Nieuwstelex

0

+++ De nieuwe, compacte SUV die ALFA ROMEO uiterlijk 2022 op de markt brengt, wordt geen kopie van de Stelvio. Dat laat regionaal merkcheffin Roberta Zerbi in een interview weten. De toekomstige instapper van het merk krijgt een heel eigen styling, maar zal wel herkenbaar zijn als Alfa Romeo. Zerbi verwacht dat veel huidige MiTo rijders zullen overstappen naar het nieuwe model, maar dat is vermoedelijk ijdele hoop want de basisprijs komt vermoedelijk rond de 40 mille te liggen. Ter vergelijking: de MiTo is er vanaf 17.990 euro. Maar Zerbi denkt dat mensen die in de afgelopen jaren een Mito kochten tegen de tijd dat de compacte SUV op de markt komt kinderen zullen hebben gekregen en dus een grotere auto nodig hebben. De toekomstige instapper, die qua formaat iets boven de Giulietta wordt gepositioneerd, kan de benodigde ruimte bieden volgens de merkcheffin. De compacte SUV krijgt hetzelfde onderstel als de Giulia en Stelvio. Basismotor wordt de nieuwe 1,3 liter 4 cilinder turbobenzinemotor die 2 maanden terug debuteerde in de gelifte Jeep Renegade. Dieselversies zijn niet gepland want met dit krachtbrontype wil Alfa Romeo uiterlijk 2021 helemaal stoppen. +++

+++ ASTON MARTIN werkt aan meer varianten kan de kersverse DBS SuperLeggera. Dat laat Andy Palmer, de topman van het merk, in een interview weten. Als eerste komt er een AMR uitvoering oftewel een performanceversie met iets meer vermogen (vermoedelijk 750 pk), een lager gewicht, en een strakker afgesteld onderstel. Daarna volgt een open versie van de DBS Superleggera, de Volante. Volgens Palmer is dat een “no brainer”. Wanneer de nieuwe uitvoeringen in de showrooms arriveren, is nog niet bekend. +++

+++ Als BERGERS op 20 strategische plekken in het land continu paraat zijn, levert dat per jaar een winst van 20 miljoen euro op. Dat antwoordt minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat in reactie op vragen van Remco Dijkstra, Tweede Kamer lid voor de VVD. Een fors bedrag, zegt hij. “Ik ben blij dat we dat inzichtelijk kunnen maken, want wat mij betreft gaan we dat uitbreiden in de toekomst”. Van Nieuwenhuizen heeft het over 50 strategische plekken waar het potentiële effect groot is. “Het gaat erom dat bergers paraat zijn als er een file is, zodat ze snel kunnen ingrijpen. In de regio Rotterdam hebben we tests gezien waarbij de aanrij tijd met 5 minuten verkort wordt. Dit betekent een snellere doorstroming en kortere files. Ook willen wij dat de bergers sneller zelf kunnen handelen”. +++

+++ BMW geeft de V8 motor van de M550i op korte termijn een krachtkuur. Deze subtopper uit het gamma van de 5-serie krijgt namelijk de krachtbron uit de nieuwe M850i. Dit betekent dat vermogen en koppel toenemen van 462 pk en 650 Nm naar 530 pk en 750 Nm. De opgewaardeerde M550i krijgt wederom xDrive vierwielaandrijving standaard, evenals de bekende 8-traps automaat. Autointernationaal.nl verwacht een prijs van afgerond 130 mille. Ter vergelijking: in zijn huidige vorm kost de subtopper uit het gamma van de 5-serie 119.431 euro. +++

+++ BYD heeft in eigen land afgelopen maand 18.203 stekkerhybride auto’s verkocht; een toename van 62 procent ten opzichte van juli vorig jaar. Dat is mede te danken aan de financiële ondersteuning door de Chinese overheid. Het gevolg is dat de stekkerhybride modellen van BYD nu populairder zijn dan de auto’s van het merk met louter een benzinemotor onder de krap. BYD hoopt dit jaar 200.000 personenwagens van het zogeheten PHEV type in China te verkopen. Het merk moet dan nog flink aan de bak, want de afzetteller staat na 7 maanden op 89.473 exemplaren. In totaal levert BYD in eigen land 6 stekkerhybride modellen, waarvan er 2 ook beschikbaar zijn in een volledig elektrische uitvoering. +++

+++ Personenwagens met zogeheten DRIVE BY WIRE techniek zijn een stap dichterbij gekomen. De autobranche toeleveranciers Schaeffler Groep en Paravan hebben namelijk een joint venture gevormd. Doel is om de technologie verder te ontwikkelen. Uitgangspunt is de knowhow van Paravan, Space Drive genaamd. Die is primair bestemd voor automobilisten met fysieke beperkingen. Mechanische besturingssystemen zijn daarbij vervangen door volledig elektronische techniek, oftewel ‘drive by wire’. De veel grotere Schaeffler Groep is in de knowhow geïnteresseerd omdat zij denkt dat Space Drive ook kan worden gebruikt voor zelfrijdende auto’s. De technologie maakt het bijvoorbeeld mogelijk om de stuurkolom uit een voertuig te verwijderen. Daarmee kan extra ruimte in het interieur worden gecreëerd. Paravan wijst erop dat Space Drive een track record heeft van ruim 500 miljoen ongelukvrije kilometers. +++

+++ Het gamma van de nieuwe FORD Focus is natuurlijk niet compleet zonder een ST uitvoering. Deze smaakmaker uit het gamma zal alleen leverbaar worden met benzinemotor (de vorige editie was er ook als 185 pk / 400 Nm sterke diesel). Anders dan andere automedia beweren gaat het daarbij niet op een opgepepte versie van de 1,5 liter Ecoboost 3-pitter. Die levert in de Fiesta ST 200 pk, maar nog meer vermogen komt volgens Ford op gespannen voet te staan met de levensduur. In plaats hiervan kiezen de Amerikanen voor het 2,3 liter 4 cilinder blok uit de Focus RS. Het vermogen zal daarvan worden teruggeschroefd tot 280 pk. Op die manier is het simpel om aan de nieuwe emissie-eisen te voldoen. Daarnaast is 280 pk voldoende om in één adem genoemd te kunnen worden met concurrenten als de Hyundai i30 N, Renault Mégane RS en de volgende editie van de Volkswagen Golf. De nieuwe Focus RS krijgt op zijn beurt de 2,0 liter versie van de 4 cilinder, maar dan in combinatie met een elektromotor. Daardoor moet het gecombineerde vermogen uitkomen op 400 pk. De nieuwe ST uitvoering zal alleen leverbaar worden met een handbak. +++

+++ De Nederlandse importeur van JAGUAR heeft door het hoofdkantoor meer exemplaren van de I-Pace toegewezen gekregen. Aanvankelijk zouden er dit jaar ‘slechts’ 2.000 exemplaren onze kant op komen, maar dat worden er nu 3.500. De oorspronkelijke hoeveelheid is namelijk al volledig uitverkocht. Er is in Nederland veel vraag naar de volledig elektrische cross-over omdat daarmee dit jaar nog kan worden geprofiteerd van een tot 4 % verlaagde bijtelling. De premium alternatieven van Audi (e-Tron), Mercedes-Benz (EQ C) en Porsche (Taycan) arriveren te laat in de showrooms (namelijk pas in 2019) om in aanmerking te kunnen komen voor het fiscale voordeel. Volgend jaar stijgt de bijtelling namelijk naar 22 procent voor elektrische auto’s die duurder zijn dan 50.000 euro. Door het verhogen van de voor Nederland bestemde oplage naar 3.500 stuks zijn er nog exemplaren voor nieuwe klanten beschikbaar, zo laat de importeur weten. De I-Pace heeft een instapprijs van 80.330 euro. Door het verdwijnen van bijtellingvoordeel op duurdere elektrische auto’s in 2019 hebben de verkopen van Tesla dit jaar in Nederland ook flink de wind in de rug. +++

+++ Wie is er nog goed in hoofdrekenen? Veel consumenten niet meer. Dat kan althans worden afgeleid uit een onderzoek waaruit is gebleken dat een autokoper liever 2.000 euro KORTING heeft dan een reductie van 15 % op een aanschafprijs van 20 mille. De consument heeft ook liever een ‘simpele’ korting dan een tanktegoed, gratis extra opties of een inruilbonus. Uit de studie blijkt ook dat kopers in het volumesegment gevoeliger zijn voor korting dan consumenten die op zoek zijn naar een model van een premiummerk. Dit betekent dat de eerste groep minder loyaal is. Van de respondenten in het onderzoek zegt 87 % geen sterke voorkeur voor een bepaalde auto te hebben en verschillende merken te overwegen. “Er is dan ook relatief weinig korting nodig om deze mensen te verleiden. Gemiddeld €1.650 is voldoende om consumenten in het volumesegment tot switchen te bewegen”, stellen de onderzoekers. “Voor mensen met een sterke merkvoorkeur ligt die drempel rond een korting van gemiddeld €2.300”. +++

+++ Het PUNTENRIJBEWIJS is compleet nutteloos. Het heeft geen aantoonbaar effect want de jeugd rijdt nog steeds gevaarlijk. Het beginners rijbewijs stamt uit 2002. Het doel was om jonge bestuurders veiliger te laten rijden omdat ze bij elke overtreding van de wet één of meer punten van hun zuur verdiende roze papiertje mochten inleveren. Waren die op, dan ging het rijbewijs door de shredder en kon de jeugdige ongelukkenveroorzaker opnieuw rijlessen gaan nemen. Door dit afschrikwekkende visioen zouden jonge automobilisten automatisch veiliger gaan rijden. Helaas is niets minder waar. Uit een studie van het Wetenschappelijk Onderzoek en Documentatiecentrum (WODC) blijkt dat 16 jaar na invoering beginnende automobilisten niet minder overtredingen begaan en ook niet minder bij ongelukken betrokken raken. Verder worden er in de praktijk zelden punten afgetrokken. Dit gebeurt alleen als er glashard kan worden vastgesteld dat de rijbewijshouder zelf achter het stuur zat tijdens de overtreding. Bij een flitsboete is dat lastig, evenals bij een ongeluk waar de politie niet aan te pas is gekomen. En daar gaat het hele systeem de mist in. Het WODC pleit niet direct voor afschaffing, maar wel voor meer controleren. Ook automatisch geregistreerde boetes moeten impact hebben op het puntenrijbewijs. +++

+++ TOYOTA is gestopt met de productie van de Verso in het Turkse Sakarya. Dit betekent dat de MPV alleen nog uit voorraad leverbaar is. Het gaat daarbij om 147 pk / 180 Nm sterke 1,8 liter benzine exemplaren in SkyView Edition tenue; een uitvoering die standaard onder meer beschikt over een glazen panoramadak, stoelverwarming, een navigatiesysteem, 17-inch lichtmetalen velgen en cruisecontrole. Toyota vraagt €32.650 voor deze Verso indien er zelf geschakeld gaat worden. Met een automatische transmissie kost de MPV €34.350. De nu afzwaaiende Verso stamt uit 2009 en kreeg een facelift in 2012. Toyota komt niet met een opvolger. Merkfans die graag hoog zitten, worden door de dealers voortaan in een C-HR gepraat. +++

+++ UBER meldt dat zij erin geslaagd is om haar verliezen in het afgelopen kwartaal te verminderen. Maar het bedrijf is nog verre van winstgevend. Uber is nog steeds van plan om volgend jaar naar de beurs te gaan. Dan zijn mooie cijfers belangrijk, maar in het afgelopen kwartaal kwam het verlies uit op $891 miljoen (€785 miljoen), tegenover $1,1 miljard een jaar geleden. De omzet nam met 63 % toe. Dara Khosrowshahi nam een jaar geleden het roer over bij Uber en probeert sindsdien het bedrijf op het rechte spoor te krijgen. Het lijkt erop dat groei voorrang krijgt op winst. Zo heeft Uber geïnvesteerd in nieuwe activiteiten zoals maaltijdbezorging en vrachtvervoer. Maar de concurrentie zit natuurlijk niet stil, waardoor het bedrijf (zoals de financiële wereld al langer vreest) helemaal niet de onbetwistbare leider in zijn sector is geworden. Dat Uber nog steeds verlies maakt, komt niet in de laatste plaats doordat er veel (te veel) geld wordt uitgeven aan de ontwikkeling van zelfstandig rijdende auto’s. Dat onderzoek kost het bedrijf elk kwartaal minimaal $125 miljoen. In de afgelopen 3 jaar is de rekening al opgelopen tot $2 miljard, terwijl er nog geen enkel zicht is op het op de markt brengen van zelfrijdende auto’s. Kritische aandeelhouders bestempelen het bedrag dat hiermee is gemoeid als “weggegooid geld”. Zij willen dan ook dat Uber stopt met dit ontwikkelingswerk. Het bedrijf noteerde wereldwijd voor $12 miljard aan ritboekingen, hetgeen 41 % meer is dan een jaar eerder. Dat leverde Uber zelf $2,7 miljard aan omzet op, ruim de helft meer op in de dezelfde periode in 2017. Het bedrijf stelt daarbij nog altijd op koers te liggen om dit jaar de omzetgrens van $10 miljard te overschrijden. +++

+++ Duitsers met een sjoemeldiesel van de VOLKSWAGEN Groep zijn verplicht om hun auto (gratis) te laten aanpassen zodat die alsnog aan de uitstootnormen voldoet. Wie dat weigert, kan zijn auto verliezen. Dat laat de Duitse overheidsdienst die verantwoordelijk is voor het verkeer bij onze oosterburen, de KBA, weten. Zij raadt de laatste TDI rijders met een sjoemeldiesel dringend aan om hun auto te laten updaten, want anders wordt hun vierwieler van de weg gehaald. De KBA (Kraftfahrt Bundes Amt) rechtvaardigt deze harde aanpak door te benadrukken dat de eigenaars ruimschoots de tijd hebben gehad om hun auto te laten aanpassen. Het gaat om bijna 5 % van de Volkswagen klanten met een sjoemeldiesel (1.2, 1.6 en 2.0 liter EA189 motoren). Dat zij geen trek in een update hebben, is evenwel goed begrijpelijk. Volkswagen klanten die hun auto al wel een update hebben laten geven, klagen over een duidelijk merkbaar verlies aan koppel en vermogen (tot 10 procent in sommige motoren). Maar gezien het nieuwe officiële dreigement van de KBA zullen ook de koppige weigeraars geen andere keuze meer hebben dan hun diesel te laten ‘wurgen’. Volkswagen werd in de Verenigde Staten verplicht om auto’s met TDI sjoemelmotor terug te nemen, maar in Europa heeft de politiek minder hard met de vuist op tafel geslagen. Het gevolg is dat klanten van het merk geen andere keus hebben dan te aanvaarden dat hun auto minder pit heeft. Wereldwijd zouden 11 miljoen auto’s van de Volkswagen Groep sjoemelsoftware bevatten, waarvan 5 miljoen exemplaren in Europa. Het is niet bekend of de Nederlandse RDW maatregelen gaat nemen als de update niet plaatsvindt. +++

Comments are closed.