Prijsindicatie Audi RS5 Sportback

0

Audi heeft reeds de RS4 Avant en een RS5 Coupé in haar gamma. Beiden beschikken over dezelfde techniek, maar de eerste is duidelijk praktischer. Daar staat tegenover dat de Coupé sportiever is. Voor wie niet kan kiezen, komt Audi nu met de RS5 Sportback. Op de autotentoonstelling van New York beleeft hij in gemeen ogend groen zijn publieksdebuut, maar er zijn ook andere kleuren verkrijgbaar.

De RS4 en RS5 Coupé / Sportback hebben een 2,9 liter grote, dubbel geblazen V6 onder de kap die goed is voor 450 pk en 600 Nm. Het maximum koppel is tussen de 1.900 en 5.000 toeren beschikbaar. De motor is gekoppeld aan een 8-traps automaat en Quattro vierwielaandrijving ontbreekt vanzelfsprekend niet. Het centrale differentieel van het systeem verdeelt de aandrijfkrachten over de voor & achteras in de verhouding 40:60. Bij gripverlies op één as kan tot wel 85 procent naar voren worden gestuurd en maximaal 70 procent naar achteren.

De RS5 Sportback is in staat om in 3,9 seconden naar 100 km/u te sprinten. Daarmee is hij 0,2 tel langzamer dan de Coupé. Oorzaak is het iets hogere gewicht. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u, maar indien op de optielijst het Dynamic pakket wordt aangevinkt, dan maakt Audi daar 280 km/u van. Kwestie van de elektronica anders programmeren.

Uiterlijke verschillen met de A5/S5 versie van de Sportback zijn dikkere bumpers, een diffusor, uitbundig spoilerwerk, grote koelopeningen, uitgebouwde wielkasten, een honingraatgrille, ovale uitlaatpijpen en speciale 19 inch velgen. Daarachter bevinden zich knoerten van remschijven. Verder is de ophanging met 7 mm verlaagd. In het interieur wordt die sportieve lijn doorgezet met RS sportstoelen, een multifunctioneel met leer bekleed sportstuur en speciale RS displays in de Audi Virtual Cockpit oftewel het digitale instrumentarium.

Voor wie de RS5 Sportback helemaal af wil maken, heeft Audi adaptieve dempers, 20 inch velgen, carbon/keramische schijven en een sportdifferentieel op de optielijst staan. Klanten kunnen ook kiezen voor het RS sportonderstel ‘Plus’ met Dynamic Ride Control en Dynamic Steering met traploos variabele overbrenging. Met de Audi Drive Select knop zijn de aandrijflijn, besturing en het onderstel aan te passen aan de voorkeur van de bestuurder.

Audi begint pas in december met de levering van de RS5 Sportback in Europa. Eerst is Noord Amerika aan de beurt (vandaar het publieksprimeur voor New York), want die marktregio moet het zonder de RS4 Avant doen. Reken op een prijs van 118.900 euro. Daar koop je ook een vierwiel aangedreven Porsche Panamera (E-Hybrid) voor …

Comments are closed.