Vernieuwde Mercedes-AMG GLC 43 klimt naar 390 pk

0

De onlangs vernieuwde GLC en GLC Coupé van Mercedes zijn er nu ook als 43 AMG. Die krijgen voortaan een 390 pk sterke 6 cilinder motor onder de kap.

Eerder dit jaar zorgde Mercedes voor een zowel esthetische als technologische update van de GLC en de GLC Coupé. Nu volgen de opgewaardeerde 43 AMG varianten. Die zijn herkenbaar aan een opgefriste carrosserie waarbij nieuwe, aërodynamisch geoptimaliseerde bumpers gecombineerd worden met herwerkte kleinere lichtblokken, nieuwe designs voor de velgen (Van 19 tot 21 inch) en een duidelijkere AMG signatuur.

Deze laatste eigenschap komt vooral tot uiting in de verticale lamellen in de grille en in 2 dubbele uitlaatpijpen (ronde in de plaats van trapeziumvormige einddempers).

Ook binnenin de Mercedes-AMG GLC 43 waait een frisse wind. Het interieur krijgt de kuipzetels van de hardcore ’63’ versie, bekleed een combinatie van leder en microvezel. Het sportstuur heeft een nieuw design gekregen met andere schakellepels en gewijzigde knoppen. De MBUX multimediamodule doet ook zijn intrede bij de Mercedes-AMG GLC 43 en luistert dus zodra je “Hey Mercedes” zegt. Het informatiesysteem biedt bovendien een heleboel specifieke AMG menu’s.

Tussen de voorwielen van de Mercedes-AMG GLC 43 ligt een dubbel geblazen, vernieuwde 3,0 liter. Het is nog steeds de oude V6, maar met 390 pk in plaats van 367 pk werd hij wel krachtiger. Het maximum koppel van 520 Nm bleef hetzelfde. Net zoals voor de facelift wordt het schakelwerk verzorgd door de AMG Speedshift automaat met 9 versnellingen. 4Matic vierwielaandrijving is vanzelfsprekend standaard. Het extra vermogen heeft geen invloed op de sprint naar 100 km/u. Ook de vernieuwde Mercedes-AMG GLC 43 heeft daar 4,9 seconden voor nodig, terwijl de topsnelheid elektronisch beperkt blijft tot 250 km/u. Voor menigeen zal dat meer dan snel genoeg zijn. Zo niet, dan moet je doorsparen voor de ’63’. Als gevolg van de motorische upgrade springt de GLC 43 met een gemiddeld verbruik van 10,2 à 10,5 l/100 km wel iets (0,1 liter per 100 km) zuiniger met zijn benzine om.


Verder kookt Affalterbach met de bekende ingrediënten, variërend van de AMG Ride Control sportophanging tot Air Body Control luchtvering en adaptieve ADS Plus dempers. Verder beschikt de ’43’ over een aangepaste stuurbekrachtiging en dito remmenset, met geperforeerde schijven vóór. Prijzen voor de Nederlandse markt volgen later.

Reageren is niet mogelijk.