Nieuwstelex

0

+++ ALFA ROMEO presenteert op de autosalon van Genève speciaal stilstaan bij haar F1 plannen. Mogelijk gebeurt dat in de vorm van een conceptstudie voor een spirituele opvolger van de 6C. In productievorm zou die dan over 2 jaar de sportwagen fans van het merk moeten gaan bedienen en dus het stokje overnemen van de 4C en 8C. De sportwagen zal worden gebaseerd op het Giorgio platform. +++

+++ ALPINE kan ondanks recente productieverhoging de vraag naar de A110 amper aan. De levertijd bedraagt momenteel 9 maanden. In Dieppe rollen nu dagelijks 20 exemplaren de fabriek uit. Voor de A110 heeft Alpine inmiddels 3.500 orders ontvangen. Daarvan zijn er meer dan 2.000 stuks afgeleverd, waarvan 20 exemplaren in Nederland. Er staan bij ons nog 55 orders open. De Nederlandse kopers kiezen hoofdzakelijk voor een blauw exemplaar. Tot nu toe kozen 55 klanten voor deze kleur. De A110 werd 13 keer in het wit besteld en 6 maal in het grijs. 1 klant koos voor een zwarte Alpine. Zodra vraag en aanbod meer met elkaar in evenwicht zijn, zal het gamma worden uitgebreid met een 300 pk sterke variant. De huidige uitvoeringen (Pure en Legende) zijn goed voor 252 pk. +++

+++ AUDI roept ruim 21.000 auto’s terug vanwege een mogelijke brandstoflekkage. Deze kan veroorzaakt worden door een defecte afdichting in de injectorrails. Door lekkende brandstof kan er vervolgens brand ontstaan. Om hoeveel auto’s het gaat in Nederland wordt momenteel uitgezocht door importeur Pon. Het gaat in totaal om 8 modellen, waaronder de A6, de A7 en de A8, die tussen 2013 en 2018 van de band liepen. +++

+++ Logistics Force, een HR dienstverlener in de Transport en Logistiek sector, heeft de resultaten bekend gemaakt van een jaarlijks onderzoek naar de ERGERNISSEN onder 1.114 beroepschauffeurs. Laat uitvoegen en daarbij vlak voor de vrachtauto langs schieten, blijkt met stip op nummer één te staan. Op de tweede plaats eindigde agressie in de vorm van bewust remmen voor de truck. De rest van de top5 ergernissen bestaat uit ‘afgeleide medeweggebruikers door telefoongebruik in het verkeer’, ‘automobilisten die geen richting aangeven op een rotonde’ en ‘voertuigen die langzamer rijden dan 80 km/u’. Veel ergernissen hebben logischerwijs te maken met het feit dat een enorme vrachtwagen nu eenmaal wat minder wendbaar is dan een compacte personenauto. Alle situaties waarbij chauffeurs plotseling moeten remmen of uitwijken dienen logischerwijs te worden vermeden. +++

+++ De EUROPESE UNIE heeft laten weten dat zij onmiddellijk met tegenmaatregelen terug zal slaan indien de Verenigde Staten een importheffing van maximaal 25 % op auto’s uit onze marktregio invoert. Met name Duitse autofabrikanten zijn daar beducht voor, maar de Amerikaanse maatregel zal vooral de binnenlandse autosector zelf treffen, zo waarschuwen analisten. In het slechtste geval kunnen er 366.000 banen in gevaar komen. Omdat auto’s gemiddeld $2.750 duurder zullen worden, zal de vraag op jaarbasis met 1,3 miljoen exemplaren dalen. Veel autoconsumenten die het niet breed hebben zullen namelijk gedwongen worden om naar de occasionmarkt uit te wijken. Dat kan leiden tot fabriekssluitingen in de Verenigde Staten, maar ook tot een groot aantal faillissementen onder Amerikaanse dealers. +++

+++ PEUGEOT zal op de autosalon van Genève de nieuwe 208 presenteren. Dit model wordt ook leverbaar in een volledig elektrische uitvoering. Daarmee wordt voor Peugeot de periode van de ‘energetische transitie’ van verbrandingsmotoren naar elektrificatie ingeluid want tot nu toe werden er in eigen beheer geen emissieloze modellen op grote schaal geproduceerd. Peugeot zal tevens stekkerhybride uitvoeringen van de 3008 en 508 op de markt brengen. Die gaan later dit jaar in productie en zullen een meerprijs van circa 7.000 euro kennen. De elektrische 208 deelt zijn techniek met de DS 3 Crossback E-Tense. Het betreft een 136 pk sterke elektromotor met een 50 kWh grote batterij. De actieradius moet boven de 300 km liggen. Afgezien van een dichte grille, speciale velgen en blauwe carrosseriedetails oogt de elektrische 208 net zoals de uitvoeringen met traditionele aandrijving. PSA denkt dat de stekkerhybride versies van de 3008 en 508 op termijn (in 2025) een derde van de verkopen voor hun rekening kunnen gaan nemen. +++

+++ Justitie in Duitsland verdenkt PORSCHE nu officieel van gesjoemel met dieselmotoren. Openbare aanklagers in Stuttgart zijn een onderzoek naar deze Volkswagen dochter begonnen. Autoriteiten deden april vorig jaar al een inval bij het merk. Die actie was gericht op 3 medewerkers van Porsche, onder wie een directielid. Zij worden verdacht van bedrog en misleiding. Porsche is al eens eerder onderzocht wegens het dieselschandaal. In het najaar van 2016 riep het merk oliegestookte uitvoeringen van de Macan terug. Een jaar later werd de Cayenne met 3,0 liter dieselmotor verboden door de Duitse verkeersminister. +++

+++ BMW en Daimler gaan een strategische SAMENWERKING aan rondom mobiliteitsdiensten en hebben daarbij Uber en Lyft in het vizier. De autofabrikanten hebben momenteel nog hun eigen autodeel diensten: DriveNow (BMW) en Car2Go (Daimler). Samen hebben zij een vloot van 20.000 auto’s, verspreid over 31 steden wereldwijd. Naast bundeling van de autodeel diensten willen BMW en Daimler samen het laden voor elektrische auto’s verbeteren en ook werken zij gezamenlijk aan parkeer & communicatie-infrastructuur binnen stedelijke omgevingen. Het idee is om één centrale applicatie te lanceren waarin gebruikers de beschikking hebben over diverse mobiliteitsdiensten. Het uiteindelijke doel is een slimme, snelle en naadloze reis van A naar B. +++

+++ Het aantal meldingen over mensen die langs de snelweg lopen is in 5 jaar tijd meer dan verdubbeld. Vorig jaar kwamen 3.200 meldingen bij Rijkswaterstaat binnen; 5 jaar eerder waren dat er 1.400. De toename betekent niet dat het aantal ‘ SNELWEGWANDELAARS ‘ ook echt verdubbeld is. “Wij registreren het aantal meldingen nu beter en ook weten mensen ons tegenwoordig beter te vinden voor het doen van een melding. Daarnaast is het steeds drukker op de weg”, zegt een woordvoerder van Rijkswaterstaat. Volgens weginspecteurs gaat het bij mensen die langs de snelweg lopen vooral om automobilisten die zonder brandstof zijn komen te staan en op zoek gaan naar een tankstation. Maar ook worden verwarde mensen van snelwegen gehaald, zegt de woordvoerder van Rijkswaterstaat. “En we zien geregeld dat wandelaars en fietsers hun navigatie per ongeluk op autogebruik hebben ingesteld, waardoor ze op de snelweg terechtkomen”. Rijkswaterstaat benadrukt dat langs de snelweg lopen of fietsen “echt levensgevaarlijk” is. Bovendien is het strafbaar. +++

+++ SUBARU heeft zich ten doel gesteld dat haar auto’s in 2030 niet meer betrokken zijn bij dodelijke ongelukken met voetgangers en fietsers. Het veiligheidssysteem EyeSight zal daartoe worden opgewaardeerd. Eerder kwamen Volvo en Mercedes-Benz al met een soortgelijke doelstelling, maar dan ongeacht het vervoermiddel type. +++

+++ De RDW heeft een nieuw wapen tegen TELLERFRAUDE . Dat zal vooral gebruikt worden bij de controle van importauto’s. Bij Nederlandse occasions is het lastig om tellerfraude te plegen omdat de uitgelezen tellerstand bij elk bezoek aan de garage richting de RDW wordt gestuurd. Bij geïmporteerde auto’s kan er makkelijker gefraudeerd worden. Het nieuwe wapen is dat elk keurstation wordt uitgerust met diagnoseapparatuur dat gesjoemel met de kilometerstand opspoort binnen de auto door alle boordcomputers van een auto uit te lezen. Alle informatie moet overeenkomen. Als dat niet het geval is, kan er sprake zijn van tellerfraude. De RDW kan nog niet melden wat het gaat doen als er onjuiste kilometerstanden geconstateerd worden. +++

+++ TESLA maakt veel werk van haar Autopilot systeem, bedoeld om auto’s zelfstandig te laten rijden. Momenteel is de werking van de techniek nog niet boven elke twijfel verheven, maar volgens topman Elon Musk zal men er eind 2020 wel volledig op kunnen vertrouwen. Er van uitgaande dat de wetgeving dan aangepast zal zijn aan deze nieuwe technologie, is het mogelijk om achter het stuur veilig in slaap te vallen (en om uitgerust op de plaats van de bestemming aan te komen). +++

+++ TOYOTA gaat anders dan Honda haar Britse fabriek (in Burnaston nabij Derby) niet sluiten. Dat klinkt stoer, maar is eigenlijk heel logisch omdat aldaar vorige maand net de productie gestart is van de nieuwe Corolla voor de Europese markt. Dit model garandeert de werkgelegenheid van de 2.600 werknemers voor de komende 4 tot 5 jaar, aldus een woordvoerder van Toyota. De fabrikant heeft eerder wel gewaarschuwd dat een harde Brexit de tijdige levering van onderdelen in gevaar kan brengen, maar heeft daar verder tot nu toe geen consequenties aan verbonden. Het is nu te hopen dat de Corolla goed aan zal slaan in Europa. Toyota komt in 2022 erg ruim in Europese productiecapaciteit te zitten omdat zij dan volledig eigenaar wordt van de fabriek in Tsjechië waar PSA momenteel ook nog de sleutels van heeft en waar de Aygo en de Citroën C1 / Peugeot 108 van de band rollen. +++

+++ Europa stimuleert groene TRUCKS . Nieuwe vrachtwagens en bussen moeten over ruim 5 jaar 15 % minder koolstofdioxide uitstoten in vergelijking met 2019. Voor 2030 gaat het om een reductie van 30 %. Dat zijn onderhandelaars van de Europese Commissie, het Parlement en de lidstaten overeengekomen. Producenten die de doelstellingen niet halen, kunnen  gestraft worden. Fabrikanten moeten gestimuleerd worden om trucks met geen of een heel lage uitstoot op de markt te brengen. Als zij erin slagen om in 2025 minstens 2 % waterstof dan wel elektrische vrachtwagens te verkopen, kunnen zij minder stringente CO2-doelstellingen krijgen. “Voor het eerst komen er op Europees niveau bindende doelstellingen voor de reductie van koolstofdioxide voor trucks, inclusief duidelijke stimulansen voor trucks met lage of zero emissie”, aldus Europarlementslid Bas Eickhout (GroenLinks), die namens het Europees Parlement de onderhandelingen voerde. Dat wilde aanvankelijk verder gaan en streefde naar reducties met respectievelijk 20 en 35%. Maar de lidstaten wilden zover niet gaan. “Het is schandalig dat sommige regeringen de belangen van hun industrie boven die van de burgers blijven plaatsen. Vooral Duitsland en enkele landen uit Centraal Europa blokkeerden meer ambitieuze doelstellingen”, zegt Eickhout. Het principeakkoord moet nog goedgekeurd worden. De beperkingen zijn nodig om de klimaatdoelstellingen van het akkoord van Parijs te halen. +++

+++ Het hoogtepunt van de VERBRANDINGSMOTOR ligt achter ons. Volgens sommige experts heeft de verkoop van thermische exemplaren hun hoogtepunt in 2018 bereikt. Zij zullen vanaf nu in toenemende mate worden vervangen door elektromotoren. Met name in de laatste 6 maanden van 2018 werd het duidelijk dat benzine en diesel als aandrijfvorm over hun hoogtepunt heen zijn. Dat komt niet in de laatste plaats door de ontwikkelingen in China, ’s werelds grootste automarkt, waar de verkoop van thermische voertuigen gedaald is van 18,7 miljoen exemplaren in 2017 tot minder dan 18 miljoen eenheden vorig jaar. De neergaande lijn zal zich in een tempo van 5 à 15 % ook op verschillende andere markten overal ter wereld gaan voor doen. Eerst is de dieselmotor aan de beurt. De verkopen van auto’s die met een dergelijke krachtbron zijn uitgerust, dalen in de meeste landen momenteel gestaag. Tegelijkertijd winnen (deels)elektrische modellen langzaam maar zeker terrein. +++

+++ VOLKSWAGEN heeft een kleine overwinning geboekt in de sjoemeldiesel affaire. Het Oberlandesgericht in Braunschweig heeft een eis van een eigenaar van een TDI model om de koopprijs van zijn auto terug te betalen in hoger beroep verworpen. De betreffende auto beschikte weliswaar over een typegoedkeuring, maar daar kan de consument blijkbaar niet blind op varen aangezien die vooral iets zegt over de verkeersveiligheid en milieunormen. De rechter stelt dat de koper er geen garantie in mag zien dat er nooit een technisch euvel zal optreden. “Volkswagen heeft in de auto weliswaar illegale uitschakelsoftware aangebracht, maar dat vormt echter geen inbreuk op de Europese typegoedkeuring voor voertuigen”. De betreffende TDI eigenaar gaat nu in hoger beroep. Een uitspraak van het hoogste hof is bindend voor alle soortgelijke rechtszaken die er in Duitsland tegen de Volkswagen Groep lopen. +++

+++ VOLVO gaat de productieband in haar fabriek in Gent 12 seconden trager laten lopen om de productie af te stemmen op de lakafdeling. Tegelijk worden ook een aantal tijdelijke contracten niet verlengd. De maatregelen komen er omdat de productie van de V40 op zijn einde loopt. Vanaf juni worden enkel nog de V60 en XC40 in Gent gebouwd. Een deel van de fabriek zal dan worden klaargestoomd voor een ander model (vermoedelijk een coupéachtige variant van de XC40). Van deze SUV moet de productie in 2020 verdubbeld zijn. Maar zo ver is het nog niet. Voordat de productie van de XC40 opgevoerd kan worden, moet de las & spuit afdeling en de eindassemblage op elkaar afgestemd worden. Dezer dagen wordt er veel overgewerkt op de las & spuit afdeling om het werk af te krijgen, terwijl in de eindassemblage geregeld werkloosheid diensten moeten worden ingepland. Om die discrepantie te verhelpen, zal de productieband van de eindassemblage 12 seconden trager gaan draaien; een gangbare praktijk in de auto-industrie. Tegelijk zullen in het najaar een aantal interim contracten worden stopgezet om het evenwicht tussen de verschillende shops in de fabriek te bewaren. Hoeveel er dat precies zijn, wordt niet meegedeeld. Mensen met een vast contract hoeven niet te vrezen voor hun baan. Volgend jaar, als er 2 keer zoveel exemplaren van de XC40 van de band moeten rollen, zullen extra werkkrachten vereist zijn in de las & spuit afdeling. +++

+++ Fietsers zijn onzekerder bij een ZELF RIJDENDE AUTO dan bij een traditionele personenwagen. Maar dit kan veranderen als autonome voertuigen duidelijker communiceren en als fietsers beter voorgelicht worden. Dat valt te lezen in een SWOV rapport. Een zelfrijdende auto dient de fietser duidelijk te laten weten dat deze is opgemerkt en dat er, als de fietser daar recht op heeft, voorrang zal worden gegeven. Educatie speelt ook een rol. Nu zijn veel fietsers geneigd om af te remmen na het zien van een zelfrijdende auto. Hem of haar moet geleerd worden er in een aantal situaties veilig doorgefietst kan worden. +++

Reageren is niet mogelijk.