BMW: groter deel Mini productie naar Nederland

0

De kans bestaat dat autobouwer VDL Nedcar straks een paar honderdduizend exemplaren van de Mini per jaar extra mag gaan bouwen. Want als het tot een harde brexit komt, dan overweegt moederbedrijf BMW om de auto’s die nu nog in de fabriek in het Engelse Oxford van de band rollen te vervangen door extra output in Born. Mogelijk wordt de aan & afvoer van auto’s en onderdelen bij de Britse productiefaciliteit dan te ingewikkeld en te duur. Een hogere productie zou voor VDL Nedcar een enorme uitdaging vormen. Er werken nu al 6.000 mensen in de fabriek in Born.

Peter Schwarzenbauer, directielid van het BMW concern, laat weten dat de productie van de Mini in Oxford in gevaar komt als er sprake zou zijn van een Brexit zonder afspraken met de Europese Unie. Hij wijst in een interview met name op de dreigende importheffingen op auto’s van 10 procent, die fnuikend zouden zijn voor BMW. “Dat zou een enorme last betekenen voor het merk Mini en een groot gevaar. Op de vraag of de productie in dat geval verplaatst gaat worden naar het buitenland, antwoordt de topman dat in elk geval te overwegen. “Wij kunnen ons geen 10 procent hogere kosten veroorloven”, aldus Schwarzenbauer, die benadrukt dat er nog geen definitief besluit is genomen.

Waar BMW de auto’s van dochtermerk Mini na een harde Brexit wil gaan bouwen, zegt Schwarzenbauer (foto) niet. Het is echter aannemelijk dat in elk geval een deel van de productie wordt verplaatst naar VDL Nedcar in Born. Daar worden op dit moment al de Mini Cabrio en de Countryman gebouwd, evenals de BMW X1. Afgelopen oktober heeft de hoogste baas van het BMW concern, Harald Krüger, laten weten dat zijn concern bij een uittreden van Groot-Brittannië uit de EU een deel van de productie wil overhevelen naar Born. De nieuwe uitspraken van Schwarzenbauer maken dat scenario nu nog aannemelijker: “In een worstcase scenario van een no-deal Brexit kunnen wij de productie van de Mini verplaatsen naar Nederland”. In Oxford worden nu onder meer de Clubman en de Hatch (zowel de 3- als 5-deurs) gebouwd. Daar werken momenteel 4.500 mensen.

Woordvoerder Miel Timmers van VDL Nedcar laat het volgende weten: “Het is één van de scenario’s die al een tijdje de revue passeren. We willen daarop niet reageren, zolang wij niet exact weten wat op ons af gaat komen”. VDL Nedcar topman Paul van Vuuren zei in oktober rekening te houden met een aantal mogelijkheden. Die passen “binnen de flexibiliteit” die de Limburgse autobouwer met BMW heeft afgesproken, aldus Van Vuuren. VDL Nedcar ging er destijds evenwel van uit dat de productie in Born na de Brexit niet fors zou toenemen. Sterker nog: op de planning voor 2019 staan juist minder auto’s dan vorig jaar. Dat komt omdat de vraag naar met name de X1 zal afnemen nu deze SUV op leeftijd is gekomen.

VDL Nedcar heeft overigens onlangs een start gemaakt met de uitbreiding van haar toekomstige productiecapaciteit in Born. Provincie en VDL hebben een principeakkoord bereikt over de verkoop van gronden ten noorden en zuiden van de fabriek. Het terrein kan zo worden uitgebreid van 93 naar 153 hectare. Afgelopen jaar rolden er ruim 200.000 auto’s van de band bij VDL Nedcar voor het BMW concern, oftewel 30.000 stuks meer dan in 2017. De uitbreiding van de productiecapaciteit moet over 4 jaar afgerond zijn. Om die in te vullen, zoekt VDL Nedcar nadrukkelijk naar een tweede opdrachtgever om de afhankelijkheid van het BMW concern te verminderen, zo laat topman Willem van der Leegte weten. VDL Nedcar is met een omzet van 3,7 miljard euro in 2018 het grootste onderdeel van het familieconglomeraat.

Om een ongestoorde productie voor Mini in Born na de Brexit zo veel mogelijk te kunnen garanderen, hamstert VDL Nedcar in het megamagazijn (de ‘groene doos’) in het naburige Holtum-Noord aan de A2 nu al een voorraad essentiële benodigdheden uit het Verenigd Koninkrijk. Het gaat specifiek om motoren voor de Countryman, maar ook om zogeheten subframes, klokken voor in het dashboard, remklauwen en bijvoorbeeld sierstrips. VDL Nedcar heeft 25.000 vierkante meter opslagruimte gehuurd; circa een zesde van de kolossale hal.

BMW verplaatst mogelijk een deel van zijn productie van de 3 en 4 cilinder motoren van het Verenigd Koninkrijk naar Oostenrijk in het geval dat Groot-Brittannië de Europese Unie zonder een deal verlaat. “Onze fabriek in Oostenrijk heeft enige ruimte om extra productie op te vangen. Om dat te kunnen realiseren, moeten we nog enige aanpassingen doorvoeren. Daar zijn we naar aan het kijken”, aldus Schwarzenbauer. BMW heeft echter nog geen enkel besluit in die richting genomen, vooral omdat nog altijd niet duidelijk is wat voor soort Brexit er eind deze maand zal komen.

Comments are closed.