BMW topman optimistisch gestemd ondanks onrustige automarkt

0

Ondanks de sjoemeldiesel affaire die met name de thuismarkt hard raakt, de WLTP perikelen en de smeulende handelsconflicten kijkt BMW topman Harald Krüger vol vertrouwen naar de toekomst. Dat komt omdat ‘zijn’ merk een doortimmerd gamma heeft. “Niemand verkoopt zoveel elektrische auto’s als BMW”.

Frankrijk mag deze maand dan gastland van een belangrijke autotentoonstelling zijn, het nieuws wordt gedomineerd door Duitsland. De regering aldaar heeft namelijk een opmerkelijke maatregel afgekondigd: Duitse autofabrikanten moeten hun klanten een korting aanbieden als die hun oude Euro4 of Euro5 diesel inruilen voor een nieuw exemplaar. Op die manier wil bondskanselier Angela Merkel voorkomen dat steden in haar land een dieselverbod invoeren. Zij wil de Duitse autofabrikanten er ook toe bewegen om op hun kosten hardware aanpassingen te doen bij hun smerige dieselmodellen. Maar Krüger veegt dat voorstel resoluut van tafel. “Wij gaan eigenaren van een ouder dieselmodel een inruilpremie aanbieden, maar geen extra katalysator installeren”.

Ook Opel denkt er overigens zo over. Mercedes-Benz is eveneens sceptisch over het voorstel van Merkel en op het in financieel zwaar weer verkerende Ford hoeft niet te worden gerekend. Daardoor blijft feitelijk alleen het Volkswagen concern over, maar die wil de kosten niet alleen dragen en eist deelname van alle fabrikanten. Buitenlandse automerken worden in het voorstel van Merkel nergens toe verplicht.

Krüger voelt er dus niks voor om de hardware aan te passen: “De ontwikkeling van de betreffende techniek duurt 2 à 3 jaar. Bovendien zitten wij in een andere situatie dan onze concurrenten. De Duitse overheid heeft ons, anders dan Audi, Mercedese-Benz, Porsche en Volkswagen nooit officieel verplicht dieselauto’s terug te roepen. Onze motoren zijn 30 procent efficiënter. Door het wagenpark te vernieuwen middels het bieden van inruilpremies kunnen wij veel sneller het emissieprobleem aanpakken”. Het gaat daarbij om 14 Duitse steden waar de uitstoot van stikstofoxide (NOx) erg hoog is. Krüger: “Dit is een specifiek Duits probleem. De Europese Commissie heeft de regering Merkel gevraagd om haar uitstootplannen aan te scherpen. Als Duitsland de doelstellingen niet haalt, dreigen er strengere maatregelen en kan er een ban op diesels komen”.

BMW was in 2013 een pionier met haar elektrische i3. Maar het merk te ver voor de muziek uit. Aanvankelijk viel de belangstelling voor elektrische auto’s tegen. Ook Nissan (Leaf) en Renault (Zoé) hebben daar een verkoopkater van over gehouden. Pas nu staat elektrische modellen volop in de belangstelling, maar de verkoopproblemen bij de i3 hebben tot een tijdelijke ontwikkelingstop van nieuwe elektrische modellen bij BMW geleid. Daardoor kan er nu niet optimaal op de aantrekkende vraag worden geanticipeerd en dreigt men in München haar voorsprong kwijt te raken nu Audi (e-Tron), Jaguar (I-Pace), Mercedes-Benz (EQ C) en Tesla (Model 3) hoogmoderne en aantrekkelijker elektrische modellen op de markt brengen.

Toch zegt Krüger daar geen slapeloze nachten van te hebben: “Wij zijn op het gebied van elektrische auto’s nog altijd het nummer 1 van Europa. Vorig jaar heeft BMW er 100.000 stuks van verkocht, niemand verkoopt er zoveel als wij (stekkerhybride modellen meegerekend, red.). Er is maar één bedrijf dat met ons kan concurreren qua volume en dat is Tesla. Volgend jaar komt de elektrische Mini uit. Tegen 2021 zullen wij 5 elektrische modellen hebben, waaronder een emissieloze versie van de X3, de i4 (op basis van de volgende generatie 4-serie Gran Coupé en de productieversie van de conceptstudie iNext. Wij zitten dus op schema”.

Krüger heeft met name hoge verwachtingen van de iNext, een cross-over: “Die zal volledig elektrisch zijn, is met internet verbonden én kan grotendeels autonoom rijden. Elektrificatie is één trend, maar autonoom rijden wordt nog veel belangrijker. Die techniek gaat de kaarten in de autobranche echt herschudden”. Maar omdat Tesla met haar Autopilot systeem al aardig wat praktijkervaring heeft, ziet Krüger in dit bedrijf wel een serieus te nemen concurrent. Daar komt bij dat de nieuwe Model 3 als belangrijke uitdager van de 3-serie gezien wordt. Tesla lijkt de productiehobbel met haar instapper definitief genomen te hebben, waardoor de levering goed op gang komen.

De Model 3 is nu de flink aan het opschudden, zo geeft Krüger toe: “Door het opvoeren van de productie wordt er druk gezet op het marktsegment waarin wij met de 3-serie opereren. Tegen deze achtergrond ben ik heel blij dat onze Amerikaanse verkopen in de lift zitten”. Dat is overigens niet te danken aan sedans als de 3-serie (de Touring versie wordt in de Verenigde Staten niet verkocht, red.), maar aan SUV modellen zoals de nieuwe X3. Tesla heeft inmiddels 53.000 exemplaren van de Model 3 gebouwd en kan daardoor haar verkopen snel opvoeren. Het merk groeit momenteel harder dan haar premium concurrenten.

Volgens Tesla staat de BMW 3-serie in de top5 van meest ingeruilde auto’s van Model 3 klanten. Daarmee is de Duitse middenklasser één van de auto’s die het meest te verliezen heeft als het bedrijf van Elon Musk definitief uit de gevarenzone weet te komen. Krüger geeft toe de druk van Tesla te voelen. Maar hij plaatst wel een kanttekening: “Als het Tesla in het derde kwartaal niet lukt om winst te maken met de verkoop van 50.000 exemplaren van de Model 3, wat het doel is, dan heeft Musk een groot probleem. Een autofabrikant moet niet alleen het juiste product hebben, maar ook efficiënt kunnen werken. Als je alleen volume realiseert, maar geen winst, dan maak jij jezelf kapot, ook al ben je een pionier”. Krüger kijkt ook met argusogen naar de concurrentie uit China. Die vreest hij meer dan Tesla: “China is een serieuze concurrent. Dit land heeft een veel betere kostenbasis dan Tesla in de Verenigde Staten.

Binnen Europa zorgt de invoering van de nieuwe Europese uitstoottest WLTP (die verplicht is sinds 1 september, red). voor de meeste hoofdpijn bij Krüger. “Volkswagen moest in afwachting van homologatie duizenden auto’s op een leegstaande luchthaven nabij Berlijn parkeren. Die zijn nu nog niet gehomologeerd, maar komen binnenkort op de markt. De druk op Volkswagen zal groot zijn om ze met kortingen kwijt te raken. Ook zit de autobranche in zijn maag met alle auto’s die voor 1 september nog snel zijn ingeschreven en nu verkocht moeten worden. De impact van WLTP is dus erger dan gedacht. Wij hadden gehoopt dat onze concurrenten hun huiswerk beter gedaan. Onze motoren voldoen al sinds begin dit jaar aan de nieuwe norm. Maar omdat onze concurrenten de situatie niet onder controle hadden, hebben zij de markt kapot gemaakt. Ik verwacht dat de nieuwe test nog 6 à 9 maanden een impact op de verkoopcijfers heeft.

BMW gaf daarom onlangs een winstwaarschuwing af. Als reden werd ook de internationale handelsconflicten genoemd. Krüger: “Er spelen veel dingen: de brexit, de mogelijke handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en de Europese Unie, het al bestaande conflict tussen de VS en China. Onze business is gebaseerd op vrije handel. Als dat niet mogelijk is, geeft dat problemen. Wij blijven investeren. In een nieuwe fabriek in Hongarije, een productiefaciliteit voor de nieuwe 3-serie in Noord Amerika en in onze Chinese activiteiten. Aan die strategie willen wij vasthouden, maar wij merken dat als gevolg van het handelsconflict tussen de Verenigde Staten en China, de auto’s die we in het Amerikaanse Spartanburg bouwen, alsmaar duurder worden bij export naar China. Daar betalen wij momenteel de rekening voor. Vandaar de winstwaarschuwing”.

Krüger zegt zich daarnaast voor te bereiden op een chaotische en/of harde brexit. “Het is een dubbeltje op zijn kant. Wij kunnen onze productie van Mini modellen verschuiven tussen Oxford en Nederland (waar VDL NedCar in Born auto’s voor de BMW Groep bouwt, red.). Met het oog op de onzekerheid hebben wij de zomerpauze van onze Mini fabriek in Oxford vervroegd van augustus naar april 2019. Als het tot chaotische toestanden komt, waarbij trucks met onderdelen niet meer onder het Kanaal door kunnen rijden, dan onderbreken we onze productie liever zelf op een geordende manier. Zo hebben wij 4 weken de tijd om ons aan te passen. Maar wij hebben een politieke oplossing nodig. Als die er niet komt, zijn er alleen maar verliezers aan beide kanten van het Kanaal”.

Comments are closed.