Negeren rood dashboardlampje is strafbaar; Bovag wil een opfriscursus

0

Een automobilist die de waarschuwing voor te lage bandenspanning negeerde, heeft een werkstraf gekregen.

Een 38-jarige man uit Moordrecht, die vanwege een zachte band op de linkerrijstrook van de snelweg A20 stil ging staan en daardoor een ernstig auto-ongeluk veroorzaakte, is door een rechter in Den Haag veroordeeld tot een werkstraf van 40 uur en een voorwaardelijke rij ontzegging van 6 maanden. Volgens de rechtbank is hij schuldig aan het veroorzaken van een gevaarlijke situatie op de weg.

Voor het ongeluk, op 26 augustus 2017 bij Nieuwerkerk aan den IJssel, was het gele / oranje controlelampje van de bandenspanning op het dashboard van de automobilist gaan branden. Ook klonk er een luid waarschuwingssignaal. De rechtbank zegt dat automobilisten die desondanks doorrijden zich moeten realiseren dat ze voor de strafrechter kunnen komen. De rechter voegde er wel aan toe dat de veroordeelde man deze situatie nooit heeft gewild.

Nadat het lampje was gaan branden en het systeem was gaan piepen, reed de man uit Moordrecht nog 21 kilometer door. Dat blijkt uit onderzoek van de politie, die de boordcomputer heeft uitgelezen. Pas toen het stuur begon te trillen, minderde de bestuurder vaart en kwam hij tot stilstand op de linkerrijstrook. Omdat hij de waarschuwingssignalen negeerde en omdat hij met “aanzienlijke snelheid” aan de linkerkant van de rijbaan bleef rijden, is hij schuldig, zegt de rechter. Er is volgens hem geen sprake van een misdrijf, maar wel van een overtreding.

De veroordeelde ging zijn auto uit om andere automobilisten te waarschuwen, maar een 47-jarige bestuurder van een aankomende auto zag dat niet en reed met volle vaart (120 km/u) tegen de auto van de man. De bestuurder vloog met zijn auto enkele malen over de kop en liep ernstig letsel op, waaronder breuken aan zijn rugwervels. Tijdens een zitting zei hij dat hij nog iedere dag geconfronteerd wordt met de gevolgen van het ongeluk. Zo kan hij dingen die hij voor het ongeluk deed, zoals fietsen, zwemmen of het optillen van zijn dochter niet meer doen.

De verdediging vroeg de rechtbank om er in de strafmaat rekening mee te houden dat het letsel van het slachtoffer deels zijn eigen schuld is, omdat hij geen autogordel droeg. De rechtbank legde uiteindelijk een lagere straf op dan het Openbaar Ministerie had geëist: een werkstraf van 120 uur en een voorwaardelijke rij ontzegging met een proeftijd van 2 jaar.

 

Bijles?

Omdat veel automobilisten niet weten wat de gele / oranje of rode lampjes in hun dashboard betekenen, wil de Bovag bijles voor automobilisten. Iedereen die jaren geleden hun rijbewijs hebben gehaald, moeten op deze manier hun kennis van verkeersregels en autotechniek bijspijkeren.

De Bovag wil dat automobilisten een opfriscursus krijgen in het herkennen van waarschuwingslampjes. “De Nederlander overschat zichzelf qua rij kwalieiten en kennis van dit soort zaken. Nu haal je jouw rijbewijs als je 17 bent, maar er is niemand die na tientallen jaren nog eens kijkt of je kennis up-to-date is. Nodig bij de rijles ook eens de ouders van een kandidaat uit”, zegt Tom Huyskens van de Bovag.

Wie nu examen doet bij het CBR kan op zijn toets vragen verwachten over de waarschuwingslampjes. De betekenis ervan staat ook wel in de instructieboekjes, maar veel automobilisten slaan die er niet op na. “Mensen denken: ik red het nog wel even. Als die auto er niet vanzelf mee ophoudt, dan rijd ik nog een stukje door”, zegt Huyskens.

Bij autogarage Carrec Techno Center ziet monteur Joep Schuurman dagelijks bestuurders die de waarschuwingen aan zich voorbij laten gaan. “Ze horen een bijgeluid en vragen via de telefoon wanneer ze langs kunnen komen. Ik hoor dan door de telefoon al dat de versnellingsbak uit elkaar gaat spatten”. Op tijd ingrijpen bespaart automobilisten veel kosten, weet Schuurman: “Wij zijn heel vaak bezig om de vervolgschade op te lossen omdat het probleem lang genegeerd is. Een oorspronkelijke reparatie kost dan ineens 5.000 euro meer vanwege alle extra schade”.

Maar wat betekenen de verschillende kleuren van de waarschuwingslampjes? Volgens de ANWB is er een duidelijke vuistregel: “Een oranje lampje betekent dat je naar de garage moet en bij een rood lampje moet je direct stoppen”, zegt woordvoerder Markus van Tol.

Reageren is niet mogelijk.