Audi komt in Nederlandse handen

0

De Nederlander Bram Schot die halverwege dit jaar aangesteld werd als interim CEO voor Audi zal vanaf 1 januari doorgroeien als officiële topman voor het merk met de 4 ringen.

Op 19 juni jl. werd Schot (57; tweede foto) aangesteld als tijdelijke baas van Audi. Dat was een gevolg van het feit dat de officiële CEO, Rupert Stadler, achter de tralies was gezet op verdenking van een leidende rol bij de sjoemeldiesel affaire. Hij werd gearresteerd uit vrees dat hij met bewijsmateriaal zou knoeien of getuigen zou beïnvloeden.

Schot nam toen de honneurs waar. De Raad van Bestuur van Audi heeft de situatie een tijdje aan gezien, maar toen niets er op wees dat Stadler snel vrij zou komen, is men op zoek gegaan naar een opvolger. In eerste instantie wilde men Markus Düsman, een bij BMW weggekochte topmanager benoemen, maar toen bleek dat die nog tot eind volgend jaar vast zat aan een concurrentiebeding, moest men op zoek naar een alternatief. Dat is dus (alsnog) Bram Schot. Hij is tweede keus, maar hij zal niet minder gemotiveerd zijn om vanaf 2019 het stuur over te nemen bij Audi.

Schot krijgt niet alleen de touwtjes in handen bij Audi, maar ook bij Italdesign, Giugiaro en motorfietsbouwer Ducati. Stadler, die overigens inmiddels weer op vrije voeten is (maar ontslagen), had indertijd ook de eindverantwoordelijkheid over Lamborghini, maar dat merk is door moederbedrijf Volkswagen in een nieuwe luxe divisie geplaatst, waar ook Bentley en Bugatti deel van uitmaken en waar Porsche de lakens uitdeelt. Schot zal naast zijn positie als CEO voorlopig ook eindverantwoordelijk blijven voor de Verkoop & Marketing activiteiten van Audi; een functie die hij al bekleedde. De Raad van Bestuur gaat wel op zoek naar een opvolger. Schot was in het verleden directeur van Mercedes-Benz Nederland. Hij werkt sinds 2011 voor de Volkswagen Groep.

De 55 jarige Stadler (op de derde foto rechts van de conceptstudie Aircon) stond 8,5 jaar aan het hoofd van het merk met de 4 ringen. Volgens de topman van moederbedrijf Volkswagen, Herbert Diess, heeft Schot de afgelopen maanden zijn interim-rol uitstekend opgepakt. Dat is reden om met de Nederlander op vaste basis verder te gaan. Diess: “Schot heeft in de afgelopen maanden al overtuigend werk afgeleverd. Hij zet vaart achter de veranderingen in cultuur van zijn team en gaat huidige uitdagingen effectief te lijf. Met een sterk mandaat is hij in staat om de verandering van Audi verder te versnellen en het merk naar nieuwe successen te leiden”. Peter Mosch, plaatsvervangend voorzitter van de Raad van Toezicht van Audi en voorzitter van de ondernemingsraad, zegt over de benoeming: “Gedurende zijn interim-periode heeft Schot al laten zien dat hij impulsen kan geven aan de nieuwe start waar wij om hebben gevraagd en die wij hebben ingezet. Schot dient deze weg te vervolgen en Audi terug naar de top te leiden. Dat is wat het personeel verwacht”.

Audi gaat de komende 5 jaar in totaal 40 miljard euro investeren in nieuwe projecten en in de ontwikkeling van nieuwe modellen. Daarvan is 14 miljard euro bestemd voor elektrische mobiliteit, digitalisering en autonoom rijden. Die investeringen gaan zowel naar fabrieken, machines en productieapparatuur als naar onderzoek en ontwikkeling. Tegelijkertijd wil Audi onder leiding van Schot verder in de kosten snijden, wat in dit lopende jaar al meer dan 1 miljard euro op moet brengen. De nieuwe topman zegt hierover: “Deze planningsronde heeft een duidelijke signatuur. We hebben het over een erg systematische benadering van elektrische mobiliteit en zullen in de toekomst veel meer gefocust zijn. We geven bij de besteding van onze middelen vastberaden prioriteit aan toekomst georiënteerde producten en diensten die hoogst aantrekkelijk en relevant voor de markt zijn”.

Gelukkig blijft Audi onder leiding niet steken in dit wollige taalgebruik. Het merk met de 4 ringen hoopt na de e-Tron (foto) tot 2025 rond de 20 elektrische modellen op de markt te brengen, waarvan de helft volledig emissievrij zal zijn. Daarnaast wordt veel aandacht besteed aan digitalisering van zowel de auto’s als de fabrieken. Op het gebied van de grotere elektrische modellen rijdt Audi vanaf 2021 mee op de bagagedrager van zustermerk Porsche. Die heeft voor de Taycan een platform ontwikkeld dat meer toekomstbestendig is dan de bodemplaat die onder de e-Tron te vinden is. De kleinere auto’s zullen worden gebaseerd op de zogeheten MEB bodemplaat van moederbedrijf Volkswagen.

Comments are closed.