Ford Puma maakt comeback als SUV

0

Dat kon je verwachten: nadat Mitsubishi haar Eclipse sportwagen liet reïncarneren als cross-over annex SUV (met de extra toevoeging Cross) doet Ford nu hetzelfde trucje met de Puma.

In de jaren negentig van de vorige eeuw wat dat een bovengemiddeld aangenaam rijdend, sierlijk gelijnd compact coupémodel op basis van de toenmalige Fiesta, maar nu gaat de naam gebruikt worden voor een brugmodel tussen de EcoSport en Kuga, bedoeld voor “mensen die een groots leven leven in een kleine ruimte”, aldus Ford.

De onthulling van de nieuwe Puma volgt binnenkort. Voorlopig moeten wij het doen met deze plaagfoto. Daarop is te zien dat het cross-over annex SUV model designelementen van zowel de oude Puma als de nieuwe Kuga krijgt. Ford laat trots weten dat één op de vijf auto’s die het merk nu verkoopt in Europa een SUV betreft. De verkoop van de hoge hokken is in 2018 met 18 procent gestegen.

Nog dit jaar krijgen wij de nieuwe Puma te zien en met een beetje geluk staat de compacte cross-over annex SUV voor het eind van het jaar bij de Nederlandse dealers. Ook dit keer zal het platform van de Fiesta als basis worden gebruikt. Door zijn positionering boven de EcoSport is de nieuwe Kuga eerder een concurrent voor de Volkswagen T-Roc dan voor diens T-Cross.

Ford kondigt aan dat het model met een inhoud van 456 liter de grootste bagageruimte in zijn (B SUV) segment krijgt. Daarin zit zelfs een waterafvoer zodat je een nat surfpak of wetsuit achterin kunt gooien. Vanzelfsprekend kan de achterbankleuning worden neergeklapt voor extra flexibiliteit. Andere informatie die de Amerikanen alvast bekend maken is dat de Puma leverbaar wordt met een 155 pk sterke 1.0 EcoBoost benzinemotor met 48 volt milde hybride ondersteuning. Deze krachtbron komt ook beschikbaar voor de Fiesta en Focus. De nieuwe Puma zal gebouwd worden in het Roemeense Craiova, op dezelfde productielijn als de Ecosport.

Comments are closed.