Opel laat steken vallen bij omruil OnStar naar Connect

0

Opel ruilt de OnStar knop vanaf volgend jaar in voor het Connect systeem. De nieuwe generatie Corsa, die in 2019 op de markt verschijnt, is het eerste model van het Duitse merk dat de nieuwe internet diensten krijgt.

Het Connect systeem is afkomst van de PSA Groep waartoe Opel sinds vorig jaar behoort. Nu zit er nog zogeheten OnStar technologie in de diverse modellen van het Duitse merk, maar daar komt volgend jaar verandering in. De primeur is zoals gezegd voor de nieuwe Corsa (waarvan ook een volledig elektrische variant komt) en tegen het einde van 2024 moet de overstap naar het Connect systeem afgerond zijn. Opel moet nu aan haar voormalige moederbedrijf General Motors een vergoeding betalen voor het gebruik van OnStar. Het Connect systeem is theoretisch gratis want kan gewoon uit de schappen van de nieuwe eigenaar PSA worden geplukt.

General Motors’ OnStar (tweede foto) was een dienst met diverse internetservices via het 4G-netwerk, maar ook een telefonische helpdesk die je 24 uur per dag kunt bellen voor allerlei vragen. Opel maakte de laatste jaren veel reclame voor deze dienst, die leverbaar is als abonnement op alle modellen van het merk.

Connect (reed bekend van Citroën, DS en Peugeot; derde foto) heeft naast een nood oproepsysteem, voertuigdiagnose en met internet verbonden navigatie een diefstalwaarschuwing. Verder biedt de techniek de mogelijkheid om de deuren van de Opel op afstand te vergrendelen. Apple Carplay en Android Auto zijn ook beschikbaar. De persoonlijke assistent van OnStar (een telefoniste die je na één druk op de knop aan de lijn krijgt) zal geen vertaling naar het Connect systeem krijgen. Opel blijft de huidige diensten aanbieden tot eind 2020. Daarna zal een deel van de services niet meer ondersteund worden.

De Connect technologie zal in de toekomst up-to-date gehouden worden door het ingenieursteam van Opel in Rüsselsheim. Zij krijgt als ‘Centers of Competenc’ de leidende rol namens de PSA Groep. Johan Claassen, de algemeen directeur van Opel Nederland, zegt hierover: “wij hebben als merk een leidende positie verworven op het vlak van auto internetservices. Met de nieuwe Connect technologie kunnen wij die rol in de toekomst vasthouden”.

Klanten van Opel zullen zoals gezegd tot eind 2020 hetzelfde serviceniveau van Onstar geboden krijgen als ze gewend zijn. Maar daar wringt de schoen. Want pas in 2024, als de opvolger van de Insignia klaar moet zijn, zal het hele gamma overgestapt zijn op de Connect technologie van PSA. Oftewel: in de periode 2021 t/m 2024 zal Opel verkopen die qua internetservices niet kunnen rekenen op een adequate ondersteuning.

Comments are closed.