In detail: de nieuwe Nissan Juke

0

Eindelijk heeft Nissan de nieuwe Juke klaar. Eigenlijk had de tweede generatie al veel eerder in stelling gebracht moeten worden, want het Japanse merk heeft de afgelopen maanden grote verkoopverliezen geleden. Dat kan niet los worden gezien van het feit dat de originele, bijna 10 jaar oude, Juke weinig meer klaarspeelde in het segment voor zogeheten ‘urban cross-overs’. Nissan heeft haast om de verkoopschade te herstellen want direct bij de presentatie van de nieuwe editie zijn de prijzen bekendgemaakt van de introductie uitvoeringen.

In 2009 werd de wereld opgeschrikt door de Juke: een cross-over met een wel heel erg gedurfd en eigenwijs design. Maar de styling viel in de smaak bij de autoconsument want Nissan heeft inmiddels ruim 1,5 miljoen exemplaren van de modelreeks verkocht, waarvan bijna 1 miljoen stuks in Europa. De Juke kan daarmee worden beschouwd als de succesvolle grondlegger die het ‘urban cross-over’ segment op de kaart zette. Helaas wachtte Nissan te lang met het lanceren van de opvolger, waardoor de Japanner zijn voortrekkersrol kwijtraakte.

Maar nu is de hoogpotige Juke dus klaar voor een tweede ronde. De compacte cross-over heeft een geheel nieuw onderstel gekregen, namelijk het CMF-B platform dat ook onder de Renault modellen Clio en Captur is te vinden, maar houdt het voor de rest als vanouds lekker apart. Toch is er ook slecht nieuws want de nieuwe Juke verliest de achterlichtunits in boemerangvorm die aan de exemplaren van de sportwagen 370Z deden denken. Deze hebben plaats gemaakt voor horizontale verlichtingblokken die doen denken aan die van de Micra. Maar voor de rest gaat de Nissan er op zowat alle gebieden op vooruit, zowel technisch als esthetisch.

Anno 2019 is het lijnenspel dus niet langer zo excentriek als 10 jaar geleden, maar toch is de tweede generatie duidelijk herkenbaar als ‘Juke’. Dat komt ook doordat hij over min of meer dezelfde proporties als zijn voorganger beschikt, maar dan in combinatie met een wat strakker lijnenspel. Nog altijd aanwezig zijn de coupélijnen en het ‘zwevende’ dak. De ver naar achteren doorgetrokken bovenste set kijkers van de originele Juke hebben plaatsgemaakt voor platte, horizontale LED strips.

De opvallende, ronde koplampen zijn gebleven; alleen de scherpe randjes zijn enigszins weggegomd. Zij hebben in plaats daarvan (bij de duurdere uitvoeringen) een ‘Y’ designelement gekregen. Er is nog een ander duidelijk designverschil met het uitgaande model: de nieuwe Juke krijgt de actuele versie van de V-Motion grille van Nissan in zijn snuit.

Zoals gezegd maakt de tweede generatie Juke gebruik van de CMF-B architectuur waarop Renault zowel de jongste Clio als de nieuwe Captur baseert. Hoewel de Nissan 23 kilo is kwijtgeraakt, zou de carrosseriestructuur 13 procent stijver zijn dan die van de vorige generatie. De Juke is nu 4,21 meter lang; een winst van 7,5 centimeter tegenover het vorige model. De overhangen bleven gelijk want de toegenomen lengte kan volledig worden verklaard door de vergrootte wielbasis. De hoogte bleef met 1,595 meter gelijk en de breedte van de carrosserie nam met 3 centimeter toe tot 1,80 meter.

Met name de tot 2,64 meter opgerekte wielbasis zorgt voor meer ruimte voor de achterpassagiers. Die kwamen er bij de oude Juke nogal bekaaid van af. Zij hebben 5,8 centimeter meer knieruimte en 1,1 centimeter meer hoofdruimte. Er is in de nieuwe Juke ook meer ruimte voor bagage want de capaciteit van de kofferbak groeide met 20 procent en bedraagt nu 422 liter. Dat is slechts 8 liter minder dan in zijn grotere cross-over broer Qashqai past.

Het interieur is ook ingrijpend vernieuwd. Zo heeft Nissan de zitpositie voor de bestuurder verbeterd en gebruikt de fabrikant hoofdzakelijk zachte en prettig aanvoelende materialen in plaats van hard plastic om een gevoel van luxe te creëren. Tegen meerprijs kunnen de standaard sportstoelen (met geïntegreerde hoofdsteunen en à la de Micra optioneel te voorzien van Bose speakers) bekleed worden met leder of Alcantara.

De originele Juke had een middenconsole die geïnspireerd was op de tank van een motorfiets. Nissan heeft gelukkig geen afscheid genomen van dit karakteristieke onderdeel in de nieuwe generatie.

Het infomediasysteem is te bedienen via een 8,0 inch touch screen. Verder biedt de nieuwe Juke de mogelijkheid om Google Assistant in te schakelen. Hiermee kan de eigenaar tegen zijn telefoon praten om bepaalde functies in de Nissan te gebruiken, zoals de verlichting, de centrale vergrendeling en de navigatie. Bovendien is het mogelijk om de bestemming naar het navigatiesysteem van de Juke te sturen. Zoals je mag verwachten van een nieuw infomediasysteem ondersteunt ook de nieuwe NissanConnect installatie Apple CarPlay en Android Auto. Verder is hij voorzien van TomTom Maps & Live Traffic. Aan een Wifi hotspot is ook gedacht.

De nieuwe Juke start zijn verkoopcarrière met één enkele benzinemotor. Het gaat om de 1.0 DIG-T krachtbron: een geblazen 3-pitter die goed is voor 117 pk. Voor de overbrenging naar de voorwielen kan er gekozen worden uit een handgeschakelde 6-bak en een 7-traps automaat met dubbele koppeling (en schakelflippers achter het stuur om sportieve rijders te bekoren). De bestuurder heeft de keuze tussen 3 rij modi, met naast de standaard setting ook een Eco en een Sport stand.

In een later stadium wordt het motorenpalet uitgebreid met de 1.3 TCe (4 cilinders en 140 pk sterk). De 1.5 dCi diesel (ook 4 cilinders, 85 pk of 115 pk) komt niet naar Nederland. Wel zit er een hybride Juke in de pijplijn, want Nissan gaat gebruik maken van de zogeheten E-Tech technologie van alliantiepartner Renault. In het geval van de Clio gaat het om een stekkerloze hybride; de Captur krijgt een zogeheten PHEV aandrijflijn met een batterij van 9,8 kWh en een elektrische actieradius van 45 kilometer.

De op de IAA van Frankfurt debuterende nieuwe Juke arriveert eind november bij de Nissan dealers als 27.990 euro kostende Première Edition. Voor dit bedrag krijg je de versie met de handbak. Indien er geopteerd wordt voor de DCT automaat uitvoering moet er 29.990 euro neergeteld worden. De Première Edition kan per direct besteld worden en wordt geleverd met NissanConnect, parkeersensoren voor & achter, tweekleurige lak, 19 inch velgen en het zogeheten Cold Pack dat bestaat uit verwarmbare voorstoelen en een idem voorruit.

De basisprijs van de nieuwe Juke gaat, zodra de reguliere versies leverbaar zijn, 22.990 euro. Vanaf het uitrustingsniveau Tekna beschikt de Nissan over de bekende ProPilot technologie die relaxt semi-autonoom rijden mogelijk maakt. Dat is prettig in de file. ProPilot assisteert de bestuurder bij het sturen, versnellen / remmen en is speciaal ontworpen voor ‘single lane’ snelweg gebruik. Als aanvulling op deze technologie heeft de nieuwe Juke ook een bots preventiesysteem (met voetgangers en fietsers herkenning), verkeersborden herkenning, een rijstrook assistent, een waarschuwingssysteem voor kruisend verkeer achter en Blind Spot Intervention. Laatstgenoemde is een primeur voor Nissan. Deze beschermengel waarschuwt de bestuurder voor een andere auto die zich in de blinde hoek bevindt en stuurt (indien nodig) de Juke terug naar zijn oorspronkelijke positie op de rijstrook. Adaptieve cruise controle is optioneel.

De nieuwe generatie Juke gaat geleverd worden in 11 carrosseriekleuren, waaronder de nieuwe metallic lakkleur Fuji Sunset Red (zie fotoserie). Sowieso is de Nissan uitgebreid aan de persoonlijke smaak aan te passen met onder meer speciale bumpers, zij schorten en 19 inch lichtmetalen velgen. Onlangs publiceerde Autointernationaal.nl een kennismakingsverslag met de nieuwe Juke. Daarin kan jij lezen dat de Nissan een directere besturing heeft gekregen én meer dan voorheen op comfort is geënt, maar toch een enigszins sportief afgesteld onderstel heeft.

Al met al zijn de vooruitzichten voor Nissan goed om de afgelopen tijd geleden verkoopschade met de nieuwe, speciaal voor Europa ontwikkelde en wederom in het Britse Sunderland te bouwen, Juke te herstellen. Er is weliswaar veel meer concurrentie in het ‘urban cross-over’ segment dan een kleine 10 jaar geleden toen het originele model debuteerde (toen had hij nauwelijks concurrentie, nu zijn er meer dan 20 alternatieven), maar de tweede generatie is in veel opzichten duidelijk verbeterd en een stuk meer volwassen zonder noemenswaardig aan visueel karakter en speelsheid te verliezen.

Reageren is niet mogelijk.