Jaguar XJ ziet Abraham

0

De Jaguar XJ bestaat 50 jaar. Als de facelifts worden meegerekend, dan zijn er sinds 1968 in totaal 8 generaties van het topmodel uitgebracht. Om de verjaardag van de XJ te vieren, trakteert Jaguar nu op de extra luxueus aangeklede XJ50. Chinezen kunnen er op de autoshow van Peking als eerste kennis mee maken.

De jubileumuitvoering kenmerkt zich door speciale bumpers van de Autobiography uitvoering, 20 inch Venom velgen, diverse badges en een zwarte grille. Qua carrosseriekleur kan er gekozen worden uit Santorini Black, Fuji White, Loire Blue en Rosello Red. De laatste 3 kleuren zijn gebaseerd op de Union Jack vlag van de Britten.

Het interieur is voorzien van verlichte instaplijsten met ‘XJ50’ opschrift, speciale zacht lederen bekleding (met diamantstiksels in ruitvorm), diverse aluminium details, specifieke gravures, lichtmetalen pedalen en speciale badges op de middentunnel en het dashboard. Ook op de armsteun tussen de voorstoelen treffen we het ‘XJ50’ opschrift aan. De hoofdsteunen zijn voorzien van het kenmerkende Jaguar beeldmerk. Verlichte instaplijsten met de tekst ‘XJ50’ ontbreken natuurlijk niet.

De XJ50 wordt in Nederland geleverd met een 340 pk sterke 3,0 liter V6 benzinemotor en een even grote dieselunit van 300 pk. De laatste kost 132.770 euro. Wat de benzineversie moet kosten, meldt de importeur niet maar dat zal iets van 167.420 euro zijn. De klant kan kiezen uit de normale of verlengde uitvoering en uit diverse kleuren. De XJ50 is per direct te bestellen.

De eerste XJ verscheen in 1968 op het toneel. Het was toen voor Jaguar een ‘make or break’ auto, want met de eerdere sedans uit de jaren zestig was het merk de weg (en belangrijker: de klant) kwijt geraakt. Gelukkig waren de Britten met de XJ weer ‘back in business’. Die werd vanaf 1972 ook leverbaar met 12 cilinder motor, waar Rolls-Royce noch Mercedes aan konden tippen. Onder de streep leverde dat de snelste 4-zitter ter wereld op. Na de facelift was de XJ vanaf 1975 ook te koop als Coupé. Die carrosserievariant sloeg niet aan en verdween weer bij de tweede facelift. De versie met lange wielbasis was wel een blijvertje. De in 1986 geïntroduceerde, wat vierkante opvolger XJ40 (de kenmerkende ‘J-gate’ voor de pook van de automaat en een onderstel met automatische hoogteregeling) borduurde voort op hetzelfde designthema, al was er een facelift nodig om de cliëntèle écht te bekoren. Zij kregen het bij de huidige generatie XJ zwaar voor hun kiezen, want die was allesbehalve traditioneel vormgegeven. Een gewaagde stijlverandering van Jaguar, maar niet eentje die perse slecht heeft uitgepakt want de grote Britse sedan doet nog steeds opvallend fris en fruitig aan. Het is nog steeds één van de best ogende limousines in zijn segment.

Jaguar komt eind volgend jaar met een compleet nieuwe XJ. Die wordt volledig elektrisch. Wie daar koude rillingen van krijgt, kan nu dus nog even lekker genieten van deze XJ50. Of van de XJR 575 met teveel vermogen (575 pk) en een onverantwoord hoge topsnelheid van 300 km/u.

Reageren is niet mogelijk.