Volkswagen neemt veel, maar geeft weinig

0

De Volkswagen Groep heeft haar verkopen in de eerste 6 maanden van dit jaar met 7,1 procent zien stijgen tot afgerond 5,5 miljoen voertuigen. Daarmee zette het concern, waar ook merken als Audi, Porsche, Seat en Skoda toe behoren, de beste prestatie in zijn bestaan neer.

Alle grote merken onder de Volkswagen vlag deden het beter dan een jaar eerder. Wel waarschuwde verkoopdirecteur Fred Kappler voor de nieuwe emissienormen, die de afzet in het tweede half jaar negatief kunnen beïnvloeden. Volgens hem kan het zijn dat auto’s mogelijk wat later bij klanten worden afgeleverd.

In het eerste semester bedroeg het verkoopaandeel van diesels bij het autoconcern 38 procent. Volkswagen meldt dat de belangstelling voor modellen met dit motortype weer begint aan te trekken. Een woordvoerder van het bedrijf spreekt van “een scherpe opwaartse trend” in de bestellingen van dieselvoertuigen in het tweede kwartaal. Met name grote SUV modellen met een oliegestookte krachtbron zijn bij onze oosterburen gewild. De afzet van dit type auto’s nam in het tweede kwartaal met 42 procent toe ten opzichte van vorig jaar.

Deze ontwikkeling doet zich overigens ook bij de landgenoten BMW en Mercedes-Benz voor. Met name overheden, die de regelgeving voor dieselauto’s zelf aanscherpt, blijven trouw aan zuinige diesels. Ongeveer 60 procent van de nieuw verkochte auto’s op de zakelijke markt in Duitsland is een olie gestookt model. Dat komt ook doordat BMW haar leaseklanten garandeert het voertuig terug te zullen nemen als de auto wordt getroffen door een rijverbod in een stad. Particulieren blijven terughoudend. In dit deel van de markt zijn de verkopen van dieselauto’s met 40 procent ingestort. Tekenen van herstel zijn er nog niet, ondanks dat autofabrikanten de verkoop van schonere dieselmodellen proberen te stimuleren met premies.

Seat liet de sterkste groeicijfers zien met een verkoopplus van bijna 18 procent. Dat is vooral te danken aan de nieuwe Arona. Ook de modellen van Skoda vonden gretig aftrek, getuige de groei met bijna 12 procent. De Octavia blijft onverminderd populair terwijl de nieuwe Karoq een veel bredere doelgroep aanspreekt dan zijn voorganger Yeti.

Van het merk Volkswagen werden in totaal 3,1 miljoen auto’s verkocht. Dit betekende een stijging met 6,3 procent. Volkswagen profiteert van de generatiewisseling bij de Polo en van de introductie van de T-Roc, waarvoor de belangstelling veel groter is dan verwacht. Ook zijn grotere SUV broer, de Tiguan blijft goed verkopen.

De Europese Commissie is teleurgesteld dat Volkswagen geen heldere garanties kan of wil geven in het geval van problemen met dieselauto’s die zijn teruggehaald en gerepareerd. De Duitse autofabrikant gaf in september 2015 toe met behulp van software vals te hebben gespeeld bij emissietesten. Door gesjoemel leken dieselauto’s schoner dan ze in werkelijkheid waren. Er moeten nu 8,5 miljoen diesels in de EU worden teruggeroepen.

Volkswagen heeft inmiddels 80 procent van de met sjoemelsoftware uitgeruste diesels in de EU hersteld (Nederland: 75 procent) en zegt de rest voor 2020 te zullen aanpassen. “Maar daar blijft het bij”, aldus EU commissaris Vera Jourová (Consumentenrechten; zie foto). Volgens haar is er weliswaar een duidelijk verbetering in de manier waarop het bedrijf zijn klanten nu informeert (“Volkswagen maakt het in 2016 gevraagde actieplan om alle auto’s gratis te repareren waar”), maar in Wolfsburg weigert men de garantie te geven dat de update van de teruggehaalde dieselauto’s geen invloed op de prestaties van de personenwagens heeft.

De Tsjechische eurocommissaris wijst er in haar laatste rapportage op dat, anders dan in de Verenigde Staten, gedupeerde autobezitters in de Europese Unie geen geldcompensatie van de autofabrikant krijgen. “Daaruit blijkt opnieuw dat we sterkere regels nodig hebben, zodat consumenten hun schade kunnen verhalen, inclusief via collectieve vorderingen bij de rechter”.

Europa heeft het toezicht op de auto-industrie inmiddels aangescherpt. Lange tijd was het toezicht ondermaats, aldus D66-Europarlementariër Gerben-Jan Gerbrandy, één van de auteurs van het onderzoeksrapport van het Europees Parlement naar het ontstaan van de sjoemeldiesel affaire. De Duitse auto-industrie heeft jarenlang zwaar ingezet op dieseltechnologie. Het sjoemelschandaal heeft haar niet op andere gedachten gebracht. Diverse autofabrikanten geloven in een renaissance van dit motortype. Zij worden daarbij gesteund door Bosch, ’s werelds grootste toeleverancier voor de branche, dat claimt op korte termijn voor “een beslissende doorbraak” met “baanbrekend schone” dieselmotoren te zorgen.

De dieselcrisis met Volkswagen als middelpunt gaan komende herfst zijn vierde jaar in. De autofabrikant uit Wolfsburg heeft strafvervolging afgekocht met een megaboete, maar dit betekent niet dat alle problemen voorbij zijn. Zo heeft de rechtbank in Stuttgart besloten dat Bosch de mailwisseling met Volkswagen over haar dieselsoftware moet vrijgeven.

Volgens de Duitse rechtbank kan Bosch een mailwisseling met Volkswagen inzake het gebruik van dieselsoftware niet achterhouden wegens een “geheimhoudingsplicht voor concurrentiegevoelige informatie”. De toeleverancier moet daarom openkaart spelen en haar correspondentie over dit onderwerp beschikbaar stellen aan de onderzoekers naar de dieselfraude bij Volkswagen.

De sjoemel software die Volkswagen, Audi en Porsche gebruikten om hun diesels schoner te laten lijken tijdens laboratoriumtests komt bij Bosch vandaan. De toeleverancier ontkent tot nu de software te hebben ontwikkeld voor het doel waar de autofabrikant uit Wolfsburg hem voor gebruikte. Uit de correspondentie tussen Volkswagen en zijn toeleverancier moet nu onder meer blijken wie wanneer van welke zaken op de hoogte was.

Volgens het bericht van de rechtbank Stuttgart is het doel van de eis om openheid niet om Bosch te kunnen vervolgen, maar om voortgang te kunnen boeken in de zaak tegen Volkswagen en haar dochters Audi plus Porsche. Het argument van de toeleveranciers dat zij geen concurrentiegevoelige informatie van zijn afnemers mag prijsgeven, is door de rechter dus van de hand gewezen.

De officier van justitie in München mag de rapporten van een intern onderzoek bij Volkswagen door de Amerikaanse advocaten Jones Day, die in beslag zijn genomen bij invallen in kantoren van het autoconcern in maart vorig jaar, gebruiken bij het verdere onderzoek naar de sjoemeldiesel affaire. Sinds de invallen probeert Volkswagen te voorkomen dat justitie dat interne materiaal mag gebruiken. In juli vorig jaar verbood het gerechtshof justitie inderdaad om de rapporten te bestuderen maar het autoconcern heeft de zaak nu in hoogste instantie bij de Federale Rechtbank van Freiburg verloren. Volgens die rechter doet de inbeslagname van de rapporten geen afbreuk aan het recht van Volkswagen op een eerlijke rechtszaak.

Comments are closed.