+++ Er zijn nieuwe onderzoeksuitkomsten die bevestigen dat de gemiddelde Amerikaan niks moet hebben van AUTONOOM rijdende voertuigen. De uitslag kan niet los worden gezien van 2 recente ongevallen. Eind vorig jaar liet 63 procent van de respondenten weten zich niet safe te voelen in een zelfrijdende auto. Nu is dat percentage gestegen naar 73. Ook jongere automobilisten, die voorheen veel positiever waren over het fenomeen, zijn nu in meerderheid sceptisch. +++
+++ In CHINA zijn afgelopen maand 1,9 miljoen nieuwe personenauto’s verkocht. Dat is 11 procent meer dan een jaar eerder terwijl de groei in maart nog beperkt was tot 3,5 procent, zo blijkt uit cijfers van de China Association of Automobile Manufacturers. Van de 1,9 miljoen verkocht auto’s waren er, ondanks het overheidsbeleid om de aanschaf van een model met louter een verbrandingsmotor te ontmoedigen, nog altijd niet meer dan 82.000 (deels)elektrisch. Over de eerste 4 maanden van dit jaar gemeten, komen de Chinese autoverkopen nu 4,8 procent hoger uit dan vorig jaar: de teller staat nu op 9,5 miljoen exemplaren. Opvallend is dat Ford het op de grootste automarkt ter wereld buitengewoon slecht doet. In april verkocht dit merk niet meer dan 69.500 auto’s. Dat is ruim een kwart minder dan een jaar eerder. Ford zelf wijt de terugval aan een tijdelijk tekort aan nieuwe modellen dat haar ook op andere markten parten speelt. China is van plan om het importtarief voor personenauto’s te verlagen van 25 naar 15 procent. De verlaging op de invoerrechten vindt plaats in het kader van een akkoord met de Verenigde Staten om handelsspanningen tussen de economische grootmachten weg te nemen. Vooral makers van luxueuzere auto’s zullen profiteren van lagere tarieven. Die worden namelijk in mindere mate (BMW) of helemaal niet in China (Lexus) geproduceerd. De premiumdochter van Toyota, was met 134.900 exemplaren vorig jaar het op 2 na populairste importmerk in China. Lexus heeft in tegenstelling tot BMW en Mercedes geen plannen om lokaal auto’s te gaan bouwen omdat de Japanners sceptisch zijn over de kwaliteit. Autofabrikanten roepen al langer om vrijere toegang tot de Chinese markt. Het Aziatische land kondigde onlangs in reactie hierop nieuwe regels aan importmerken op termijn de mogelijkheid geeft meer dan 50 procent van de verplichte joint venture met een lokale partij te bezitten. De top10 van meest geïmporteerde merken wordt gecompleteerd door Toyota, Porsche, Land Rover, Lincoln, Volkswagen, Audi en Mini, aldus de China Association of Automobile Manufacturers. In totaal werden vorig jaar 1,22 miljoen personenauto’s geïmporteerd. +++
+++ In navolging van Hamburg gaan in DUITSLAND meer steden de dieselauto in de ban doen. Dat is althans de verwachting na een uitspraak van de hoogste Duitse rechtbank. Die stelt dat steden waar de luchtvervuiling hoger is dan de Europese richtlijnen per direct actie mogen ondernemen. Dit betekent dat zij in feite iedere dieselauto mogen verbannen die niet aan de recente Euro6 normen voldoet. Het gaat hierbij in totaal om 12,3 miljoen exemplaren. De enige remedie is om bij deze auto’s de hardware aan te passen. Er is maatschappelijke en politieke druk dat fabrikanten die rekening gaan betalen. Volgens experts kan dit de auto-industrie ruim 14,5 miljard euro gaan kosten. +++
+++ HYUNDAI heeft een miljardendeal afgeblazen na flinke druk van de Amerikaanse activistische belegger Elliott. Analisten spreken van een overwinning voor aandeelhouders. Het Zuid Koreaanse conglomeraat wilde 2 lucratieve bedrijfsonderdelen van maker van auto-onderdelen Hyundai Mobis overhevelen naar zijn logistieke bedrijf Hyundai Glovis. Met die transactie zou zo’n 7,5 miljard euro zijn gemoeid. Over de plannen moest later deze maand worden gestemd op een aandeelhoudersvergadering, maar de voorstellen werden ingetrokken. Elliott zag de voordelen voor beleggers niet in en slaagde erin andere aandeelhouders mee te krijgen om zich tegen de deal te keren. Elliott is ook in Nederland een bekende naam als het gaat om opstandige beleggers. De investeerder roerde zich vorig jaar onder meer in de overnamestrijd bij verfreus AkzoNobel. De Amerikanen schaarden zich achter een poging van PPG Industries om Akzo in te lijven. Tot aan de rechter toe werd het defensieve gedrag van Akzo, dat niet overgenomen wenste te worden, bestreden. +++
+++ Bij JAGUAR keert de XK terug. De F-type is inmiddels bijna 6 jaar oud en daarmee in de herfst van zijn verkoopleven beland. Stille sanering is theoretisch een optie, maar Jaguar is zich er van bewust waar haar oorsprong ligt en dat het sportieve merkimago kan verwateren als SUV modellen het gamma domineren. Daarom komen er nieuwe sportwagens, op basis van een opgewaardeerd platform. Eerst (2019/20) zal de F-Type worden vervangen en later (2021) volgt een 2+2-persoons model. Dat moet de spirituele opvolger van de XK worden. Beide sportwagens kunnen rekenen op een soepele en historisch zeer verantwoorde 6 cilinder lijn motor. +++
+++ Er gaat momenteel een schok door autoland: er hebben zich nu al 9 fabrikanten afgemeld voor de autosalon van PARIJS . Op deze manier neemt de relevantie van de show, ondanks de officiële naam (Mondial de l’Auto) steeds verder af. Het idee dat in Parijs alle auto’s van de wereld te zien zullen staan, wordt steeds meer een illusie. Maar de Franse hoofdstad zou voor wat betreft het tentoonstellingsechec de hand in eigen boezem moeten steken: Parijs is de laatste jaren namelijk een zeer auto-onvriendelijke stad geworden. De burgemeester lijdt openlijk aan autofobie en dat is bij de fabrikanten niet onopgemerkt gebleven. Die zijn bovendien bang dat milieuorganisaties zoals Greenpeace komen protesteren. Dat is in het verleden ook al gebeurd. En dan krijg je negatieve publiciteit terwijl er wel voor een dure beursstand betaald is. Logisch dat autofabrikanten daarvoor bedanken. Van de Franse helden uit de auto-industrie (Carlos Ghosn van Renault en Carlos Tavares van PSA) moet de salon het ook niet hebben: de eerste heeft geen beursruimte voor alliantiepartner Nissan gehuurd omdat de nieuwe Juke nog niet klaar is. En bij PSA zit Opel nog steeds op het bezuinigingsstrafbankje. En als de Fransen er niet meer in geloven, waarom zouden buitenlandse merken dat dan nog wel doen? Nadat Ford, Mazda, Mitsubishi en Volvo hun afwezigheid hebben bevestigd, is het nu Volkswagen die verstek zal laten gaan. Het gevaar van een gletsjereffect is groot: mogelijk haken bij de 2020 editie van de autosalon van Parijs nog meer fabrikanten af. En laten Chinese spelers, die in opkomst zijn, de show links liggen. +++
+++ De WLTP-cyclus heeft een nieuw slachtoffer gemaakt: de PEUGEOT 308 GTI. De Franse hete hatchback komt niet ongeschonden door het nieuwe testregime. Dit betekent dat de productie van de 308 GTI tijdelijk gestopt zal worden, namelijk van juni tot oktober. Over 5 maanden denkt Peugeot een versie klaar te hebben die wel voldoet aan de laatste Euro6 emissienormen. Daarvoor zal de 308 GTI een filter voor fijne stofdeeltjes krijgen. Aan het vermogen (270 pk) wordt niet getornd, zo belooft Peugeot. +++
+++ Consumer Reports magazine, de invloedrijke en gerespecteerde Amerikaanse tegenhanger van de Consumentengids, heeft zo zijn bedenkingen bij de TESLA Model 3. Daarom durft de redactie niet de sticker ‘recommended’ (aanrader) op deze auto te plakken. Dit komt doordat de remcapaciteit van de Model 3 te grillig is. Dat wil zeggen: elke meting laat een andere uitslag zien. Los daarvan is er kritiek op het feit dat de Tesla een langere remweg heeft dat de Ford F-150 pick-up, het populairste voertuig van de Verenigde Staten. Consumer Reports is evenmin te spreken over de bediening van de Model 3. Het onderbrengen van zo’n beetje alle functies in één centraal scherm mag dan een opgeruimd dashboard opleveren, bedieningsvriendelijk is het allerminst. Dat komt doordat de bestuurder meerdere handelingen moet verrichten voordat ze bij de gezochte functie aanbelanden. Dat gaat ten koste van de aandacht voor de weg. Het magazine was eveneens ontevreden over de stugge vering, de oncomfortabel lage zitpositie achterin en het overvloedige windgeruis. Met de actieradius is evenwel niks mis. Uit de test van Consumer Reports bleek dat de Model 3 in de agressievere remmodus liefst 560 kilometer ver kan komen op een volle acculading. En de wegligging zou vergelijkbaar zijn met die van de Porsche 718. +++
+++ TOYOTA heeft in het boekjaar 2017/18, dat tot eind maart liep, een omzet behaald van 29,4 miljard yen, oftewel omgerekend 227 miljard euro. De Japanners blijven daarmee ook wat omzet betreft nét achter de Volkswagen Groep want dat meldde over kalenderjaar 2017 een omzet van 230,7 miljard euro. De nettowinst kwam bij het Japanse bedrijf uit op 19 miljard euro, terwijl de brutomarge met een vol procentpunt steeg naar 8,2 procent. Toyota verkocht als groep 10,4 miljoen auto’s. Ter vergelijking: de Duitse concurrent kwam op 10,7 exemplaren uit. In Japan en in Noord-Amerika liepen de verkopen terug, maar in Europa wist Toyota meer auto’s te verkopen. Voor het lopende boekjaar rekenen de Japanners overigens op wat lagere resultaten, mede door het effect van de duurdere yen en hogere kosten voor grondstoffen en R&D . Ook denkt Toyota door ontwikkelingen op enkele belangrijke automarkten iets minder auto’s te kunnen verkopen dan in het afgelopen boekjaar. +++
+++ Ondanks de schandalen waar de VOLKSWAGEN Groep bij betrokken is, blijft de beurskoers van het concern stabiel. Het totale beleggerrendement bij Volkswagen AG is momenteel iets lager dan bij de landgenoten Daimler en BMW, maar het bedrijf is qua beurswaarde duidelijk hersteld van de enorme koersdip na de bekendmaking van het sjoemelschandaal op 18 september 2015. De ontwikkeling van een scala aan elektrische modellen door Volkswagen zou een reden zijn voor het herwonnen vertrouwen van beleggers. “Het verschil dat je ziet tussen de koers van Volkswagen enerzijds en die van BMW en Daimler anderzijds heeft te maken met de boetes en claims”, aldus analist Frank Biller. “Volkswagen moest een boete van 20 miljard dollar betalen en was ook nog eens miljarden kwijt aan het terugkopen van auto’s die niet aan de eisen voor de stikstofuitstoot voldeden. Als je die kostenposten verrekent, doet de autofabrikant het zelfs beter dan zijn landgenoten”. Richard Hilgut, analist bij Morningstar, is het daar mee eens: “Volkswagen heeft het dieselschandaal achter zich gelaten waar het gaat om de beurskoers”. Wel denken ze allebei dat de autobranche als geheel heeft geleden onder het gemanipuleer van stikstofwaarden. “Er is nog steeds sprake van een groot verlies van vertrouwen”, zegt Biller. Maar dankzij het sterke merkimago kan Volkswagen tegen een stootje. Dat is de redding en daarom doet het bedrijf het niet slechter dan zijn collega’s. Volkswagen heeft ondanks alles nog steeds een degelijke reputatie. +++
