+++ De dynamische maximumsnelheid op de A2 tussen knooppunt Holendrecht en de aansluiting Vinkeveen mag blijven. Dat heeft de Raad van State bepaald. De tussen bepaalde tijden verhoogde maximumsnelheid leidde tot protest van gemeente De Ronde Venen. Volgens het college van burgemeester en wethouders zorgt de maximumsnelheid voor geluidsoverlast. De Raad van State heeft het college hierover geen gelijk gegeven en het hoger beroep ongegrond verklaard. De toenmalige minister van Infrastructuur en Milieu bepaalde in 2016 dat de maximumsnelheid op het traject tussen bepaalde tijden omhoog mocht. Tussen 19.00 uur en 6.00 uur werd de maximumsnelheid verhoogd van 100 naar 130 km/u. Deze verhoging gold voor beide richtingen op de A2. Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente De Ronde Venen ging in beroep tegen het besluit. De verhoogde maximumsnelheid zorgt volgens de gemeente, in combinatie met de aanvliegroute naar Schiphol, voor geluidsoverlast. Ook zouden Europese normen voor luchtkwaliteit worden overschreden door de snelheidsverhoging. De rechtbank Midden-Nederland verklaarde het beroep in september 2017 ongegrond. De gemeente ging vervolgens in hoger beroep. +++
+++ Opnieuw zijn de premies voor autoverzekeringen gestegen; gemiddeld met 10 procent. Dat komt vooral door weggebruikers die door roekeloos rijgedrag (zoals bellen en APPEN achter het stuur) meer ongelukken veroorzaken. Wel stijgt de ene premie minder hard dan de andere. Dat blijkt uit onderzoek over 2017 door de vergelijkingssite Autoverzekering.nl, die de maandpremies van alle autoverzekeraars in Nederland naast elkaar legde. Het hardst gestegen, met gemiddeld 13 procent, zijn de standaard verzekeringen voor wettelijke aansprakelijkheid (WA). Een WA-verzekering is verplicht voor iedere autobezitter. De premie van een zogeheten volledig casco verzekering is het minst hard gestegen; gemiddeld met 8 procent. Deze verzekering dekt zowel de schade aan je eigen auto als de schade die je toebrengt aan anderen, ook als het je eigen schuld is. De ‘WA beperkt casco verzekering’ is gemiddeld met 10,5 procent gestegen. Uit het onderzoek blijkt dat er ook uitschieters zijn. Zo betaalde iemand van 45 jaar oud, die al 5 jaar schadevrij reed in een Suzuki Swift, Fiat Bravo of Volkswagen Golf, in januari 2017 gemiddeld nog 34,38 euro voor een WA-verzekering. Eind dat jaar was dat 41,59 euro per maand; een toename van 20,97 procent. Die stijgende kosten hangen samen met het toenemende aantal verkeersongelukken. Verzekeraars zien hierdoor hun kosten oplopen en berekenen dat door aan de klant. De schuld van veel van die ongelukken ligt bij onszelf volgens de vergelijkingssite. Ondanks een verbod, bellen en appen veel mensen toch gewoon achter het stuur. Minister Ferdinand Grapperhaus van Jusititie wil automobilisten die andere weggebruikers ernstig in gevaar brengen, zwaarder straffen. Op roekeloos rijgedrag, waaronder ook appen achter het stuur wordt verstaan, moet dan maximaal 6 jaar gevangenisstraf staan. Bestuurders die geen brokken maken maar andere weggebruikers wel ernstig in gevaar brengen door roekeloos rijgedrag riskeren 2 jaar cel. Uit onderzoek van het CBS blijkt dat 1 op de 8 automobilisten wel eens appt achter het stuur. +++
+++ Het toekomstige vlaggenschip van AUDI , de S8 is op dit moment op de Nürburgring aan het trainen om zijn S badge te verdienen. Tegen het eind van het jaar zal hij aan het publiek worden voorgesteld. De S8 neemt de dubbel geblazen 4,0 liter V8 van de Porsche Panamera Turbo over. De Audi op steroïden zal dus 550 pk ontwikkelen (30 pk meer dan zijn voorganger), waardoor de circa 100 kilo afgeslankte sportsedan voor wat betreft de sprint naar 100 km/u net onder de grens van de 4 seconden duikt (de vorige S8 had 4,1 tellen nodig). Het rijgedrag belooft dynamischer te worden dankzij vierwiel sturing en elektrische schokdempers (die zijn aangesloten op het boordnetwerk van 48V). Begin 2019 arriveert de nieuwe S8 bij de Audi dealers in de showrooms. +++
+++ CITROEN heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat de (Grand) C4 SpaceTourer een nieuwe dieselmotor krijgt, namelijk een 160 pk variant van de 2,0 liter BlueHDi unit. Hij vervangt de 150 pk versie. Het dieselverbruik van de MPV daalt dankzij de nieuwe motor met 7 procent. Een 8-trapsautomaat is standaard. Die vervangt het exemplaar met 6 versnellingen. In een later stadium komt de nieuwe transmissie ook voor andere motoren van de (Grand) C4 SpaceTourer beschikbaar. De BlueHDi 160 versie kan worden besteld zodra de prijzen bekend zijn. Dat is naar verwachting binnen een maand het geval. +++
+++ De vorige topman van Opel, Karl-Thomas Neumann, had van ‘zijn’ merk graag een specialist op het gebied van elektrische auto’s gemaakt. Helaas was hij in de ogen van de nieuwe bedrijfseigenaar, het Franse PSA, te weinig een jaknikker. Met als gevolg dat hij de laan uit werd gestuurd. Nu gaat hij aan de slag bij EVELOZCITY . Dit in de Amerikaanse stad Los Angeles gevestigde jonge bedrijf gaat zich naar eigen zeggen bezig houden met de ontwikkeling van elektrische auto’s en ‘mobiliteitsoplossingen’. Evelozcity heeft zaken als autodelen hoog in het vaandel staan. Het bedrijf wil hiervoor voertuigen met een modulaire basis ontwikkelen waar verwisselbare cabines op gemonteerd kunnen worden. In 2021 moet het eerste model klaar zijn. De primeur is voor de Verenigde Staten. Daarna volgen andere markten. Neumann wordt bij Evelozcity verantwoordelijk voor mobiliteitsconcepten, het ‘connected car gebeuren’ en de marketing. +++
+++ Elk bedrijf, groot of klein, moet de tering naar de nering zetten. In het geval van HONDA Nederland betekent dit: inkrimpen. De verkopen staan al tijden onder druk en er lijkt nog geen licht aan het eind van de tunnel in zicht. Met name de nieuwe Civic Sedan slaat in Nederland niet aan. Dealers verkeren door de aangekondigde herstructurering in grote onzekerheid. Zij worden gevraagd te (blijven) investeren, maar dan wel zonder dealercontract (die zijn door de importeur eind vorig jaar opgezegd) of de zekerheid dat er voor hen plaats is in het nieuwe verkoopnetwerk. De importeur beloofde 2 jaar geleden te zullen investeren in de Nederlandse markt, maar tot nu toe zonder enig resultaat. Het dealernetwerk is daar erg ontevreden over. Het marktaandeel van Honda is verschrompeld van 1,71 procent in 2008 naar 0,28 procent vorig jaar. Vorig decennium verkocht het Japanse merk nog enorme aantallen hybride auto’s, maar dat tijdperk is voorbij. De Honda importeur zegt daardoor te accepteren dat haar dealers nu voor een ‘multi-merk oplossing’ kiezen. Geruchten dat de Japanners zich uit Europa zouden willen terugtrekken, worden naar het rijk der fabelen verwezen. Honda is van plan om diverse (deels)elektrische modellen op de markt te brengen en West Europa krijgt daarbij een voorkeursbehandeling. Begin volgend jaar komt Honda met de Urban EV en over enkele maanden gaan de orderboeken voor de CR-V Hybrid open. Met deze modellen wil de importeur weer groei realiseren. “Maar we blijven een nichespeler”, aldus een woordvoerder. +++
+++ Volkswagen wil “de meest klantgerichte mobiliteitsaanbieder” worden en richt hiertoe een nieuw bedrijfsonderdeel op met de cryptische afkorting HUX . Hierbinnen moeten de verschillende bedrijfstakken zoals techniek, design, productie en verkoop beter gaan samenwerken, zo bericht Automobiel Management. De leiding van het ‘Holistic User Experience‘ komt in handen van de Duitser Matthias Erb. Het wordt zijn taak om de “soepele integratie van de auto in de digitale wereld” zeker te stellen. In de praktijk moet HUX ervoor zorgen dat de uitdijende digitale functionaliteit van moderne voertuigen eenvoudig te bedienen blijft, maar ook dat er eenheid ontstaat in de manier waarop Volkswagen zich op verschillende momenten aan zijn klanten presenteert terwijl het digitale ecosysteem verder groeit. Hieronder verstaat de fabrikant de auto zelf en dienstverlening rondom de auto, maar ook apps en websites. Het HUX team gaat zich eerst toeleggen op de I.D. modelreeks: de nieuwe generatie elektrische voertuigen van Volkswagen die op het modulaire MEB platform gebouwd gaat worden. Daarna zal men zich over het totale gamma gaan ontfermen. +++
+++ JAGUAR LAND ROVER verkocht in het afgelopen boekjaar, dat op 31 maart eindigde, slechts 1,7 procent meer auto’s dan een jaar eerder. In het eerste kwartaal van dit jaar daalde de afzet zelfs met bijna 8 procent. “De zwakkere markten in Groot-Brittannië en de rest van Europa, door een gebrek aan vertrouwen bij de consument en een lagere vraag naar diesels, drukken op onze groei. Maar zelfs tegen die achtergrond is het goed te zien dat we het jaar met recordcijfers hebben kunnen afsluiten”, zegt commercieel directeur Felix Brautigam. Jaguar Land Rover, een dochterbedrijf van het Indiase Tata Motors, doet het nog altijd goed in China want daar werden 20 procent meer auto’s verkocht. In de Verenigde Staten werd een kleine 5 procent winst geboekt, maar op de sterk ingestorte Britse thuismarkt daalde de afzet met bijna 13 procent terwijl de rest van Europa een min van ruim 5 procent liet zien. De verkopen werden nog enigszins op peil gehouden door nieuwe modellen zoals de Range Rover Velar, de Discovery en de Jaguar E-Pace. Over de hele linie deed Land Rover het met 2 procent groei nog iets beter dan Jaguar, dat niet verder kwam dan 1 procent. +++
+++ Om diefstal en fraude met KENTEKENPLATEN te voorkomen, moeten deze verplicht worden vastgezet met popnagels, vindt de Belangenvereniging Tankstations (Beta). Om het aantal benzinediefstallen en ramkraken te voorkomen pleit zij er voor om een APK eis te maken van het vastzetten van nummerborden. Volgens een schatting van de Bovag hebben tankstations te maken met circa 900 ‘doorrijders’ per maand. Deze branchevereniging is voorstander van een verplichting, maar volgens woordvoerder Tom Huyskens is opname in de APK eisen geen haalbare kaart. “Het vastzetten van kentekenplaten draagt niet bij aan de verkeersveiligheid of het milieu. De APK bedoeld is om na te gaan of een voertuig aan de veiligheid & milieu eisen voldoet”. De Bovag ziet meer in het stimuleren van zijn leden om kentekenplaten vast te zetten. In Utrecht worden volgens de branchevereniging jaarlijks 700 kentekenplaten gestolen (landelijke cijfers over het aantal kentekendiefstallen worden niet door de politie bijgehouden). De Bovag en de RAI Vereniging zijn wel voorstander van de montage van RFID chips op de kentekenplaten. “Totdat deze er zijn, is het vastzetten met popnagels de meest eenvoudige en effectieve methode om de diefstal van kentekenplaten te voorkomen”, aldus Huyskens. +++
+++ Inwoners van MAASTRICHT betalen verreweg de hoogste premie voor een autoverzekering. Ongeacht je leeftijd of de dekking die je wilt, in de hoofdstad van Limburg betaal je altijd de hoofdprijs. De laagste premie betaal je aan de andere kant van het land. In het noordelijk gelegen Groningen betaal je ruim 25 procent minder premie voor een autoverzekering. Jaarlijks onderzoeken we bij Autoverzekering.nl het premieverschil tussen de provinciale hoofdsteden van Nederland. Dat de premies tussen deze steden flink verschillen is al jaren een feit, maar welke inwoners de hoogste en de laagste premie betalen is ieder jaar een verrassing. Opvallend is dat Maastricht in iedere vergelijking als duurste stad naar voren komt. Of je nu weinig of veel schadevrije jaren hebt, oud of jong bent, WA of Allrisk verzekerd: in Maastricht betaal je in alle gevallen de hoogste premie voor je autoverzekering. In Groningen ben je gemiddeld het goedkoopst uit, maar dit blijkt niet de enige noordelijke stad met een lage premie te zijn. Ben je nog onder de 30 jaar en woon je in Assen? Dan betaal je gemiddeld de laagste maandelijkse premie voor een autoverzekering. Wil je jouw auto graag Allrisk verzekeren en ben je nog op zoek naar de goedkoopste stad waar dit kan? Kies dan voor Leeuwarden. Hier bespaar je een kwart van de premie ten opzichte van Maastricht. De stijgende premies zijn het effect van het aantal autodiefstallen. Hoewel er afgelopen jaar in de gemeente Maastricht minder auto’s werden gestolen, ligt het aantal autodiefstallen in Limburg een stuk hoger dan het landelijk gemiddelde. Omdat de provincie dicht bij de grens ligt, is het een lucratieve omgeving om auto’s te stelen en snel naar het buitenland te brengen. Aangezien het landelijk aantal diefstallen juist een dalende trend laat zien, verklaart dit het grote premieverschil tussen steden. +++
+++ Auto’s die als ‘100 procent onderhouden’ worden beoordeeld, kunnen vanaf nu ook een officieel certificaat ontvangen van de gelijknamige stichting. Net als het RDW Tellerrapport wordt dit certificaat automatisch verzonden naar het autobedrijf die deze onderhoudsstatus heeft toegekend. Het certificaat is een autospecifiek waardedocument. Het wordt automatisch opgemaakt voor één bepaalde OCCASION en bevat daarom zichtbaar het kenteken, merk en type en de naam van het verkopende autobedrijf. Alle circa 150 autobedrijven die deelnemen aan ‘100% onderhouden’ krijgen dit certificaat 48 uur na aanvinken automatisch gemaild als PDF . De autobedrijven kunnen dit waardecertificaat vervolgens bij de occasion advertentie plaatsen. Verder is het uit te printen zodat het bij het voertuig kan worden getoond. Bij aflevering van de auto kan het certificaat meegegeven worden aan de nieuwe eigenaar. De consument krijgt met het document een tastbare bevestiging dat de auto altijd het onderhoud heeft genoten volgens het fabrieksonderhoud schema. Uit onderzoek blijkt dat die bevestiging erg belangrijk wordt gevonden. Bovendien stimuleert het ook daarna goed auto-onderhoud doordat men het keurmerk ook na de aflevering graag wil behouden, aldus een verklaring van de stichting. +++
+++ OPEL stopt in juni met het bouwen van dieseluitvoeringen van de Corsa. Het marktaandeel van oliegestookte modellen daalt sinds de sjoemeldiesel affaire bij Volkswagen sterk. Diesels staan tegenwoordig in een kwade reuk. Met name in het B segment is de autoconsument er klaar mee. Met als gevolg dat de Corsa 1.3 CDTI in het eerste trimester een verkoopaandeel van slechts 3,1 procent had. Dat is te weinig om de dieseluitvoering in productie te houden. Opvallend genoeg maakte de oliegestookte Fiat Punto onlangs een comeback op de Nederlandse markt. Maar merken als Subaru, Suzuki en Toyota hebben de dieseluitvoeringen van hun personenwagens inmiddels gesaneerd. Autointernationaal.nl berichtte eerder deze week dat Audi vanwege de slechte marktsituatie voor diesels de nieuwe A1 niet meer als TDI gaat leveren. +++
+++ De PSA Groep (Citroën, DS, Opel, Peugeot, Vauxhall) heeft een aparte business unit opgezet voor ‘Low Emission Vehicles’. De businessunit wordt verantwoordelijk voor het verder ontwikkelen en uitvoeren van de strategie rond elektrische voertuigen en voor het uitrollen van de betreffende producten en diensten. “De nieuwe tak gaat op wereldwijde schaal werken en zich bezig houden met alle factoren die noodzakelijk zijn om modellen te bieden die aan de verwachtingen van de klanten voldoen”, zo stelt PSA in een toelichting. Dat past in het streven om alle modellen in 2025 aan te kunnen bieden met (deels)elektrische aandrijving. De nieuwe eenheid komt onder leiding van Alexander Guignard die op zijn beurt ressorteert onder de merkchef van Citroën, Linda Jackson. Zij zegt daarover tegen Automobiel Management: “De energietransitie is een kans die onze onderneming aangrijpt door het lanceren van een nog nooit vertoond technologisch offensief dat mogelijk is door ons multi-energie platform. De uitdaging voor deze nieuwe businessunit is om met de beste auto’s op het beste moment te komen”. +++
+++ Qua REMMEN heeft de Italiaanse fabrikant Brembo een uitstekende reputatie. High performance automodellen worden er vaak mee uitgerust. Brembo denkt dat in de toekomst er een verschuiving zal plaatsvinden van hydraulische naar elektrische remmen. Directeur Giovanni Canavotto is van mening dat carbon/keramische exemplaren niet perse meer de beste optie zijn. Met name de kosten en de grootte van de betreffende schijven leveren problemen op. Brembo denkt dat remmen uit de Formule 1 een goed alternatief kunnen zijn. Daar wordt gebruik gemaakt van zogeheten ‘brake-by-wire’ systemen oftewel geen hydraulische aansturing meer. Omdat autofabrikanten enorm inzetten op het elektrificeren van hun auto’s, zullen ook de remmen daarvan kunnen gaan profiteren. Daarvoor is geen 48V systeem nodig. Het voordeel van elektrische remmen is dat afstelling veel nauwkeuriger kan plaatsvinden. Canavotto vergelijkt de verandering met de verschuiving van trommel naar schijf remmen. De implementatie kan plaatsvinden zodra elektrische systemen in staat zijn om het ‘pedaalgevoel’ na te bootsen en zij niet te abrupt ingrijpen. +++
+++ ROEST is per definitie iets dat je moet proberen te vermijden bij je auto, maar bepaalde modellen zijn er nu eenmaal vatbaarder voor dan andere. Met name Japanners hebben wat dit betreft geen al te beste reputatie (naast Franse en Italiaanse bolides). Dat roest in het geval van een ongeluk levensbedreigend kan zijn is nu aangetoond door de Zweedse verzekeringsmaatschappij Folksam. Die liet een door roest aangetaste Mazda 6 tegen een muur crashen. Met fatale gevolgen, want volgens de onderzoekers is de kans op overlijden 20 procent groter dan bij een exemplaar zonder roestvorming. Het heeft dus zin om bij het zoeken naar een occasion auto’s die niet hard zijn, links te laten liggen. Ook al ben je dan wellicht iets duurder uit. +++
+++ SKODA heeft eerdere berichtgeving uit de Tagesschau van Autointernationaal.nl bevestigd dat de Karoq vanaf eind dit jaar ook in Duitsland van de band gaat rollen. Momenteel wordt deze SUV alleen in de Kvasiny fabriek van het merk in Tsjechië gebouwd. Daarmee kan Skoda niet voldoen aan de vraag. Omdat ook in de andere fabrieken van het merk de productiecapaciteit maximaal wordt benut, gaat er nu een beroep gedaan worden op Karmann (een dochterbedrijf van Volkswagen) in het Duitse Osnabrück. Daar rollen ook de Volkswagen Tiguan en de Porsche modellen Cayman plus Cayenne van de band. In 2020 start bij Karmann de productie van de Volkswagen T-Roc Convertible; de spirituele opvolger van de Golf Cabrio. Skoda voegt volgend jaar een derde SUV aan haar Europese gamma toe. Dat is de productieversie van de eerder dit jaar getoonde conceptstudie Vision X en komt onder de Karoq in het gamma. Deze SUV, die een halve klasse groter is dan de Seat Arona, zal in Mladá Boleslav gebouwd worden. +++
+++ De dagen van de verbrandingsmotor zijn geteld. Daar is ook VOLKSWAGEN zich van bewust. En dus gaat de R afdeling van het merk zich in de toekomst niet alleen meer ontfermen over uitvoeringen die boven de GTI in de pikorde staan: we kunnen ook elektrische auto’s met een ‘R’ badge op de kont verwachten. Bijvoorbeeld een extra hete versie van de I.D. Neo. Ondertussen worden de klassieke R modellen niet vergeten. Zo komt er een dergelijke uitvoering van de T-Roc en de volgende generatie Golf zal niet worden overgeslagen. De laatste kan rekenen op 400 pk. Dat is evenveel vermogen als Ford voor de nieuwe Focus RS in petto heeft. +++
+++ In België is de VOLVO XC40 uitgeroepen tot ‘Zakenauto van het Jaar’. De Zweedse compacte SUV wist eerder al de algemene ‘Auto van het Jaar’ bokaal in Europa te bemachtigen. De verkiezing werd georganiseerd door leasemaatschappij Alphabet. Die had voor de gelegenheid 4 categorieën gecreëerd: Economy, Business, Business+ en Executive, waardoor er meerdere winnaars mogelijk waren bij de subdivisies. Maar het was de XC40 die tot algemeen winnaar werd uitgeroepen. Al met al is het de 5de keer sinds het begin van de verkiezing dat Volvo in de prijzen valt. Eerder gebeurde dat ook met de V40, V50, S80 en V70. De XC60 kreeg deze prijs gek genoeg nog nooit. In de categorie Economy waren de podiumplaatsen goud, zilver en brons achtereenvolgens voor de Ford Fiesta, de Volkswagen Polo en de Suzuki Swift. In de categorie Business eindigen de Nissan Leaf, de Skoda Karoq en de (vernieuwde) Citroen C4 Cactus bovenaan. Bij Business+ gaan de trofeën naar de Volvo XC40, de Opel Grandland X en de BMW X2. In de categorie Executive zijn de podiumplaatsen voor de Volvo XC60, de BMW X3 en de Audi A7 Sportback. +++