljarden euro’s geïnvesteerd in de ontwikkeling van diverse modellen met batterijtechniek.

Over 2 jaar debuteert de eerste, een tamelijk conventioneel gelijnde hatchback van Golf formaat en daarna volgen meer elektrische Volkswagens. Die maken allemaal onderdeel uit van het zogeheten I.D. subgamma. Eén van die andere elektrische modellen die in de pijplijn zitten is de productieversie van het hier getoonde studiemodel, de I.D. Vizzion. Dit ontwerp staat alternatief voor een emissieloze sedan voor het topsegment, oftewel de klasse van de Phaeton.

Voor de productieversie van de I.D. Vizzion moeten we echter nog wel even geduld hebben. Mogelijk arriveert hij pas in 2025 in de showrooms. Zo’n lange ontwikkelingstijd is op zich niet nodig, maar Volkswagen wacht tot de techniek om op ‘Level 5’ volledig autonoom te kunnen rijden breed kan worden uitgerold.

Zijn de hiervoor benodigde systemen klaar, dan kan ook het interieur van de I.D. Vizzion daar helemaal op worden ingericht. Zo is een stuurwiel niet langer nodig en kunnen de voorstoelen, ook die van de ‘bestuurder’, 180 graden worden gedraaid zodat alle inzittenden tijdens de reis face-to-face contact kunnen hebben.

De I.D. Vizzion is de vierde conceptstudie die Volkswagen heeft ontwikkeld met het oog op de elektrificatie van haar gamma. Met de gewone I.D. (de eerder genoemde hatchback), de I.D. Buzz (de spirituele opvolger van het klassieke busje) en de I.D. Crozz (een cross-over die qua carrosserievorm enigszins vergelijkbaar is met de Jaguar I-Pace gingen hem voor.

De in Baladi Orange gespoten I.D. Vizzion staat op enorme (24-inch) lichtmetalen wielen en is 5,16 meter lang. De breedte bedraagt 1,95 meter en hij is 1,5 meter hoog. De wielbasis komt uit op 3,1 meter. Met deze maatvoering zou je er dus zoals gezegd een moderne interpretatie van de Phaeton in kunnen zien. Om de limousinebeleving te vergroten, slaan de achterportieren ‘andersom’ open en ontbreekt een B-stijl. De bagageruimte is 565 liter groot.

Het Volkswagen beeldmerk op de neus is verlicht. Als de I.D. Vizzion merkt dat één van de eigenaren nabij is, licht een impuls de flank van de Volkswagen wit op. Deze verlichting is interactief, oftewel de auto kan ermee communiceren (Volkswagen gaat deze techniek in de toekomst aanbieden onder de naam (‘IQ Light’). De koplampen zijn van het HD Matrix type en hebben 8.000 lichtpixels. Zij kunnen symbolen op de weg projecteren, bijvoorbeeld een zebrapad om aan te geven dat voetgangers kunnen oversteken. De complete achterruit doet dienst als derde remlicht; dat is technisch mogelijk omdat deze raampartij feitelijk een enorm oled schermis. Hoe harder de I.D. Vizzion remt, hoe verder de achterruit vanaf de onderkant ‘vol loopt’ met rood licht.

De elektrische aandrijflijn van de vierwiel aangedreven I.D. Vizzion bestaat uit 2 elektromotoren met een gecombineerd vermogen van 306 pk. De stroom is afkomstig uit een 111 kWh groot accupakket dat in de bodem is geplaatst. Op een volle batterij moet de I.D. Vizzion 665 kilometer kunnen afleggen. Sprinten naar 100 km/u doet hij in 6,3 seconden.

De I.D. Vizzion kan zoals gezegd geheel zelfstandig, op het hoogste niveau 5, autonoom deelnemen aan het verkeer. De bestuurder kan dan alle rij taken uit handen geven. Door het ontbreken van een stuur oogt het dashboard vrij kaal, ook omdat zaken als klimaatregeling en infomedia met stemcommando’s, handgebaren en zelf hologrammen (die door middel van de HoloLens van Microsofts worden weergegeven) zijn te bedienen.

Volkswagen denkt zoals gezegd dat de I.D. Vizzion medio 2025 klaar kan zijn voor productie, al is het voor bepaalde uitrustingdetails wachten tot 2030.

Comments are closed.