De nakende onthulling van de ID.3 is voor Volkswagen het uitgelezen moment om zichzelf onder handen te nemen. In dit kader gaat ook het overbekende logo onder het mes gaat. Maar Volkswagen geeft zichzelf in meerdere opzichten een facelift.
Volkswagen zal tijdens de IAA van Frankfurt, die volgende maand wordt gehouden, aangrijpen om een duistere pagina uit haar geschiedenis om te draaien. De afgelopen 4 jaar was het autoconcern uit Wolfsburg in de greep van de sjoemeldiesel affaire. Volkswagen kwam daardoor in een kwade reuk te staan. De fabrikant bezweert dat haar dieselmodellen nu niet alleen schoon zijn maar ook sjoemelsoftware vrij. Volkswagen zou wel erg dom zijn om hier over te jokken, maar aan de andere kant is haar gedrag in door gedupeerde klanten (die de inruilwaarde van hun TDI hebben zien dalen) weinig verheffend. Eigenbelang staat daarbij voorop en niet coulance voor de klant.
Maar vanaf nu zal de blik voorwaarts worden gericht, zo belooft verkoopdirecteur Jürgen Stackmann. Hij wil directer met de klant gaan communiceren zonder de dealers overigens uit het oog te verliezen. Volkswagen maakt een nieuwe start met de ID.3: de eerste volledig elektrische auto van het merk die niet is afgeleid van een bestaand model met een verbrandingsmotor. Op termijn moet deze compacte middenklasser de fakkel overnemen van de Golf, die zelf in 1974 de Kever afloste.
Volkswagen luidt met de ID.3 dus een nieuw tijdperk in. Over dit model hoeft men zich geen emissiezorgen te maken. De ID.3 is immers volledig elektrisch. Dit betekent dat de negatieve publiciteit over enorme boetes en schadeclaims vanwege de sjoemeldiesel affaire langzaam maar zeker naar de achtergrond kan verdwijnen en dat Volkswagen werk kan gaan maken van reparatie van haar meest waardevolle bezit: het vertrouwen van de klant. Dat raakte in de afgelopen 4 jaar structureel beschadigd.
Om zichzelf een nieuw imago aan te meten, heeft Volkswagen dus besloten om haar huidige logo een opfrisbeurt te geven. Het wit/blauwe embleem met 3D elementen draait al weer mee sinds 2000 en kreeg in 2012 nog een subtiele update. Het nieuwe logo debuteert volgende maand op de nieuwe ID.3. Die zal dan in ongecamoufleerde productievorm te zien zijn op de IAA van Frankfurt. Ook op het hoofdkantoor in Wolfsburg en bij alle 10.000 dealers zal het logo vervangen worden. In totaal gaat het wereldwijd om 70.000 emblemen die vervangen moeten worden.
De introductie van een nieuw, slanker merklogo wordt gecombineerd met een herziene Corporate Identity. Volkswagen vindt zichzelf dus opnieuw uit. De autofabrikant zal niet alleen zwaar gaan investeren in elektrische auto’s, maar kiest er ook om overal en altijd met internet verbonden te zijn. Verder moet de productie volledig CO2 neutraal worden. De focus komt daarmee te liggen op duurzaamheid. Volkswagen wil daarmee met name jongere autoconsumenten aanspreken die opgegroeid zijn in het digitale tijdperk en zich zorgen maken over het klimaat. Het doel is om een nieuwe, allesomvattende klantbeleving te creëren. In plaats van de auto zelf komen het leven en de mobiliteitservaring van mensen centraal te staan. Volkswagen wil zichzelf namelijk transformeren van fabrikant van producten die het milieu belasten tot een aanbieder van diensten die het klimaat juist ontzien. Het nieuwe logo heeft dus een aanzienlijke symbolische waarde.
Het nieuwe Volkswagen logo is bewust eenvoudiger geworden. Het nieuwe design beperkt zich tot de essentiële elementen en is voortaan weer tweedimensionaal. De 3D effecten zijn geschrapt. “Die maken het merkembleem een tikkeltje zwaar”, aldus Jochen Sengpiehl, hoofd marketing van het automerk. Voor het eerst gaat Volkswagen ook een soundlogo gebruiken. Maakt de ID.3 dan geluid? Nee, maar een nieuwe vrouwenstem is voortaan ‘het nieuwe Volkswagen geluid’. Het merkembleem zal op toekomstige modellen zijn uitgevoerd in glanzend wit met een zwarte achtergrond. De letters ‘V’ en ‘W’ raken elkaar niet langer en er komt ook een rode versie voor de GTI uitvoeringen. Ook introduceert Volkswagen een nieuw lettertype. Daarbij blijven de kleuren wit en blauw wel gehandhaafd. Het nieuwe logo zal ook te zien zijn op de volgende generatie Golf die een maand later in oktober wordt gepresenteerd. Zijn showroomdebuut is gepland voor de jaarwisseling. De ID.3 arriveert pas halverwege 2020 op de markt. Dit betekent dat de Golf en niet het volledig elektrische alternatief de publieksprimeur heeft voor wat betreft de nieuwe badge.
De ID.3 debuteert als Launch Edition en wordt daarmee geenszins de goedkoopste uitvoering. Wel biedt de introductieversie een verwarmbaar stuurwiel, voorruitverwarming, 18 inch velgen en een rijstrook assistent. De 204 pk sterke ID.3 Launch Edition kan opladen met 100 kW. Zijn rij bereik komt dankzij een batterijenset van 58 kWh uit op 420 kilometer volgens de WLTP norm. De prijs gaat in Nederland circa 40.000 euro bedragen. De goedkoopste uitvoering (kaler en met een kleinere actieradius vanwege een 45 kWh accupakket) gaat circa 33.000 euro kosten. De ID.3 wordt ook leverbaar in 77 kWh configuratie. Die heeft een rij bereik van 550 kilometer en zal ongeveer 45.000 euro gaan kosten. Van de Edition One zijn er inmiddels al 30.000 exemplaren gereserveerd of verkocht.
De voorserie exemplaren van de ID.3 lopen nog dit jaar van de band. De emissieloze middenklasser zal vanaf eind deze maand worden gebouwd in de fabriek in Zwickau. In DDR tijden zag daar de fameuze Trabant het levenslicht. Sinds het begin van de jaren negentig is de faciliteit echter in handen van Volkswagen. Die liet sinds een grondige modernisering ruim 5,5 miljoen auto’s uit de productiehal rollen. Vooral de Golf en de Passat werden daar gebouwd. Momenteel rolt in Zwickau enkel nog de Golf Variant van de band. Die zal aldaar nog tot half 2020 gebouwd worden.
Tegelijk wordt de productie van de ID.3 dan grootschalig opgestart. Hiervoor werd de productie infrastructuur in Zwickau grondig gemoderniseerd. Er zijn onder andere 1.625 robots geïnstalleerd. Een groot deel van de ontmantelde infrastructuur zal worden hergebruikt door andere fabrieken van de Volkswagen Groep. Het doel: een geheel CO2-neutrale productie. In de helft van de stroombehoefte van de fabriek in Zwickau wordt door Volkswagen Kraftwerks GmbH voorzien. Die serveert al enkele jaren 100 procent groene stroom, afkomstig van waterkrachtcentrales, windmolens en zonneparken. Daarmee spaart de fabriek 106 ton CO2 per jaar uit. De andere helft produceert Zwickau met een eigen warmtekracht installatie. “Dat is beter dan kolen”, aldus een woordvoerder van Volkswagen.