Volkswagen Teramont Coupé komt mogelijk naar Europa

0

Volkswagen heeft zich in de eerste helft van 2019 beter staande weten te houden op het mondiale, tamelijk tumultueuze wereldtoneel dan BMW en Mercedes. Dat komt niet in de laatste plaats door de recente uitbreiding van het SUV aanbod. Blijkbaar zijn dergelijke modellen een goed wapen tegen de recessie. De kans is daarom groot dat Volkswagen in de toekomst nog meer SUV modellen in stelling gaat brengen.

Zo studeert Volkswagen momenteel op opvulling van het gat tussen de Tiguan (Allspace) en de Touareg. De autofabrikant uit Wolfsburg heeft momenteel wel een alternatief voor de BMW X1 / Mercedes GLB respectievelijk de BMW X5 / Mercedes GLE in de aanbieding, maar niet voor de BMW X3 / X4 en de Mercedes GLC (Coupé). Dit betekent dat klanten die uit een Tiguan groeien en/of zich een duurdere SUV kunnen veroorloven, maar de prijssprong van afgerond 50.000 euro naar al gauw 90.000 euro (Touareg) te groot vinden, het merk de rug toe keren. En dan is de kans niet 100 procent dan zij zullen opteren voor een Q5 van dochtermerk Audi.

Volkswagen zou natuurlijk zelf met een goedkope versie van die Q5 kunnen komen, net zoals andere modellen bij Audi ook een duurdere tegenhanger hebben. Maar in Wolfsburg is men geen fan van het relatief dure MLB platform waarop de Q5 is gebaseerd. De kans is groot dat er geen geld meer gestoken gaat worden in doorontwikkeling van dit onderstel. Dit betekent dat er voor het nieuwe SUV ‘brugmodel’ een andere basis gekozen moet worden. En die ligt eigenlijk voor het grijpen: het MQB platform. Op deze basis verlaten jaarlijks 8 miljoen auto’s van het Volkswagen concern de fabrieken waardoor dit onderstel enorme schaalvoordelen biedt.

In Noord Amerika en China bouwt Volkswagen reeds een SUV op basis van het MQB platform die prijstechnisch exact aan de omschrijving voldoet die men in Wolfsburg voor ogen heeft: de Atlas respectievelijk de Teramont. Daarvan zou verkoopdirecteur Jürgen Stackmann de coupéversie naar Europa willen halen. Het gaat om een kloeke 4,91 meter lange 5-zitter die dankzij productie in Noord Amerika bij ons voor een scherpe prijs van 70.000 euro kan worden aangeboden.

De Atlas wordt in Noord Amerika vooral verkocht met een 280 pk sterke atmosferische 3,6 liter V6 motor. Deze benzine slurpende krachtbron is voor Europa geen optie, maar een 2.0 TSI variant met 230 pk biedt vrijwel dezelfde prestaties. Daarnaast is Volkswagen nog lang niet klaar met dieselaandrijving dus een 2.0 TDI versie met milde hybride techniek en circa 204 pk behoort ook tot de mogelijkheden. Daarnaast kan de Teramont Coupé zonder al te veel ingrijpende aanpassingen worden voorzien van de stekker hybride aandrijflijn van de Passat GTE.

Reageren is niet mogelijk.