Automarkt van China heeft griep, Europa wordt verkouden

0

De autoverkopen in China zijn in 2018 voor het eerst in minstens 20 jaar gedaald. Volgens de Chinese autobranche vereniging CPCA (China Passenger Car Association) daalde de afzet met 6 procent tot 22,7 miljoen voertuigen. Aan de periode van decennialange groei is abrupt een einde gekomen.

China is ’s werelds grootste afzetmarkt voor auto’s. De verkoop in het Aziatische land kwam echter onder druk te staan door de afzwakkende economie (waardoor men vreest voor baanverlies) en door consumenten die de hand meer op de knip houden, mede door onzekerheid vanwege de handelsvete met de Verenigde Staten en de dalende beurskoersen.

Dit zou kunnen impliceren dat de stemming bij de Chinese autoconsument om kan slaan indien er zich een oplossing voor het handelsconflict aandient. Maar het zal altijd een tijd duren voordat dit nieuws doorsijpelt naar de burgers van het land, en zich vervolgens vertaalt in een grotere koopbereidheid. Bovendien zorgt de toenemende populariteit van taxi applicaties à la Uber ervoor dat Chinezen minder vaak een auto kopen. Wel zat de verkoop van elektrische modellen in de lift.

2019 gaat een onzeker jaar worden voor wat betreft de Chinese autoverkopen. Branche organisatie PCA rekent op een lichte afzetstijging van 1,2 procent, maar Goldman Sachs voorspelt een verdere daling van liefst 7 procent. Bloomberg, dat uitgaat van een krimp van minimaal 5 procent, waarschuwt dan ook voor onzekere tijden voor de vele autobouwers die in de afgelopen jaren stevig hebben geïnvesteerd in fabrieken en/of uitbreiding van hun productiecapaciteit in China, wat eigenlijk de enige manier is om succesvol te zijn in het protectionistisch ingestelde land.

China is en blijft van onmetelijk belang voor autofabrikanten, ondanks dat december een horrormaand was met 19 procent lagere verkopen. Zo werd eerder deze week duidelijk dat Daimler voor zijn groei van de Mercedes-Benz en Smart verkopen afhankelijk is van China, omdat juist in Europa en de Verenigde Staten de afzet is teruggelopen. Met 22,7 miljoen verkochte auto’s blijft het Aziatische land veruit de grootste automarkt ter wereld, op ruime afstand gevolgd door de Verenigde Staten met 17,3 miljoen stuks.

De buitenlandse autofabrikanten Ford, General Motors en Volkswagen zagen hun afzet de laatste paar maanden allemaal dalen. Luxemerken als Jaguar, Land Rover, Maserati en Bentley zijn er zelfs serieus door in de problemen gekomen. Suzuki heeft zelfs besloten om zich helemaal terug te trekken van de Chinese markt. Fabrikanten die snel de levering van elektrische modellen kunnen opstarten, zullen dit jaar verder verlies kunnen voorkomen (of deels kunnen compenseren). Om deze reden wil Tesla zo snel mogelijk haar lokale fabriek operationeel hebben.

Zoals gebruikelijk in China heeft de overheid een grote vinger in de pap. Stimulering of juist strafmaatregelen hebben een grote invloed op de autoverkopen. Zo is in diverse megasteden de verkoop van nieuwe auto’s enigszins aan banden gelegd door de uitgifte van kenteken te limiteren en worden volledig elektrische modellen juist gesubsidieerd. Fabrikanten die niet genoeg ‘schone’ modellen in hun programma hebben, worden vanaf dit jaar gestraft met boetes en sancties. Alleen door een vast quotum aan auto’s te verkopen die ‘op alternatieve wijze’ worden aangedreven, kan dit voorkomen worden.

Europa

Ook in Europa verslechteren de verkoopcijfers snel. In het Verenigd Koninkrijk kelderde de afzet vorig jaar met 6,8 procent; de grootste terugval sinds de crisis van 2008. De Fransen kochten in december 15 procent minder personenwagens. De protesten van de gele hesjes doen het consumentenvertrouwen aldaar geen goed. Er zijn nog geen jaarcijfers beschikbaar voor heel Europa, maar de kans is groot dat er van de bescheiden groei van 0,6 procent over de eerste 11 maanden niet veel overblijft. November was met een daling van 8,1 procent al de derde maand op rij waarin de Europeanen minder personenwagens kochten.

De EU heeft dat voor een deel aan zichzelf te wijten. Heel wat fabrikanten waren niet klaar voor de invoering van de nieuwe WLTP emissienormen, waardoor veel modellen plotseling niet meer verkoopbaar waren. Eigenlijk betekent dit dat de auto-industrie haar huiswerk niet op tijd af had, maar feitelijk is bovengenoemde meetmethode veel te snel ingevoerd. Autointernationaal.nl heeft al eerder bericht dat fabrikanten hier niet tijdig op konden participeren. De Europese auto-industrie voelt bovendien de wereldwijde vertraging. Europa voert voor 90 miljard euro meer personenwagens uit dan ze er invoert. Met 13,3 miljoen werknemers is de sector goed voor 6,1 procent van de werkgelegenheid. Er zit veel slecht nieuws verrekend in de koersen van de autofabrikanten en hun toeleveranciers. Vorig jaar droeg de sector met een neergang van 28 procent op de beurs de rode lantaarn in Europa. Sinds 1 januari 2019 is hij echter de primus met een klim van 6,2 procent. Met name het aandeel BMW is in trek.

Comments are closed.