Nieuwstelex

0

+++ De economie draait weer op volle toeren en dat is goed nieuws voor verkopers van AANHANGWAGENS . Ondernemers hebben weer ruimte voor investeringen, waardoor in het eerste halfjaar meer aanhangers zijn verkocht dan een jaar eerder. Brancheorganisatie BOVAG en dataleverancier RDC telden tot en met juni 11.724 verkochte aanhangwagens, hetgeen 6,8 % meer is dan in dezelfde periode vorig jaar. Als die stijging in hetzelfde tempo doorzet, staat de teller aan het einde van dit jaar op 22.500 nieuwe aanhangwagens. Dat is het hoogste aantal in 10 jaar, maar nog wel iets minder dan voor de crisis die in 2008 toesloeg. De grootste groei zat in aanhangers voor het vervoer van auto’s, die 7,3 % vaker werden verkocht. Ook hoveniers en aannemers trokken vaker hun portemonnee voor een nieuwe aanhangwagen, aldus Bovag. De organisatie noteerde ook een stijging in het aantal verkochte paardentrailers en botentrailers. +++

+++ In ASSEN en Zandvoort worden alle zeilen bijgezet om de terugkeer van de Formule 1 wedstrijd naar Nederland te bewerkstelligen. Maar GroenLinks gooit in Drenthe spijkers op de weg om het Grand Prix feest te verzieken. De partij vreest geluidshinder voor omwonenden. Er lijkt een politieke meerderheid te zijn voor het standpunt dat nieuwe activiteiten op het circuit van Assen, zoals mogelijk de Formule 1, binnen de bestaande ruimte voor geluidshinder dienen plaats te vinden en niet tot extra overlast mogen leiden?. Hiermee is niet gezegd dat de komst van Formule 1 definitief van de baan is? Het circuit kan er voor kiezen om een ander evenement te schrappen om ‘geluidscapaciteit’ voor de Formule 1 te creëren. Bovendien worden de racebolides gestaag stiller dus Groenlinks maakt zich mogelijk voor niets (of: slechts voor de bühne) druk. +++

+++ AUDI en Huawei hebben een strategisch samenwerkingsakkoord getekend voor de ontwikkeling van slimme, met internet verbonden voertuigen. De bedrijven zetten onder meer een pilootproject op in China om de nieuwe LTE-V standaard te testen. De komst van 5G schept hoge verwachtingen voor de ondersteuning van een slimmer verkeersnet en zelfrijdende auto’s. Het zal evenwel nog enkele jaren duren voor we zo ver zijn. In tussentijd experimenteren Huawei en Audi met LTE-V om het pad te effenen naar 5G. ‘LTE-V’ is de afkorting van ‘LTE-Vehcile’. Het is een variant op de LTE standaard bedoeld voor intelligente transportsystemen (ITS), meer bepaald de communicatie tussen met internet verbonden voertuigen. In vergelijking met andere ITS oplossingen is de implementatie van LTE-V sneller en goedkoper, omdat van bestaande basisstations gebruik wordt gemaakt. In samenwerking met Huawei en de Chinese autoriteiten was Audi in 2017 de eerste niet-Chinese autofabrikant die deel nam aan de eerste test met LTE-V op de publieke weg in de stad Wuxi. Komende september wordt aldaar een breder proefproject opgezet, waar Audi en Huawei opnieuw bij zullen samenwerken. De krachtenbundeling tussen beide bedrijven moet ook de vooruitgang van intelligent rijden en de digitalisering van verkeersdiensten stimuleren. Audi en Huawei zullen daarom een trainingsprogramma opzetten om de kennis van experts in beide domeinen te verbeteren. “Wij versterken ons gezamenlijk onderzoek met Huawei op het gebied van intelligente, met internet verbonden voertuigen”, zegt Saad Metz, een hooggeplaatste manager bij Audi China. “Ons doel is om de veiligheid te verbeteren en de verkeersstromen te optimaliseren om intelligente steden te creëren”. De ontwikkelingen worden in eerste instantie geconcentreerd op de Chinese markt. +++

+++ Tevreden gezichten bij de BMW Groep. Het concern uit München zag zijn afzet in de eerste 6 maanden van dit jaar opnieuw toenemen ten opzichte van dezelfde periode van 2017. Er werden in totaal 1.242.507 auto’s verkocht, hetgeen 1,8 % meer was dan vorig jaar. Ook in juni steeg de afzet. De BMW Groep verkocht afgelopen maand 238.920 auto’s, hetgeen 2,7 % meer was dan vorig jaar. De fabrikant uit München meldt trots dat er al voor het 35ste kwartaal op rij sprake is van een afzetgroei. Het merk BMW verkocht in het eerste semester van dit jaar 1.059.296 auto’s, oftewel 2 % meer dan in hetzelfde tijdvak van 2017. In juni vonden 200.610 auto’s met blauw/wit proppeller logo een eigenaar, oftewel 4 % meer dan vorig jaar. Over de eerste 2 kwartalen gemeten waren de 1-serie (98.396 stuks, +7,2 %), de X1 (152.866, +11,8 %) en de 5-serie (191.185, +14,9 %) de sterkste groeiers. In Europa noteert de BMW Groep dit jaar tot nu toe een groei van 1,2 % en kwam uit op 561.683 registraties. Op de Duitse thuismarkt verkocht het merk BMW in de eerste helft van dit jaar 130.132 auto’s. Dat betekent een afzetstijging van 11,5 procent ten opzichte van 2017. Toch blijft er sprake van een achterstand ten opzichte van Audi (151.353 verkopen; + 10,4 %) en Mercedes (162.614; – 9,6 %). In Nederland steef de afzet van BMW wel, maar niet voldoende om de algehele marktgroei bij te benen. Mini verkocht afgelopen semester 181.430 auto’s, hetgeen minimaal (+0,1 %) meer was dat vorig jaar, al liet juni een verlies zien van 3,8 %. Rolls-Royce profiteert van de komst van de nieuwe Phantom. Dit merk wist in het eerste semester 1.781 bestellingen te noteren, hetgeen er 13,1 % meer waren dan in dezelfde periode van 2017. +++

+++ CADILLAC wil in de toekomst meer werk gaan maken van haar SUV modellen. Daarom wordt er (ook) geïnvesteerd in een facelift voor de XT5. Het gaat om een bijpuntsessie zonder ingrijpende wijzigingen. De XT5 (de letters in de modelnaam staan voor ‘Crossover Touring’, waarbij de ‘X’ gelezen moet worden als ‘Cross’) werd in november 2015 op de autotentoonstelling van Los Angeles aan het publiek voorgesteld als opvolger van de SRX. Inmiddels hebben zich nieuwe concurrenten aangediend, zoals de Lincoln Nautilus. De facelift moet er voor zorgen dat fans van Amerikaanse SUV modellen de Cadillac nu niet links laten liggen. Reken op een subtiel gewijzigde grille (sportiever ogend gaaswerk en minder horizontale lamellen), andere bumpers en koplampunits die vloeiend overgaan in de daaronder geplaatste mistpitten. Technisch nieuws komt in de vorm van het semi-autonome rij systeem Super Cruise van Cadillac. De 2,0 liter 4 cilinder turbobenzinemotor krijgt waarschijnlijk een oppepper. Autointernationaal verwachten dat Cadillac de bijgepunte XT5 eind november tijdens de autotentoonstelling van Los Angeles aan het grote publiek voorstelt. +++

+++ Wat zijn de best verkochte auto’s van EUROPA ? Marktonderzoeksbureau JATO heeft een overzicht gemaakt per klasse. In het A segment gaat de Fiat 500 aan kop met 90.809 verkochte exemplaren in de eerste helft van 2018. Daarna volgt zijn no-nonsense broer Panda en de derde podiumplaats is voor de Volkswagen Up. In het B segment beleeft de binnenkort afzwaaiende Renault Clio verkooptechnisch een mooie nazomer. De Fransoos ging 145.963 keer over de toonbank en laat daarmee de Ford Fiesta en Volkswagen Polo achter zich. Het automerk uit Wolfsburg grijpt tot nu toe naast het goud, maar revancheert zich in het C segment want de Volkswagen Golf is de best verkochte compacte middenklasser met 213.610 registraties. De andere podiumplaatsen zijn voor de Ford Focus en Skoda Octavia. Volkswagen gaat ook in aan kop in het D segment want de Passat ging vaker (74.791 keer) over de toonbank dan de concurrentie. Alleen de Mercedes C klasse en de Audi A4 kwamen in de buurt. Voor Mercedes is met de E klasse de hoogste notering weggelegd in het E segment dankzij 54.897 verkopen. Daarna volgen zijn landgenoten BMW 5-serie en Audi A6. Een klasse hoger gaat een andere Mercedes aan kop: de S klasse. Die trok 6.731 vermogende kopers. De andere 2 podiumplaatsen zijn ook voor Duitse automodellen, namelijk de Porsche Panamera en de BMW 7-serie. Kijken we naar de SUV modellen, dan is in het B segment de eerste plek voor de Renault Captur waarvan in de periode januari t/m juni 94.598 exemplaren werden verkocht. Dochter Dacia bezet de tweede plek met de Duster en de Peugeot 2008 pakt brons. In het C segment gaat de uitvinder van de zogeheten cross-over aan kop: de Nissan Qashqai. Ere wie ere toekomst. Deze Japanner was goed voor 112.443 Europese bestellingen en liet daarmee de Volkswagen Tiguan en Peugeot 3008 achter zich. Het Franse merk pakt de eerste plek in het D segment want de Peugeot 5008 trok 35.998 kopers en deed het daarmee beter dan de Skoda Kodiaq en de Nissan X-Trail. Marktonderzoeksbureau JATO onderscheidt in het SUV segment aparte categorieën voor premium modellen. Dat is wat merkwaardig, want die tweedeling vindt niet plaats bij de ‘lage’ auto’s. Maar afijn. In het premium C SUV segment gaat de BMW X1 aan kop dankzij 49.994 registraties. Daarna volgen de Audi Q3 en Mercedes GLA. Mogelijk zien we in het eerstvolgende semesteroverzicht de Volvo XC40 op het podium stappen. In het premium D SUV segment is het goud voor de Mercedes GLC met 53.840 verkopen. Op de tweede plaats volgt de Volvo XC60. Lange tijd ging de Audi Q5 aan kop in dit segment, maar die is nu afgezakt naar de derde plek. Oorzaak is vermoedelijk het dat dit model sinds de generatiewisseling niet echt op een premiumlocatie gebouwd wordt, namelijk in lage lonen land Mexico. Een klasse hoger is de toppositie voor de BMW X5 dankzij 14.235 registraties. Daarna volgen de Volvo XC90 en de Range Rover Sport. Kijken we naar de MPV modellen, dan zien we dat in het B segment de Fiat 500L (28.572 bestellingen) het best verkocht. In het land der blinden is éénoog koning, want de spoeling is dun als de Honda Jazz ook als een MPV wordt bestempeld. Die pakte de derde plek in de verkoopstatistieken. Daar tussenin nestelde zich de Dacia Lodgy. Een segment hoger (C) gaat de Volkswagen Touran aan kop dankzij 45.701 verkopen. Een trede lager staat de Citroën C4 Spacetourer. De uitvinder van de middenklasse MPV, de Renault Scénic, moet genoegen nemen met de derde plek. Dat is altijd nog een beter resultaat dan zijn grote broer Espace wist te realiseren, want die komt niet in het overzicht van JATO voor. De buit wordt bij de grote MPV modellen verdeeld door de Mercedes V klasse (12.356 verkopen) en vervolgens de Seat Alhambra en de Ford S-Max. Opvallend is dat de Sharan van Volkswagen op het podium ontbreekt, terwijl dit moedermerk toch veel meer dealers heeft dan de Spaanse dochter. Een bewijs dat de Duitse MPV eenvoudigweg zijn meerprijs niet waard is. Tot slot de sportwagens. Bij de compacte modellen gaat de Mazda MX-5 als eerste over de finish dankzij 6.914 verkopen. Daarna volgen de Lotus Elise en de Fiat 124 Spider. Eigenlijk hoort de op de Volkswagen Golf gebaseerde Audi TT natuurlijk ook in deze klasse thuis, maar die wordt door JATO een klasse hoger ingeschaald om vervolgens te ‘winnen’ met 6.745 registraties. Dat is niet helemaal eerlijk ten opzichte van de gemiddeld veel duurdere Porsche 718 en de Amerikaanse Ford Mustang die genoegen moeten nemen met de plaatsen 2 en 3. Bij de meest prijzige sportwagens (‘groot’ is niet het goede woord) gaat de bokaal naar de Porsche 911 waarvoor 10.223 Europeanen afgelopen half jaar hun hand op staken. Hij weet vrij eenvoudig te winnen van de Mercedes-AMG GT en de Ferrari 488 die veel exclusiever zijn, zowel qua prijs als qua keuzemogelijkheden. +++

+++ Tot nu toe schittert FIAT CHRYSLER in het segment van elektrische auto’s door afwezigheid. Maar wat niet is, kan nog komen. Althans, dat denkt de Italiaans/Amerikaanse autobouwer zelf. Met de nieuwe plannen zet Fiat Chrysler alsnog vol de achtervolging op Tesla in. Dat gaat gebeuren met modellen van de merken Alfa Romeo en Maserati. Die labels zijn de ideale wapens om Tesla mee te gaan beconcurreren. En het moet gezegd worden: voorzie de Giulia van een elektrische aandrijflijn en je hebt een prima alternatief voor de Model 3. De Maserati Ghibli en Levante kunnen op hun beurt na een harttransplantatie de Model S respectievelijk Model X te grazen nemen. Tim Kuniskis, chef van beide merken belooft extra krachtige elektromotoren zodat de prestaties beslist op het niveau blijven die wij van Alfa Romeo en Maserati gewend zijn. Sterker nog, de Italiaanse emissieloze modellen zullen het repertoire van Tesla qua acceleratietijden slapeloze nachten gaan bezorgen. De marktlancering verloopt evenwel minder vlot, want wij moeten geduld hebben tot 2022. Pas dan zullen de elektrische auto’s van Alfa Romeo en Maserati in de showroom verschijnen. Tegen die tijd heeft Tesla haar nieuwe Roadster (anders dan de naam doet vermoeden wordt dat een 4-persoons coupé klaar) met standaard Ludicrous mode. Het is de vraag of de elektrische Maserati Alfieri daar tegen op kan. Maar goed, het is net zo goed de vraag of Tesla in 2022 nog bestaat. +++

+++ In FRANKRIJK word je genaaid bij de tolpoorten. Althans als je fietsen op het dak hebt. Dan wordt je auto aangezien als een ‘hoog model’ oftewel voor een bestelbus. En dan is het kassa, want voor bedrijfswagens is een hoger bedrag verschuldigd voor de tolwegen. Zie je dat jij met jouw fietsen op het dag door de sensor wordt bestempeld als een bestelbus, druk dan altijd even op het informatieknopje van de tolkassa. De bediendes in het hulpcentrum zien meteen dat het systeem een fout heeft gemaakt en zetten dan het goede bedrag op de betaalmachine. Overigens helpt het ook om de bonnetjes te bewaren: je kunt dan achteraf geld terugvragen. +++

+++ Ondanks dat General Motors haar Europese dochter Opel verkocht heeft, betrekken de Amerikanen nog steeds auto’s van het Duitse merk, namelijk de Insignia. Die wordt door Buick als Regal verkocht, inclusief de Sports Tourer en Country Tourer varianten. De laatste doet het relatief goed in de Verenigde Staten want Amerikanen zien er een cross-over in. FORD is jaloers op dit verkoopsucces en komt nu met een soortgelijke variant: een Active terreinlook versie van de Fusion (de lokale Mondeo). Deze middenklasser heeft in de Verenigde Staten al zijn facelift achter de rug, maar in Europa nog niet. Begin volgend jaar gaat hij onder het mes. Dan zal de Active versie worden voorgesteld die door Ford op de thuismarkt in stelling zal worden gebracht als alternatief voor de Buick Regal Country Tourer. De dagen van de sedan Fusion zijn geteld omdat het merk met de blauwe ovaal op de Mustang na al zijn ‘lage’ personenwagens saneert (de Focus Active zal in de toekomst mondjesmaat vanuit China worden geïmporteerd). Ford gaat zich concentreren op SUV modellen als de Ecosport, Escape (onze Kuga), de Edge, de Explorer en de Expedition, plus daarnaast een serie pick-ups en de nog te introduceren Bronco. De typeaanduiding Fusion verdwijnt echter niet, want die gaat dus voor lokale consumptie op de Mondeo Wagon Active geplakt worden. Met dit model wil Ford ook de Subaru Outback gaan beconcurreren. Deze Japanner was in de Verenigde Staten vorig jaar goed voor 188.886 verkopen en de afzet neemt nog steeds toe. +++

+++ PORSCHE meldt dat zij afgelopen halfjaar een recordaantal auto’s heeft verkocht, namelijk 130.598 exemplaren. Dat is 3 % meer dan in dezelfde periode van 2017. De vraag naar de Panamera steeg procentueel het hardst. Met 20.500 exemplaren verdubbelde de afzet van dit liftback model bijna. De 911 ging 21.400 keer over de toonbank; dat was 28 % vaker dan in het eerste semester vorig jaar. Voor een auto die nog dit jaar met pensioen gaat een knappe prestatie De Macan was met 46.600 registraties het populairste Porsche model, gevolgd door de Cayenne met 28.700 verkopen. In Europa steeg de Porsche afzet met 9 % naar 46.955 stuks. In de Verenigde Staten werd 7 % geplust dankzij 23.421 klanten. In de regio ‘Azië-Pacific, Afrika en Midden-Oosten’ verkocht Porsche daarentegen 4 % minder auto’s, namelijk 48.004 exemplaren. Dit wordt met name veroorzaakt door een afzetdaling van 7 % (naar 33.363 auto’s) in China. Porsche noemt als reden de aangekondigde daling van de importtarieven die begin deze maand zijn ingegaan. Voor een deel van de klanten was dit aanleiding om de aankoop van een nieuwe vierwieler uit te stellen naar de tweede helft van het jaar. In Nederland wist Porsche ondanks een aantrekkende totaalmarkt minder auto’s te slijten. De Macan liep de hardste klappen op. In het betreffende SUV segment zijn veel nieuwere modellen te koop. Ook de combinatie van de eliminatie van de dieselversie hebben de verkopen geen goed gedaan. Bij de Cayenne en Panamera kon het saneren van dit krachtbrontype worden gecompenseerd door stekkerhybride uitvoeringen, maar het onderstel van de Macan (afkomstig van de oude Audi Q5) is daar niet geschikt voor. +++

+++ PSA (Citroën, Peugeot, DS, Opel, Vauxhall) heeft in de eerste helft van dit jaar 38,1 % meer auto’s verkocht dan in dezelfde periode van 2017. Toen telden de verkopen van Opel en Vauxhall, die vorig jaar werden overgenomen door het Franse bedrijf van General Motors, echter nog niet mee. Het Franse concern deed ook goede zaken met de introductie van een fors aantal SUV modellen. Die waren goed voor 28 %, namelijk 609.300 stuks, van de verkopen van PSA. Peugeot gaat in het SUV segment aan kop want dit merk verkocht in de eerste 6 maanden van dit jaar 339.200 exemplaren. Dat was 26 % meer dan in dezelfde periode van 2017. De 3008 ging 144.000 keer over de toonbank en de 5008 afgerond 58.900 keer. Bij Citroën waren de C3 Aircross en de C5 Aircross (in China al te koop) goed voor samen afgerond 80.000 registraties. In oktober stelt Citroën de C5 Aircross aan het Europese publiek voor. De verkoop begint evenwel pas in 2019. De SUV modellen van Opel (Crossland X, Mokka X en Grandland X) waren goed voor 167.000 bestellingen. In totaal verkocht het Franse concern in de eerste 6 maanden 2.181.800 auto’s. Dat is een record voor PSA. De Franse autobouwer versterkte verder zijn positie als Europees marktleider op het gebied van lichte bedrijfswagens. PSA heeft een kwart van dat segment in handen. De verkoop van bedrijfswagens ging op jaarbasis met een derde omhoog. Dat was voor een groot deel aan Opel en Vauxhall te danken. Zonder die merken was de groei van de bedrijfswagentak van PSA 8 %. Met bedrijfswagens wil het bedrijf ook buiten Europa doorgroeien, onder andere in Afrika. Hiervoor zal onder andere een Chinees pick-up model worden ingezet. 1.674.700 stuks van de bijna 2,2 miljoen verkochte auto’s van PSA vond in Europa een eigenaar. De merken Opel en Vauxhall waren goed voor 550.900 registraties. De verkopen in de regio ‘Midden Oosten en Afrika’ liepen in de afgelopen 6 maanden terug met 18,6 %. Dat komt met name door het terugtrekken van PSA uit Iran. In alle andere regio’s (China en Zuid Oost Azië + 6,9 %, Eurazië +18,1 %, India-Pacific +25,1 %, Latijns Amerika +1,7 %) zag het Franse concern zijn verkopen toenemen. +++

+++ SEAT heeft het eerste halfjaar van 2018 afgesloten met 289.900 verkochte auto’s. Dit betekent een stijging van 17,6 % ten opzichte van de eerste 5 maanden van 2017, toen er 246.500 klanten waren. Het Spaanse automerk heeft niet eerder zo’n goed halfjaar gedraaid. Het vorige record was voor het eerste semester van 2000, toen er 278.500 auto’s werden verkocht. Seat zegt een groot deel van de groei te danken te hebben aan de Arona. Later dit jaar breidt het merk zijn SUV gamma uit met de Ateca Cupra en de Tarraco. Seat verkocht op de thuismarkt 62.200 auto’s, hetgeen er 14,9 % meer waren dan in het eerste halfjaar van 2017. Ook in Duitsland (57.200 stuks, +17,7 %), het Verenigd Koninkrijk (35.900 stuks, +21,7 %), Frankrijk (15.800 stuks, +18,7 %) en Italië (12.800 stuks, +21,6 %) plusten de Spanjaarden sterk. In ons land trok Seat 5.921 klanten, oftewel 24,2 procent meer dan in de eerste 6 maanden van 2017. De groei was vrijwel geheel te danken aan de Arona. Alle andere modellen verloren marktaandeel, op de Ibiza na. +++

+++ SKODA heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat zij het bij de volgende generatie Rapid over een andere boeg zal gooien. Het model wordt hoger in de markt gezet om zo een volwaardige speler te worden in het door de Volkswagen Golf gedomineerde C segment. De huidige, uit 2012 stammende Rapid is op de West Europese markt verkooptechnisch nooit helemaal uit de verf gekomen. Reden is de onduidelijke positionering: qua carrosserielengte en beenruimte achterin wel een C segment auto, maar qua carrosseriebreedte en ruimte op schouderhoogte een typisch B segment product. De later geïntroduceerde Spaceback versie veranderde daar niks aan. Skoda is niet van plan om zich voor de tweede keer aan dezelfde steen te stoten en zal de tweede generatie Rapid daarom hoger in de markt zetten. De auto komt op het MQB platform van onder andere de Octavia te staan, maar zal een veel kleinere overhang achter hebben, met als gevolg een compactere, dynamischer ogende carrosserie. In ons land zijn sinds 2012 in totaal 6.213 exemplaren van de Rapid verkocht. In 2014 beleefde de Tsjech zijn topjaar. Toen vonden 1.296 stuks een eigenaar. De Rapid werd door Seat verkocht als Toledo. Dit model krijgt geen opvolger omdat anders de eigen Leon te veel beconcurreerd zou gaan worden. +++

+++ Het kabinet trekt 50 miljoen euro extra uit voor het beveiligen van gevaarlijke SPOORWEGOVERGANGEN . Ook sommige onbewaakte overwegen die maar toegang geven tot 1 of 2 huizen komen in het vervolg in aanmerking, schrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) aan de Tweede Kamer. Het geld voor onveilige spoorovergangen is op, maar ze zijn nog lang niet allemaal aangepakt. Daarom legt Van Veldhoven 25 miljoen euro bij voor de gevaarlijkste bewaakte overwegen van het land en 25 miljoen voor openbare onbewaakte overwegen. Dat laatste bedrag is, op aandringen van de Tweede Kamer, ook bedoeld voor 30 zogenoemde huisaansluitingen. Deze particuliere overgangen worden wel degelijk heel geregeld gebruikt, ook door mensen die geen weet hebben van het gevaar, en zijn daarmee net zo riskant als openbare overwegen. Over 3 jaar is het leeuwendeel van de openbare onbewaakte spoorovergangen beveiligd, zo verwacht spoorbeheerder ProRail. Datzelfde geldt voor de helft van de gevaarlijke huisaansluitingen. ProRail zegt afspraken te hebben gemaakt met alle betrokken partijen over het opheffen van de gevaarlijke overwegen. De spoorbeheerder hoopt dat ook snel te kunnen doen met de huisaansluitingen. Er zijn nog 113 openbare onbewaakte overwegen in Nederland, voornamelijk in het noordoosten van het land. ProRail hoopt dat het er aan het eind van dit jaar zeker 33 minder zullen zijn. Er wordt beveiliging aangelegd of de weg wordt omgeleid naar een bewaakte overweg. Voor wandelaars en vee kunnen spoorbruggetjes worden gebouwd of zogeheten wandelbuizen (een soort grote rioolbuizen) onder het spoor worden geschoven. Ook komt er een proef met een nieuw systeem dat waarschuwt voor aanstormende treinen. Onbewaakte overwegen zijn niet meer van deze tijd, zegt ProRail. Treinen rijden vaker dan voorheen op hoge snelheid en zijn stiller geworden, en ook het verkeer op de weg is drukker. Daar komt bij dat steeds minder verkeersdeelnemers nog bekend zijn met de onbewaakte overweg, omdat er steeds minder zijn. Levensgevaarlijk dus, en daarom wil ProRail er zo snel mogelijk vanaf. Vorig jaar gebeurden verschillende ongelukken op zo’n onbewaakte overweg. +++

Comments are closed.