Volkswagen schrapt tot 7.000 banen

0

Het Duitse automerk Volkswagen wil de komende 5 jaar 5.000 à 7.000 banen schrappen. De bedoeling is om op die manier in de periode tot 2023 voor 5,9 miljard euro aan kosten te besparen.

Het schrappen van de banen moet gebeuren door werknemers op vervroegd pensioen te sturen en geen personeel te vervangen. Zij zijn overbodig geworden voor een toenemende automatisering van het productieproces. Door het mes in de kosten te zetten, wil Volkswagen voorkomen dat deze moeten worden doorgerekend in de prijzen.

Volkswagen zegt op de centen te moeten letten met het oog op de hoge investeringen in elektrische personenwagens en techniek voor autonoom rijden. Gisteren kondigde het bedrijf aan de komende jaren bijna 70 nieuwe elektrische modellen op de markt te gaan brengen. Naast het reduceren van het aantal arbeidsplaatsen schrapt Volkswagen ook uitvoeringen en motorvarianten van haar bestaande auto’s om kosten te besparen.

Het gaat om additionele banen die verdwijnen, bovenop een bestaande herstructurering die loopt tot 2020. Daarbij worden 30.000 banen afgebouwd, waarvan 23.000 in Duitsland. Volkswagen heeft hierover al in 2016 een akkoord bereikt met de vakbonden. Daar komen nu dus tot 7.000 banen bij. In totaal moeten de besparingen oplopen tot 5,9 miljard euro per jaar. Investeringen in digitalisering en automatisering moeten onder andere de administratieve rompslomp bij het bedrijf terugdringen.

De maatregelen zijn nodig om de winstgevendheid van het concern op peil te houden, aldus een woordvoerder van het autoconcern. Tot 2023 wordt er 19 miljard euro geïnvesteerd in onder meer het verduurzamen van het gamma om zo aan de CO2-eisen te voldoen. Dat is 8 miljard euro meer dan oorspronkelijk was gepland. Volkswagen denkt dit jaar de winst op peil te kunnen houden, ondanks de onzekere economische omstandigheden. De verwachte omzetgroei bedraagt 5 procent.

Volkswagen meldt dat het op schema ligt als het gaat om het realiseren van haar ambities op het gebied van elektrisch vervoer. Later dit jaar wordt de eerste model die is gebaseerd op het speciaal daarvoor ontwikkelde MEB platform, de ID.3, gepresenteerd. In de komende 10 jaar moeten er 10 miljoen volledig elektrische Volkswagens gebouwd worden. De fabrikant stelt het MEB platform ook ter beschikking aan andere fabrikanten. Daarvoor heeft onder meer Ford belangstelling.

Er werden toen ook 9.000 nieuwe banen aangekondigd, in toekomstgerichte activiteiten zoals softwareontwikkeling. Volkswagen maakt hiervoor 4,6 miljard euro vrij. Gedwongen ontslagen werden toen tot 2025 uitgesloten, maar nu geeft het bedrijf geen baangaranties meer. Eind vorig jaar telde de totale Volkswagen Groep circa 656.000 werknemers, waarvan ongeveer 291.000 in Duitsland.

Traton

Volkswagen brengt zijn vrachtwagendivisie Traton voorlopig niet naar de beurs. Het autoconcern wijst als reden naar de marktomstandigheden. Zodra die weer gunstiger worden, is het nog steeds de bedoeling dat Traton een beursnotering krijgt. Volkswagen was al geruime tijd bezig met plannen voor de beursgang. Daarbij zou het Duitse merk een deel van de aandelen in de vrachtwagentak verkopen. Volgens eerdere berichten zou de automaker tot een kwart van de aandelen willen aanbieden. Dat zou Volkswagen rond de 6 miljard euro op hebben moeten leveren. Traton omvat de Europese vrachtwagenmerken MAN en Scania en de Braziliaanse truckactiviteiten.

Golf

De nieuwe Golf, de 8ste editie van Volkswagens succesnummer, laat iets langer op zich wachten dan we in eerste instantie hadden gedacht. Jürgen Stackmann, bestuurslid namens de verkoopafdeling, laat weten dat de onthulling “enkele weken na die van de ID.3 plaatsvindt”. Die elektrische hatchback debuteert tijdens de IAA van Frankfurt in september. Dit doet vermoeden dat de nieuwe Golf in oktober gepresenteerd wordt. Aanvankelijk was ingezet op een productiestart in juli, maar de 1.5 TSI motor ondervindt WLTP certificatieproblemen.

Het betekent dat Volkswagen dit jaar nog maar 10.000 exemplaren van de nieuwe Golf kan bouwen, in plaats van de aanvankelijk geplande 60.000 stuks. Dat scheelt veel inkomsten. Het oude model Golf zal hierdoor langer doorgebouwd moeten worden, maar die valt vermoedelijk alleen nog met korting te slijten. Volkswagen zal circa 1,8 miljard euro in de productie van de nieuwe Golf steken.

Overige modellen

Andere modellen die nog dit jaar op de markt zullen komen, zijn onder andere de Volkswagen T-Cross en de Skoda Scala. Porsche pakt uit met de nieuwe 911, de elektrische Taycan en de Cayenne Coupé. De Bentley Flying Spur arriveert pas volgend jaar in de showrooms. Audi zal de Q3 gezelschap geven van een uitvoering met een schuiner aflopende daklijn. Die gaat niet Q4 heten, maar Q3 Sportback. De typeaanduiding Q4 is voorbehouden aan de productieversie van de Q4 E-tron conceptstudie die op de autosalon van Genève werd getoond. De Q3 Sportback moet het straks opnemen tegen de BMW X2.

Volkswagen geeft aan dat het een nieuwe compacte cross-over met 5 zitplaatsen in het vat heeft zitten. Mogelijk betreft het een speciaal voor de Amerikaanse markt bestemd model. Daarnaast komt Volkswagen met elektrische versies van de Bora en Lavida; sedans die in China worden verkocht. Skoda zal dit jaar ook starten met de verkoop van de nieuwe Kamiq en Octavia. De Volkswagen ID.3 debuteert zoals gezegd in september. Op 8 mei gaan de orderboeken voor de Launch Edition van deze elektrische hatchback open.

Comments are closed.