Volkswagen breekt alle records

0

Dieselgate? Welke dieselgate? Die vraag komt vanzelf op als je de indrukwekkende jaarcijfers beziet van de Volkswagen Groep. De Duitse autogigant zette een omzet neer van een ongelofelijke 230 miljard euro, zag de operationele winst ondanks ruim 10 miljard aan nasleepkosten van het dieselschandaal meer dan verdubbelen naar 13,8 miljard euro en verkocht wereldwijd liefst 10,7 miljoen voertuigen. “We hebben 2017 succesvol af kunnen sluiten”, stelt Volkswagen dan ook bescheiden.

Eerst de omzet, die met die 230 miljard euro op iets minder dan een derde van het totale Bruto Nationaal Product van Nederland uitkomt. Of, om het anders te zeggen: Volkswagen draaide vorig jaar een omzet van 630 miljoen per dag, zon & feestdagen meegeteld. Die omzet was ook weer een goede 6 procent hoger dan in 2016, wat in de eerste plaats te danken is aan het simpele feit dat er meer auto’s werden verkocht. Daarnaast was ook de productmix gunstiger, ofwel er werden meer duurdere auto’s verkocht met lagere kortingen. Een deel van de omzetgroei komt verder voor rekening van de Financial Services Division die een groot deel van die auto’s financiert of persoonlijke lease regelt.

Op die omzet draaide Volkswagen een operationele winst voor speciale posten, zoals de kosten voor de sjoemeldiesel affaire, van ruim 17 miljard euro. Dat is 16,5 procent meer dan in 2016. Aan buitengewone lasten ging daar 3,2 miljard euro van af, hetgeen aanzienlijk minder was dan de ruim 7,5 miljard euro die de sjoemeldiesel affaire een jaar eerder nog opslokte. De 3,2 miljard euro van vorig jaar was nodig voor terugkoop regelingen van auto’s met frauduleuze software, het terugroepen van de 2.0 & 3.0 TDI diesels in de VS en voor eventuele nog volgende claims. Over blijft dan een operationele winst van 13,8 miljard euro, hetgeen nagenoeg dubbel zo veel is als in 2016. De operationele marge komt daarmee uit op 6 procent, wat in de autobranche tegenwoordig een aanvaardbaar niveau is. Een opmerkelijk cijfer is verder nog dat de autodivisie zelf eind vorig jaar bijna 22,4 miljard in kas had. Een imposant bedrag. maar wel bijna 5 miljard minder dan in december 2016.

Topman Matthias Müller vindt vooral dat het strategische programma ‘Together Strategy 2025′ duidelijk voelbaar wordt en ook zijn eerste vruchten begint af te werpen. Verdere uitvoering van die strategie zal echter nog veel geld gaan kosten, benadrukt financieel directeur Frank Witter in een vraaggesprek met Automobiel Management. “We mogen niet achterover leunen omdat er grote uitdagingen opdoemen. De transformatie van de Volkswagen Groep vorm geven kost niet alleen veel tijd en energie, het zal ook erg duur zijn”. Witter denkt daarbij ongetwijfeld aan de tientallen miljarden euro die nodig zijn voor de omslag naar elektrische auto’s en de overtuiging dat autonoom rijden de toekomst heeft.

Los van de financiële kant konden Volkswagen en haar zustermerken afgelopen jaar een record aantal van 10.777.000 nieuwe voertuigen afleveren aan de klanten. Dat is 4,3 procent meer dan in 2016. De productie kwam met 10.875.000 auto’s nog wat hoger uit. Van de verkochte auto’s hadden er 6,23 miljoen een Volkswagen badge, waren er 1,878 miljoen van Audi en kwam ook Skoda met 1,2 miljoen exemplaren ruim boven de grens van 1 miljoen uit. Seat boekte met 468.400 exemplaren veruit de grootste groei (van ruim 14 procent) binnen het concern terwijl Porsche wereldwijd 246.300 auto’s kon afleveren. Verder verkochten de Duitsers ook nog bijna een half miljoen Volkswagen bedrijfswagens en 105.000 vrachtwagens van MAN en Scania.

Of het in 2018 ook allemaal rozengeur en maneschijn wordt, durft Müller nu nog niet te zeggen. De Volkswagen Groep hoopt in ieder geval wel weer meer auto’s te verkopen, maar die groei zal wel bescheiden blijven. “Wij hebben, net als de hele sector, de maken met grote uitdagingen en radicale verandering. De uitstekende financiële resultaten bieden een sterke basis daarvoor en geven ons reden om er vertrouwen in te hebben”.

Comments are closed.