In detail: de Rolls-Royce Cullinan

0

De Ghost, Dawn, Wraith en Phantom krijgen er een broer bij: de Cullinan. Een bijzonder uit de kluiten gewassen familielid, want het is de eerste SUV van Rolls-Royce. Maar is het ook de beste?

Cullinan is de naam van de grootste diamant die de mensheid ooit op onze aardbol heeft gevonden. En voortaan ook van de grootste Rolls-Royce die de mensheid ooit heeft mogen aanschouwen. De Britse fabrikant spreekt liever niet van een SUV, maar noemt hem een “voertuig met hoge carrosserie voor alle terreinen”. Een soort 225i xDrive Active Tourer van moederbedrijf BMW, maar dan veel duurder. Dit klinkt misschien denigrerend, al is het zo niet bedoeld. En die BMW voldoet ook aan de omschrijving “voertuig met hoge carrosserie voor alle terreinen”, al heeft de Rolls-Royce ook extra grondspeling. Hoe dan ook, de Cullinan oogt meer als een verhoogde Phantom dan op een SUV. De carrosseriedefinitie van dit autotype is de laatste tijd sowieso wat aan het schuiven, want volgens Mercedes is een aparte kontpartij niet verboden. Althans, dat valt af te leiden van de Maybach Vision Ultimate Luxury conceptstudie. Die oogt als een “hoge sedan voor alle terreinen”.

Mocht Mercedes het productielicht voor bovengenoemde toekomstvisie op groen zetten, dan zal de Maybach zeker een concurrent worden van de Rolls-Royce. De vraag is dan niet alleen wie de beste is, maar ook wie de minst gelijke is. Want sierlijk kan je de Cullinan onmogelijk noemen. De vormgeving van de Maybach heeft ook de wenkbrauwen doen fronsen. En wie vindt de Bentley Bentayga mooi? Of de Lamborghini Urus? De laatste heeft de carrosserieproporties van een Austin Maxi. Het is dus blijkbaar moeilijk om een fraaie SUV voor het topsegment te creëren. Misschien is niet van pretenties overlopende, tijdloze Range Rover wel gewoon de fraaiste.

De Bentayga is momenteel in W12 uitvoering de duurste SUV op de markt. Dat geeft de Bentley status, maar Rolls-Royce is van plan om deze landgenoot met de Cullinan in alle opzichten te overschaduwen. Een niet onbelangrijke troef is de zogeheten Architecture of Luxury: een aluminium platform dat vorig jaar debuteerde onder de nieuwe Phantom en dat niet gedeeld zal worden met andere merken (lees: moederbedrijf BMW). In de Bentley showroom zal het verkoopverhaal veel lastiger zijn, want de bodemplaat van de Bentayga is identiek aan die van de 79.750 euro kostende Volkswagen Touareg …

Wat opvalt is dat in het Europese luxekamp niet geopteerd wordt voor 3 zitrijen. Daar waar de Cadillac Escalade of Lincoln Navigator (met in hun kielzog de Infiniti QX80 en de Lexus LX570) in 7 of zelfs 8-zits configuratie geleverd kan worden, houden de Rolls Royce Cullinan, de Bentley Bentayga en de Lamborghini het bij 4 of 5 zitplaatsen. Blijkbaar is het toch wat armoedig om een 6de, 7de of 8ste passagiers een lift te geven. Daarmee zou je de indruk kunnen wekken dat je omgaat met volk dat zelf geen auto kan veroorloven. Hoe het dan zit met kinderrijke gezinnen die het breed kunnen laten hangen, weet jouw verslaggever even niet, maar feit is dat een model als de Cullinan het beste tot zijn recht komt als je achterin 2 asociaal brede, verstelbare fauteuils (oftewel zogeheten Individual Seats) laat monteren. Die geven de Rolls-Royce toch wat meer cachet dan een klassieke bank met plaats voor 3 personen. Er is dan bovendien ruimte voor een gigantische middenconsole met uiteraard een koelkastje en drinkkabinet om je favoriete champagne respectievelijk whisky in op te bergen.

Voorin laat Rolls-Royce zien met de mode mee te gaan door een digitaal instrumentarium te monteren; analoge meters hebben hier afgedaan. Verder is de Cullinan voorzien van een touch screen voor het infomediasysteem; eveneens een novum voor het merk. Al kan je nog steeds de iDrive knop (sorry, de Spirit of Ecstasy controller) op de middenconsole blijven gebruiken. Een glazen wand scheidt de passagiers desgewenst van de chauffeur. De eigenaar kan ook zelf achter het stuur kruipen, want volgens Rolls-Royce is de Cullinan een leuke auto om mee te rijden. Het relatief kleine stuur met dikke rand zou daarvoor symbool staan.

Op motorisch vlak brengt Rolls-Royce haar bekende 6,75 liter grote, dubbel geblazen V12 in stelling. Die is 571 pk / 850 Nm sterk en gekoppeld aan een 8-traps automaat. Dankzij het grote slagvolume van de 12 cilinder is het maximum koppel al vanaf 1.600 toeren beschikbaar. In hoeveel seconden de Cullinan naar 100 km/u kan sprinten, maakt Rolls-Royce niet bekend. Miljonairs die dat cijfer belangrijk vinden, is het Britse merk liever kwijt dan rijk aan Lamborghini. Maar als je perse toch een indicatie wilt hebben: Autointernationaal.nl denkt niet dat de acceleratieklus sneller dan in 5,5 tellen geklaard kan worden. Immers, de Cullinan weegt afgerond 2,66 ton en daarmee is hij bijna 100 kilo zwaarder dan de Phantom Extended WheelBase. Die heeft even veel vermogen, maar beschikt over 900 Nm en zoeft in 5,4 seconden naar 100 km/u. Rolls-Royce noemt wel een verbruikcijfer: gemiddeld 15 liter per 100 km. Dat betekent een CO2-uitstoot van 341 gram/km. Ter vergelijking: de Bentley Bentayga houdt in 301 km/u snelle W12 uitvoering (608 pk, 900 Nm, 300 kilo lichter en 4,0 seconden) de milieuschade beperkt tot 296 gram.

Een merkprimeur voor de Cullinan is ook vierwielaandrijving. Daarnaast beschikt de Rolls-Royce over achterwielsturing, zelfnivellerende luchtvering en elektronisch aangestuurde dempers. Dat moet resulteren in een relatief goed wendbaar en tractierijk vliegend tapijt. Op alle terreinen dus. De Cullinan is daarvoor speciaal voorzien van een ‘Everywhere’ knop en een elektronische afdaalhulp. Je kan ook door 54 cm diep water waden. “Er is geen andere luxe SUV (dus toch … , red.) waarmee je dieper kan gaan”, zo claimt Rolls-Royce. Voor het gemak zien ze in Goodwood voor het gemak dan wel de Range Rover over het hoofd. Maar goed, die is in de ogen van Rolls-Royce misschien niet luxe genoeg. Of men bedoelt “geen andere SUV met tegengesteld openende achterdeuren”, want daarmee is de Cullinan uniek. De betreffende portieren kan je automatisch sluiten via een simpele druk op de knop.

In vergelijking met de Phantom is de ophanging en de transmissie verstevigd om in meer extreme omstandigheden ultiem comfort te kunnen bieden. Op technisch vlak is de structuur aangepast en kreeg de Cullinan 2 nieuwe assen (dubbele driehoeken vóór en een multi-link as met 5 armen achter). De luchtbalgen van de Magic Carpet Ride luchtvering hebben een grotere capaciteit gekregen. In het terrein drukt die de laatste wielen die grip verliezen actief tegen de grond. Het 48 volt systeem stuurt onder meer de actief meesturende achteras aan. Verder meldt Rolls-Royce dat de cabinevloer van de Cullinan volledig vlak is. En dat haar langverwachte nieuweling daarmee een “luxueuze, moeiteloze en compromisloze manier van reizen” biedt. De luchtvering kan tot 40 mm zakken, zodat je probleemloos kan instappen in de hoge Rolls-Royce. De Cullinan ‘staat weer op’ als in het interieur de startknop wordt ingedrukt. Een eervolle vermelding verdient de hoofdverlichting: de koplampunits zijn in staat om tot wel 600 meter ver voor de auto te verlichten.


Eén van de talloze opties zijn uitklapbare, met leder beklede, klapstoeltjes en een tafeltje (Viewing Suite genaamd) in het onderste gedeelte van de aan de onderzijde scharnierende achterklep. Na een druk op een knop vouwen ze automatisch uit. De bagageruimte heeft trouwens 560 liter aan bagage, of zelfs 600 liter als je de dubbele bodem weghaalt. Dit volume is met neerklapbare achterbank (alweer via een simpele druk op de knop) uitbreidbaar naar 1.930 liter. Want de miljonair wil ook wel eens naar Ikea (‘Poor people need low prices, rich people love low prices’). Objecten met een maximale lengte van 2.245 mm kunnen dan worden meegenomen. Ter vergelijking: in de Bentley Bentayga past met de achterzetels in normale positie maximaal 430 liter aan bagage. Maar de Cullinan is dan ook een stuk groter dan zijn landgenoot en rivaal: hij is 5,34 meter lang, oftewel een verschil van 20 cm. Daarnaast is de Cullinan (buitenspiegels meegerekend) 2,16 meter breed en 1,85 meter hoog. De Bentayga staat met respectievelijk 1,99 meter en 1,75 meter in de boeken. De wielbasis is net 3,3 meter langer dan die van een Mercedes S klasse in L uitvoering. De neerklapbare achterbank is trouwens ook een primeur voor Rolls-Royce. Let wel: in 4-zits configuratie ontbreekt de omklap mogelijkheid. De reden daarvoor is dat die versie voorzien is van een scheidingsruit tussen de bagageruimte en de achterstoelen om het interieur (nog beter) te vrijwaren van storende geluiden. In het interieur is plek voor liefst 5 telefoons. Tenminste, als je kiest voor de Lounge Seat 5-zits configuratie. Anders ligt de limiet 1 exemplaar lager. De passagiers achterin zitten wat hoger dan de bestuurder en bijrijder, om zo een soort theaterachtig gevoel te creëren. Optioneel is de Recreation Module, een modulair bagagesysteem dat speciaal is ontworpen voor onder meer snowboards, vishengels en drones.

Over de prijs laat Rolls-Royce nog niets los, maar ik vermoed dat we ook daar superlatieven mogen verwachten … Reken op afgerond 400.000 euro. De Cullinan wordt later dit jaar leverbaar in Nederland.

Comments are closed.