In detail: de Lamborghini Sián

0

Lamborghini heeft haar krachtigste productiemodel ooit onthuld: de Sián. De supersportauto uit Sant’Agata Bolognese heeft de Aventador als basis, maar voegt er een extreem design en hybride techniek aan toe.

In de wandelgangen viel al te vernemen dat Lamborghini op de IAA van Frankfurt een heel bijzondere bolide zou presenteren. Het is geen productieversie van de Terzio Millennio geworden, maar de nieuwe Sián: de eerste hybride sportwagen van Lamborghini. Al zal de 34 pk sterke elektromotor in de versnellingsbak niet zo veel brandstof besparen, want een 785 pk sterke 6,5 liter V12 maakt ook nog steeds onderdeel uit van de aandrijflijn. Dat vermogen is overigens 15 pk meer dan de voorheen heftigste Lamborghini, de Aventador SVJ, biedt.

De hybride techniek is vooral bedoeld als hulpje bij lage snelheden en tijdens schakel momenten. En het is meteen een voorzichtige teen in het water voor de elektrificatie van het Lamborghini gamma, aangezien de Sián in een oplage van slechts 63 stuks gebouwd zal worden, voor 3,6 miljoen dollar per stuk. Voor Nederland betekent dit een tarief van ruim 4,45 miljoen euro.

Alle exemplaren, het zal eens niet, zijn al vergeven. De omvang van de oplage verwijst naar het jaar waarin Lamborghini opgericht werd: 1963. Alle exemplaren wordt in samenspraak met de koper en het Ad Personam programma van de fabrikant aangekleed. De versie die we hier zien, is speciaal voor de IAA in een mix van Verde Gea (groen) en Oro Electrum (elektrisch goud) uitgevoerd.

Het gecombineerde systeemvermogen van de Sián bedraagt 819 pk, hetgeen 49 pk méér is dan de Aventador SVJ biedt. Daarmee is het de krachtigste Lamborghini ooit. Voor een merkkarakteristieke typeaanduiding zou je dit vermogen trouwens kunnen afronden op 820. De 1.620 kilo zware hypersportwagen weet in 2,8 seconden naar 100 km/u te sprinten, maar de echte winst zit in de tussenacceleratie: van 70 km/u naar 120 km/u versnellen gaat 1,2 seconde sneller dan in de Aventador SVJ. De topsnelheid bedraagt 350 km/u. Op elektrische kracht is de Sián overigens slechts 130 km/u snel.

Zijn elektrische energie slaat hij op in supercondensatoren; een primeur voor een productiewagen. Daardoor is er 3 keer meer capaciteit beschikbaar dan bij een lithium/ion batterij van dezelfde grootte. Ook scheelt het de factor 3 gewicht (34 kilo in plaats van 102 kilo) en kan de Sián 10 keer zoveel stroom opslaan. Volgens Lamborghini laadt het systeem zich op als de auto remt. Elon Musk, de topman van Tesla, zet voor de toekomst overigens ook in op supercondensatoren.

De supercondensatoren zijn tussen de motor en de cockpit geplaatst en dragen daarmee bij aan de perfecte gewichtsverdeling. Zij hebben nog meer voordelen. Omdat hij even snel kan opladen als ontladen, is hij na een goede rempartij energietechnisch weer helemaal boven Jan. Lamborghini claimt dat de Sián dankzij de elektromotor tussen de 10 en 20 procent sneller optrekt dan Aventador SVJ. Ook is zijn verhouding tussen vermogen en gewicht beter. De boost is overigens alleen beschikbaar tot een snelheid van 130 km/u. Bij het behalen van die snelheid ontkoppelt de in de versnellingsbak gemonteerde elektromotor zichzelf namelijk. De 12 cilinder jankt door tot 8.500 toeren.


De Sián (zijn naam zou in het rond Bologna gesproken dialect iets als ‘bliksem’ of ‘fits’ betekenen; je spreekt het uit als “Shh-ahnn”) heeft nóg een bijzondere eigenschap: zijn opvallend vormgegeven koets is volgens Lamborghini een hint naar wat wij qua design de komende jaren van het Italiaanse merk kunnen verwachten. We zien in elk geval duidelijk invloeden van de Terzo Millennio uit 2016 (net als deze conceptstudie heeft de Sián dagverlichting met elementen in Y vorm), maar ook van een klassieker die menig jongensdromen heeft gevoed: de Countach. Kijk maar naar de strakke belijning van de hypersportwagen en vooral naar de 6-hoekige achterlichten.

Voor het eerst monteert Lamborghini een rechtopstaand scherm in het dashboard, in het verlengde van de middenconsole. Dat vinden mensen leuk: kijk maar eens op Tesla fora. Het stuur is weer verrassend leeg gelaten, voor minder afleiding.

“De snelste Lamborghini moet een visueel en symfonisch feest zijn. Evenzo opmerkelijk voor degene die hem voorbij zien komen als voor degene die erin mag rijden. Hij mag dan geïnspireerd zijn op de door Marcello Gandini ontworpen Countach, maar de Sián is een futuristisch icoon, geen terugblik. De beperkte oplage van 63 exemplaren maakt deze Lamborghini extra uniek”, aldus designchef Mitja Borkert. Voor diegenen die achter het net hebben gevist: de opvolger van de Aventador, krijgt soortgelijke hybride techniek met dus een verpakking in dezelfde designstijl.

 

Reageren is niet mogelijk.