Russische Rolls-Royce: Aurus Senat

0

Rusland wil graag weer serieus genomen worden op het wereldtoneel. Daar hoort natuurlijk ook een nationale limousine van formaat bij. Voor de Russische president Vladimir Poetin was die al beschikbaar, maar nu kan ook het gewone volk hem kopen.

Het gaat om de Senat van het nieuwe Russische luxemerk Aurus. Op de Moscow International Auto Show (MIAS) wordt hij geïntroduceerd. De Senat komt begin 2019 op de markt. De presidentiële limousine, die debuteerde tijdens de inauguratie van Poetin in mei, is ontwikkeld als Project Kortezh door het NAMI staatsontwikkelingscentrum en autofabrikant Sollers. Het nieuwe merk Aurus heeft ook plannen voor een MPV (de Arsenal) en een SUV (de Komendant). Die maken ook deel uit van de zogeheten Kortezh serie.

De standaard Senat is 5,63 meter lang en heeft een wielbasis van 3,3 meter. De eerdergenoemde presidentiële limousine is nog 1 meter langer en beschikt over een navenant grotere wielbasis. Daarmee is de verlengde Senat opmerkelijk genoeg zelfs de EWB uitvoering van de Rolls-Royce Phantom de baas. Die nobele Engelsman is geen 6 meter lang en heeft een wielbasis van 3,78 meter.

Beide mastodont uitvoeringen worden ze aangedreven door een 598 pk sterke, dubbel geblazen 4,4 liter V8 die geassisteerd wordt door een elektromotor van 40 pk. Aan koppel is er 1.000 Nm beschikbaar. Daarmee kan de 2.745 kilo zware kolos in minder dan 6 seconden naar 100 km/h sprinten. De Limousine doet er ongetwijfeld veel langer over, want die weegt liefst 6.205 kilo. Dat zal komen door de nodige versteviging. Ook het presidentiële exemplaar is daar van voorzien. De aandrijfkrachten gaan via een 9-traps automaat naar alle 4 wielen. In de nabije toekomst komt er ook nog een 6,6 liter V12 versie met 859 pk. Porsche is betrokken bij de ontwikkeling van beide aandrijflijnen.

De standaarduitrusting van de Senat omvat onder meer LED koplampen, adaptieve cruisecontrole, dode hoekdetectie, een noodremsysteem, een digitaal instrumentarium, lederen bekleding, panelen van hoogwaardig metaal, klaptafels, een koelkast en een opbergvak waarin 2 kristallen glazen van het huismerk zitten. Komend jaar worden maximaal 150 exemplaren van de Senat gebouwd. Daarna is het plan om de productie langzaam maar zeker op te voeren tot 5.000 stuks per jaar, afhankelijk van de vraag. De klant zal dan ook kunnen opteren voor een gepantserde versie.

In eerste instantie is het Russische alternatief voor de Rolls-Royce Phantom alleen in eigen land beschikbaar, maar Aurus denkt tevens in China en in het Midden-Oosten goede zaken te kunnen toen. Daarnaast is er ook vast wel een Afrikaanse dictator voor de Senat te porren. Europese geïnteresseerden kunnen in maart 2019 afreizen naar Zwitserland, want de Senat zal dan ook te zien zijn op de autosalon van Genève. Aurus heeft nog niet bekendgemaakt hoeveel de Senat precies moet gaan kosten. In de wandelgangen spreekt men over ongeveer 10 miljoen roebel voor het goedkoopste exemplaar. Dit is omgerekend 125.000 euro. Zelf met de Nederlandse belasting meegerekend is dat in vergelijking met wat de Rolls-Royce Phantom moet opbrengen voor een limousine een ‘Lada tarief’.

Reageren is niet mogelijk.