Nieuwstelex II

0

+++ Na in juli een eerste mislukte poging om zijn batterijdivisie AESC te verkopen aan het Chinese kapitaalfonds GSR (die bleek niet het benodigde geld bij elkaar te kunnen krijgen, is Nissan nu wel in zijn opzet geslaagd met Envision, eveneens een bedrijf uit China. Er zijn geen mededelingen gedaan over de transactiewaarde. Envision is een gigantische specialist op het gebied van hernieuwbare energie. AESC omvat onder meer de productiefaciliteiten voor batterijen in Smyrna (Verenigde Staten) en Sunderland (Verenigd Koninkrijk). Ook de Japanse centra in Oppama, Atsugi en Zama maken onderdeel uit van de deal. Volgens Nissan moet de verkoop in maart 2019 afgerond moeten zijn, oftewel nog binnen het huidige fiscale jaar. De autobouwer behoudt bovendien een aandeel van 25 % in het nieuwe bedrijf, dat zijn hoofdkantoor in Japan krijgt. Voor het huidige werknemersbestand heeft de transactie geen gevolgen. +++

+++ AUDI houdt haar 5 cilinder motor zo lang mogelijk in leven. Volgens Jens Meier, de productmanager van de TT, is de krachtbron van historische waarde. De 5 cilinder motor is bovendien van vitaal belang voor de sportwagen. Meier stelt dat TT, eveneens een beroemd product van Audi, dankzij de krachtbron heeft kunnen uitgroeien tot de succesvolste auto in zijn segment. Toch realiseert hij zich dat het segment van de sportwagen (600.000 exemplaren op jaarbasis) vrij klein is. Maar vooralsnog is de afzetmarkt groot genoeg. De TT krijgt dus zeker een opvolger. Ook de legendarische 5 cilinder motor zal worden doorontwikkeld. Strengere emissie-eisen vormen wel een gevaar voor de krachtbron, maar volgens Meier kan dit probleem worden opgelost met elektrische ondersteuning. Audi levert de 2,5 liter TFSI motor momenteel in de TT RS (krijgt later dit jaar opfrisbeurt) en in de RS3. In het laatste model (Sportback en Limousine) levert de 5 cilinder 400 pk en 480 Nm. Bij de RS3 en de TT RS zullen de uitlaatpijpen zichtbaar blijven, maar niet bij de minder sportieve auto’s van het merk. Audi heeft bedacht dat een zichtbare uitlaat vloekt met het lijnenspel van de nieuwe A1 en A6 / A7 / A8 (met uitzondering van de nog te introduceren R6/S7 en RS6/RS7. Ook de volgende edities van de A3 en A4 krijgen geen zichtbare uitlaat meer. Audi noemt het design dus als hoofdreden, maar Autointernationaal.nl vermoedt dat het vooral om het psychologische effect te doen is, alsof het niet langer aanvaardbaar is om te laten zien dat een auto van alles uitstoot … +++

+++ BORGWARD , gereanimeerd met geld uit China, begint deze maand weer met de verkoop van auto’s in haar ‘voormalige’ moederland. Daarmee wordt de draad van het beroemde merk, dat in 1961 op de fles ging, weer opgepakt. Eerste stap is om met een evenement in de Duitse stad Stuttgart de nodige aandacht te vestigen op zijn eerste nieuwe model dat in China gebouwd wordt, maar inmiddels (ook) gehomologeerd is voor de Europese markt, de BX7. Dit is een SUV van Audi Q5 formaat. Inmiddels hebben 500 Duitsers zich aangemeld voor een preview en 200 mensen voor een proefrit. Borgward wil de BX7 ook in andere Europese landen gaan verkopen. Dit zal echter niet via een traditioneel dealernetwerk gebeuren. In plaats hiervan kiest Borgward voor internetverkoop. +++

+++Analist Max Warburton van het vooraanstaande onderzoeksbureau Bernstein Research is van mening dat BMW de best gemanagede en meest stabiele autobouwer is. Deze autofabrikant zou als geen andere autobouwer klaar zijn voor de transitie naar de WLTP cyclus en in de komende maanden hierdoor geen grote problemen ondervinden. BMW meldde over het tweede kwartaal van 2018 weliswaar een lagere winst, maar het bedrag dat op de spaarrekening kon worden bijgeschreven overtreft evengoed de verwachtingen van Warburteon. Hij blijft daarom positief over de komende, bijzonder ingewikkelde periode waarin de overgang naar de WLTP meetcyclus (voor uitstoot en verbruik) forse kraters slaat in autoland. Van onder meer Audi (en het hele Volkswagen concern), evenals Mercedes-Benz, is bekend dat zij hier grote problemen mee hebben. Oorzaak zijn complicaties bij de certificering van modellen. Het moederconcern van Mercedes-Benz, Daimler, heeft daarvoor zijn winstverwachtingen voor de rest van het jaar naar beneden moeten bijstellen. Niets van dat alles bij BMW, dat zijn verwachtingen voor 2018 ongewijzigd houdt. De winst voor aftrek van rente en belastingen kwam bij BMW in het tweede kwartaal weliswaar lager uit door hoge investeringen in elektrische en autonome voertuigen, maar ontsteeg met 2,74 miljard euro nog altijd de door analisten verwachte 2,69 miljard euro. De autofabrikant uit München zegt dit jaar recordinvesteringen te doen om zo te kunnen reageren op ontwikkelingen in de branche. Die betalen zich evenwel nu al terug, want BMW belooft dat alle modellen ook na 1 september (als alle nieuwe auto’s aan de WLTP norm moeten voldoen) gewoon leverbaar zullen zijn. Het enige slachtoffer van de strengere meetcyclus is de M3, maar dat komt omdat in oktober de nieuwe 3-serie zal worden gepresenteerd en homologatie voor de niche-uitvoering niet meer de moeite is. BMW vormt hiermee een groot contrast met andere autofabrikanten, die zich gedwongen zien om allerlei motorversies (en zelfs complete modellen) voortijdig uit het gamma te schrappen. Een ander gebied waarop BMW zijn huiswerk beter gedaan heeft, is die van de importheffingen. Voor de tot voor kort uitsluitend in het Amerikaanse Spartanburg geproduceerde X3 is productiecapaciteit vrijgemaakt in China, waarmee het nieuwe importtarief van 40 % op in de Verenigde Staten gebouwde auto’s kan worden ontweken. Chinese klanten voor de X5 krijgen hun auto voortaan uit Thailand. Weliswaar gaat het daarbij om exemplaren van de generatie die nu net afzwaait, maar een kniesoor die daar op let als er op deze manier 40 % invoerbelasting vermeden kan worden. +++

+++ Sinds 1 juli heft CHINA lagere invoerbelastingen op niet-Amerikaanse auto’s: 15 in plaats van 25 %. Dat is duidelijk terug te zien in de juniverkopen. Die zijn dramatisch gekelderd. De terugval in de verkopen bedraagt liefst 87,1 % in vergelijking met juni 2017. In de maand juli zou er evenwel weer sprake moeten zijn van een enorme stijging. Veel leveringen zijn in juni namelijk bewust uitgesteld om te kunnen profiteren van de lagere importbelasting die op 1 juli is ingegaan. Officiële cijfers voor afgelopen maand zijn echter nog niet beschikbaar … +++

+++ CITROEN meldt trots dat er inmiddels al 100.000 exemplaren verkocht zijn van de sinds oktober 2017 verkrijgbare C3 Aircross. Het Franse merk heeft dus nog geen jaar tijd nodig gehad om deze mijlpaal te bereiken. Vorig jaar kwamen er al 30.000 bestellingen binnen en voor 2018 staat de verkoopteller nu reeds op 70.000 stuks. Daarmee is de C3 Aircross op Europees niveau na de C3 het populairste model van Citroën. 55 % van de klanten gaat voor de topuitvoering Shine. 35 % van de kopers betaalt extra voor één van de vier interieurthema’s, terwijl 25 % van hen kiest voor een C3 Aircross met een in 2 kleuren uitgevoerd exterieur. In Nederland zijn tot op heden 1.621 exemplaren Aircross verkocht, waarvan 1.358 stuks in dit jaar. Bij ons is niet alleen de C3 populairder, maar ook de C1. +++

+++ DACIA komt niet met een SUV boven de Duster. Dat heeft Louise O’Sullivan, de topvrouw van het Roemeense automerk in Ierland en het Verenigd Koninkrijk, in een interview laten weten. Een grotere SUV betekent een hogere prijs en dat past volgens haar niet bij de missie van Dacia. Bovendien verkoopt de Duster ontzettend goed. Alleen al in de eerste 6 maanden van dit jaar konden er ruim 97.000 bestellingen worden genoteerd. Sinds de lancering in 2010 zijn er al meer dan 1 miljoen stuks van de modelreeks aan de man gebracht. De Duster is daarmee de bestverkochte auto binnen de Renault Groep (waartoe Dacia behoort). Maar hoe zit het dan met de speculaties over een 7-persoons versie van de Duster? Die komt er niet, maar Dacia zal de nieuwe Lodgy, nu nog een MPV, een sterkere SUV uitstraling geven. Bij dit model kunnen merkfans terecht voor 7 zitplaatsen. De nieuwe Lodgy zal echter niet wezenlijk duurder worden, waardoor de Duster, zoals O’Sullivan zegt, de duurste Dacia blijft. +++

+++ DAIMLER , het moederconcern van Mercedes-Benz, schrapt haar uitbreidingsplannen in Iran. Daarmee reageert de Duitse automaker op de hernieuwde sancties die de Verenigde Staten tegen het land hebben ingesteld. De Amerikanen dreigden ook met maatregelen tegen bedrijven die met bedrijven uit Iran zaken blijven doen. Begin 2016, nadat sancties tegen Iran waren ingetrokken, tekende Daimler een overeenkomst met de lokale automaker Iran Khodro voor de productie van vrachtwagens in het land. De Duitsers hadden ook plannen om een kantoor te openen in Iran. Daimler wil de VS, een belangrijke afzetmarkt voor het Duitse bedrijf, niet voor het hoofd stoten. Het concern zegt in een verklaring de ”politieke ontwikkelingen” nauwlettend te blijven volgen. Sinds een paar jaar was de weg naar Iran voor autofabrikanten weer vrij, nadat eerdere sancties als gevolg van de Trump deal waren opgeheven. Onder druk van Israël heeft de Amerikaanse president heeft de Verenigde Staten echter besloten om zich niet meer te houden aan de afspraken. +++

+++ Autofabrieken in GROOT-BRITTANNIE hebben in juni bijna de helft minder auto’s voor de binnenlandse markt van de band laten rollen dan een jaar eerder. Doordat de export van personenwagens toch nog toenam, bleef de daling van de totale productie (113.152 voertuigen) beperkt tot 5,5 %. In de eerste jaarhelft verlieten er 675.187 auto’s de Britse fabrieken met als bestemming het buitenland. Daarvan vond afgerond 60 % in de rest van de Europese Unie een koper. Vooral de uitvoer naar Japan en Zuid-Korea nam sterk toe, terwijl ook de Verenigde Staten en China meer auto’s uit het Verenigd Koninkrijk afnamen. Maar het aantal voor de thuismarkt geproduceerde personenwagens daalde met 47 %. Als oorzaken worden het lage consumentenvertrouwen genoemd in verband met de aanstaande Brexit. De verder toenemende afhankelijkheid van exportmarkten maakt echter extra duidelijk dat er snel een goede vertrekregeling uit de Europese Unie moet komen. Dat is ook van belang omdat bijna 90 % van de door de Britten gekochte auto’s geïmporteerd worden, en dan met name uit (andere) EU landen zoals Duitsland, Frankrijk en Spanje. +++

+++ HONDA heeft in het afgelopen kwartaal haar operationele winst met 11 % weten op te voeren naar 2,71 miljard dollar op een omzet die met 36,3 miljard dollar ruim 8 % hoger uitkwam. In Europa ging de winst met 5,7 % omhoog naar 63,6 miljoen dollar, ondanks een stabilisatie van de verkopen op afgerond 42.000 exemplaren. In de VS werd met 518.000 auto’s bijna 8 % meer verkocht. Dat is te danken aan de nieuwe CR-V en de op de Amerikaanse markt goed ontvangen Civic. Ondanks deze mooie cijfers heeft Honda de verwachting voor de afzet over het gehele boekjaar (dat tot 1 april 2019 loopt) iets teruggeschroefd. De Japanners denken 3,7 miljoen auto’s te kunnen slijten. Dat is weliswaar 1,5 % meer dan in het vorige boekjaar, maar aanvankelijk was er ingezet op een plus van 4 %. Het pessimisme komt voort uit het feit dat de productie in een grote fabriek in Mexico stilgelegd moest worden vanwege ernstige overstromingen. Honda verwacht dat het assemblagebedrijf in Celaya op zijn vroegst midden november weer zal gaan draaien, zo bericht Automobiel Management. Bovendien zal de winst over het lopende boekjaar lager uitkomen dan in de voorafgaande periode door voor het Japanse bedrijf minder gunstige wisselkoersen. +++

+++ LAND ROVER gaat de komende jaren door met de elektrificatie van haar modellengamma. Zo zal de eind dit jaar te presenteren nieuwe Evoque leverbaar worden in een stekkerhybride uitvoering. Die krijgt een 3 cilinder 1,5 liter turbobenzinemotor als basisunit. De aandrijflijn komt ook beschikbaar voor de Discovery Sport en voor de E-Pace van zustermerk Jaguar. Land Rover werkt ook aan een volledig elektrische SUV, de Road Rover. De volgende generatie Evoque krijgt een gemoderniseerde versie van het huidige platform en zal ook leverbaar worden met een vernieuwde 4 cilinder diesel. Op termijn worden alle verbrandingsmotoren uitgerust met een elektrische turbo. Een andere primeur die Land Rover voor de Evoque in petto heeft zijn camera’s onder de auto waarmee de bestuurder virtueel ‘door de motorkap’ kan kijken. Dat is vooral handig bij terreinrijden. De moderne interpretatie van de Defender gaat in 2020 in productie. Die heeft de primeur van een compleet nieuwe aluminium platform dat geschikt is voor zowel achterwiel als vierwiel aandrijving en voor alle motortypen (benzine, diesel, (stekker)hybride en volledig elektrisch). Dit nieuwe onderstel zal voor alle toekomstige grotere modellen van Land Rover en zustermerk Jaguar gebruikt worden. In 2021 debuteert de nieuwe Range Rover. Die krijgt hetzelfde aluminium platform en zal worden voorzien van een 48 Volt boordnetwerk om mild hybride techniek mogelijk te maken. Een volledig elektrische versie volgt later. +++

+++ In de Verenigde Staten alleen al zijn dit jaar 29 kinderen overleden nadat ze werden achtergelaten in een (te) hete auto. NISSAN introduceert daarom Rear Door Alert: een nieuw veiligheidssysteem dat de bestuurder eraan herinnert om op de achterbank te kijken voordat hij of zij uitstapt. Volgens de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) overlijdt er gemiddeld genomen iedere 10 dagen een kind in een (te) hete auto in de Verenigde Staten. In 2017 waren er 43 slachtoffers en dit jaar tot nu toe al 29. De NHTSA meldt dat de zon het interieur van een auto zelfs bij een buitentemperatuur van 16 graden al kan opwarmen tot 43 graden. Een lichaamstemperatuur van 40 graden is dodelijk. Het Rear Door Alert systeem van Nissan wordt eerst leverbaar in de Pathfinder, maar komt daarna beschikbaar voor alle modellen die het merk in de Verenigde Staten verkoopt. De techniek houdt ook in de gaten of één van de achterportieren is gebruikt. Is die geopend/gesloten voordat met de rit werd begonnen, maar niet naderhand (als de auto op slot wordt gedaan), dan geeft de Nissan een waarschuwingssignaal. +++

+++ OPEL gaat na de zomervakantie haar productie in 2 fabrieken verlagen. In de historische vestiging in Rüsselsheim zal de output worden teruggebracht van 55 naar 42 auto’s per uur. In deze fabriek worden de matig verkopende Insignia en de op zijn laatste benen lopende Zafira gebouwd. In Eisenach zal de productie van 37 naar 30 auto’s per uur worden teruggebracht. In deze fabriek rolt de 3-deurs Corsa en de Adam van de band. De Opel faciliteit in het Poolse Gliwice moest al eerder haar productietempo van de Astra verlagen, van 40 naar 25 auto’s per uur. De aanpassingen doen de bezorgdheid groeien rond een eventuele sluiting van één of meer van deze fabrieken in het kader van de “snelle weg naar winst voor Opel” waar PSA bij de overname naar streeft. De directie wijst er echter op dat de Franse eigenaar met de Duitse vakbonden een akkoord heeft bereikt over de toekomst van de productievestigingen waarin de werkgelegenheid is gegarandeerd tot 2023. Deze garantie is echter niet afgegeven voor de fabriek in Gliwice en juist die faciliteit kan niet rekenen op de productie van een nieuw Opel model. In Rüsselsheim zal in de toekomst de Grandland X gebouwd gaan worden, inclusief een stekkerhybride variant, en een groter 7-persoons SUV model. Eisenach kan reken op de productieorder voor de nieuwe Mokka X. Gliwice moet het zien te rooien met de gestaag in populariteit afnemende Astra. +++

+++ Het autodeelsysteem Autolib in de regio PARIJS is niet meer actief. Reden is het feit dat de deelnemende gemeenten het contract met ondernemer Bolloré voortijdig hebben opgezegd. Maar die laat het er niet bij zitten en heeft nu een eis tot schadevergoeding van 250 miljoen euro op tafel gelegd. Autolib en het daarmee verbonden fietsdeelsysteem Velib moesten voortijdig stoppen omdat de gemeenten in Groot Parijs de voortdurend oplopende tekorten niet meer wilden bijpassen. De nationale autofabrikanten PSA en Renault zijn al bij de autoriteiten langs geweest met alternatieve plannen. Daarmee willen zij snel beginnen om geen al te groot gat te laten vallen in de dienstverlening. Het risico bestaat immers dat klanten van Autolib zich nu ineens gedwongen voelen om weer een eigen auto aan te schaffen en als die vierwieler eenmaal voor de deur staat, dan zal er weinig meer gedeeld worden. Bolloré zit nu met afgerond 4.000 elektrische autootjes in zijn maag. Deze Autolib voertuigen worden voorlopig opgeslagen op het parkeerterrein van de in 2003 gesloten fabriek van Matra in Romorantin. Bolloré denkt dat de autootjes het beste gesloopt kunnen worden, waarna de batterijen (het meest waardevolle onderdeel) dan hergebruikt kan worden. Het bedrijf weet nog niet of er zich gegadigden aandienen om (een deel van) de vloot over te nemen. +++

+++ RENAULT heeft eerdere berichtgeving uit de Nieuwstelex van Autointernationaal.nl bevestigd dat het motorenpalet van de Clio met het oog op de aanstaande generatiewisseling sterk zal worden ingekrompen. Zo verdwijnt onder andere de TCe 120 krachtbron (een 120 pk / 205 Nm sterke 1,2 liter 4 cilinder). Ook de Captur is niet langer leverbaar met deze turbobenzine unit, maar omdat dit Renault model pas in het voorjaar van 2020 zal worden afgelost, loont het hier wel de moeite om een vervanger te serveren. Dat wordt de samen met Daimler ontwikkelde 1.3 TCe motor. In de Captur wordt hij leverbaar in 130 pk / 220 Nm configuratie met handbak en in 150 pk / 250 Nm uitvoering met EDC automaat. +++

+++ Goed nieuws voor toekomstige (en in de Verenigde Staten: huidige) eigenaren van een TESLA Model 3. Ook zij kunnen voortaan gratis en onbeperkt opladen via het Supercharger netwerk van het merk. Voorheen was dit privilege alleen weggelegd voor Model S en Model X klanten. Voorwaarde is wel dat men in het bezit is van de (margerijkere) Performance uitvoering van de een Model 3. Zij kunnen net als eigenaren van een Model S of Model X via het zogenaamde Referral programma van het merk hun vrienden ook gratis en onbeperkt laten laden bij de Superchargers. Tot en met 16 september kan dit opbeperkt, maar na deze datum is de gratis service één jaar geldig. +++

+++ VOLKSWAGEN erkent dat zij niet voldoende ingenieurs in huis heeft om de WLTP certificatieklus op tijd te kunnen klaren. Dat gaat onherroepelijk voor problemen zorgen, want vanaf september treedt de nieuwe norm in werking. Dat er te weinig ingenieurs zijn, is het gevolg van de sjoemeldiesel affaire die 3 jaar geleden aan het licht kwam. Toen hebben veel motorspecialisten het bedrijf moeten verlaten. En die zijn blijkbaar nog niet allemaal vervangen. “Wij hebben heel wat knowhow op het vlak van motorontwikkeling verloren”, erkent Herbert Diess, de CEO van het Volkswagen concern. Door de WLTP homologatie problemen zal het bedrijf 250.000 minder auto’s kunnen afleveren dan gepland. Daarom zal de productie worden teruggeschroefd. Ook zijn er grote parkeerterreinen gehuurd waar auto’s in afwachting van de nodige certificaten gestald kunnen worden. Frank Witter, de financieel directeur van Volkswagen, heeft al aangegeven dat deze vertraging meer dan 1 miljard euro kan gaan kosten. Gelukkig kan het autoconcern wel tegen een stootje, want het bedrijf heeft een uitstekend tweede kwartaal achter de rug waarin de omzet met 3,4 % toenam en er 7 % meer voertuigen werden afgeleverd. Ook de winst steeg met 7 %. +++

+++ Het belooft een goed jaar voor VOLVO te worden, want de afzetgroei die het merk dit jaar doormaakt, zette ook in juli door: in vergelijking met dezelfde maand van 2017 noteerde het Zweedse automerk een verkoopplus van 15 %. Wereldwijd werden vorige maand 50.913 personenwagens op kenteken gezet. Op jaarbasis (januari t/m juli) komt de afzetgroei uit op 14,5 % dankzij 368.570 verkochte auto’s. In juli wist Volvo relatief de meeste nieuwe klanten te trekken in de Verenigde Staten. In dit land werd een groei van 23,8 % gerealiseerd. Op jaarbasis is er evenwel sprake van een plus van 37 %. De groei lijkt dus wel af te nemen. Europa blijft de grootste afzetmarkt voor Volvo dankzij 24.355 klanten in juli (+10,1 %) en 188.835 orders sinds januari (+ 6,2 %). De XC60 is met grote afstand het best verkochte model. Van deze Volvo werden in de eerste 7 maanden van het jaar wereldwijd 103.017 exemplaren aan de man gebracht. De XC90 volgt op de tweede plek met een verkoop van afgerond 55.000 stuks. De derde podiumplaats is voor de V40. Die trok 47.719 klanten. In Nederland bezette Volvo in juli de tiende plek in de verkoopstatistieken. Het merk wist afgelopen maand duidelijk harder te groeien dan de markt als geheel. Dat is vooral te danken aan de XC40, die 466 keer over de toonbank ging en daarmee het best verkochte model was. Daarna volgt de V40. Op jaarbasis staat dit Volvo bovenaan met 3.215 registraties. Bij de XC40 staat de afzetteller op 1.429 stuks. Deze compacte SUV moet voor de periode januari t/m juli ook de V60 en XC60 voor laten gaan. Vorig jaar zette Volvo al een verkooprecord neer. De Chinese afzet maakte toen de grootste groei door met 25,8 % meer bestellingen. In totaal wist Volvo 571.577 auto’s te verkopen in 2017. Als het merk het huidige groeitempo weet vast te houden, dan eindigt de wereldwijde verkoopteller dit jaar op 654.500 auto’s. Daarmee is niet gezegd dat Volvo achterover kan gaan leunen, want het ambitieuze Chinese moederbedrijf Geely wil de afzet bij haar Zweedse dochter in 2025 opgevoerd hebben naar 1,2 miljoen auto’s. +++

Reageren is niet mogelijk.