Ruwe bolster, blanke pit: Volkswagen T-Rug

0

12 maanden levertijd voor de Suzuki Jimny, recordverkopen voor de Jeep Wrangler en razend enthousiaste reacties op de moderne interpretatie van de Mercedes G klasse: dat geeft te denken. Ook bij Volkswagen, en dan in het bijzonder bij strategiechef Michael Jost. Hij wil ook een robuust ogende terreinwagen. Die kan in 2022 klaar zijn. Volkswagen heeft al een naam in gedachten: T-Rug. Dat past goed bij T-Cross en T-Roc.

Succesvolle auto’s moet je niet kopiëren, maar verslaan. Daarom krijgt de T-Rug geen verbrandingsmotor à la de Jimny, Wrangler en G klasse (en de nieuwe Defender), maar een elektrische aandrijflijn. De robuuste terreinwagen van Volkswagen zal worden gebouwd op het MEB (Modulare Elektro Baukasten) platform dat eind dit jaar onder de ID Neo debuteert. Daarmee is de T-Rug in 2022 direct klaar voor de toekomst, want wie wil er dan nog een Jimny die 154 gram CO2 uitstoot (even veel als de meer dan dubbel zo krachtige Audi Q5 2.0 TFSI)?

In Wolfsburg is de kogel evenwel nog niet door de kerk. Jost moet eerst zijn collega’s in het directieteam van Volkswagen nog zien te overtuigen. Daartoe heeft hij een serie schetsen van de T-Rug gemaakt op basis waarvan de hier getoonde computertekening is gemaakt. Als pers en publiek enthousiast reageren, dan zal dat Jost helpen om het licht op groen te krijgen voor de robuuste elektrische terreinwagen.

Critici vragen zich af of een terreinwagen die nogal wat optische overeenkomsten heeft met de nieuwe Land Rover Defender wel past bij een merk als Volkswagen. Het antwoord is: ja. De T-Rug wordt namelijk globaal half zo duur. Oftewel relatief heel betaalbaar voor het grote publiek. Alleen al in Europa denkt Jost minimaal 50.000 exemplaren van de robuuste elektrische terreinwagen te kunnen verkopen. En het afzetpotentieel in China en Noord Amerika is mogelijk nog veel groter.

Volkswagen kan de prijs van de T-Rug relatief laag houden omdat het denkt met het MEB platform enorme schaalvoordelen af te kunnen dwingen. Het onderstel zal voor alle B t/m D segment modellen van het concern worden gebruikt, dus ook door de dochters Audi, Seat en Skoda. De moduleerbaarheid zou nog groter zijn dan het MQB platform dat voor de huidige, door een verbrandingsmotor aangedreven modellen (met uitzondering van de Volkswagen e-Golf) wordt gebruikt.

Net als de nieuwe Land Rover Defender zijn er van de T-Rug een tweetal wielbasisvarianten gepland. De korte versie wordt circa 4,50 meter lang en doet het zonder achterportieren (al kan dit bij de definitieve productie uitvoering nog veranderd worden in een constructie à la de BMW i3). De 5-deurs T-Rug wordt ongeveer 4,85 meter lang en vult daarmee het gat tussen de Tiguan Allspace en de Touareg. Deze versie biedt plaats aan 7 personen en zal ruim 50 mille gaan kosten.

Beide wielbasisvarianten worden relatief ruim omdat de elektromotoren (op elke as een exemplaar) weinig plaats innemen en omdat het accupakket zich in de wagenbodem bevindt. Die krijgt een capaciteit voor een actieradius van 600 kilometer. Het interieur wordt relatief eenvoudig, zodat je de cabine met een hogedrukreiniger kan schoonspuiten. Het aantal losse knoppen op het dashboard is minimaal omdat de bediening van veel functies via het centrale (waterbestendige) touch screen plaatsvindt. En als dat te veel moeite is, zijn spraakinstructies ook mogelijk.

Het is te hopen dat Jost zijn collega’s kan overtuigen. Met de T-Rug betreedt Volkswagen nieuw terrein, maar het avontuur kan wel degelijk succesvol uitpakken. Want alles wijst er op dat de autoconsument na de elegant gelijnde cross-over annex SUV nu een milieuvriendelijk, robuust werkpaard wil. En ruwe bolster met een blanke pit: een emissieloze elektromotor.

Reageren is niet mogelijk.