Nieuwstelex

0

+++ De overheid start deze maand een grote campagne tegen APPEN en bellen in het verkeer. De kans op ongelukken is tijdens het gebruik van de telefoon een stuk groter. Uit Amerikaans onderzoek blijkt de kans op een ongeluk verdubbelt als iemand in de auto belt met de telefoon in de hand. Appen verzesvoudigt de kans op een ongeval. Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur geeft daarom deze maand het startschot voor de jarenlange campagne. De overheid werkt daarin samen met onder meer de ANWB, Flitsmeister, Veilig Verkeer Nederland, de Fietsbond en telecomproviders. In reclamespots op radio, tv en sociale media wordt gefocust op nieuwe technieken die voorkomen dat iemand wordt afgeleid door de telefoon. Zo valt te denken aan software die bepaalde apps uitschakelt in het verkeer. Ook wordt mensen opgeroepen om iemand niet te appen als diegene onderweg is. Het aantal doden in het verkeer neemt sinds 2016 weer toe, na een jarenlange daling. Het kabinet werkt aan een verbod op appen op de fiets. Een wetsvoorstel hierover gaat over een paar weken naar de Tweede Kamer. Daar is brede steun voor het verbod. Appen achter het stuur is al verboden. Uit onderzoek blijkt dat vooral jongeren in het verkeer veel met hun telefoon bezig zijn. Meer dan 70 % van de jongeren tussen de 15 en 24 jaar appt en belt in het verkeer. Een verklaring is dat kinderen risico’s minder goed kunnen inschatten en een sterker gewoontegedrag hebben. Daarom richt een van de spotjes zich ook specifiek op kinderen. Ook automobilisten blijken vaak hun telefoon te gebruiken. Een kwart van de automobilisten bekijkt wel eens de tijdlijn van sociale media tijdens het rijden en bijna een op de vijf reageert wel eens op berichten. Volgens verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen moet men niet al te hoge verwachtingen hebben van een campagne. “De reikwijdte is beperkt. In het verkeer en zeker in de auto voelen veel mensen zich ‘heer en meester’. Al zijn campagnes noodzakelijk om duidelijk te maken wat de regels en normen zijn”. Overigens was de bekende BOB campagne tegen alcohol in het verkeer wel effectief. +++

+++ ASTON MARTIN heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat haar nieuwe fabriek in het in Wales gelegen St. Athan de locatie wordt waar het merk zich volledig bezig gaat concentreren op de productie van deels elektrische auto’s. Naast de stekkerhybride DBX cross-over zullen daar de volledig elektrische limousines van sublabel Lagonda het levenslicht gaan zien. Die moeten omstreeks 2021 op de markt komen. De productieversie van de DBX conceptstudie debuteert volgend jaar, maar de stekkerhybride uitvoering volgt later. In de nieuwe fabriek komen circa 750 mensen te werken. De eerste elektrische auto die het productieproces in Wales mag ervaren, is de RapidE oftewel de volledig emissieloze uitvoering van de Rapide. De limousines die onder het Lagonda label op de markt komen, zijn niet zozeer gericht op maximale prestaties, maar op comfort en luxe. Aston Martin wil met deze modellen gaan concurreren met de toekomstige elektrische auto’s van Rolls-Royce. St. Athan is een voormalige vliegbasis van de Royal Air Force (RAF), maar wordt nu compleet omgebouwd tot productiefaciliteit. +++

+++ Volkswagen komt met een ‘Final Edition’ van de BEETLE . Dit betekent dat de dagen van het retro model, dat in Nederland al enige tijd niet meer bestelbaar is, nu echt geteld zijn. Uiterlijk 2019 valt definitief het doek voor de herboren Kever. Volkswagen sluit een opvolger niet uit, maar dat wordt dan een volledig elektrisch model met 4 portieren. Daarnaast zal de I.D. Buzz, een moderne interpretatie van de klassieke Volkswagen bus en eveneens emissieloos, de retro honger moeten gaan stillen. De huidige Beetle verscheen in 2013 als 3-deurs Coupé en als 2-deurs Cabriolet op de markt. Volkswagen heeft met het verdwijnen van dit model en de Golf Cabrio geen open auto’s meer in haar gamma, maar er zijn wel concrete plannen voor een T-Roc zonder vast dak. +++

+++ Met een boete van €10 miljoen en niet meer dan 8.000 teruggeroepen auto’s kan BMW als eerste Duitse autofabrikant het dieselschandaal achter zich laten. De officier van justitie in München, die destijds invallen heeft gedaan bij het hoofdkantoor, heeft topman Harald Krüger voorgesteld verdere vervolging met een schikkingsbedrag af te kopen. Daarmee zijn dan alle verdenkingen dat er toch gesjoemeld is bij BMW uit de lucht. Krüger heeft altijd volgehouden dat er bij zijn bedrijf niet gemanipuleerd is met de uitlaatgassen en dat alleen in enkele nichemodellen abusievelijk verkeerde software is geïnstalleerd. BMW is nu weer helemaal ‘zuiver’, terwijl de baas van concurrent Audi, Rupert Stadler, nog altijd in de gevangenis zit. Diens moederbedrijf Volkswagen is tot nu toe ruim €25 miljard kwijt aan het dieselschandaal. Voor Dieter Zetsche, de topman van Daimler, dreigt wegens sjoemelen bij Mercedes-Benz mogelijk eveneens een miljardenboete. Ondanks dat de kou in Duitsland voor BMW uit de lucht is, schrapt dit merk haar dieselmodellen uit haar gamma in de Verenigde Staten. In plaats daarvan wordt de focus verlegd naar stekkerhybride techniek en benzinemotoren. De 540d xDrive en X5 xDrive35d waren al niet meer leverbaar en binnenkort is ook het enig overgebleven dieselmodel, de 328d, niet meer te bestellen. Vooral de eerste zal een zeldzaamheid blijven. De 540d xDrive was namelijk pas sinds februari leverbaar. De 328d is niet alleen de laatste dieselauto van BMW, maar ook de laatste van Duitse makelij in de Verenigde Staten. Audi, Mercedes-Benz, Porsche en Volkswagen waren in een eerder stadium al gestopt met het leveren van dieselversies van hun modellen. Volgens een woordvoerder van BMW is de vraag naar oliegestookte auto’s in de Verenigde Staten ingezakt na het dieselschandaal bij landgenoot Volkswagen. Pas als de interesse weer aantrekt, keren diesels mogelijk terug in het aanbod. +++

+++ Het 4-persoons model van BUGATTI , waarover Autointernationaal.nl eerder berichtte, wordt waarschijnlijk een SUV. Het superexclusieve merk van de Volkswagen Groep denkt zo haar klantenbasis aanzienlijk te verbreden en daardoor alsnog winstgevend te worden. De plannen voor een ‘Super SUV’ zijn ontwikkeld door Stephan Winkelmann die afgelopen januari het stuur overnam in de Elzas bij Bugatti. Onder zijn leiding werd ook de zeer gelimiteerde Divo ontwikkeld, die sneller door bochten kan dan de Chiron en €5 miljoen kost. Winkelmann moet voor de Super SUV evenwel nog ontwikkelingsbudget zien los te peuteren bij de concernleiding in Wolfsburg. Of het model de bekende W16 motor krijgt is nog niet duidelijk, maar Bugatti is het aan zijn stand verplicht om de Lamborghini Urus compleet te overschaduwen. Dus Winkelmann zal niet kunnen komen aanzetten met een V8 model. +++

+++ DACIA levert de Duster tijdelijk niet als 125 TCe. De enige motorversie die momenteel beschikbaar is, is de SCe 115 Bi-Fuel: een atmosferische 1,6 liter die tevens LPG lust. Deze uitvoering is alleen te koop in combinatie met een handgeschakelde 5-bak en voorwielaandrijving. Dacia vraagt €18.780 voor de Essential, €20.180 voor de Comfort en €21.680 voor de Prestige. De SCe 115 Bi-Fuel heeft een 114 pk / 144 Nm sterke 4 cilinder in de neus en kan in 12,6 tellen naar 100 km/u sprinten. Als topsnelheid wordt door Dacia 170 km/u opgegeven en het gemiddelde verbruik bedraagt volgens de Roemenen 6,8 liter/100 km op benzine en 8,7 l/100 km op LPG. De Nederlandse importeur laat weten dat de 125 TCe in een later stadium terugkeert, zowel met voorwiel als vierwiel aandrijving, maar kan nog geen exacte datum noemen. +++

+++ Bezoekers van McDonald’s kunnen binnenkort bij het leeuwendeel van de Nederlandse restaurants naast hun lege maag ook de lege batterij van hun ELEKTRISCHE auto vullen. Het restaurantbedrijf heeft een samenwerking aan met energiebedrijf Nuon aangekondigd voor de plaatsing van snelle laadpalen. Binnen 3 jaar moeten deze laadsystemen bij 168 van de huidige 245 filialen van McDonald’s in Nederland zijn gerealiseerd. Ook nieuwe restaurants, mits bereikbaar voor auto’s, zullen met palen worden uitgerust. Het gaat in eerste instantie om 2 laadpunten per filiaal. De eerste paal moet eind dit jaar zijn gerealiseerd. Voor de levering van de elektriciteit wordt Nuon verantwoordelijk. De stroom zal volledig afkomstig zijn van Nederlandse windmolens. McDonald’s en Nuon gaven geen financiële details over de samenwerking. De krachtenbundeling is om 2 redenen opvallend. Enerzijds omdat een beetje opladen al snel 120 minuten kost terwijl je in 12 minuten doorgaans de fastfood hap hebt weggewerkt. Anderzijds zijn de vleeshamburgers van McDonalds’s (onder andere) berucht om hun belasting van het milieu. Terwijl elektrisch autorijden toch vooral iets is voor mensen met een groen hart. Anders gezegd: willen Tesla klanten wel gezien worden bij McDonald’s? Het lijken 2 totaal verschillende werelden. Maar dat mag de pret bij de hamburgerketen en Nuon niet drukken. Om aan te geven hoe groots hun geplande netwerk is: Fastned heeft momenteel 76 laadstations langs de snelwegen en Allego heeft 73 snelle laadlocaties. Pieter van Ommeren, directeur e-mobility bij Nuon. licht het initiatief als volgt toe: “Wij geloven er echt in dat automobilisten willen laden waar ze toch al stilstaan. Dat wij nu onze expertise kunnen verenigen met de schaalgrootte van McDonald’s geeft de ontwikkeling van elektrisch vervoer in Nederland een enorme boost. Want om alle Nederlanders elektrisch te kunnen laten rijden, is een goede infrastructuur met voldoende en goed bereikbare laadpunten essentieel. Daarin zetten Nuon en McDonald’s nu een geweldige stap”. +++

+++ Milieuvriendelijke auto’s in Groot-Brittannië krijgen een GROEN KENTEKEN . Het Verenigd Koninkrijk volgt daarmee het voorbeeld van Canada, Noorwegen en China. Enerzijds is het de bedoeling om op deze manier duidelijk te maken welke auto’s allemaal goed bezig zijn, maar het heeft ook een ander doel. Op termijn willen de Britten speciale rijstroken maken waar alleen maar milieuvriendelijke auto’s mogen rijden. De rest moet aanschuiven in de file. +++

+++ HYUNDAI gaat in Turkije ook een B segment SUV bouwen. Die zal worden gebaseerd op de volgende generatie i20 (die in 2020 in de showrooms arriveert) en komt onder de Kona in het gamma. Een jaar later volgt de B segment SUV. Die zal vanuit Turkije naar Europa worden geëxporteerd. In de fabriek gaat Hyundai ook een sedan op basis van de nieuwe i20 bouwen. Die is vooralsnog alleen voor lokale consumptie bedoeld. Hyundai ziet ruimte voor een SUV onder de Kona omdat er in het betreffende segment nu pas voor 22.295 euro, terwijl de Stonic van zustermerk Kia al weg mag voor 18.995 euro. Dat model heeft overigens de technisch vrijwel aan de i20 identieke Rio als basis. De bestaande productiecapaciteit zal in de periode t/m 2021 worden opgeschroefd van 245.000 naar 300.000 auto’s per jaar. +++

+++ De topman van JAGUAR LAND ROVER , Ralf Speth, maakt zich zorgen over de aanvoer van onderdelen voor in het Verenigd Koninkrijk te bouwen auto’s als het tot een harde Brexit komt, of als er sprake is van een ‘no deal’. Eén van de gevolgen van de Brexit is dat er weer douanecontroles komen. De haven van Dover heeft al aan de alarmbel getrokken en zegt dat een eenvoudige controle van twee minuten files van meer dan 27 kilometer zal veroorzaken. Het is duidelijk dat zoiets zware gevolgen zou hebben voor de bevoorrading. Volgens Speth kan de minste strubbeling aan de grens voor verliezen van 60 miljoen pond per dag zorgen. Hij waarschuwt voor het verlies van tienduizenden banen in de Britse auto-industrie als de handel met de Europese Unie belemmeringen gaat ondervinden. Volgens Speth is het zelfs mogelijk dat de productie door het gebrek aan onderdelen compleet tot stilstand komt. Hij dreigt daarom om te verhuizen. Eind dit jaar opent het een nieuwe fabriek in Slowakije. Aldaar auto’s bouwen is nu al aanzienlijk goedkoper dan in het Verenigd Koninkrijk. Als Jaguar Land Rover na de Brexit geconfronteerd wordt met hogere kosten, dan heeft Speth naar eigen zeggen geen andere keuze hebben dan zich elders te gaan vestigen. In april heeft de autobouwer al personeel moeten ontslaan als gevolg van een dieselbelasting. Desondanks spreekt een woordvoerder van Theresa May met sussende taal. In de plannen van de Britse eerste minister zouden specifieke voorstellen staan om de industrie van het land te vrijwaren. Groot-Brittannië is momenteel hard bezig met onderhandelingen over een deal. Officieel stapt het land op 29 maart 2019 uit de Europese Unie. +++

+++ De Volkswagen Groep brengt mogelijk haar LUXE MERKEN apart naar de beurs. Het gaat daarbij om Bentley, Bugatti, Lamborghini en Porsche. Volkswagen Groep topman Herbert Diess denkt op deze manier de bedrijfsefficiëntie te kunnen verhogen. Op dit moment bestaat het concern uit 12 merken. Volgens analisten vertegenwoordigt de nieuwe luxe autogroep een waarde van €120 miljard. De leiding vanuit Audi over Lamborghini werd in juni al overgedragen aan Porsche. Als de luxemerken van de Volkswagen Groep in een aparte entiteit verzelfstandigd worden, dan zal de onderlinge uitwisseling van onderdelen verder toenemen. Elk merk kan daarbij zijn specialisme behouden. Zo staat Lamborghini bekend om de in eigen huis ontwikkelde carbon technologieën en Porsche heeft in de vorm van de 918 Spyder en de aanstaande Taycan laten zien dat elektrificatie niet saai hoeft te zijn. Volkswagen is niet de eerste met de oprichting van een aparte groep voor exclusieve merken. Ford deed dat al in 1999 met Aston Martin, Jaguar, Land Rover en Volvo. Dat liep op zijn zachts gezegd uit op een fiasco. Uiteindelijk werden al deze merken van de zogeheten Premier Automotive Group (PAG) door Ford verkocht. Ford concentreerde zich vervolgens op luxedochter Lincoln. Het is nog steeds wachten op overtuigende resultaten. De Volkswagen Groep wil daarnaast van het Italiaanse motormerk Ducati af. Eind vorig jaar had Audi de plannen om dit bij haar ondergebrachte bedrijf af te stoten in de ijskast gezet, maar Diess heeft Ducati daar nu weer uit gehaald: “Ik ben klaar om van dit motormerk te scheiden”. Volkswagen kocht Ducati in 2012 voor €860 miljoen, vooral op aandrang van de toenmalige topman Ferdinand Piëch die graag een toonaangevend motormerk in zijn stal wilde hebben. Voor Ducati was het autoconcern uit Wolfsburg al de 6de eigenaar sinds 1985. De overname heeft echter niet de synergievoordelen gebracht die er van werd verwacht. Het aantal verkochte motoren is weliswaar toegenomen van 42.000 in 2012 tot 56.000 stuks vorig jaar, maar daarmee blijft Ducati toch een nichemerk in vergelijking met bijvoorbeeld Honda dat jaarlijks 18 miljoen motoren verkoopt. Bovendien zijn de Italianen sterk afhankelijk van de Europese afzetmarkt waar het bijna 60 % van de verkopen realiseert. Ducati haalde vorig jaar een omzet van €736 miljoen, vrijwel evenveel als in 2016. De operationele winst bleef echter beperkt tot €28 miljoen, een bedrag waar de Volkswagen Groep niet van onder de indruk is. +++

+++ NISSAN maakt elektrisch rijden voor particulieren aantrekkelijker: zij krijgen bij aanschaf van een nieuwe Leaf tijdelijk een laadtegoed van 1.000 euro. Hiermee kan men meer dan 15.000 kilometer gratis opladen. Het aanbod geldt ook voor klein zakelijke klanten (zzp’ers en mkb’ers). De laadpas met het gratis tegoed wordt uitgegeven door energieplatform Vandebron. Leaf rijders kunnen opladen op meer dan 18.000 openbare locaties. Ook in het buitenland is de pas te gebruiken; de app van Vandebron vertelt rijders precies om welke laadpalen en snelladers het gaat. Het laadtegoed van 1.000 euro laat zich vertalen in 15.000 tot 20.000 kilometer elektrisch rijden (afhankelijk van laadtarieven en verbruik). Het tegoed is 3 jaar geldig en is eventueel over te dragen aan een volgende eigenaar van de auto. De Leaf koper ontvangt een sleutelhanger van Vandebron die tevens dienstdoet als elektronische sleutel van de laadpalen. Vandebron rekent alleen in het tweede en derde jaar een abonnementstarief (3,50 euro per maand; Vandebron klanten betalen 1,50 euro per maand) dat met het laadtegoed wordt verrekend. De energie wordt rechtstreeks van circa 100 duurzame producenten in Nederland betrokken. +++

+++ TOYOTA en Geely zijn met elkaar in gesprek over de gezamenlijke ontwikkeling van een nieuwe generatie (stekker)hybride aandrijflijnen. De Japanners hebben reeds een ijzersterke reputatie opgebouwd op dit gebied. Ook het Chinese Geely heeft via dochtermerk Volvo ook heel wat knowhow in huis vooral voor wat betreft (deels)elektrische auto’s. De 2 bedrijven zijn nu met elkaar in gesprek. Gezamenlijk gaan zij op zoek naar een betrouwbare batterijleverancier, bij voorkeur een Chinese speler. +++

+++ Voormalig VOLKSWAGEN topman Martin Winterkorn heeft te laat actie ondernomen tegen het sjoemelen met uitstoottesten van dieselmodellen. Dat is het oordeel van een Duitse rechter in het kader van een proces waarin aandeelhouders €9,2 miljarden schadevergoeding eisen van de automaker. Volkswagen probeerde haar straatje schoon te vegen met de opmerking dat een snellere reactie van Winterkorn geen invloed zou hebben gehad op de beurskoers, maar daar was de rechter het niet mee eens. Het schandaal met de dieselmotoren kwam in september 2015 aan het licht. De Amerikaanse autoriteiten ontdekten dat auto’s van Volkswagen en Audi voorzien waren van software die de uitstoot van onder meer CO2 aanpaste tijdens de emissietests. Bij normaal gebruik was de uitstoot veel hoger. Volkswagen is al miljarden euro’s kwijt aan boetes, schikkingen en andere kosten. Daarvoor heeft het een voorziening van ruim €25 miljard getroffen. Overigens wacht Volkswagen nog een tweede claimzaak. De Duitse consumentenorganisatie VZBV en autovereniging ADAC willen compensatie voor de eigenaren van een dieselmodel van de autofabrikant. +++

+++ VOLVO gaat aan het einde van dit jaar toch niet naar de beurs. Vanwege de handelsoorlog is het bepalen van de waarde van het bedrijf lastig, zo meldt een woordvoerder van de onderneming. Eerder zou het Chinese moederbedrijf Geely een deel van de onderneming nog voor het einde van het jaar naar de beurs in Stockholm brengen. Maar uitstel betekent volgens Volvo topman Håkan Samuelsson geen afstel. Hij benadrukt evenwel dat “de timing optimaal moet zijn”. En juist de benodigde condities zijn nu niet optimaal. Net zoals veel andere grote autofabrikanten wordt Volvo geconfronteerd met een mogelijke verstoring van zijn bedrijfsactiviteiten door de handelsbarrières die de Verenigde Staten opwerpt tegen China en Europa. De waarde van het Zweedse bedrijf werd geschat op 30 miljard dollar. Daarmee zou het bij de meest waardevolle autobouwers behoren. Maar dan mogen er handelstechnisch geen donkere wolken aan de horizon zijn, en die zijn er nu wel. Geely kocht Volvo in 2010 voor $1,8 miljard van Ford. De Chinezen staken fors geld in het ontwerp van een nieuwe generatie modellen die moesten wedijveren met de premiumproducten van met name Duitse makelij. Die exercitie heeft reeds vruchten afgeworpen want de Zweedse automaker boekt verkooprecord na verkooprecord en is inmiddels weer winstgevend. Maar Geely wil met een beursgang Volvo nog meer gaan uitmelken. Het contract van Samuelsson is overigens met 2 jaar verlengd tot 2022. “Dat biedt Volvo continuïteit bij het management om zich om te vormen tot een wereldwijde en gediversifieerde verlener van mobiliteitsdiensten”, aldus een verklaring. Samuelsson is inmiddels al weer 6 jaar topman bij Volvo. In die tijd heeft het bedrijf een transformatie doorgemaakt waardoor het Zweedse merk nu een volwaardige speler in het premiumsegment is geworden. Onder zijn bewind zijn omzet en winst voortdurend toegenomen. “Dat bevestigt dat de strategie werkt en dat Volvo nu sterker in haar schoenen staat dan ooit tevoren in haar geschiedenis”. De Zweedse dochter van Geely wil nu verder voorop lopen bij de grote ontwikkelingen in de autosector: elektrificatie, autonoom rijden en nieuwe methoden voor het rijden met een auto zonder dat je volledig eigenaar bent. Vanaf volgend jaar zullen alle nieuwe modellen van het merk ook in een (deels)elektrische uitvoering besteld kunnen worden. Volvo werkt daarnasst al enige tijd nauw samen met Uber op het gebied van autonoom rijden. Onlangs is Freedom to Move opgericht om nieuwe mobiliteitsdiensten zoals ‘rijden per abonnement’ in de markt te zetten. “De hele autowereld is aan het veranderen, net als de verwachtingen van onze klanten. We moeten en willen aan die eisen voldoen”, aldus Samuelsson. +++

+++ Nu een afspraak maken voor het wisselen naar WINTERBANDEN voorkomt wachten. Met hopelijk een mooie nazomer in het verschiet staat waarschijnlijk geen enkele autorijder erbij stil dat de winterbanden er binnenkort weer onder mogen. Maar bij de eerste de beste natte sneeuwbui staan de telefoons bij de garages roodgloeiend. Het gevolg is dat klanten lang moeten wachten op hun setje rubbers en garagehouders tot laat moeten doorwerken. Bij garageketen Profile herkennen ze het. “Ieder jaar weer”, zegt marketingmanager Maarten Appelo. “Mensen wachten te lang met het wisselen van de banden”. Om de wachtlijst te voorkomen, proberen garagehouders in het voorjaar, als de zomerbanden van stal worden gehaald, al meteen een afspraak voor het najaar te maken. Om de eigenwijze Nederlanders te overtuigen een afspraak te maken als de blaadjes nog aan de bomen hangen, worden klanten actief benaderd. “mails met extra aanbiedingen en vroeg boek korting”, noemt Appelo als voorbeeld. Leaserijders die vaste klant zijn bij Profile kunnen deze maand al een telefoontje verwachten. Die methode adviseert de Stichting Vakgarage ook aan haar leden (circa 300 onafhankelijke garagehouders): “Wij adviseren: wees pro-actief. Ga niet afwachten tot de klant belt. Op die manier haal je de hele hoge pieken weg”, vertelt voorzitter van Stichting Vakgarage Vishal Durgaram. Wacht niet tot de eerste winterse bui, want dan ben je eigenlijk al te laat. Hij kan zich nog een oktobermaand herinneren een aantal jaar geleden dat het een paar dagen sneeuwde. “Dan heb je niet alleen de mensen die normaal al wisselen, maar dan komen ook mensen die opeens winterbanden nodig hebben. Daar valt niet tegenaan te plannen”. Oktober en november noemt Durgaram de 2 bandenwisselperiodes. Voor klanten die hun onderhoudsbeurt of APK in die periode al gepland hebben, liggen de winterbanden standaard al klaar. Bij Profile proberen ze juist onderhoud en APK zo veel mogelijk om de bandenwisselperiode heen te plannen. “Er is maar een beperkt aantal bruggen per garage. Anders loopt de wachttijd op”, zegt Appelo. Wel kunnen garages tijdelijk bruggen neerzetten en er wordt gezocht wordt naar extra personeel. “Dat is lastig”, erkent Appelo. Langer wachten en langer doorwerken is het gevolg. Maar wanneer moet je nou eigenlijk wisselen? Volgens Appelo als de temperatuur onder de 7 graden duikt. Dan moet je al de winterbanden onder de auto hebben liggen. Hij waarschuwt dat het ook op mooie herfstdagen de temperatuur ’s ochtends toch al richting vriespunt kan kruipen. Beide heren waarschuwen dan ook: wacht niet tot de eerste winterse bui, want dan ben je eigenlijk al te laat. +++

Comments are closed.