Nieuwstelex

0

+++ Er moet een keuring komen voor AANHANGWAGENS . Dat vindt brancheorganisatie BOVAG. “Mensen zijn blind voor de gevaren”. Volgens Tom Huyskens, woordvoerder van Bovag, gebeuren er te vaak ongelukken. Dat is de reden dat de brancheorganisatie 1 keer in de 2 jaar een APK (Algemene Periodieke Keuring) of een ander soort keuringsplicht wil voor aanhangwagens. Want: die is er nog niet in Nederland. Alleen een aanhangwagen boven de 3.500 kilo moet APK goedgekeurd, zo stelt de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Recente aanleiding voor deze oproep is de controle van de Bovag bij 132 boten bij de Sneekweek in Friesland deze week, waar zoals altijd honderden booteigenaren op af kwamen. “We deden daar controles op de trailers waarmee de boten worden vervoerd”, vertelt Huyskens. “En echt: we schrokken ons kapot”. Volgens de woordvoerder waren de aanhangwagens die niets mankeerden, “op 1 hand te tellen”. “Heel vaak deed de verlichting het niet, of de banden kwamen uit de jaren 90, de koppeling was kapot. Noem maar op”. “Mensen zijn blind voor de gevaren”, stelt Huyskens. “Er moet daarom wettelijk iets geregeld worden”. In 2014 heeft de Europese Unie in Brussel bepaald dat er geen Europese wetgeving komt die periodieke keuringen van aanhangwagens regelt of verplicht stelt. “Maar in Duitsland en België moeten aanhangers om de 2 jaar gekeurd worden”. De Bovag zou dat ook graag in Nederland zien. Want Huyskens denkt dat waarschuwen niet genoeg is. Het is volgens hem niet de eerste keer dat de Bovag inspecteurs controleren bij een Sneekweek. Ook zijn ze in het verleden bij paardenconcoursen geweest. Huyskens: “Ik verbaas me erover dat mensen een peperdure boot hebben, of een kostbaar paard, met een grote Land Rover ervoor. En dan zie je dus dat die trailer van alles mankeert”. Bij paardentrailers zagen de inspecteurs vaak dat de bodem rot was. Maar is het niet een beetje preken voor eigen parochie? Immers: de Bovag vertegenwoordigt de bedrijven (garages) die de keuringen uitvoeren. En die daar dus geld mee verdienen. “Ja, natuurlijk, wij hebben daar ook baat bij”, erkent Huyskens. “Maar wij trekken aan de bel vanuit veiligheidsoverwegingen, omdat we zien dat er gevaarlijke dingen kunnen gebeuren”. +++

+++ AUDI stopt op korte termijn met de productie van de A3 Cabriolet. Van de modelreeks wordt volgende maand de nieuwe 5-deurs versie geïntroduceerd (rond de jaarwisseling gevolgd door de Limousine), maar de open uitvoering doet niet mee. De A3 Cabriolet was geen gigantisch verkoopsucces en Audi heeft momenteel belangrijkere zaken om te doen dan investeren in een nicheproduct. Eerder werd de eveneens niet erg gewilde 3-deurs versie geschrapt. Audi zegt het cabrioletsegment niet helemaal de rug toe te willen keren, maar voor de cabrioletversies van de A3 en A5 één gezamenlijke opvolger te willen ontwikkelen. Die krijgt een dwars geplaatste motor. Een soort Volkswagen Eos dus, maar dan premium. Klinkt niet echt als een succesrecept, maar heel veel zal natuurlijk afhangen van het design. En met de 2.5 TFSI motor van bijvoorbeeld 420 pk onder de kap, kan er alsnog een begerenswaardig Audi ontstaan … +++

+++ BMW had bij de presentatie van de nieuwe 1-serie al laten weten dat wij geen M versie hoeven te verwachten. In München vindt men de M135i met 306 pk vooralsnog sterk genoeg. Er komt dus geen directe concurrent voor de Audi RS3 Sportback of de Mercedes-AMG A 45 (S). Maar waar BMW wel op zit te broeden, is een geëlektrificeerde M140e. Dat model maakt onderdeel uit van het elektrische offensief van de Duitsers dat in 2023 minimaal 25 auto’s moet opleveren die (deels) emissievrij kunnen rijden. Het gaat daarbij dus ook op stekker hybride modellen. Eén daarvan kan het topmodel van de 1-serie worden. De M140e krijgt als basisunit een verder opgevoerde 2,0 liter met een waterinjectie systeem. Dat moet een vermogen van meer dan 330 pk opleveren. In combinatie met een elektromotor moet er onder de streep de getal ‘405’ als vermogen en ‘500’ bij het koppel verschijnen. De bijbehorende accu krijgt een capaciteit van 35 kWh en dat is voldoende om de M140e in theorie tot 100 kilometer volledig elektrisch te kunnen laten rijden. BMW wil in 2020 al een conceptversie van de stekker hybride hete hatchback aan het publiek tonen. De aandrijflijn zal bij definitief groen licht ook zijn weg gaan vinden naar de 2-serie Gran Coupé. Inderdaad: als enigszins milieuvriendelijk alternatief voor de Mercedes-AMG CLA 45 (S). +++

+++ BRUSSEL gaat 65.000 parkeerplaatsen langs de openbare weg schrappen. Ter compensatie voorziet het Gewest in 20.000 extra plekken voor inwoners op privé en publieke parkings, weg van straat. Brussel draait daarmee het autoverkeer nog meer de duimschroeven aan. Het plan komt neer op een daling tot onder 200.000 parkeerplaatsen tegen 2030. De nieuwe parkeerplaatsen, meestal in garages komen bovenop het huidige half miljoen plekken. Daarvoor wordt gekeken naar beschikbare locaties van bedrijven, winkelcentra, scholen en privé terreinen die buiten de werk / openingsuren ruimte hebben. Brussel benadrukt dat het niet van plan is grote moeite te doen om een massa extra parkeerplaatsen te creëren. Het Gewest stelt dat de auto plaats moet maken voor openbaar vervoer (indien van toepassing met eigen rijstroken), fietsers en voetgangers. De mentaliteitsomslag heeft grotere gevolgen voor bezoekers dan voor de inwoners van Brussel. De grote toegangswegen, zoals die via de E40 vanuit West-Vlaanderen, worden zonder pardon versmald. De politieke boodschap is dat de inwoner voorrang heeft en dat de bezoeker voor het openbaar vervoer moet kiezen als hij niet in de file wil staan. +++

+++ BUGATTI topman Stephan Winkelmann heeft plannen voor een sportwagen die de 500 km/u kan aantikken en voor een dikke SUV. Er is momenteel een felle strijd gaande wie zich de fabrikant van de snelste auto mag noemen. Het huidige record staat op naam van Koenigsegg met 447 km/u. Vlak voordat deze Zweedse autofabrikant aan de haal ging met dit record, stond het nog op naam van Bugatti. De Veyron Super Sport haalde namelijk een gemiddelde snelheid van 431 km/u. Bugatti kwam na het verlies van het record aan Koenigsegg niet meer met een antwoord. De Chiron zou het record makkelijk kunnen pakken, maar het merk zag daar de meerwaarde niet van in. Dat wil niet zeggen dat het in het Franse Molsheim, waar de fabriek van Bugatti staat, niet kriebelt. Winkelmann ziet het namelijk wel zitten om ooit de 500 km/u met een (zwaar) aangepaste versie van de Chiron aan te tikken. Maar dan moet er zich eerst leverancier melden die geschikte banden kan leveren. Ook dient er eerst een businesscase gemaakt te worden die aantoont dat de ontwikkelingskosten terugverdiend kunnen worden. Als deze obstakels worden opgelost, dan moet Bugatti zelf extra vermogen aan de W16 motor zien te ontfutselen. Dat is nodig om de Chiron door de gestelde snelheidsbarrière te duwen. Levert aanpassing van de 8,0 liter met 4 turbo’s (die in zijn huidige vorm 1.500 pk sterk is en in de Chiron voor een topsnelheid van 420 km/u zorgt) onvoldoende op, en dat verwacht Winkelmann, dan zal er een beroep gedaan moeten worden op elektrische hulpmiddelen. Helaas voldoen die nog niet aan de eisen die Bugatti stelt. Zo dient er meer capaciteit gehaald te kunnen worden uit kleinere en lichtere accu’s. Winkelmann bevestigt geruchten dat Bugatti werkt aan een SUV. Het design zou inmiddels af zijn en de goedkeuring hebben gekregen van het topmanagement van de Volkswagen Groep in Wolfsburg. Maar daarmee is niet gezegd dat de SUV er ook daadwerkelijk komt. Er is op dit moment namelijk geen budget voor het productierijp maken van het model. Mocht de SUV er toch komen, dan krijgt hij een geheel elektrische aandrijflijn. Volgens Winkelmann is dat de meest logische keuze. Bugatti toonde eerder een conceptstudie voor een 5-deurs sedan, de Galibier, maar het merk zet zijn kaarten nu liever in op een SUV omdat die een veel groter afzetpotentieel heeft. Resumerend kan gesteld worden dat geen van bovenomschreven plannen concreet zijn. Op korte termijn gaat Bugatti dan ook door met het bouwen van de Chiron. Wat er daarna op stapel staat, weet Winkelmann nog niet. Het zou kunnen dat de Chiron een update krijgt waardoor er nog wat productiejaren aan geplakt kunnen worden. Maar het kan ook zijn dat Bugatti naar aanleiding van klantenwensen met een dakloze versie komt. Als die geproduceerd gaat worden, dan moet het basisontwerp van de Chiron helemaal opnieuw ontworpen worden, dit keer met als doel er een cabriolet van te maken. Ondertussen gaat Bugatti door met het introduceren van gelimiteerde edities. Later deze maand zal een nieuwe creatie worden voorgesteld. De onthulling vindt plaats tijdens de Monterey Car Week op Pebble Beach. +++ 

+++ FIAT CHRYSLER AUTOMOBILES (FCA) gaat haar leven in milieu opzicht beteren. Aanleiding is niet in de laatste plaats de nieuwe fiscale regels in Italië die (deels)elektrische auto’s minder zwaar belasten maar waar het autoconcern momenteel niet op kan inspelen. Dit jaar staat in het teken van de verdere uitrol van de nieuwe, relatief schone 3 en 4 cilinder GSE Firefly motoren. Voor eind 2020 zullen er 4 modellen met milde hybride techniek op de markt gebracht worden. De hybride varianten van de Firefly motoren gaan vanaf volgend jaar in Termoli in productie (de reguliere versies van de krachtbron worden in Polen gebouwd). Ook kunnen wij PHEV versies van diverse Jeeps, de Fiat 500X en de Alfa Romeo Tonale verwachten. Voor het einde van 2021 zal het gamma worden uitgebreid met 2 volledig elektrische modellen. Al deze maatregelen moeten er in resulteren dat FCA vanaf 2022 (voor veel geld) geen beroep meer hoeft te doen op Tesla om onder financiële emissieboetes van de Europese Unie uit te komen. Hoe meer het autoconcern de gemiddelde CO2-uitstoot op eigen kracht omlaag weet te brengen, hoe beter dat in financieel opzicht is. Daarom gaat er gesneden worden in het bestaande gamma. Daarbij leggen de Fiat 124 Spider en de Tipo Sedan het loodje op de Europese markt en wordt het gamma van de 500X uitgedund. Zo zal de cross-over niet meer besteld kunnen worden in vierwiel aangedreven uitvoering omdat na de 170 pk sterke MultiAir nu ook de 2.0 MultiJet diesel uit de prijslijst is verdwenen. Hetzelfde geldt voor de 1.6 E.TorQ benzine versie met 110 pk. Het topmodel van de 500X is nu de 150 pk sterke 1.3 T4 uitvoering met standaard DDCT automaat. +++

+++ HONDA heeft in het afgelopen kwartaal in de Verenigde Staten 407.000 auto’s weten te verkopen. Een jaar geleden waren dat er nog 425.000. In Europa kwam de derde autofabrikant van Japan over de eerste 6 maanden van dit jaar gemeten uit op een afzet van 66.601 auto’s; een daling van 15,4 procent. Honda neemt daarmee de zesde plaats onder de Japanse fabrikanten in, achter Toyota, Nissan, Suzuki, Mazda en Mitsubishi. Het Europese marktaandeel is namelijk gezakt tot 0,8 %. Daarmee is Honda een nichemerk geworden. De gedaalde verkopen hebben er ook toe geleid dat Honda in de maanden april t/m juni, het eerste kwartaal van het Japanse boekjaar, de operationele winst in vergelijking met vorig jaar 16 % lager uit zag komen op omgerekend €2,13 miljard. Voor het hele boekjaar, dat tot een met 31 maart 2020 loopt, verwacht het bedrijf een afzet van 5,11 miljoen auto’s. Eerder werd er nog gemikt op 5,16 miljoen exemplaren. Vorig boekjaar kwam Honda uit op 5,32 miljoen eenheden. De Japanners houden wel vast aan hun prognose dat de operationele winst 6 % hoger uit zal komen dankzij een gunstigere wisselkoersverhouding met de dollar. +++

+++ HUFTERGEDRAG begint een plaag te worden in het Nederlandse autoverkeer. Is het bestrijden daarvan al tijdens de rijles een goed idee of niet? Onder huftergedrag worden zaken verstaan als afsnijden, niet laten invoegen, een afgesloten weg inrijden of bumper kleven. De politie wil dit asociale rijgedrag harder gaan aanpakken. Maar zij stelt dat de rijscholen en het CBR hier ook een rol in moeten gaan spelen. Volgens Paul Broer van de Landelijke Verkeerspolitie kan verkeersles met als doel het asociale rijgedrag te verminderen zelfs al op de basisschool plaatsvinden. Enkel boetes zijn volgens hem niet de oplossing. Voorlichting is minstens zo belangrijk. Een aanpak is nodig want in de afgelopen 5 jaar verdubbelde het aantal verkeersruzies. In 2013 werden 3.140 meldingen gedaan en vorig jaar waren dat er 6.340. Ook wordt meer geweld gebruikt tegen politieambtenaren in het verkeer. Agenten kregen daar vorig jaar 824 keer mee te maken; een toename van 30 % ten opzichte van 2017. Ook de weg inspecteurs van Rijkswaterstaat krijgen steeds vaker met agressie en geweld te maken. Het aantal verkeersdoden neemt toe na decennia van dalingen. Vorig jaar kwamen er 678 mensen om; een toename van ruim 10 %. Ruud Rutten van branchevereniging FAM vindt dat er “absoluut een rol” is weggelegd voor de rijschool in het verminderen van huftergedrag in het verkeer: “De cijfers met betrekking tot verkeersveiligheid zijn schrikbarend. Natuurlijk moeten wij aandacht hebben voor rijgedrag in de les. Handhaven is belangrijk, maar goed opleiden is net zo belangrijk”. Toch is niet iedereen het daarmee eens. Irma Brauers, secretaris bij de Vereniging Rijschool Belang (VRB), vindt het onterecht dat er naar de rijschool wordt gewezen en speelt de bal terug naar de politie. “Zolang er geen handhaving van de regels is, heeft het weinig zin om extra aandacht voor rijgedrag van de rijschool te vragen”, zei zij daarover. +++

Reageren is niet mogelijk.