SUV op het hoogste niveau: test Rolls-Royce Cullinan

0

Luxueuze en snelle auto’s zijn er al genoeg. Het aantal praktische exemplaren is echter één hand te tellen. Toch is er vraag naar, zo blijkt uit marktonderzoek. En zelfs zo sterk dat Rolls-Royce die klantbehoefte niet langer kan negeren. Daarom werd het gamma uitgebreid met de Cullinan.

Het liefst had Rolls-Royce de klantbehoefte wel genegeerd. Een SUV is toch een tikkeltje ordinair carrosserietype en daar dan de ‘Spirit of Ecstasy’ op monteren werd beschouwd als heiligheidschennis. Maar uiteindelijk is de klant koning dus die bepaald. En die blijkt dus behoeft te hebben aan een SUV van ’s werelds meest prestigieuze automerk. Van de Cullinan is namelijk al de complete jaarproductie uitverkocht. Daarom is er in Crewe ook opluchting dan men het gedurfd heeft om een SUV op de markt te brengen. De betreffende klanten zouden anders zijn ‘verdwenen’ richting Bentley of Range Rover.

Hoewel de Nederlandse prijs van de Cullinan nog niet bekend is, maakt de kennismakingstest duidelijk dat de Cullinan kopers zich allesbehalve bekocht hoeven te voelen. De versnelling die de 6,75 liter grote, dubbel geblazen V12 biedt is indrukwekkend maar prachtig gebalanceerd. De motorkracht is enorm, maar nooit onbehouwen. Wel is de krachtbron een slokop, hetgeen zich uit in een gemiddelde CO2-uitstoot van 341 gram/km. Ter vergelijking: de 12 cilinder versie van de Bentayga zit op een emissiewaarde van 296 gram.

De Cullinan stuurt scherper en directer dan de Phantom, ondanks dat hij gebruik maakt van hetzelfde aluminium spaceframe. Dat maakt rijden in deze Rolls-Royce verrassend verslavend. De Cullinan heeft een lichtvoetig weggedrag en heeft zelfs met 22 inch wielen een hele kleine draaicirkel. Hij is bovendien erg stil dankzij het intensieve gebruik van isolatiemateriaal door Rolls-Royce. Toch is niet elk akoestisch genot gesmoord. De Cullinan produceert een plezierige brul als je hem op de staart trapt.

Het navigatiesysteem bereidt de Cullinan voor op bochten en stemt daar de wielophanging op af. Ook zijn er in de voorruit geïntegreerde camera’s die het wegdek kunnen lezen en de vering voorbereiden op eventuele kuilen en hobbels. Dit systeem functioneert tot een snelheid van 100 km/u. Er is een speciale ‘Everywhere’ terrein modus, waarin de Rolls-Royce zich qua onderstel instelt op exercities buiten de gebaande paden. De Cullinan kan door 540 mm diep water waden waarmee hij bijna even capabel is als de Land Rover Discovery.

Je zit zeer hoog waardoor je zelfs neerkijkt op de eerder genoemde ‘Spirit of Ecstasy’. Voor de achterpassagiers is er keuze uit een bank of 2 individuele fauteuils.

In het eerste geval is de bagageruimte 600 liter groot. Of 1.930 liter als je de achterbankleuning plat legt. De genoemde fauteuils zouden in een executive vliegtuig niet misstaan en zijn wat hoger geplaatst, hetgeen voor een nóg beter uitzicht zorgt.

Tussen de zetels bevindt zich een kabinet met koelbox en diverse glazen.

De algehele afwerking van de Cullinan laat zich omschrijven als een verdovende combinatie van hoogmoderne technologie met het meest exquise vakmanschap. Rolls-Royce heeft ongelooflijk veel oog voor detail gehad.

Zo is de leersoort van de contactsleutel identiek aan het type waarmee het dashboard is afgewerkt. Diverse bedieningsknoppen zijn van glas vervaardigd. De stilte aan boord kan worden vergroot met een scherm achter de achterstoelen die de cabine scheidt van de bagageruimte.

Er zijn een vijftal USB aansluitingen, diverse mogelijkheden om telefoons draadloos op te laden en wat je maar kan bedenken is verwarmbaar. Zelfs het afdekpaneel van de centrale armsteun annex middenconsole. Middels 4 camera’s kan je de Cullinan rondom in de gaten houden.

Ook is er een ‘panorama annex helicopter view’ en als jouw aandacht verslapt, is er ‘Driver Alertness Warning’. Je wordt ook gewaarschuwd voor voetgangers, dieren en vanzelfsprekend voor dreigende aanrijdingen met andere voertuigen. Verder beschikt de Rolls-Royce over een nachtzicht camera night vision, voorruit projectie, een Wi-Fi hotspot en de modernste navigatie en entertainment systemen.

 

100%
100%
Awesome

CONCLUSIE

Rolls-Royce had er aanvankelijk misschien niet erg veel zin in, maar het is de Britten gelukt om een SUV te ontwerpen die het merk waardig is. De Cullinan is in alle opzichten zeer indrukwekkend en combineert ultieme luxe en een topafwerking met praktisch gebruiksgemak. Dat hij ook nog eens beter rijdt dan de Phantom, maakt hem er alleen maar beter op.

  • 10
  • User Ratings (27 Votes)
    6.1

Comments are closed.