Nieuwstelex

0

+++ Moderne auto’s zijn steeds vaker uitgerust met allerlei soorten hulpmiddelen om de bestuurder te helpen bij het voorkomen van ongelukken. Eén van die assistenten is ADAPTIEVE CRUISECONTROLE die door middel van verkeersbordherkenning en kaartinformatie de snelheid automatisch aanpast aan wat toegestaan is. Onze oosterburen hebben er echter een leukere term voor verzonnen, namelijk Blitzerversicherung. Want flitsboetes zouden er inderdaad mee tot het verleden kunnen gaan behoren, zeker als alle auto’s ermee uitgerust worden. En dat is geen utopie aangezien de Europese Unie er over nadenkt om de technologie verplicht te stellen. Maar adaptieve cruisecontrole moet dan wel feilloos werken. De Duitse ADAC ondernam een proef en testte de systemen van de Audi A4, de BMW 7-serie, de Ford Galaxy, de Mercedes S klasse en de Volkswagen Arteon. Het resultaat: in circa 10 % van de gevallen is de techniek nog niet slim genoeg om de snelheid adequaat aan te passen. Ben je dagelijks onderweg, dan kan het dus nog steeds in de papieren lopen qua boetes. Tenzij je niet blind vertrouwt op het systeem en de term Blitzerversicherung direct weer vergeet. Maar goed, dat er heel wat beren op de weg zijn voor volledig autonoom rijdende voertuigen wisten we al. +++

+++ In de verschuiving van bezit naar gebruik past ook het AUTODELEN . Volgens een door Crow-KPVV gehouden onderzoek reden er in het voorjaar van 2017 ruim 30.000 deelauto’s rond in Nederland; een groei van 23% ten opzichte van 2016. Ruim 80% is hiervan afkomstig van een platform waarbij je auto’s van particulieren kunt huren. Na een aarzelende start ziet leasemaatschappij Alphabet eveneens een forse toename in het zakelijk autodelen. Dit als gevolg van de veranderende arbeidsmarkt en de hiermee gepaard gaande toenemende vraag naar flexibele mobiliteitsoplossingen voor kortere periodes. Om tegemoet te komen aan de stijgende vraag heeft Alphabet haar autodeel concept AlphaCity onlangs volledig vernieuwd. Werkte het platform voorheen alleen met BMW en Mini, nu is het voor meerdere automerken beschikbaar. Bovendien kunnen zowel elektrische personenauto’s als bedrijfswagens in deze op maat gesneden oplossing worden geïntegreerd. De uitbreiding en verbetering van AlphaCity is een logische volgende stap voor de leasemaatschappij in wagenparkbeheer, dat producten en oplossingen biedt die tegemoetkomen aan de zakelijke mobiliteitsbehoeften. “We zien de Nederlandse behoefte van autodelen in een rap tempo groeien, niet alleen privé maar ook ik het zakelijke segment. AlphaCity past naadloos in ons totaalaanbod waarmee wij mobiliteitsoplossingen bieden van 1 uur tot 5 jaar en met onze laatste ontwikkelingen kunnen we nog beter op deze behoefte inspelen”, aldus Ivo Lissone, directeur verkoop en marketing van Alphabet Nederland, in een vraaggesprek met Automobiel Management. +++

+++ Uit een peiling van de stichting Vinci Autoroutes blijkt dat BELGEN erg nerveus achter het stuur zitten. Onze zuiderburen claxonneren even veel als de Italianen. Voor het onderzoek naar het gedrag achter het stuur van Europeanen heeft de stichting tal van bestuurders uit 11 landen ondervraagd. Het blijkt dat 15 % van de Belgen nerveus is in de auto. Dat is het hoogste percentage van alle deelnemende landen en het is zelfs bijna dubbel zo hoog als in Nederland (8 %). Dat vertaalt zich vooral in een veel frequenter gebruik van de claxon: bijna 60 % van de Belgen 10 gebruikt die regelmatig, wat bijna even veel is als onder Italianen of Grieken. Onze zuiderburen mogen ook graag rechts inhalen op de snelweg (40 %, tegenover een Europees gemiddelde van 34 %) en nauwelijks vertragen bij wegwerkzaamheden (67 % lapt snelheidsbeperkingen aan zijn laars, tegenover 55 % gemiddeld). Een ander zwak punt: de Belg neigt veel meer naar dronken rijden dan haar buren. Hij neemt gemiddeld dubbel zo vaak plaats achter het stuur met een paar glazen te veel op dan in andere Europese landen (23 % tegenover gemiddeld 10 %). Maar het is niet allemaal kommer en kwel bij onze zuiderburen. Uit de peiling komt naar voren dat 21 % van de Belgen nog belt zonder handenvrij kit tijdens het rijden. Dat lijkt veel, maar het is fors minder dan het Europese gemiddelde (30 %). Belgen zijn ook braaf als het gaat om gordeldracht (slechts 12 % ‘vergeet’ zich vast te snoeren:, tegenover een Europees gemiddelde van 21 %). Onze zuiderburen houden ook goed een veilige afstand aan. Uit de peiling blijkt dat zij qua bumper kleven de minst slechte reputatie als bestuurders hebben in de ogen van buitenlanders. +++

+++ Wat waren in de eerste 4 maanden van 2018 de BEST verkochte auto’s van de wereld? Onderzoeksbureau Jato heeft een top10 samengesteld. De volgorde is als volgt: 1. Ford F-150 (336.599 exemplaren), 2. Toyota Corolla (309.166), 3. Volkswagen Golf (291.648), 4. Honda Civic (262.138), 5. Nissan X-Trail (260.301), 6. Toyota RAV4 (249.590), 7. Volkswagen Tiguan (244.200), 8. Volkswagen Passat (243.346), 9. Honda HR-V (220.918), 10. Honda CR-V (210.839). Wat in deze top10 opvalt is de sterke vertegenwoordiging van Honda. De rol van dit merk is op de Nederlandse merk gemarginaliseerd (Volkswagen verkocht in de eerste 5 maanden van dit jaar 40 keer zoveel auto’s), maar op mondiaal niveau behoren de Japanners tot de top. De eerste premiumboy in de top50 is trouwens de Mercedes C klasse (plaats 23). Voor BMW is het wachten tot plek 40 met de 3-serie en Audi volgt direct daar achter met de A4. +++

+++ MAZDA heeft op de Noord Amerikaanse markt een turbobenzine uitvoering van de CX-5 gelanceerd. Tot nu toe had het Japanse merk een grote voorliefde voor atmosferische motoren, maar drukvoeding lijkt onvermijdbaar. In ieder geval heeft de CX-9 standaard een geblazen 2,5 liter 4 cilinder. De CX-5 met turbomotor die in de pijplijn zit, is goed voor 230 à 250 pk. Dat zou de GT-M uitvoering helemaal op smaak maken. Mazda zou er theoretisch zelfs de typeaanduiding ‘MPS’ voor af kunnen stoffen … +++

+++ Bijna 2 op de 3 kopers van een OCCASION kijken alleen naar auto’s die worden aangeboden met voldoende garantie. Meer dan de helft van hen is ook bereid voor de zekerheid van een goede garantie bij te betalen, zo blijkt uit een onderzoek van het Duitse platform voor tweedehands auto’s Heycar. Een derde van de occasionkopers noemt daarbij een bedrag tot 250 euro. Van de respondenten wil 15 % voor de garantie tot 500 euro extra betalen. Verder blijkt uit het onderzoek dat oudere kopers garantie belangrijker vinden dan jongeren. Voor 68 % van de 55-plussers komt een tweedehands auto zonder garantie ‘nicht im frage’, terwijl dit bij 18 tot 24-jarigen iets minder dan de helft is. Opmerkelijk is wel dat die ouderen over het algemeen niet méér willen betalen voor garantie maar dat zij er van uit gaan dat dit bij de prijs is inbegrepen. +++

+++ Er is een nieuwe WLTP slachtoffer: de OPEL Mokka X. Die zal vanaf september niet meer leverbaar zijn in benzine-uitvoering. Reden is de Euro 6d Temp milieunorm. Aanpassing van de 1,4 liter turbomotor is bedrijfseconomisch niet interessant meer, zo heeft Opel besloten. De Mokka X is verkooptechnisch (en misschien ook wel in andere opzichten) duidelijk op zijn retour: in de eerste 5 maanden van dit jaar is de afzet in Nederland met meer dan een derde gedaald. Naast het feit dat de SUV niet echt okselfris meer is, speelt ook de interne concurrentie met de Crossland X en Grandland X een rol, al zijn die modellen in tegenstelling tot de Mokka X niet leverbaar met vierwielaandrijving. Fans van de Opel die geen zin hebben in een dieseluitvoering, zijn nu aangewezen op de Bi-Fuel variant. Die weet de hogere emissiehobbel wel te nemen. De Mokka X blijft ook leverbaar in dieseluitvoering, maar die zijn in Nederland niet verkrijgbaar met vierwielaandrijving. Een 6-traps automaat is wel mogelijk. +++

+++ In de toekomst zal de auto SLEUTEL overbodig worden. Openen en sluiten doe je straks met je telefoon. Tenminste, als het aan Samsung, Apple, BMW en nog meer fabrikanten ligt. Onder leiding van het eerste bedrijf is er een nieuwe standaard gepresenteerd, waarmee auto’s vanaf een korte afstand zonder aanraken van de mobiel geopend kunnen worden. Op dit moment moet je altijd je telefoon pakken en een app starten, maar dat wordt anders. De gestandaardiseerde Digital Key zal begin 2019 zijn opwachting maken op de automarkt. Een eerdere versie was al beschikbaar, maar daarbij was geen sprake van uniforme techniek. Nu de standaard is gezet, is de race begonnen. Wie gaat er het eerst zijn telefoonautosleutel lanceren? +++

+++ De aangekondigde reorganisatie bij TESLA treft het ingelijfde zonnepanelenbedrijf SolarCity flink. De door 2 neven van topman Elon Musk opgerichte onderneming werd 2 jaar geleden door Tesla opgeslokt in een omstreden deal voor 2,6 miljard dollar. Hoeveel mensen er precies bij het bedrijfsonderdeel vertrekken is onduidelijk, maar volgens uitgelekte documenten sluiten zeker 13 van de ongeveer 60 installatiebedrijven van SolarCity de deuren. Ook eindigt een samenwerking van de onderneming met het grote bouwmarktketen Home Depot, die goed was voor de helft van de omzet. Tesla kondigde eerder deze maand aan 9 % van zijn personeelsbestand te schrappen. Die ingreep is nodig om de maker van elektrische auto’s, accu’s en zonnepanelen eindelijk winstgevend te kunnen maken. Tesla heeft in bijna 15 jaar tijd nog nooit een (volledig) jaar met winst afgesloten. Alles staat nu in het teken van het behalen van zijn productiedoelstellingen voor de Model 3, de ‘betaalbare’ auto die Tesla bereikbaar moet maken voor het grote publiek. Veel investeerders zijn kritisch over de grote smak geld die het bedrijf van Musk er doorheen jaagt voor zijn groei. Zij denken dat Tesla daardoor op korte termijn op zoek moet naar nieuwe financiers. Musk noemde de overname van SolarCity, waar hij toen al een belang in had, “zeer logisch” vanwege de link tussen elektrisch rijden en technologie voor het opladen van batterijen. Sommige beleggers zagen het echter als een redding van het bedrijf ten koste van aandeelhouders van Tesla. +++

+++ De president van de VERENIGDE STATEN , Donald Trump, dreigt met importheffingen van 20 % op alle auto’s vanuit de Europese Unie. Volgens hem kan de invoerbelasting van kracht worden als Europese handelsbarrières en tarieven op Amerikaanse goederen niet spoedig worden opgeheven. Momenteel hanteert de VS een heffing van 2,5 % op personenauto’s uit de EU, die op haar beurt weer een heffing van 10 % heeft voor geïmporteerde Amerikaanse auto’s. Dus ergens heeft Trump wel een punt. In maart kwam de Amerikaanse president ook al met een dreigement van forse heffingen op auto’s van Europese makelij. Ook zou hij tijdens een bezoek van de Franse president Emmanuel Macron aan Washington in april hebben gezegd dat hij graag zou zien dat alle auto’s van Mercedes uit New York verdwijnen en dat hij ook de deur voor de landgenoten Audi en BMW op de Amerikaanse markt wil dichtgooien. In de Verenigde Staten onderzoekt het ministerie van Handel momenteel of de import van buitenlandse auto’s en onderdelen een bedreiging vormt voor de nationale veiligheid. Dit onderzoek zou eind juli of in augustus afgerond moeten zijn. De EU komt in reactie op de Amerikaanse heffingen op Europees staal en aluminium met een hogere belasting op zaken als whisky, spijkerbroeken, motoren van Harley-Davidson en pindakaas. Dat is peanuts in vergelijking met de invoerbelasting waar Trump nu mee dreigt, maar het zal niet de eerste keer zijn dat de EU zich liever met bijzaken bezighoudt dan hoofdzaken. Bij de whisky en zo gaat het om exportgoederen uit de VS ter waarde van 2,8 miljard euro. Als Europese auto’s met 20 % belast worden dan gaat het op basis van 1 miljoen exemplaren met een gemiddelde waarde van 50.000 euro om 10 miljard euro. Dus een dringend advies aan Juncker en zijn kornuiten: zet je ego opzij en sluit een deal met Trump en zeg dat je bereid bent om de heffingen op Amerikaanse auto’s gelijk te trekken (naar 2,5 %). Dat is niet alleen in het belang van het eerder genoemde Audi, BMW en Mercedes, maar ook van Abarth, Alfa Romeo, Aston Martin, Bentley, Bugatti, Ferrari, Fiat, Jaguar, Koenigsegg, Lamborghini, Land Rover, Lotus, Maserati, McLaren, Morgan, Mini, Pagani, Porsche, Rolls-Royce, Smart, Volkswagen en Volvo. +++

+++ Een Duitse rechter heeft een VOLKSWAGEN dealer bevolen een auto van één van zijn klanten terug te kopen omdat daar sjoemelsoftware in zit. De rechtbank in Augsburg acht de koopovereenkomst ongeldig omdat de in 2016 verkochte Passat niet voldoet aan wat de koper had mogen verwachten. Volgens de rechtbank beschikte de auto op het moment van aankoop niet over een geldige overeenstemmingverklaring die voor elke in de EU verkochte auto verplicht is. “Die verklaring is alleen geldig als het voertuig voor wie die is uitgegeven daadwerkelijk overeenkomt met het betrokken type. Dat is hier niet het geval”, staat in de uitspraak van de rechtbank, waarover Automobiel Management bericht. Volkswagen had volgens de rechters ten onrechte gesteld dat “de uitlaatgassen tot op zekere hoogte teruggevoerd worden naar de motor”. Maar in werkelijkheid is er volgens justitie een voertuig geleverd dat op dat punt niet overeen kwam met die informatie. “Door de doelgerichte inzet van software was de auto anders dan in het verleden ingesteld”, aldus de rechters. In de Duitse media wordt gesteld dat nu ook vele duizenden andere bezitters van een Volkswagen of Audi zich bij de dealer kunnen melden met het verzoek hun auto tegen de oorspronkelijke verkoopprijs minus een ‘verbruiksvergoeding’ terug te nemen. In de meeste gevallen levert dat aanzienlijk meer op dan de auto op de ingestorte markt voor tweedehands diesels te verkopen. +++

+++ VOLVO gaat de nieuwe S60 niet leveren met dieselmotor, maar dit betekent niet dat dit krachtbrontype nu afgeschreven is. De Zweedse autobouwer heeft momenteel een verbeterde versie van haar oliegestookte 4 cilinder in ontwikkeling. De evolutie van het huidige 2,0 liter blok is noodzakelijk om ook in het volgende decennium aan de emissie-eisen te kunnen voldoen. De motor kan dan volgens Volvo tot ongeveer 2024 mee. Het jaar daarop wil het merk de helft van zijn verkopen met elektrische modellen genereren. Dergelijke auto’s hebben nu de eerste prioriteit voor de R&D afdeling van Volvo. Het Zweedse merk vindt het verantwoord om het ontwikkelingsbudget voor diesels terug te schroeven omdat de vraag naar oliegestookte modellen in Europa gestaag aan het dalen is. Anders dan bijvoorbeeld Audi, Mercedes en Volkswagen heeft Volvo nooit diesels op de Noord Amerikaanse markt verkocht. Reden is omdat men de motoren niet voldoende schoon kreeg. Nu weet Volvo dat dit de Duitse concurrentie alleen lukte met sjoemelsoftware. Dat de nieuwe S60 niet geleverd gaat worden met dieselmotor zal weinig verkooppijn doen, denkt topman Håkan Samuelsson. Het is in onze marktregio geen belangrijk model. Dat is anders voor de relatief sedanminnende Amerikaanse en Chinese autoconsument (daarom gaat de S60 aldaar gebouwd worden en niet in Europa), maar die willen geen diesel. +++

Reageren is niet mogelijk.