Voorspelbaar maar een must: Rolls-Royce Cullinan

0

De eerste afbeeldingen van de Rolls-Royce Cullinan zijn uitgelekt. De nieuwe SUV van het Britse luxemerk wordt pas op 10 mei om 13.00 uur officieel onthuld, maar de foto’s zijn niet onder de Britse bolhoed gebleven tot het moment van de waarheid.

De Cullinan is merkkarakteristiek strak en klassiek gelijnd, maar daarmee ook een tikkeltje saai en voorspelbaar. Natuurlijk past het niet bij een merk als Rolls-Royce om voor een schok te zorgen of om een revolutionaire designkoers te varen, maar verrassend is de SUV allesbehalve. De designstudio van Rolls-Royce heeft overduidelijk moeite gehad met het combineren van merkkarakteristieke, rechthoekige designelementen met een hoog koetswerk dat vanwege de schuine achterzijde aan een hatchback doet denken.

Misschien hebben de Britse vormgevers met frisse tegenzin aan het design gewerkt: dit ontwerp komt er niet omdat zij daar veel inspiratie voor voelden, maar omdat de markt dicteert dat een hoog model niet in het gamma mag ontbreken. Kijk bijvoorbeeld maar naar Bentley en Lamborghini, die met hun Bentayga en de Urus de Cullinan al voor gingen. Ook dat zijn trouwens geen SUV modellen die schoonheidsprijzen zullen winnen.

De typische Rolls-Royce styling cues betekenen dat de SUV voorzien is van een geprononceerde neus die eindigt in de traditionele indrukwekkende spijlen van de enorme grille. Daar bovenop prijkt uiteraard de Spirit of Ecstacy. Voor een dergelijk hoge plaatsing in de lucht moeten we waarschijnlijk terug naar de vooroorlogs modellen van het merk. Het is een raadsel hoe de voorgevel van de Cullinan door de voetganger veiligheidstest is gekomen. Er is zoveel ruimte in het front van de Rolls-Royce dat er zelfs ventilatieroosters tussen de bumper en de koplampen zitten. Het lijkt wel alsof de Britten een Romeinse tempel hebben opgegraven en voorop de Cullinan hebben gemetseld.

Net als de Phantom beschikt de Cullinan over ‘suicide doors’, al noemt Rolls-Royce ze liever ‘coach doors’. De achterklep van de immense SUV opent in 2 delen. Het onderste gedeelte kan à la sommige uitvoeringen van de Range Rover (optioneel) gebruikt worden als zogeheten Viewing Suite: 2 personen kunnen plaatsnemen op een met leer bekleed stoeltje. Ook is er een klein tafeltje, waarop Cullinan rijders hun picknick attributen kunnen zetten. Als het daarvoor tenminste niet te warm is, want de potentiële klanten wonen met name in het Midden-Oosten.

Het interieur van de Cullinan (de SUV is vernoemd naar de grootste diamant ooit aangetroffen op aarde) is uiterst weelderig dat naar goede Rolls-Royce traditie boordevol fraaie details zit.

Technische informatie is er nog niet, maar reken er maar op dat de bekende, dubbel geblazen 6,75 liter V12 in die imposante neuspartij schuilt. Een (stekker)hybride uitvoering is niet gepland. Rolls-Royce directeur Torsten Müller-Ötvös zei vorig jaar al dat een dergelijke aandrijflijn te veel compromissen vergt. En volledig elektrische versie komt er op termijn wel.

Reageren is niet mogelijk.