Honda moet bezuinigen en sluit Europese fabriek

0

Honda heeft eerdere berichtgeving uit de Nieuwstelex van Autointernationaal.nl bevestigd dat zij in 2021 haar fabriek in het Britse Swindon gaat sluiten. Daardoor verliezen 7.000 mensen hun baan: 3.500 bij Honda zelf en een even groot aantal bij toeleveranciers.

In de fabriek, die tussen Londen en Bristol ligt, loopt momenteel alleen nog maar de 5-deurs Civic van de band. De huidige generatie gaat in 2021 met pensioen. De opvolger gaat Honda in Japan bouwen, net zoals dat met segmentgenoten Mazda 3 en Subaru Impreza gebeurt. De Europese verkoopaantallen die met dit trio compacte middenklassers wordt gerealiseerd, is te gering om een aparte fabriek in onze marktregio te kunnen verantwoorden; daar komt het op neer.

Het besluit van Honda is een harde klap voor de Britse auto-industrie en komt slechts een paar dagen na de aankondiging van Nissan dat zij haar X-Trail niet langer in het Verenigd Koninkrijk zal bouwen. De reden is (min of meer) dezelfde: autofabrikanten moeten bezuinigen; deels vanwege de afkoelende wereldeconomie en deels omdat er meer geld in de ontwikkeling van elektrische auto’s gestoken moet worden dan aanvankelijk werd verwacht. Het geld dat hiervoor nodig is, willen Honda en Nissan genereren met efficiencymaatregelen, oftewel door de productie van de Civic en X-Trail te concentreren zodat er schaalvoordelen gerealiseerd kunnen worden.

Honda laat weten dat zij ook stopt met de productie van de 4-deurs Civic in Turkije. Dat gebeurt eveneens in 2021. Van dit model produceerde Honda in haar Turkse fabriek vorig jaar 38.000 exemplaren. Dat is te weinig om deze vestiging open te kunnen houden. “Honda wil zijn productieactiviteiten in de wereld herorganiseren om zich te kunnen concentreren op regio’s waar hogere productievolumes worden verwacht”, aldus een woordvoerder. En daar hoort Europa dus blijkbaar niet meer bij.

Honda is marktaandeeltechnisch al jaren aan het sukkelen in Europa. Het is anders dan Nissan en Toyota (landgenoten die hun fabriek wel open houden) een marginale speler. Licht aan het eind van de tunnel is er niet. Niemand weet of de volgende generatie Civic beter in Europa aanslaat dan het huidige, bijzonder lelijke model. Ook voor de Jazz, HR-V en CR-V is slechts een bijrol weggelegd. De Urban EV, een elektrische hatchback voor het B segment, lijkt wel de harten te kunnen veroveren maar daarvan is het afzetpotentieel vooralsnog niet groot genoeg om een hele fabriek van te kunnen laten draaien.

Japan heeft vorig jaar met de Europese Unie een verdrag gesloten over vrije handel. Dat maakt het voor Honda goedkoper om auto’s vanuit eigen land aan te voeren voor verkoop alhier. Honda verkocht vorig jaar in Europa niet meer dan 135.584 personenwagens, oftewel 3,4 procent minder dan in 2017 terwijl de automarkt als geheel nagenoeg stabiel bleef, zo blijkt uit cijfers van autokoepel ACEA.

De aankondiging is zoals gezegd een harde klap voor de Britse autosector. Handelsminister Greg Clark spreekt van een verwoestende beslissing voor Swindon. Eerder al kondigde Jaguar Land Rover aan 4.500 banen te zullen schrappen en deelde Ford mee mogelijk helemaal uit Groot-Brittannië te zullen verdwijnen, waarmee 7.000 banen verloren gaan. De beslissing van Nissan om de volgende generatie X-Trail toch maar niet in het Noord Engelse Sunderland te gaan bouwen, zal natuurlijk ook werkgelegenheidseffecten hebben.

Bij al deze beslissingen speelt de aanhoudende onzekerheid over de Brexit een belangrijke rol. Maar de politici in het Britse lagerhuis zijn daar doof voor. Zij zijn niet in staat om over hun eigen grenzen heen te springen en à la het poldermodel een compromis te vinden. Honda zei onlangs nog dat zij de fabriek in Swindon in april 6 dagen sluit vanwege de Brexit. De automaker wil onder meer mogelijke problemen met de douane tackelen als de Britten uit de Europese Unie zijn gestapt. Ook zou Honda om die reden productie naar voren willen halen en voorraden willen aanleggen.

Reageren is niet mogelijk.