Prijs vergelijking Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid

0

De Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid is eindelijk een feit. Hij is per direct ook als Coupé te koop. Het duo is de krachtigste en snelste uitvoering van de Cayenne modelreeks. De Turbo S E-Hybrid met stekker overtreft alle andere versies. Zijn (systeem)vermogen bedraagt namelijk liefst 670 pk.

De aandrijflijn van de Cayenne Turbo S E-Hybrid bestaat uit een 550 pk sterke 4,0 liter grote, dubbel geblazen V8 en een in de 8-traps Tiptronic S automaat geïntegreerde elektromotor van 136 pk. Het systeemkoppel bedraagt 900 Nm. Beide carrosserievarianten van de Cayenne Turbo S E-Hybrid hebben slechts 3,8 seconden nodig om 100 km/u te bereiken. De topsnelheid bedraagt 295 km/u. Ter vergelijking: hiervoor was de Turbo uitvoering met 550 pk het snelst (0-100 in 3,9 seconden, top 286 km/u).

Volledig elektrisch rijden kan maximaal 40 kilometer lang. De topsnelheid is dan begrensd op 135 km/u. In Hybrid Auto, Sport en de Sport Plus modus helpt de elektromotor om meer vermogen af te geven aan de V8. Deze techniek is afkomstig van de 918 Spyder. Het bij de stekker hybride aandrijflijn (die reeds bekend is van de Panamera Turbo S E-Hybrid) horende lithium/ion accupakket is onder de bagageruimte geplaatst en heeft een capaciteit van 14,1 kWh. De batterij is binnen 2,4 uur op te laden met een standaard 7,2 kW AC boordlader die een output heeft van 400 volt. Via een regulier stopcontact (230 volt) duurt het opladen ongeveer 6 uur.

De Cayenne Turbo S E-Hybrid is standaard uitgerust met het stabilisatiesysteem Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC), Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), Porsche Active Suspension Management (PASM) luchtvering en het remsysteem Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB). Ook bij de prijs inbegrepen zijn 21 inch Aero velgen (22 inch is optioneel) en een Sport Chrono Package. Het belangrijkste uiterlijke kenmerk is de kleur van de remklauwen. Dezelfde groene kleur vind je terug op diverse details in het interieur, zoals de teller naalden en in de displays.

Het meergewicht van de stekker hybride aandrijflijn bedraagt overigens afgerond 300 kilo. Dat brengt het totaal aantal kilo’s op 2.485, of in het geval van de Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé, 2.535 kilo. Daar staat een aanzienlijk lagere CO2-uitstoot tegenover. Dat betekent in Nederland vanwege het BPM gebeuren een relatief scherpe prijsstelling (zie volgende alinea).

PorscheLand RoverPorsche
CayenneRange RoverPanamera Sport Turismo
Turbo S E-HybridP400 AutobiographyTurbo S E-Hybrid
190.400 euro181.810 euro208.700 euro

Porsche blijft de Cayenne ook leveren als E-Hybrid. Met 462 pk en 700 Nm is die een stuk minder spectaculair dan het nieuwe topmodel. De Cayenne E-Hybrid heeft geen dikke V8 als basisunit, maar een 3,0 liter grote V6. Hij was enige tijd niet leverbaar vanwege homologatie problemen, reden waarom de verkopen van Porsche een zware tik kregen, maar nu kunnen orders weer vlot worden ingevuld. De prijzen starten bij 104.100 euro voor de Cayenne E-Hybrid en 109.000 euro voor de Cayenne E-Hybrid Coupé. De Cayenne Turbo S E-Hybrid is verkrijgbaar vanaf 190.400 euro en de Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé moet 194.200 opbrengen. De prijs van de ‘gewone’ Turbo is ruim 12.000 euro hoger en dan krijg je een langzamere Cayenne zonder gratis keramische remschijven.

 

Reageren is niet mogelijk.