Nieuwstelex

0

+++ ALIBABA , de enorme webshop uit China, heeft een nieuwe divisie: A.I. Labs. Die heeft een deal gesloten met Audi, Mercedes en Volvo. Alibaba A.I. Labs gaat technologie voor kunstmatige intelligentie leveren aan deze automerken. Met de zogeheten home-to-vehicle kunnen eigenaren van Audi, Mercedes of Volvo straks vanaf een externe locatie communiceren met de auto en bepaalde zaken regelen, bijvoorbeeld vergrendeling, activering van de airco of alvast de geplande route doorgegeven aan het navigatiesysteem. Daarnaast is het mogelijk om te checken hoeveel brandstof er nog in de tank zit en, voor de vergeetachtige eigenaar, waar de auto zich bevindt. Dergelijke techniek is niet nieuw, maar het systeem van Alibaba werkt op grote afstand en kan door middel van stemcommando’s bediend worden. Alleen als de stem van de eigenaar herkend wordt, zal de opdracht worden uitgevoerd. De home-to-vehicle toepassing zullen in eerste instantie alleen beschikbaar komen voor China. In een later stadium is Europa aan de beurt. +++

+++ AUDI doet goede zaken met modellen als de Q2, Q3 en Q5 maar zij heeft ook een aantal winkeldochters in haar gamma: de cabrioletversies van de A3 plus A5 en de TT Roadster. Omdat de ontwikkeling van elektrische auto’s veel geld vergt, overweegt het Duitse merk nu dit trio te vervangen door één nieuw dakloos type. Dit zou kunnen betekenen dat de A4 Cabriolet terugkeert. Anders dan de typeaanduiding wordt dat geen open versie van de huidige Limousine / Avant, maar een compleet nieuwe sportwagen op basis van de volgende generatie A3. Zoals de duurdere versies van de A4 (Sportback, Coupé, Cabriolet) promoveerden tot ‘A5’, zo zouden de duurdere varianten dan ‘A4’ kunnen gaan heten. Verwarrend? Misschien. Tenzij Audi de opvolgers van de A4 Limousine / Avant (ook) promoveert tot ‘A5’. +++

+++ De staat Arizona wil voorlopig geen AUTONOOM rijdende auto’s van Uber meer op de weg. Dat bericht Automobiel Management. Uber heeft na een eerder dodelijk ongeval met één van haar zelfrijdende auto’s in Tempe de projecten zelf al stop gezet maar mag die van de gouverneur van Arizona voorlopig ook niet meer hervatten. Dat geldt ook voor de hoofdstad Phoenix waar Uber al tijden één van de grootste pilots met autonome auto’s laat lopen. Gouverneur Doug Ducey is vooral geschrokken van de beelden vanuit de autonome auto op het moment van de aanrijding waarbij een 49-jarige voetgangster om het leven kwam. Daaruit bleek dat de vrouw die aan het stuur zat niet op de weg lette maar elders in de auto keek. Die video’s roepen vragen op over de bekwaamheid van Uber om de testen in Arizona door te zetten, schrijft Ducey aan CEO Dara Khosrowshahi van Uber. “In het belang van de inwoners van mijn staat, heb ik het transportministerie opdracht gegeven om Ubers testen met autonome voertuigen op de openbare wegen van Arizona te schorsen”. Het besluit komt net een paar weken nadat Ducey zelf toestemming gaf om in zijn staat ook proeven te nemen met autonoom rijdende auto’s zonder iemand aan het stuur. +++

+++ Paccar, het Amerikaanse moederbedrijf van vrachtwagenbouwer DAF , zette in het eerste kwartaal van dit jaar een recordomzet in de boeken. De winst steeg eveneens flink. Onder meer een nieuwe DAF fabriek in het Belgische Westerlo hielp het moederbedrijf te groeien. Door de nieuwe fabriek kon de fabrikant “het marktaandeel vergroten in een sterkere vrachtwagenmarkt”, aldus directeur Preston Feight. “DAF heeft een excellent marktaandeel van 16,4 procent bereikt in het Europese segment voor vrachtwagens boven de 16 ton”, zo benadrukte hij. Daarnaast heeft Paccar extra in DAF Brazilië geïnvesteerd om verder uit te breiden in dat land en de Andes regio. Het bedrijf verwacht dat de vrachtwagenmarkt in Brazilië naar 40.000 tot 45.000 voertuigen groeit in 2018. Afgelopen jaar waren dat er nog 32.000. “De groeiende vrachtwagenmarkt en het grotere marktaandeel van DAF Brazilië hebben de productie omhooggestuwd”, wist Michael Kuester, directeur van DAF Brazilië. De omzet van het moederbedrijf steeg met een derde tot 5,7 miljard dollar. De winst van Paccar kwam uit op 512 miljoen dollar, 65 procent meer dan in het eerste kwartaal van 2017. +++

+++ FORD heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat de Focus ST geen 1,5 liter 3-pits motor à la de soortgelijke uitvoering van de Fiesta krijgt. Het wordt een geknepen variant van de 2,3 liter 4 cilinder uit de huidige Focus RS. De laatste is 350 pk sterk, maar voor de ST versie zal het vermogen worden teruggebracht tot circa 285 pk. Dat is meer dan genoeg om de concurrentie met de Volkswagen Golf GTI, Renault Mégane RS en de Peugeot 308 GTi aan te kunnen gaan. Veel meer moet het ook niet zijn omdat de nieuwe Focus ST voorwielaandrijving krijgt. En om voldoende bestaansrecht te houden voor de nieuwe RS. Die krijgt met hybride techniek een gecombineerd vermogen van 400 pk en zal wel tractie rondom hebben. De huidige Focus ST is 250 pk sterk. De combinatie van 35 pk extra én een 88 kilo lager gewicht zal het prestatieniveau naar een duidelijk hoger niveau tillen. Daarnaast wordt de carrosserie 20 procent stijver is (en bij de wielophanging zelfs 50 procent).

+++ JAGUAR LAND ROVER gaat op de stekkerhybride toer. Weldra zetten de Range Rover Evoque en de XE de eerste stappen met een 1,5 liter 3 cilinder benzinemotor als basisunit. De batterij krijgt een capaciteit van ongeveer 10 kWh. De stekkerhybride versies van de Range Rover Evoque en de Jaguar XE zijn vooral bedoeld om de CO2-uitstoot op gammaniveau te verminderen. +++

+++ Er wordt in Nederland MEER GELD besteed aan nieuwe auto’s. In het eerste kwartaal van 2018 groeide de omzet (inclusief belasting) op nieuw geregistreerde exemplaren naar ruim 4,4 miljard euro. Dat is een kleine 700 miljoen euro meer (+18 procent) dan in dezelfde periode in 2017. Niet alleen nam het aantal geregistreerde auto’s toe, ook de gemiddelde aanschafwaarde steeg. Gemiddeld werd 32.500 euro uitgegeven aan een nieuwe personenwagen (inclusief belasting). Dat is ruim 1.000 euro meer dan gemiddeld in 2017 en liefst 7.500 euro meer dan tijdens de crisis in 2010. Toen was de aanschafprijs door de bank genomen 24.000 euro. Met name in het segment boven de 30.000 euro zijn relatief meer kopers te vinden. Dat resulteert dus in een hogere gemiddelde aanschafprijs. Overigens wordt een deel van die stijging veroorzaakt door hogere belastingen. Vooral kleine zuinige auto’s stegen de afgelopen jaren in prijs omdat de BPM vrijstelling op deze modellen in 2015 verviel. Naast de overheid profiteren echter ook met name de Duitse autoproducenten. Zo steeg de omzet in nieuw geregistreerde auto’s van marktleider Volkswagen in Nederland in het eerste kwartaal van 2018 met 43 procent tot 500 miljoen euro. BMW bezet plek 2 met een omzet van 400 miljoen euro. Dit merk verkocht weliswaar minder auto’s dan Volkswagen, maar die hadden wel een bovengemiddeld hoog prijskaartje (gemiddelde aanschafwaarde 62.100 euro). Op de plekken 3 en 4 volgen Opel (289 miljoen euro) en Mercedes (273 miljoen euro). De totale omzet in de markt steeg van 3,75 miljard euro in het eerste kwartaal van 2017 naar 4,43 miljard euro in dezelfde periode in 2018. De populariteit van SUV modellen draagt bij aan deze trend. Deze wat hoger geprijsde auto’s zijn zowel bij zakelijke als particuliere kopers in trek. SUV modellen waren in het eerste kwartaal van 2018 goed voor 35 procent van de totale omzet. Gemiddeld werd 41.000 euro uitgegeven aan dit type auto. Daarnaast ging er ook meer geld naar elektrische personenwagens. De omzet in volledig elektrische auto’s verdubbelde van 121 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2017 naar 240 miljoen euro over dezelfde periode in 2018. Dat is goed voor 5,4 procent van de totale omzet in de markt. Autointernationaal.nl voorspelde vorig jaar al een marktaandeel van 6 procent voor elektrische auto’s. +++

+++ De nieuwe PORSCHE 911 GT3 RS is onder de 7 minuten op de Nurburgring gedoken. Hiermee krijgt hij een plaatsje op de exclusieve lijst van productiemodellen uit Zuffenhausen die op het betreffende circuit een rondetijd hebben die begint met het cijfer ‘6’. De nieuwe 911 GT3 RS bevindt zich daarmee in het (goede) gezelschap van de 918 Spyder en de extreem krachtige GT2 RS. De 520 pk sterke GT3 RS is, volgens Porsche, het dichtste dat je bij een professionele racewagen kan komen met innovaties die hun weg hebben gevonden vanuit de racerij. Het lapje duurde om precies te zijn 6:56.4 minuten. +++

+++ Het kabinet gaat gevaarlijke PROVINCIALE WEGEN aanpakken. Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat heeft 50 miljoen euro klaarliggen om die gevaarlijke zogeheten N wegen aan te pakken. Dat is goed nieuws voor de verkeersveiligheid, vindt Ferry Smith van de ANWB. “Want het gaat niet goed met de verkeersveiligheid. Met name het aantal zwaargewonden stijgt fors en ook het aantal doden stijgt weer. Dat is in een land dat bekend staat om de goede verkeersveiligheid natuurlijk niet wenselijk”. Volgens Van Nieuwenhuizen kunnen provincies snel aan de slag met het geld dat beschikbaar komt, maar kunnen niet alle probleempunten aangepakt worden. “Maar gemeenten en provincies hebben natuurlijk ook eigen financiële middelen en ik wil ze ook uitdagen om niet alleen met ons mee te doen maar ook zelf de eigen verantwoordelijkheid te nemen”. +++

+++ SKODA heeft vorig jaar opnieuw uitstekende resultaten laten zien. Wereldwijd werden 1,2 miljoen auto’s afgeleverd, hetgeen 6,6 procent meer is dan in 2016. De omzet steeg met 21 procent naar 16,6 miljard euro, terwijl de operationele winst met 1,6 miljard euro bijna 35 procent hoger uitkwam. Skoda kwam daarmee uit op een marge van 9,7 procent, oftewel 1 procentpunt meer dan over 2016. De Tsjechen doen het daarmee een stuk beter dan de zusters in het familiebedrijf (Porsche uitgezonderd). Seat, nog niet zo lang geleden structureel verliesgevend, zit nu op 4 procent, het hoofdmerk Volkswagen haalt 6 procent en Audi moet genoegen nemen met 8,2 procent. Het succes van Skoda is vooral te danken aan de nieuwe SUV modellen zoals de Kodiaq en de Karoq. Daarnaast blijft de Octavia populair en is de Superb meer in trek bij de D segment koper dan de Ford Mondeo, Opel Insignia of Renault Talisman. Maar het is niet allemaal rozengeur en maneschijn. In de zin dat er afgunst is ontstaan binnen de familie over de goede prestaties van Skoda. Met de scherpe prijsstelling die dit merk hanteert zou vooral hoofdmerk Volkswagen beconcurreert worden en dat is een doodzonde. Maar Skoda kan in thuisland Tsjechië zijn auto’s goedkoper produceren dan het moederbedrijf in Duitsland dankzij lagere loonkosten. Daardoor kan het merk de dealers een hogere winstmarge bieden, met als gevolg dat die liever een Octavia verkopen dan een Golf. Dit Volkswagen model zal vanaf volgend jaar trouwens ook worden beconcurreerd met de nieuwe Rapid. Die wordt een stuk meer volwassen dan de huidige editie dankzij de overstap naar het MQB platform. +++

+++ TWEEDEHANDS auto’s uit het buitenland zijn populairder dan ooit en dat is slecht nieuws voor de klimaatambities van de regering. Occasions stoten namelijk meer broeikasgas uit dan nieuwe auto’s. Milieudoelstellingen van het kabinet komen daardoor in gevaar, stelt de RAI Vereniging. In de eerste 3 maanden van dit jaar voerden Nederlanders een recordaantal van ruim 56.000 gebruikte buitenlandse auto’s in. Bijna een derde daarvan was een alternatief voor de aankoop van een nieuwe auto in Nederland, stelt de brancheorganisatie voor autohandelaren. Tegelijkertijd stoten tweedehands auto’s gemiddeld 12 procent meer CO2 uit dan nieuwe, berekende RAI Vereniging op basis van eigen gegevens en die van de RDW. Dat consumenten vaker uitwijken naar ‘viezere’ tweedehands auto’s, is volgens RAI Vereniging het gevolg van de hoge aanschafbelasting in Nederland. De overheid gebruikt deze BPM juist om consumenten aan te zetten schonere auto’s te kopen, door meer te innen voor vervoermiddelen met hogere CO2-uitstoot. Volgens de RAI Vereniging zou het beter zijn als de aanschafbelasting verdwijnt. “Volledige afbouw van de BPM is de enige manier om import terug te dringen, de verkoop van nieuwe auto’s te stimuleren en effectief invulling te geven aan het komende Klimaatakkoord”. +++

+++ Het aantal VERKEERSDODEN is vorig jaar iets gedaald, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Vorig jaar kwamen er in totaal 613 mensen om in het verkeer, in 2016 waren dat nog 629 mensen. Opvallend is dat voor het eerst meer fietsers dan automobilisten zijn omgekomen. Het aantal fietsers dat kwam te overlijden is behoorlijk gestegen. Met 206 doden is dat het hoogste aantal in 10 jaar. De toename van het aantal elektrische fietsen op de weg heeft daar waarschijnlijk iets mee te maken. Bij ruim een kwart van de dodelijke fietsongelukken is een fietser op een e-bike het slachtoffer. Daarvan is weer driekwart 65-plusser. Sowieso zijn ouderen op de fiets vaak betrokken bij dodelijke ongelukken. Twee derde van alle fietsdoden was vorig jaar 65 jaar of ouder. Ook afgezet tegen de bevolkingsomvang is dit een relatief groot aandeel, terwijl ouderen de minste kilometers maken, zegt het CBS. “Het gaat over het algemeen om eenzijdige ongevallen”, zegt Rob Stomphorst van Veilig Verkeer Nederland. “Mensen die wat ouder zijn, die vallen dan bij het op/afstappen. Door de fysieke kwetsbaarheid op hogere leeftijd loop je sneller wat op. Je kunt bijvoorbeeld een heup breken”. Volgens Stomphorst is het belangrijk dat er in de winkel goed advies wordt gegeven over het gebruik van een elektrische fiets. “Zet je zadel op de goede hoogte, zodat je de voeten plat op de grond kunt zetten voor de stabiliteit. Die stabiliteit wordt minder als je wat ouder wordt. Mensen hebben de neiging om een elektrische fiets net zo te gebruiken als een gewone fiets. Maar ga je met een elektrische fiets de bocht om, dan kun je lelijk vallen. Want de snelheid is hoger”. De Fietsersbond betreurt de stijging van het aantal fatale ongelukken met fietsers en bepleit een lagere maximumsnelheid voor auto’s in de bebouwde kom van 50 naar 30 kilometer per uur, betere fietsinfrastructuur en investeringen in educatie. +++

+++ VOLKSWAGEN is te laks bij het afhandelen van het dieselschandaal. Dat stelt Larry Thompson, die in de nasleep van de affaire door de Amerikaanse autoriteiten is aangewezen als toezichthouder bij de autobouwer. Volgens hem is er binnen het bedrijf nauwelijks sprake van een cultuurverandering. Thompson moet er in opdracht van Justitie onder meer op toezien dat Volkswagen niet in herhaling valt. Hij klaagde in zijn eerste rapport aan de autoriteiten over het uitblijven van personele gevolgen in Duitsland. Ook was hij niet te spreken over de interne afhandeling van de kwestie. De aanstelling van Thompson is onderdeel van de miljardenschikking tussen het Duitse automerk en de autoriteiten in de Verenigde Staten. Hij houdt voor een periode van 3 jaar toezicht op het concern. Volgens de nieuwe baas van Volkswagen, Herbert Diess, geeft het rapport aan dat er behoefte is aan actie. In elk bedrijf zijn volgens hem heikele kwesties, maar bij Volkswagen zijn dat er wel duidelijk wat veel. +++

Reageren is niet mogelijk.