Opel zoekt meer vrouwelijke verkopers

0

Volgens brancheorganisatie Bovag is afgerond 40 procent van de autokopers vrouw. Bij Opel zijn daarentegen slechts 4 procent van de autoverkopers vrouw. Een mismatch, die het Duitse automerk zo snel mogelijk wil rechtzetten: Opel wil over 2 jaar 30 vrouwelijke verkopers in dienst hebben. Nu zijn dat er 7. Gestreefd wordt naar 15 procent van het totaal.

Opel bedacht daarom een speciale wervingscampagne: één voor zichzelf en de ander voor een fictief bedrijf, Jade (met het juiste lettertype leest dit, als je het omdraait, als ‘Opel’). Op de eerste personeelsadvertentie reageerden 76 mannen en (slechts) 8 brouwen. Maar Jade trok 41 vrouwelijke sollicitanten en 15 mannen.

Tijdens het sollicitatiegesprek werden de vrouwen geïnformeerd over het ‘onschuldige bedrog’. Uiteindelijk bleven er 7 geschikte vrouwelijke kandidaten over. Zij gaan door naar de volgende selectieronde en maken dus kans op een baan als verkopen bij Opel. Overigens moeten dealers dan nog wel zelf besluiten of zij de vrouwen daadwerkelijk aannemen. Hoeveel vrouwelijke autoverkopers er in Nederland precies zijn, weet de Bovag niet. “Maar de branche loopt op dit punt zeker achter ten opzichte van andere beroepsgroepen”, aldus woordvoerder Paul de Waal. Een originele aanpak zoals die van Opel kan hij daarom alleen maar toejuichen.

Uit een onderzoek dat Opel door een extern bureau onder circa 1.000 Nederlanders liet uitvoeren, bleek dat 60 procent van de respondenten het verkopen van auto’s een ‘mannenberoep’ vinden. Maar uit het onderzoek bleek ook dat 75 procent van de Nederlanders vindt dat vrouwen het vak net zo goed zouden kunnen uitoefenen.

“Het gaat er uiteindelijk om dat je de juiste eigenschappen hebt om auto’s aan de man (…) te brengen en klanten vriendelijk benadert”, zegt Jeroen Maas, woordvoerder van Opel Nederland. Daar zijn branche-experts het mee eens. Nu de consument veel technische informatie op internet kan vinden, is de bij hem reeds veel kennis aanwezig. De verkoper staat daardoor niet langer op een voetstuk, maar moet primair vertrouwen van de klant winnen. “Zoiets gaat een vrouw denk ik gemakkelijker af”.

Comments are closed.