Mercedes-AMG CLA 45 nu ook als Shooting Brake

0

Het nuttige met het aangename combineren: dat is wat Mercedes-AMG doet met de CLA 45 4Matic+ Shooting Brake. Met een vermogen van minimaal 387 pk en een kofferbak inhoud van 505 liter biedt het nieuwe model in theorie het beste van 2 werelden.

Mercedes breidt in gestaag tempo het aantal AMG varianten van haar compacte modellen uit. De ’35’ lijn is inmiddels compleet (op de introductie van de dergelijke uitvoering van de GLB na) en begin deze maand presenteerden de Duitsers de eerste hardcore ’45’ uitvoeringen van de A klasse Hatchback en de CLA 4-deurs Coupé. Nu volgt de praktische Shooting Brake variant van dit laatste model.

Het recept is inmiddels bekend: onder de kap zit een met de hand geassembleerde 2,0 liter turbomotor. Die is in de standaardversie goed voor 387 pk / 480 Nm en levert in de ’45 S’ liefst 421 pk / 500 Nm. Daarmee is het de krachtigste 4 cilinder ooit. De CLA Shooting Brake kan daarmee in 4,0 seconden naar 100 km/u. Hij heeft een begrensde topsnelheid van 270 km/u. De 387 pk versie heeft 0,1 tel meer nodig voor de sprintklus. Schakelen gaat in beide gevallen met de AMG Speedshift 8 transmissie met dubbele koppeling.

Om dit motorische geweld te kunnen beteugelen, beschikken de hardcore AMG versies ook over verbeterde remmen, een aangescherpt onderstel en een versterkte carrosserie. De Mercedes-AMG CLA 45 (S) Shooting Brake is standaard voorzien van variabele 4Matic+ vierwielaandrijving. Voor maximale tractie in alle omstandigheden worden vermogen en koppel niet alleen verdeeld tussen de voor en achter wielen, maar ook tussen het rechter en linker achterwiel onderling. Net als de ’45 S’ versies van de A klasse en van de reguliere CLA, levert Mercedes-AMG de Shooting Brake tegenhanger standaard met Drift modus. In deze stand wordt al het vermogen naar de achterwielen gestuurd en het dat maakt het mogelijk om te driften. Bij de 387 pk versie van de CLA 45 Shooting Brake is dit systeem optioneel.

De carrosserie van de ’45 AMG’ versies van de Shooting Brake is zoals gezegd verstevigd, onder andere door een aluminium plaat onder de motor te schroeven. Extra versterkingsplaten en diagonaal geplaatste stangen aan zowel voor als achter zijde moeten de stijfheid verder vergroten. Het uitlaatsysteem is voorzien van kleppen waarmee de mate van geluid is in te stellen. De remmen zijn bij de S variant voorzien van rode klauwen; bij de 387 pk uitvoering zijn die in grijs uitgevoerd. Achterop zien we 2 ronde dubbele uitlaat eindstukken, al zijn de exemplaren van de ‘S’ met een diameter van 9 centimeter groter dan die van de reguliere AMG 45 (8,2 centimeter).

Uiteraard ontbreekt een bijbehorende sportieve aankleding met veel spoiler werk niet. Qua uitstraling onderscheidt de ‘AMG 45’ zich daarmee duidelijk van de reguliere versies. Hij oogt mede dankzij de heftigere grille (een exemplaar met 12 verticale lamellen), de uitgeklopte wielkasten en de motorkap met zogeheten Powerdomes een stuk agressiever.

Net als het interieur overigens, dat zich kenmerkt door kuipstoelen, een sportstuur en veel Alcantara met rode accenten. Kortom, precies zoals we gewend zijn van de sportieve divisie van Mercedes.

De ‘AMG 45’ versies van de CLA Shooting Brake komen tegelijkertijd met die van de CLA 4-deurs Coupé naar Nederland. Dat zal later dit jaar het geval zijn. De prijzen zijn nog niet bekend. Om alvast een indruk te geven: de minder sportieve ‘AMG 35’ van de CLA Shooting Brake met 306 pk die sinds kort te koop is, kost afgerond 75.000 euro.

Reageren is niet mogelijk.