In detail: Lamborghini Huracán Evo

0

Lamborghini heeft zijn Huracán een facelift gegeven. Omdat de Italianen uit Sant’Agatha allergisch zijn voor deze term, hanteren zij zelf het toevoegsel ‘Evo’. De supersportwagen krijgt niet alleen een aangescherpt uiterlijk en meer vermogen, maar ook een aangepast onderstel. De neef van de Huracán, de Audi R8, was al eerder onder het mes gegaan.

De vernieuwde Lamborghini heet dus voluit Huracán Evo. Aan zijn sexy lijnenspel van de inmiddels ruim 4 jaar oude sportwagen is op het eerste gezicht weinig veranderd. Toch is hij herkenbaar aan een hertekende voorbumper, nieuwe koplampunits en aan de gewijzigde splitter (voor meer neerwaartse druk) met forsere luchtinlaten.

Aan de achterzijde springt vooral de geïntegreerde sportuitlaat in het oog, die hoger gemonteerd is. Daarmee werd meer ruimte gecreëerd voor de beduidend agressievere diffusor. Ook heeft de Huracán Evo een smalle, geïntegreerde spoilersectie boven het derde remlicht gekregen. In profiel vallen de nieuwe luchtinlaten en het verse design (Aesir genaamd) voor de 20 inch velgen op. Diverse modificaties gebruikte de Italiaanse stierenfokker eerder voor de Performante uitvoering. Minder belangrijk, maar toch het vermelden waard: de oranje kleur op de foto’s draagt de naam Arancio Xanto en is helemaal nieuw.

Binnenin vervangt een 8,4 inch groot touch screen in de middenconsole de meeste knoppen voor het bedienen van het infomediasysteem, de zetelinstellingen en de klimaatregeling. Navigatie, stembediening en Apple CarPlay zijn bij deze installatie inbegrepen. Voorheen was de Huracán gevrijwaard van schermpraal centraal op het dashboard en regelde je alles via de digitale instrumentencluster pal voor je neus.

Maar goed, ook de passagier wil natuurlijk een Spotify lijst op kunnen zetten, waardoor eigenzinnig design plaats moest maken voor digitalisering. Ook alle rij data kunnen bekeken worden. Circuittijgers kunnen op de optielijst ook een telematica systeem aanvinken, eventueel met harde schijf om alle rij data op te kunnen slaan.

De atmosferische 5,2 liter V10 motor heeft meer vermogen gekregen: het aantal paarden stijgt tot 640 pk bij 8.000 toeren; een winst van 30 stuks en genoeg om zijn 620 pk sterke stalgenoot Audi met de R8 Performance nét voor te blijven. De vermogen upgrade betekent dat de Huracán Evo net zo krachtig is als de oude Performante versie. Het koppel bedraagt voortaan 600 Nm bij 6.500 toeren (Audi: 580 Nm).

De Huracán Evo moet in 2,9 seconden naar 100 km/u kunnen sprinten. Na 9 tellen staat 200 km/u op het digitale display. Hij raast dan vervolgens door tot 325 km/u. Opvallend: deze cijfers komen praktisch overeen met die van de Performante versies, al weet die dankzij zijn 40 kilo lagere gewicht de 200 km/u 0,1 tel eerder te bereiken. Lamborghini belooft een nog scherpere gaspedaalrespons en ook de 7-traps LDF transmissie met dubbele koppeling is verbeterd.

Ook het bochtenwerk moet sneller dan ooit kunnen dankzij actieve achterwielsturing (de achterwielen draaien dus lichtjes mee; dit moet de Lamborghini een stukje wendbaarder maken op lage snelheden), aangepaste adaptieve dempers, dynamische stuurinrichting (die voortaan directer en communicatiever werkt door de Electronic Power Steering (EPS) verder aan te scherpen), een nieuwe centrale computer die alle rij gegevens registreert (en vervolgens de rij assistentiesystemen daar op instelt) en een vernieuwde ophanging.

Bovengenoemd vermogen en koppel is dankzij een Torque Vectoring systeem efficiënter op het asfalt te krijgen. Het vierwielaandrijving systeem is met Lamborghini Dinamica Veicolo Integrata (LDVI; het brein van de auto dat alles regelt op basis van input van de bestuurder) in staat om voortaan alle kracht naar slechts één wiel te sturen, waardoor de 1.422 kilo zware Huracán Evo de gekste capriolen uit moet kunnen halen.

De Huracán Evo staat vanaf komende lente bij de Lamborghini dealer. Het is daarentegen niet duidelijk waar hij zijn publieksdebuut krijgt. De NAIAS in Detroit ligt het meest voor de hand, maar mogelijk zal het publiek moeten wachten tot de autosalon van Genève in maart. Prijzen volgen later.Uiteraard is de Huracán Evo tot in detail verder aan te kleden. Wie echt iets unieks wenst, doet een beroep op Ad Personam: de personalisatieafdeling van Lamborghini.

Comments are closed.