PSA heeft hoge verwachtingen van Citroën Berlingo

0

Vóór de overname van Opel en Vauxhall bedroeg het marktaandeel van PSA in het segment voor lichte bedrijfswagens reeds meer dan 20 procent. En Philippe Narbeburu denkt dat dit percentage nog verder kan stijgen nu dit merkenduo aan de portefeuille zijn toegevoegd. Ook de nieuwe generatie Citroën Berlingo, Opel / Vauxhall Combo en Peugeot Partner / Rifter beschouwd hij als een sterke troef. Narbeburu sluit een doorgroei naar 25 procent niet uit. Eind 2016 stond het marktaandeel van PSA in het segment voor lichte bedrijfswagens nog op 18.9 procent. PSA groeit daarmee 3 keer sneller dan de concurrentie.

In het segment voor lichte bedrijfswagens past het Franse autoconcern dezelfde succesformule toe als bij de personenauto’s: vernieuwing van diverse modellen in korte tijd. Want niet alleen der Citroën Berlingo en Peugeot Partner / Rifter (en Opel / Vauxhall Combo) gingen onder het mis, maar ook de Citroën Jumpy / Peugeot Expert en de Citroën SpaceTourer / Peugeot Traveller. Narbeburu denkt daarmee beter in te kunnen spelen op de marktvraag. Ook omdat er voor de genoemde modellen ruime personalisatiemogelijkheden zijn.

Narbeburu denkt dat 45 procent van de Citroën Berlingo, Opel / Vauxhall Combo en Peugeot Partner / Rifter verkopen zal worden gegenereerd door de personenwagenversies. Vrijetijdsauto’s zijn volgens hem in. Narbeburu stelt zelfs dat in het segment van de Berlingo de grootste groeicijfers op de Europese automerkt gerealiseerd werden. Hij zegt dat PSA in 2017 een recordaantal exemplaren van de Citroën en Peugeot ‘ludospace’ modellen verkocht te hebben, ondanks dat zij toen aan het einde van hun levenscyclus zaten.

Om aan de verwachte hogere vraag naar de Citroën Berlingo, Opel / Vauxhall Combo en Peugeot Partner / Rifter te kunnen voldoen, zal PSA extra productiecapaciteit creëren. Het Portugese Mangualde en het Spaanse Vigo wordt de derde en vierde locatie waar de modelreeks gebouwd zal gaan worden. In beide fabrieken kan zeer goed rekening worden gehouden met de gewenste personalisatiemogelijkheden van de klant.

Narbeburu denkt dat het aandeel van de personenwagenversies bij Opel en Vauxhall hoger zal zijn dan bij de Franse zusters. Dat komt omdat deze merken (nog) niet actief zijn in het Midden Oosten, Afrika en Latijns Amerika waar de modelreeks ook verkocht gaat worden en waar reeds veel zakelijke klanten zijn. “De Berlingo is het best verkochte model van Citroën in 17 landen”, aldus Narbeburu.

Narbeburu laat weten dat er op termijn ook een volledig elektrische versie van de nieuwe Citroën Berlingo, Opel / Vauxhall Combo en Peugeot Partner / Rifter komt. Een dergelijke uitvoering was er van de vorige generatie ook, maar daar werden in 2017 niet meer dan 3.500 exemplaren van verkocht. “Wij staan aan het begin van een proces. Ik denk dat op termijn 10 tot 15 procent van onze verkopen in het segment voor lichte bedrijfswagens gegenereerd zal worden door de elektrische uitvoering. Van al onze modellen zullen wij een emissieloze versie op de markt brengen”.

PSA bouwt haar lichte bedrijfswagens ook in Turkije. Volgens Narbeburu is dat een productielocatie met veel potentieel. Niet alleen vanwege de locale vraag waar volgens hem veel “dynamiek” in zit maar omdat vanuit dit land ook markten in het Midden Oosten en Afrika bediend worden. In China is PSA momenteel nog niet actief met de Citroën Berlingo en Peugeot Partner, maar Narbeburu hoopt nog dit jaar een offensief met de modelreeks in het Aziatische land te kunnen beginnen.

Reageren is niet mogelijk.