In detail: de vernieuwde en verbeterde Hyundai Ioniq

0

Hyundai heeft de Ioniq Electric voorzien van een groter accupakket. Dit betekent dus meer actieradius. Ook de andere uitvoeringen van de Ioniq familie zijn vernieuwd. De Hyundai is sinds 2016 op de markt en tot nu toe zijn er al meer dan 60.000 exemplaren van verkocht.

Ten opzichte van de concurrentie kwam de Ioniq Electric met zijn 28 kWh lithium/ion polymeer accupakket eigenlijk wat capaciteit te kort. Hyundai maakt dat helemaal goed met de vernieuwde versie. Die heeft niet alleen een opgefrist uiterlijk, maar ook een groter accupakket en daardoor een royalere actieradius.


Uiterlijk is de vernieuwde Ioniq Electric herkenbaar aan een gewijzigde (dichte) grille en bumpers met zilverkleurige delen en nieuwe luchtinlaten. Ook zijn de LED dagverlichting en de koplampen aangepast. De Ioniq is voortaan te bestellen met 15, 16 of 17 inch lichtmetalen wielen en in 4 nieuwe exterieurkleuren: Fluidic Metal, Electric Shadow, Liquid Sand en Typhoon Silver.

In het interieur zegt Hyundai de afwerking naar een hoger niveau getild te hebben. Verder heeft het infomediasysteem een upgrade gekregen. Een 10,25 inch touch screen dat voorzien is van Hyundai’s Live Services is voortaan standaard. Daarmee kan de bestuurder informatie opvragen over het weer, verkeer, flitspalen, snelheidscontroles, parkeerlocaties en de dichtstbijzijnde oplaadstations. Naast Apple Carplay en Android Auto is er voortaan een nieuwe Bluetooth functie en eCall aanwezig. Dat belt automatisch de hulpdiensten als de airbags of de alarmknop geactiveerd zijn.

De belangrijkste aanpassing is echter dat de 28 kWh lithium/ion polymeer batterij met pensioen is gestuurd. Hyundai monteert voortaan een 38,3 kWh exemplaar met 36 procent meer opslagcapaciteit. Op basis van de WLTP meetnorm moet de vernieuwde Ioniq Electric 294 kilometer kunnen rijden op een enkele acculading. Dat was bij het oude model 280 kilometer volgens de veel optimistischere NEDC cyclus. De topsnelheid van de 1.420 kilo zware Ioniq bedraagt 163 km/u. De elektromotor levert voortaan 136 pk in plaats van 120 pk. Aan koppel is er ongewijzigd 295 Nm beschikbaar. Het opladen kan op diverse manieren: via de 7,2 kW ‘onboard’ lader (voorheen was dat een 6,6 kW exemplaar) voor Type 2 AC aansluitingen of via een 100 kW snel laadstation. In dat geval is de batterij in 54 minuten tot 80 procent op te laden. Met 38,3 kWh is het accupakket overigens marginaal kleiner dan dat van de Kona Electric (39,2 kWh). De reden hiervoor is onbekend.

Andere uitvoeringen

De reguliere hybride en stekkerhybride versies van de Ioniq hebben ook een facelift ondergaan. Die krijgen ook gewijzigde bumpers met herziene lampen. De 8,9 kWh batterij van de stekkerhybride Ioniq zorgen voor een puur elektrisch bereik van 52 kilometer (gemeten volgens WLTP norm). De bagageruimte is onveranderd minimaal 350 liter en maximaal 1.410 liter groot.

De update van de Koreaanse middenklasser omvat nog een aantal andere zaken. Zo is het Blue Link systeem van Hyundai voortaan beschikbaar voor de Ioniq. Hiermee is de auto verbonden met een mobiele applicatie waardoor men vanuit huis de auto bijvoorbeeld al kan voorverwarmen. Via de Blue Link applicatie kan men ook informatie over het accupakket opvragen.

Daarnaast heeft Hyundai aan de keuze aan lichtmetalen velgen gesleuteld en presenteert de autofabrikant een stel nieuwe banden. De Ioniq (stekker)hybride is voortaan standaard voorzien van een uitgebreidere actieve veiligheidsuitrusting. Die bestaat uit Front Collision Warning inclusief Avoidance Assist (met voetganger en fietser detectie) en Driver Attention Warning dat in de gaten houdt of de bestuurder niet in slaap valt. Lane Keep Assist en High Beam Assist behoren ook tot de standaarduitrusting.

Onderhuids verandert er weinig, daar ligt nog steeds een plug-in hybride aandrijflijn die bestaat uit een 1,6-liter benzinemotor en een 8,9 kWh lithium-ion accupakket. Die leveren gezamenlijk 104 kW (141 pk) en 265 Nm koppel. De Ioniq Plug-In Hybrid en Hybrid kunnen volgens de WLTP-cyclus 50 kilometer volledig elektrisch rijden. Hyundai voegt Eco-DAS toe (Eco-Driving Assist System) dat met behulp van het navigatiesysteem de bestuurder helpt om zo efficiënt mogelijk te rijden.

Introductie

De Europese marktintroductie van de hybride en stekkerhybride uitvoering van de Ioniq vindt in juli plaats. De volledig elektrische variant volgt in september, maar houd rekening met een levertijd die tot in 2020 kan duren. Voor de uitgaande editie van de Ioniq Electric met 28 kWh batterij vraagt Hyundai minimaal 33.995 euro. Mogelijk wordt de 38,3 kWh versie iets duurder. De auto komt sowieso in aanmerking voor een tot 4 procent verlaagde bijtelling.

Reageren is niet mogelijk.